دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

14 علامتی که نشان می دهد نامزدتان شما را دوست ندارد

 

14 علامتی که نشان می دهد نامزدتان شما را دوست ندارد

 

هر سنی که باشید یا هر سطح تجربه ای که داشته باشید، این که بدانید مردی به شما علاقه دارد یا نه کار دشواری است. خیلی از مردها ترجیح می دهند به صورت یک راز باقی بمانند، برای همه قسمت های زندگی شان حریم شخصی می خواهند تا زمانی که برای یک تعهد آماده باشند. باید از مردانی که در همان قدم اول قصد و نیت شان را می گویند، تشکر کنیم. اما برای بیشتر مردها باید از طریق اشارات ظریف متوجه نیت قلبی شان شویم. اگر نمی دانید طرفتان به شما علاقه مند است یا نه و مطمئن نیستید که باید از رابطه بیرون بیایید یا خیر، در زیر به ۱۴ علامتی اشاره می کنیم که نشان می دهد مردتان چندان به شما علاقه مند نیست. 

اگر مردی که در زندگی تان است، چند مورد از این خصوصیات را نشان می دهد، دیگر زمان آن رسیده است که به او بگویید می خواهید از رابطه بیرون بروید.

 

1 - ایمیل ها و پیامک های شما را پاسخ نمی دهد

در این عصر تکنولوژی هیچ چیز ساده تر از فرستادن یک ایمیل یا یک پیامک به کسی نیست. اگر طرف  مورد نظرتان ساعت ها --یا حتی روزها-- بعد به این نوع پیام های شما پاسخ می دهد، وقت آن رسیده است که او را فراموش کنید. دلیل این رفتار فقط تنبلی نیست، بی ادبی و بی توجهی هم هست. شاید چندان اهل پیامک فرستادن نباشد، اما حداقل باید بتواند به طریقی دیگر با شما تماس بگیرد.

2 - فاصله جسمی و احساسی خود را با شما حفظ می کند

آیا اغلب ارتباط چشمی خود با شما را قطع می کند، حتی وقتی تنهایید؟ یا هیچ چیزی درمورد جزئیات زندگی خود به شما نمی گوید؟ چنین مردی نمی خواهد با شما رابطه عمیقی ایجاد کند. البته دوستی با چنین کسی اشکالی ندارد، اما نباید سرمایه گذاری احساسی روی او بکنید و بهتر است از او دور شوید.

3 - هیچ وقت دنبالتان نمی آید

مردی که دوستتان داشته باشد، همه تلاشش را می کند که به شما نشان دهد برای او خاص هستید. کسی که حتی تا دم خانه تان نمی آید، نباید انتظاری برای یک رابطه طولانی مدت از او داشته باشید.

4 - از لمس کردن شما در محفل های عمومی خودداری می کند. ( درمورد افراد متاهل)

اگر می بینید که نامزدتان پس از عقد در خانه اش دوست دارد در آغوشتان بگیرد، ببوسدتان یا ناز و نوازشتان کند، اما در خیابان حتی دستتان را هم نمی گیرد، باید هوشیار باشید. یا نمی خواهد در یک رابطه نزدیک با شما دیده شود، یا می ترسد زنان دیگری که در زندگی شان است، شما را با او ببینند. از چنین مردی باید دوری کند.

5 - بی ادبانه ایده های شما را تحقیر می کند

ممکن است مردی با این که با نگرش شما مخالف است، اما همچنان دوستتان داشته باشد و به شما احترام بگذارد. اما اگر بی ادبانه فقط قصد تحقیر نظریات شما را دارد، احتمالاً هیچ علاقه ای به شما ندارد. مطمئناً نباید با کسی بمانید که نمی تواند با شما درست رفتار کند.

6 - فقط نیمه شب به بعد شما را می بیند

اگر فکر می کنید که او شما را فقط برای خوشگذرانی آخر شب خود می خواهد، شاید قبولش برایتان سخت باشد. نباید توقع داشته باشید که چنین رابطه ای به جایی برسد. اگر انتظار بیشتری از طرف مقابلتان دارید، بهتر است جای دیگری دنبال مرد رویاهایتان بگردید.

7 - اجازه نمی دهد چیزی از وسایلتان را در اتومبیل او بگذارید

اگر بیشتر وقت ها در کنارش هستید، مردی که دوستتان داشته باشد، خوشحال می شود که یک سری از وسایل ضروری تان را در اتومبیلش بگذارید. اما اگر طرف مقابلتان حتی اجازه نمی دهد لباستان در اتومبیلش بماند، یا یک آدم شدیداً وسواسی است و یا سعی دارد شما را از زنان دیگری که با آن ها در ارتباط است مخفی کند. در هر دو حالت بهتر است از او دور بمانید.

8 - در مراسم های مهم بدون شما شرکت می کند

مهمانی دوستانش؟ شام سالگرد ازدواج خواهرش؟ شاید حتی تولد خودش؟ گاهی اوقات مردی می خواهد استقلال خود را حفظ کند و گاهی دیگر می خواهد مطمئن شود ممکن است دلیل این رفتارش این باشد که نمی خواهد خیلی شما را درگیر خانواده و دوستانش کند تا وقتی که خواست رابطه اش را راحت تر با شما بر هم بزند. در این صورت باید بدانید که خیلی برای او باارزش نیستید. شما هم راه های بهتری برای گذراندن وقتتان دارید -- با دوستان و خانواده خودتان که دوستتان دارند.

