دبیر انجمن گفتار درمانی ایران درباره این که عملکرد ناصحیح چه اثراتی روی حنجره به وجود میآورد، گفت: وقتی عصبانی و ناراحت هستید، تارهای صوتی با هم برخورد میکنند و بافت نرم و انعطافپذیر به بافت ضخیم تبدیل میشود که تغییر صدا و کیفیت نفس آلود حین صحبت کردن، کم شدن توانایی صدا و بم شدن صدا نتیجه آن است. این تورمهای گذرا اگر مرتب تکرار شود، تبدیل به گرههای سرطانی میشود.
وی اظهار داشت: رفتارهای غلط صوتی، استعمال دخانیات، استفاده از مواد الکلی، تغذیه نامناسب، بیماریهای معده، آلرژی، خوردن چای داغ و آب سرد و مواد غذایی حساسیت زدا مثل سیر، ادویه جات، فلفل، ترشیجات، غذاهای چرب و سرخ شده و هر ماده دیگری که شما به آن حساسیت دارید، باعث به وجود آمدن اختلالات صوتی و تشدید آن میشوند.
وی گفت: برای معلمان، مداحان، خوانندگان، مجریان رادیو و تلویزیون و افرادی که از صدا به صورت حرفهای استفاده میکنند، حفظ سلامت و کارکرد صدا بسیار مهم است.
این آسیب شناس گفتار و زبان ادامه داد: این افراد برای موفقیت در حرفه خود باید بهداشت صوتی را رعایت کنند تا صدا و سلامتیشان حفظ شود. هیچ کس از صدای بلند و گوش خراش، لذت نمیبرد و مسلماً برای افراد فوق، صدای گرفته مطلوب نیست.
وی توصیه کرد: در هنگام صحبت کردن از فرم بدنی مناسب استفاده کنید. باید سر، بالا و رو به عقب باشد تا هوای بیشتری وارد ششها شود و استفاده از تنفس صحیح شکمی به جای تنفس سطحی باعث میشود تا هوای بیشتری را وارد ششها کنیم و در نتیجه اکسیژن بیشتری به ریه برسد و تلاش و کار حنجره و سیستم تنفسی کمتری صورت گیرد.
این آسیبشناس گفتار و زبان با اشاره به این که با انجام برخی موارد میتوان از بروز اختلالات صوتی جلوگیری کرد، گفت: انجام تمرین آه و خمیازه باعث میشود تارهای صوتی کاملاً ریلکس شوند، پرهیز از مصرف سیگار، عدم استفاده از مواد الکلی، کافئیندار و چای زیاد، پرهیز از صاف کردن صدا و سرفه کردن و پاک کردن گلو، میزان صحبت در طول روز با حذف گفتارهای محاورهای غیر ضروری را محدود کنید، پچ پچ نکنید، از داد زدن، جیغ کشیدن، بلند صحبت کردن، با عصبانیت حرف زدن اجتناب کنید. از تقلید صدای حیوانات پرهیز کنید و در برخی از ساعات روز سکوت کرده و اصلا صحبت نکنید.
خبری بسیار کوتاه از پول و عابربانک !
اینجانب (نقل قول) حدود 1 ماه پیش جهت برداشتن مبلغی پول به عابر بانکی مراجعه کردم. تا خواستم عملیات برداشت را انجام دهم که اون موقع یه آقایی اونجا ایستاده بود و خیلی هم مرتب و خوش تیب بود. ازم پرسید: چه مبلغی می خوای از حسابت برداشت کنی؟ جواب دادم: مبلغ ناچیز. دوباره بهم گفت: من پول زیادی نیاز دارم 200.000 تومان رو توسط کارتم برداشت کردم، ولی چون کارت ملیم رو با خودم نیاوردم، می تونم 1.800.000 تومان رو به حساب شما انتقال بدم تا برام از حسابتان (تو شعبه) برداشت کنید. ممکنه این کار رو برای من انجام بدید؟ من هم به خاطر این که کارش راه بیفته، این کار رو قبول کردم و عملیات انتقال به حسابم و برداشت از شعبه رو انجام دادم و مبلغ انتقالی رو به صورت نقد بهش دادم و به سوی خونه راهی شدم ...
تا این که بعد دو هفته از طریق آگاهی فردیس احضار شدم و معلوم شد که اون کارت سرقتی بوده و آقای به اصطلاح خوش تیب هم دزد بوده که کارت رو سرقت کرده بود. نهایتا کل مبلغی که از کارت دزدی به حساب من منتقل شده بود، توسط آگاهی از من گرفته شد و به صاحب کارت داده شد. بعدا معلوم شد که اون روز سه نفر مثل من طعمه این آقای دزد خوش تیب قرار گرفته بودند و هر سه تامون هم متضرر شده بودیم!
مراقب باشید که اگر با این گونه افراد در عابر بانک ها برخورد کردید و از شما درخواست کردند که وجهی را به حساب شما انتقال می دهند تا به صورت نقدی از بانک بگیرید و به آن ها پرداخت کنید، اصلاً قبول نکنید ؛چون مثل من گرفتار خواهید شد ...