9 - از هرگونه برنامه ریزی برای آینده --چه کوتاه مدت و چه بلندمدت-- با شما خودداری می کند

آیا این مرد شما را در حاشیه های زندگی خود نگه می دارد؟ برای تعطیلات آخر هفته خود جدا از شما برنامه می گذارد؟ اگر فقط قرارهای لحظه آخری با شما می گذارد، و بیشتر وقت خود را با دوستانش برنامه ریزی می کند، آنقدرها به شما علاقه مند نیست. ببخشید ولی شما لیاقت بهتر از این ها را دارید.

10 - برنامه های شما را در لحظه آخر کنسل می کند

این هم یک نشانه مشخص دیگر است که یعنی ارزشی برای شما و وقتتان قائل نیست. برای کسی که ارزش شما را می داند، جا بگذارید.

11 - درگیر زنی دیگر است

این مرد ممکن است بگوید دوستتان دارد، اما اگر واقعاً درگیر زنی دیگر باشد، نمی تواند همه عشق خود را وقف شما کند. این مرد را باید با دیگری شریک شوید، چطور می توانید چنین چیزی را تحمل کنید؟ بدتر این که حتی اگر آن زن را به خاطر شما ترک کند، به آن زن دروغ گفته است. به شما هم دروغ خواهد گفت. مطمئناً شما هم خواستار این نیستید. پس قوی باشید و سراغ مرد دیگری بروید.

12 - چندان علاقه ای به ایجاد صمیمیت به شما نشان نمی دهد

اگر زندگی احساسی تان با این مرد ضعیف است، می خواهد به شما بگوید که بدون شما هم اموراتش می گذرد. این رفتار بسیار توهین آمیز، خسته کننده و کمی ناجوانمردانه است. شما به آن نیازی ندارید. هر کاری که فکر می کنید برای خودتان بکنید و مردی را پیدا کنید که باعث شود احساس جذابیت کنید.

13 - ناپدید می شود

وقتی مردی را روزها، هفته ها یا ماه ها بدون هیچ توضیحی نمی بینید، یعنی آنقدرها به شما علاقه ندارد. ممکن است با کسان دیگری در ارتباط باشد یا نمی خواهد وقتش را با شما بگذراند. اگر شما به چشم آن مرد چندان جذاب نباشید، باید وقت گذاشته و کسی را پیدا کنید که تحسینتان کند. وقت، انرژی و عشق شما ارزشش را دارد.

14 - تشویقتان می کند با افراد دیگری قرار بگذارید

این یک علامت مطمئن است که نشان می دهد او می خواهد کاملاً آزاد باشد و اصلاً به فکر متعهد کردن خود نیست. احتمالاً شما هم نمی توانید او را تغییر دهید، پس چرا باید وقتتان را تلف کنید؟ هیچ مردی ارزشش را ندارد. شما لیاقت مردی را دارید که بخواهد با شما وقت بگذراند و طبق شان تان با شما رفتار می کند. کسانی هستند که با کمال عشق و احترام با شما رفتار خواهند کرد. اگر طرف مقابل شما خیلی از این رفتارها را از خود نشان دهد، باید این نشانه را گرفته و حتی یک دقیقه دیگرتان را هم برای او تلف نکنید. شما لیاقت بهترین ها را دارید. خوب بگردید تا کسی را پیدا کنید که واقعاً شایسته شما باشد.

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند

 

بلوغ فکری ربطی به بلوغ جسمی ندارد

بلوغ فکری ربطی به بلوغ جسمی ندارد


آیا تا به حال با فرد بزرگسالی برخورد داشته اید که احساس کنید از نظر فکری آنقدر که باید پخته نیست؟ فردی که هنگام عصبانیت به جای حل مسئله، داد و فریاد راه می اندازد، روی قولش نمی توان حساب کرد، ثبات فکری ندارد.
هفته نامه سلامت - دکتر هانیه زایر رضایی: سریال شهرزاد، تازه ترین اثر حسن فتحی از معدود سریال هایی است که در طول دهه اخیر توانسته نظر اقشار مختلف جامعه را به خود جلب کند و طی هفته های متمادی، ذهن مخاطبانش را با وقایع داستان جذابش درگیر کند. 
یکی از مهم ترین و شاخص ترین ویژگی های شهرزاد که آن را به سریالی پرمخاطب تبدیل کرده، شخصیت پردازی خوب آن است که فیلمنامه نویسانش به خوبی از عهده برآمده اند و بازیگرانش نیز به خوبی آن را به نمایش درآورده اند.

ترانه علیدوستی و پریناز ایزدیار که به ترتیب ایفاگران نقش های شهرزاد و شیرین هستند، در به تصویر کشیدن آنچه فیلمنامه قصد القای آن را دارد، بسیار خوب عمل کرده اند و بازی باورپذیر آن ها از برجسته ترین نقاط قوت این سریال محسوب می شود.

شهرزاد دختری پخته از طبقه متوسط جامعه است. او تحصیل کرده و قابل اعتماد است و به خوبی احساسات و هیجانات خود را مدیریت می کند و اگرچه با ناملایمات زیادی مواجه می شود، اما هر بار نشان می دهد توانایی تطبیق با شرایط و محیط پیرامونش را دارد.

بلوغ فکری ربطی به بلوغ جسمی ندارد

او خودخواه و خودمحور نیست و در قبال خودش و اطرافیانش نیز مسئولیت پذیر است، بنابراین شهرزاد را می توان یک زن پخته و بالغ از نظر فکری و عاطفی به حساب آورد.

در مقابل او، شیرین، دختر یکی یکدانه «بزرگ آقا» که همیشه همه چیز برایش مهیا بوده، هرگز انعطاف پذیری و تطبیق پذیری را یاد نگرفته و زنی خودخواه و خودمحور است که به هیچ عنوان توانایی کنترل احساسات و هیجانات خود را ندارد و به خودش اجازه می دهد هر حرفی را به زبان آورد و هر عملی را انجام دهد. او به خوبی شخصیت ناپخته یک زن که به بلوغ فکری و عاطفی نرسیده را به نمایش گذاشته است.

آیا تا به حال با فرد بزرگسالی برخورد داشته اید که احساس کنید از نظر فکری آنقدر که باید پخته نیست؟ فردی که هنگام عصبانیت به جای حل مسئله، داد و فریاد راه می اندازد، روی قولش نمی توان حساب کرد، ثبات فکری ندارد. دائم نظر و عقیده اش را تغییر می دهد و کورکورانه از دیگران تقلید می کند، نمی تواند با مشکلات، منطقی و عاقلانه برخورد کند، بی هدف و بی انگیزه است و تصمیم گیری در کارهایش را به تعویق می اندازد، چون برای آینده اش برنامه ریزی ندارد؟

این افراد به ظاهر افراد بزرگسالی هستند که دوران کودکی و نوجوانی را پشت سر گذاشته و خامی ها و سرکشی های دوران بلوغ را از سر گذرانده اند، اما آیا هر کسی به بلوغ جسمی می رسد، لزوما به بلوغ فکری و عاطفی هم رسیده است؟ جواب این سوال منفی است، اما چطور می شود برخی افراد دیرتر از حد معمول به بلوغ عاطفی و فکری می رسند و برخی دیگر هرگز، حتی تا آخر عمرشان هم به چنین مرحله ای نمی رسند؟ چطور می توان یک فرد رشد یافته را از یک فرد ناپخته تشخیص داد؟ چگونه می توانیم به خودمان و فرزندان مان کمک کنیم پخته تر شوند؟

بلوغ فکری ربطی به بلوغ جسمی ندارد

تفکر کودکانه


یقینا شما نیز افراد زیادی را می شناسید که سال هاست از نظر جسمانی بالغ شده اند، اما از نظر روانی و عاطفی همچنان کودکانه فکر یا احساس و رفتار می کنند؛ مثلا اگر در ذهن یک کودک «در آغوش گرفتن» نماد «مهربانی و دوست داشتن» باشد، در صورتی که فرد مهربانی که کودک را واقعا دوست دارد، او را در آغوش نگیرد (مثلا به علت این که سرما خورده است)، به نظر کودک نامهربان می رسد و کودک فکر می کند فرد او را دوست ندارد، برعکس، فردی نامهربان و دارای سوءنیت، تنها با در آغوش گرفتن کودک، می تواند خود را مهربان و دوستدار کودک نشان دهد.

هیچ دقت کرده اید که بسیاری از بزرگسالان نیز چنین طرز فکری دارند؟ این افراد بزرگسال در واقع فقط آنچه را که عینا می بینند، می پذیرند و از نظر آن ها مفاهیم کاملا در چارچوب های عینی معنی پیدا می کند. 
به عنوان نمونه متاسفانه بسیاری از اوقات شاهد هستیم جوانی 25 ساله، والدین خود را که سال ها از او مراقبت و بی دریغ به او محبت کرده اند، نامهربان می خواند؛ چون در مورد مسئله ای با آن ها به تفاهم نرسیده یا خانمی، همسر خود را نامهربان می داند، تنها به این دلیل که یک رفتار خاص که به نظر خانم تنها نماد مهربانی است (مثل خریدن هدیه گران قیمت) را نداشته است. حتما متوجه هستید این نوع تفکر عینی و ناپخته، امروزه منشأ بسیاری از مشکلات در روابط بین افراد است.

تفکر جادویی


شکل دیگری از تفکر کودکانه، تفکر جادویی است. بیشتر افراد تصور می کنند تفکر جادویی در کودکان تنها به فکر کردن درباره پریان، جادوگران و هیولاها و اعتقاد به وجود آن ها محدود می شود، اما این طور نیست. منظور از تفکر جادویی این است که تصور کنیم افکار ما قدرت جادویی دارند و به طور مستقیم بر دنیای خارج تاثیر می گذارند.

افراد پخته می دانند که جهان تنها به رفتارها و اعمال ما پاسخ می دهد. اعتقاد به این که اگر به موضوعی فکر کنم، در زندگی من اتفاق می افتد، تصوری کودکانه و ساده لوحانه است که متاسفانه افراد سودجو از این تفکر کودکانه در افراد سوءاستفاده می کنند و برای رونق کاسبی خود، مردم خام و ناپخته را به سمت این نوع تفکر کودکانه سوق می دهند. مطمئنا شما نیز حداقل چند نفر را در اطراف خود دیده اید که معتقدند تنها با تصور پولدار شدن و آرزو کردن آنچه که می خواهند، بدون این که هیچ تغییری در عملکرد خود بدهند، به طریق معجزه آسا، می توانند ثروت و هر آنچه که می خواهند به دست آورند و این چیزی جز تفکر کودکانه نیست.

بلوغ فکری ربطی به بلوغ جسمی ندارد

خطای علیت و همزمانی


شکل دیگری از تفکر کودکانه، اشتباه گرفتن علیت با همزمانی است. اگر کودکی وارد اتاقی شود و همان زمان لامپ اتاق بسوزد و اتاق تاریک شود، ممکن است تصور کند چون همان زمان که وارد اتاق هم شده، اتاق تاریک شده، پس علت تاریک شدن اتاق، ورود او بوده است!

با کمی تأمل متوجه می شوید که این نوع تفکر در بسیاری از بزرگسالان هم وجود دارد؛ مثلا اگر بلافاصله پس از این که لباس مهمانی شان را پوشیدند، به طور کاملا اتفاقی فنجان قهوه از دست دوست شان بیفتد و لباس شان را کثیف کند، فورا به این نتیجه می رسند که این ماجرا عمدی بوده و بعد نتیجه گیری می کنند که دوستشان به خاطر حسادت چنین کاری کرده، پس دوست خوبی نیست و ... این نوع تفکر در بسیاری افراد هنگامی که ورشکست می شوند، تصادف می کنند، زندگی شان به جدایی می انجامد و ... وجود دارد و این مسائل را با تفکری کودکانه به مسائلی نامربوط مرتبط می کنند. یقینا شما نیز در اطراف تان با چنین افرادی برخورد کرده اید.

متاسفانه بسیاری از بزرگسالانی که چنین تفکر کودکانه ای را حفظ کرده اند، اغلب با سوءتعبیرها و نتیجه گیری های بی منطق باعث اختلافات خانوادگی و مشکلات شغلی و تحصیلی می شوند.

نشانه های دیگر عدم بلوغ فکری و عاطفی

علاوه بر آنچه تا اینجای مطلب گفته شد، عصبانیت و بی قراری، وابستگی شدید، شک و تردید بی مورد، اعتماد به نفس پایین و اعتماد نداشتن به دیگران، پیش داوری عجولانه و شتاب زده درباره اطرافیان، ناتوانی در پذیرش مسئولیت، شتاب زدگی و بی برنامه بودن در کارها، از دست دادن دائمی فرصت های زندگی، پنهان کاری،همه را رقیب یا دشمن خود پنداشتن و خودمحوری نیز از مهم ترین ویژگی های افرادی است که به بلوغ فکری و عاطفی نرسیده اند.

نشانه های بلوغ فکری و عاطفی


رسیدن به بلوغ فکری نتیجه تحول شناختی در انسان است. این تحول شناختی، خود نتیجه تعامل بین درون (ژنتیک و خلق و خو) و بیرون (عوامل محیطی) است. پس واقعیت این است که آنچه در اختیار ما قرار دارد، دستکاری عوامل محیطی مثل خانواده، مدرسه، دوستان، تمرینات فکری، مطالعه و ... است و نه همه چیز.

بلوغ فکری ربطی به بلوغ جسمی ندارد

هر چه محیط ما کیفیت بهتری داشته باشد، طبعا راه رشد فکر و رسیدن به تفکر بالغانه هموارتر خواهد بود و اما خصوصیات افرادی که از نظر فکری و عاطفی به بلوغ و پختگی رسیده اند، از این قرار است:

1- فرد پخته، مسائل زندگی اعم از شخصی، اجتماعی و سیاسی را درک و با آن ها عاقلانه برخورد می کند، نه احساسی و هیجانی.

2- فرد بالغ قدرت فرضیه سازی دارد و سعی می کند برای هر اتفاقی، توضیحی منطقی پیدا کند.

3- یک فرد بالغ قادر به کنترل تکانه های هیجانی خود است؛ یعنی می تواند احساسات و هیجانات خود را مدیریت کند.

4- یک فرد بالغ برای وقت خود ارزش زیادی قائل است و آن را با رفتارهای سبک و سفیهانه مثل دخالت در کار دیگران، هدر نمی دهد.

5- فرد بالغ هرگز بدون دلیل و کورکورانه از دیگران تقلید نمی کند.

6- فرد پخته با اخلاق است؛ یعنی یک سلسله اصول اخلاقی را درونی کرده و تحت هر شرایطی خود را ملزم به رعایت آن ها می داند.

7- فردی که به بلوغ فکری رسیده، در قبال خودش و خانواده اش مسئولیت پذیر و در صورت اشتباه کردن نیز انتقادپذیر است.

8- چنین فردی خودخواه و خودمحور نیست و توانایی تطبیق با شرایط و محیط پیرامونش را دارد.

قدرت « تشکر»


قدرت « تشکر»

می‌خواهم درباره قدرت یک کلمه ساده با شما صحبت کنم:

« متشکرم »!

این کلمه‌ای است که قدرت سلامتی، شادی، عملکردهای قهرمانانه و موفقیت را به ما می‌دهد.
تحقیقات نشان می‌دهد که افراد سپاسگزار شاد‌تر و دارای روابط دوستانه بهتری هستند.
 بیان قدردانی، ریتم تپش قلب را بهبود می‌بخشد و این امر کمک می‌کند استرس کم شود و تحت شرایط سخت، عاقلانه‌تر فکر و پیشرفت کنیم.
از نظر فیزیولوژیکی؛ هم زمانی استرس داشتن و سپاسگزار بودن غیر ممکن است.
هنگامی که سپاسگزارید، جسمتان سرشار از احساسات خوب می‌شود، مغز شروع به ترشح هورمون های اندورفین می‌کند، و این هورمون باعث بالا رفتن انرژی و روحیه شده و هورمون های استرس را نابود می‌کند

قدردانی برای سلامتی محیط کاری نیز ضروری است. در حقیقت دلیل این که چرا افراد کارشان را درست انجام نمی‌دهند، به این دلیل است که آن‌ها احساس می‌کنند ازکارشان قدردانی نمی‌شود. یک« متشکرم» ساده و نشان دادن قدردانی می‌تواند تفاوت‌های زیادی ایجاد کند.
سپاسگزاری مثل ماهیچه است. هر چه بیشتر تمرین کنی، قوی‌تر می‌شود.

این هم ۴ روش برای تمرین سپاسگزاری برای هر روز از سال:


۱.     پیاده روی سپاسگزاری انجام دهید- ۱۰ دقیقه در روز را به این امر اختصاص دهید. هر آنچه که به خاطرش سپاسگزارید را بیان کنید. پاهایی برای راه رفتن، چشم‌هایی برای دیدن، خانواده‌ای پشتیبان…. این کار ما را برای داشتن روزی مثبت آماده می‌کند.
۲.     شکرگزاری در هنگام غذا خوردن- هنگام غذا خوردن تشکر کردن را فراموش نکنید.
۳.     نامه قدردانی بنویسید –  #مارتین_سلیگمن پدر روان‌شناسی مثبت پیشنهاد می‌کند که ما نامه‌ای حاکی از قدردانیمان نسبت به شخص خاصی بنویسیم. تحقیقات او نشان می‌دهد کسانی که این کار را انجام می‌دهند، طی یک ماه بعدی شادترند و کمتر دچار استرس می‌شوند.
۴.     در محیط کاری از کلمه «متشکرم»، زیاد استفاده کنید- به همکاران و افراد تیمتان با نشان دادن این که قدردان کارشان هستید، انرژی دهید.

من هم به خاطر خواندن این مطلب از شما تشکر می‌کنم.

برگرفته از کتاب #اتوبوس_انرژی #جان_گوردون

60 نکته مهم همسرداری موفق

60 نکته مهم همسرداری موفق


۱. اجازه دهید متوجه شود چقدر وجودش برای شما اهمیت دارد.

۲. حتی اگر با شما مخالفت می کند، باز هم به صحبت های او گوش دهید.

۳. از او تقاضای کمک کنید.

۴. به او بگویید که او را دوست دارید و به وجودش افتخار می کنید.

۵. بگذارید برای خود سرگرمی داشته باشد.

۶. به او اعتماد داشته باشید.

۷. وقتی با هم بیرون می روید، درباره مشکلات صحبت نکنید.

۸. بر روی اعمال خوب او متمرکز شوید.

۹. به علایق او احترام بگذارید.

۱۰. وقتی به منزل برمی گردد، خوشحال باشید.

۱۱. اجازه دهید نیم ساعت بعد از کار استراحت کند.

۱۲. به هیچ یک از اعضای خانواده اجازه ندهید به او بی احترامی کند.

۱۳. در مقابل کسی که به او بی احترامی می کند، بایستید.

۱۴. از تلاشی که برای زندگی تان می کند، قدردانی کنید.

۱۵. در کارهای تان با او مشورت کنید.

۱۶. برای رسیدن به اهدافتان با هم برنامه ریزی کنید.

۱۷. بیش از اندازه کار نکنید، برای او نیز وقت بگذارید.

۱۸. اگر مرتکب اشتباهی شد، او را ببخشید.

۱۹. طوری رفتار کنید که به او نیاز دارید.

۲۰. تمام اوقات فراغت او را با کارهای منزل پر نکنید.

۲۱. مغرور نباشید و اشتباهات تان را بپذیرید.

۲۲. وقتی دچار استرس است، او را آرام کنید.

۲۳. اگر مشغول صحبت با شماست، گوش کنید و با طرح چند سوال به او نشان دهید که کاملا به او توجه دارید.

۲۴. به خاطر زحمتی که می کشد، از او سپاسگزاری کنید.

۲۵. به دلیل هر آنچه که هست، به او افتخار کنید.

۲۶. حرف های تان را با عشق بیان کنید.

۲۷. وقتی با او هستید، پرانرژی باشید.

۲۸. از او انتظار نداشته باشید تمام وقتش را برای انجام کارهای شما صرف کند.

۲۹. از این که فرد خوبی است، ابراز خشنودی کنید.

۳۰. حتی در غیاب او، جلوی دیگران از او به خوبی یاد کنید.

۳۱. احساسات تان را با او در میان بگذارید، ولی آن را به طور خلاصه بیان کنید.

۳۲. حداقل سه مورد از کارهای خوبش را به او گوشزد کنید.

۳۳. در مقابل دیگران به او افتخار کنید.

۳۴. صبح ها با او بیدار شوید، حتی اگر مجبور نباشید زود بیدار شوید.

۳۵. در مواقع سختی پشتیبان او باشید.

۳۶. او را در هر شرایطی بپذیرید و هرگز از خود نرانید.

۳۷. وقتی عصبانی است، به او گیر ندهید.

۳۸. به او کمک کنید به اهدافش برسد.

۳۹. به او کمک کنید عادات بدش را ترک کند.

۴۰. دیگران را با او مقایسه نکنید.

۴۱. از کارهایی که در منزل انجام می دهد، تشکر کنید.

۴۲. پیش از تصمیم گیری های مهم با او مشورت کنید.

۴۳. توانایی های او را دست کم نگیرید.

۴۴. حرفتان را مستقیم بزنید و از حاشیه رفتن بپرهیزید.

۴۵. حتی اگر از هم فاصله دارید، توجه تان را به او نشان دهید.

۴۶. با او دعوا و مشاجره نکنید.

۴۷. با او مودب و مهربان رفتار کنید.

۴۸. برای هر موضوعی او را سرزنش نکنید.

۴۹. وقتی کار اشتباهی می کند، به او نگویید: به تو گفتم این طوری می شود!

۵۰. بر سر پول با او دعوا نکنید، او خود نسبت به این موضوع احساس مسئولیت می کند.

۵۱. با او به پیاده روی بروید.

۵۲. خوبی های او را بزرگ و بدی هایش را کوچک جلوه دهید.

۵۳. از او انتظار نداشته باشید بتواند فکر شما را بخواند، او این توانایی را ندارد.

۵۴. اگر می خواهید وسایل یا کاغذهایش را دور بیندازید، ابتدا از او بپرسید.

۵۵. به تناسب اندامتان اهمیت دهید.

۵۶. ظاهرتان را برای او بیارایید.

۵۷. اگر از دست او عصبانی هستید، با او قهر نکنید.

۵۸. بهترین دوست او باشید.

۵۹. تنها به خاطر وجود خودش به او عشق بورزید.

۶۰. با احترام با او رفتار کنید.

18 چربی سالم گیاهی و حیوانی که شما را لاغر می‌کنند

آشتی با چربی‌های خوب
 
مجله سیب سبز: شما آنچه نیستید که می‌خورید؛ اگر چنین بود، پس همه افرادی که مقدار زیادی چربی مصرف می‌کنند، باید چاق باشند. نظر شما چیست؟ آیا افرادی که چربی می‌خورند، چاق  هستند؟ نه، لزوما این‌طور نیست. بدن انسان برای کاهش وزن و عملکرد مناسب به چربی رژیمی نیاز دارد، به‌همین دلیل است که بسیاری از چربی‌ها، ضروری درنظر گرفته می‌شوند. چربی‌های سالم شما را سیر نگه می‌دارند، سوخت‌وساز بدن را به حداکثر رسانده و از شما در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند. همچنین، روند جذب مواد مغذی را تسریع کرده و کمک می‌کنند ویتامین محلول در چربی بیشتری جذب کنید.

 

آشتی با چربی‌های خوب

 

این ها دلایل کافی بود که قانع شوید همه چربی‌ها چاق‌کننده و مضر نیستند، اما شناخت چربی‌های لازم و ضروری هم مفید است تا بدانید چه باید بخورید و چه نباید بخورید. برای راحتی کار، در این مقاله به معرفی 18غذای مفید می‌پردازیم که حاوی چربی‌های سالم هستند! اما قبل از مصرف این مواد غذایی، باید توجه داشته باشید که تمام مواد غذایی ازجمله آن هایی که حاوی چربی‌های سالم هستند، باید در حد اعتدال مصرف شوند. براساس دستورالعمل‌های رژیمی، یک راه آسان برای تحقق این امر این است که مصرف منابع چربی‌های اشباع مانند پیتزا، همبرگر، گوشت و تنقلات فرآوری‌شده را به حداقل برسانید.


گوشت قرمز

گوشت قرمز حاوی چربی‌های سالم مانند لینولئیک اسید کونژوگه یا CLA است؛ یک چربی ترانس که موجب بهبود سلامت قلب و کاهش چربی شکم می‌شود. به‌علاوه، مصرف گوشت قرمز به کاهش سطح استئاریک اسید در بدن نیز کمک می‌کند. اما گوشت گاو علفخوار حتی بهتر از این است.  منظور از گاو علفخوار، این است که تغذیه دام مناسب باشد و از محصولات فرآوری شده، دارو و آنتی‌بیوتیک غیرمجاز برای رشد دام استفاده نشده باشد. مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه نشان داده است که گوشت گاو علفخوار از CLA، استئاریک اسید و امگا3 بیشتری برخوردار است.


میوه چرب و محبوب

نارگیل سرشار از چربی‌های اشباع شده است که نیمی از آن، از لوریک اسید تامین می‌شود؛ یک تری‎گلیسیرید با زنجیره متوسط که با باکتری‌ها می‌جنگد، سطح کلسترول خون را بهبود می‌بخشد و انرژی انسان را در طول شبانه‌روز به میزان 5درصد افزایش می‌دهد. مطالعه محققان نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های غذایی حاوی روغن نارگیل به کاهش چربی شکمی کمک می‌کند. برخلاف تصورتان، خوردن نارگیل باوجود چربی بالا، چاق‌کننده نیست.


سلطان چربی‌های سالم

آووکادو از بیشترین مقدار چربی‌های سالم بین مواد غذایی برخوردار است. این میوه شگفت‌انگیز، حالت خامه‌ای دارد و برخلاف کره، به تنهایی قابل مصرف است. با این حال، باید در هر وعده غذایی تنها یک‌چهارم یا نیمی از یک آووکادوی کامل را مصرف کنید، با وجود این نیازی نیست نگران چربی‌های موجود در آن باشید. آووکادو سرشار از چربی‌های غیراشباع و سالمی است که حاوی اولئیک‌اسید بوده و احساس گرسنگی را برطرف می‌کنند.

 

آشتی با چربی‌های خوب


تلخش را انتخاب کنید

یک خبر خوب برای همه طرفداران شکلات؛ خوردن شکلات تلخ شکم شما را صاف می‌کند. شکلات تلخ حاوی بالاترین درصد از کره کاکائو است که به‌عنوان یکی از منابع چربی‌های اشباع درنظر گرفته می‌شود. لازم به ذکر است  از آنجایی که روند هضم شکلات تلخ به زمان بیشتری نیاز دارد، شما را تا چندین ساعت سیر نگه می‌دارد و کمک می‌کند وزن کم کنید.  پس اگر فکر می‌کنید خوردن شکلات شما را چاق می‌کند، می‌توانید از انواع تلخ آن استفاده کنید.


گردو یا روغن گردو؟

چربی‌های غیراشباع موجود در مغزها با فعال کردن یک ژن، موجب کاهش ذخیره چربی و بهبود متابولیسم انسولین در بدن می‌شوند. مغز گردو یکی از بهترین منابع غذایی در گروه آجیل‌هاست. این خوراکی مغذی بیش از سایر مغز‌ها حاوی اسیدهای چرب امگا۳ است.

مطالعه محققان در ایالت پنسیلوانیا نشان می‌دهد که خوردن گردو و روغن گردو به کاهش استرس کمک کرده و سطح فشار خون دیاستولیک را پایین نگه می‌دارد. گردو را می‌توانید هم به‌صورت تنقلات و میان‌وعده و هم به‌صورت استفاده در غذاهای مختلف استفاده کنید. نان و پنیر و گردو هم که محبوب آشنای همیشگی ایرانی‌هاست.


خواص مغز آجیل بیشتر است یا  کره آن!

شباهت‌های زیادی بین مغزها و کره آن ها وجود دارد، اما باید بدانید که تمام کره‌های گرفته شده از مغزها حاوی چربی‌های سالم نیستند، بنابراین بهتر است برچسب موجود روی بسته‌بندی کره‌ها را با دقت بخوانید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. تفاوت‌ها قابل‌ملاحظه‌اند؛ خیلی از کره‌های کم‌چرب باوجود این که چربی کمتری دارند، حاوی شکر و نمک بیشتری هستند. برخی اطلاعاتی از این دست را می‌توانید روی بسته‌بندی محصولات پیدا کنید.


تخم‌مرغ کامل یا زرده؟

تخم‌مرغ کامل هم یکی از همان غذاهایی است که بارها توصیه شده که آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید. منظور از تخم‌مرغ کامل زرده و سفیده است. سفیده تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است، اما زرده چربی و کلسترول دارد. با این حال، جای نگرانی نیست. چربی موجود در زرده عمدتا اشباع نشده است. مطالعه محققان دانشگاه کانکتیکات نشان می‌دهد که چربی موجود در زرده تخم‌مرغ به کاهش LDL یا کلسترول‌های بد کمک می‌کند.

 پس اگر مشکل یا بیماری خاص و زمینه‌ای دیگری ندارید، می‌توانید با خیال راحت زرده تخم‌مرغ را نوش‌جان کنید. باز هم در این مورد باید اعتدال را رعایت کنید؛ چراکه توصیه می‌شود بیش از دو عدد زرده در هفته می‌تواند به کبد آسیب برساند. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، در این باره از پزشک خود مشورت بگیرید.


ماست، از نوع یونانی لطفا!

ماست حاوی پروتئین، کلسیم و پروبیوتیک است؛ از این رو، یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که می‌توانید برای کاهش وزن و بهبود سلامت خود مصرف کنید. فقط از یونانی بودن ماست مطمئن شوید. ماست‌های یونانی لبنی پروتئین بیشتر و چربی و قند کمتری دارند. از این رو، خوردن آن ها شما را بیشتر سیر نگه می‌دارد، چون پردازش پروتئین بیشتر طول می‌کشد و چربی باعث می‌شود که احساس سیری کنید. حتی می‌توانید ماست را با انواع میوه‌ها طعم‌دار کرده و به‌عنوان دسر یا میان‌وعده استفاده کنید.

 

آشتی با چربی‌های خوب


قزل‌آلای وحشی

ماهی قزل‌آلا چربی زیادی دارد؛ اما این چربی از مزیت‌های بسیاری برخوردار است. اگر دو بار در هفته قزل‌آلا بخورید، اسیدهای چرب امگا۳ مورد نیازتان را تامین خواهید کرد. مصرف امگا۳ موجب کاهش خطر ابتلا به آریتمی، کاهش سطح تری‌گلیسیرید و فشارخون می‌شود.


باز هم رد پای روغن‌زیتون

این روغن مدیترانه‌ای سرشار از پلی‌فنول و چربی‌های اشباع نشده است که با سرطان مبارزه کرده و قلب شما را تقویت می‌کند. این چربی طبیعی به شما کمک می‌کند وزن کم کنید. مطالعه محققان نشان می‌دهد که مصرف روغن‌زیتون موجب بالا رفتن سطح آدیپونکتین در بدن می‌شود.

این هورمون به تجزیه چربی در بدن کمک کرده و باعث می‌شود که شاخص توده بدنی کوچک‌تری داشته باشید. روغن‌زیتون را در سالاد و پیش‌غذاها می‌توانید به‌صورت خام و در انواع غذاها به شکل پخته استفاده کنید.


لبنیات پرچرب یا کم‌چرب؟

لبنیات پرچرب کالری بیشتری دارند و شما را تا مدت‌ها سیر نگه می‌دارند. به‌علاوه مطالعه منتشر شده در مجله اروپایی تغذیه در سال۲۰۱۳ نشان می‌دهد افرادی که غذاهای چرب می‌خورند، کمتر از افرادی که لبنیات کم‌چرب مصرف می‌کنند، دچار چاقی می‌شوند. پس اگر می‌خواهید لاغر شوید، گول واژه «کم‌چرب» لبنیات را نخورید.


روغنی از خانواده کلم‌ها

روغن کانولا از دانه‌های گیاه کانولا گرفته می‌شود که از خانواده کلم‌هاست. نسبت امگا۶ به امگا۳ موجود در این روغن تقریبا 5/2 است. مطالعه منتشر شده در مجله زیست‌شناسی تجربی و پزشکی در سال گذشته نشان می‌دهد افرادی که در رژیم غذایی خود از روغن کانولا استفاده می‌کنند، عملکرد بهتری در مبارزه با سرطان، آرتریت و آسم از خود نشان می‌دهند.


تن ماهی برای چاقی یا لاغری؟

از بین ماهی‌های دریایی، ماهی تن یکی از بهترین منابع دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) است که یک اسید چرب امگا۳ محسوب می‌شود. کنسرو ماهی تن یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین انواع ماهی برای کاهش وزن است، به‌خصوص اگر از چربی شکم رنج می‌برید! مطالعه منتشر شده در مجله لیپید نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های امگا۳ نقش بسزایی در کاهش چربی شکمی دارد.


کاهش احتمال ابتلا به دیابت

پنیر منبع پروتئین، کلسیم، ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب است؛ این ماده غذایی سرعت جذب قند و کربوهیدرات‌ها را کاهش داده، سطح انرژی بدن را تثبیت کرده و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. همچنین موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت می‌شود.

 

آشتی با چربی‌های خوب

 

 افرادی که محصولات لبنی پرچرب مصرف می‌کنند، کمترین نرخ ابتلا به دیابت را دارند. در مقابل، افرادی که محصولات لبنی کم‌چرب می‌خورند، درمعرض خطر بیشتری قرار دارند.


تخم کتان

تخم کتان و تخم چیا (دانه‌هایی شبیه تخم شربتی) حاوی یک چربی به‌نام آلفا لینولنیک اسید یا ALA هستند؛ یک اسید چرب امگا۳ که وزن شما را ثابت نگه داشته و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و التهاب را کاهش می‌دهد. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند که مصرف امگا۳ باعث افزایش چربی‌سوزی و کاهش گرسنگی می‌شود. مطالعات بالینی حاکی از آن است که مصرف به اندازه امگا۳ سوخت‌وساز چربی‌ها را نیز افزایش می‌دهد.


اردک هم گزینه مناسبی است؟


از بین تمام گوشت‌های بدون چربی، گوشت اردک از بالاترین سطح چربی‌های غیراشباع موسوم به آراشیدونیک اسید برخوردار است که به عضله‌سازی در بدن کمک می‌کنند. مکمل‌های حاوی آراشیدونیک اسید باعث افزایش توده بدنی شده و توان بی‌هوازی مردان را ارتقا می‌دهد. مطالعه محققان دانشگاه تمپا نشان می‌دهد مردانی که از این مکمل‌ها استفاده می‌کنند، در مقایسه با گروه دیگر 4/3 پوند توده عضلانی به‌دست می‌آورند. می‌توانید هر از گاهی به بهانه تنوع هم که شده گوشت اردک بخورید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.