دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

این ادویه مسکن و سم زدای بدن تان است



این ادویه مسکن و سم زدای بدن تان است

فلفل از جمله ادویه هایی است که طرفداران بسیاری در بین مردم کشورهای مختلف بویژه هندی ها دارد؛ اما اغلب مصرف کنندگان این ادویه به خواص متنوع و مفید آن، آگاه نیستند.

_ همه انواع فلفل تاثیر محرکی روی گردش خون دارند و دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کنند. فلفل با افزایش تعریق و دفع ادرار باعث دفع سموم از بدن و پایین آمدن تب می شود.

_ فلفل سیاه و فلفل سفید حاوی ماده ای با ساختمان مشابه مورفین هستند که در تسکین دردها موثر است.

_ طعم تند فلفل قرمز نیز به دلیل وجود ماده ای شبه قلیایی در این ادویه است که خلط  آوری موثر بوده و برای ریه ها بسیار مفید است.

_ عملکرد ضدحساسیت آن نیز باعث تسکین زکام و تنگی نفس شده و احساس سلامتی را در فرد افزایش می دهد.

فلفل سیاه قابلیت بهبود عملکرد سیستم گوارشی را نیز دارد. فلفل سیاه در فرآیند هضم و گوارش مواد غذایی تاثیر مطلوب دارد و ترشحات بزاقی را موجب می شود. تحریک غدد بزاقی نیز به نوبه خود ترشح مایع گوارشی یا همان اسید معده موسوم به «اسید هیدروکلریک» را افزایش می دهد و به تجزیه پروتئین و بهبود فرآیند هضم غذا کمک می کند.

_ فلفل سیاه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها است. این ادویه مفید در عین حال از رشد باکتری های مضر به خصوص در روده جلوگیری می کند. از این رو خاصیت ضد باکتریایی فلفل از اسهال ناشی از عفونت ها جلوگیری می کند.

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند

کمردرد چه ربطی به کف پا دارد؟!


مجله سیب سبز: شاید شما هم تا به حال در آگهی‌های مطبوعات و اینترنت عبارت «اسکن کف پا» به چشم‌تان خورده باشد. اسکنی که با استفاده از آن می‌توانید مشکلات کف پا را بررسی کرده و بهترین کفی‌های طبی اختصاصی را برای خود بسازید. پس اگر در راه رفتن مشکل دارید یا کفش‌های معمولی پای‌تان را اذیت می‌کند یا حتی اگر کمردرد دارید و به دنبال راه جدیدی برای رفع آن هستید، حتما این مقاله را بخوانید.

بررسی توزیع فشار و قوس‌های کف پا

اسکن کف پا عملی است که طی آن با کمک دستگاه کامپیوتری، قوس‌های کف پا و وضعیت توزیع فشار در قسمت‌های مختلف کف پا بررسی می‌شود.  با کمک این اسکن در حالتی که فرد روی پاهایش ایستاده و وزن روی کف پا وارد می‌شود، می توانیم ببینیم بر چه نقاطی فشار بیشتر و بر چه نقاطی فشار کمتری وارد می‌شود. در واقع اولین کاربرد آن بررسی قوس‌های کف پا است. می‌دانیم که در ناحیه کف پا در حالت ایستاده به‌طور طبیعی 2 قوس وجود دارد؛ یک قوس طولی که در سمت داخلی کف پا دیده می‌شود و یک قوس عرضی که تقریبا در وسط و جلوی کف پا دیده می‌شود. حال در بعضی موارد این قوس به صورت طبیعی وجود ندارد و این موضوع باعث ایجاد درد در نواحی مختلف می‌شود که یکی از راه‌های پیشرفته بررسی آن اسکن کف پاست.

مناسب برای بیماران دیابتی

کاربرد دیگر اسکن کف پا، بررسی توزیع نیرو در کف پاست. در برخی بیماری‌ها به ویژه نوروپاتی‌ها در زمینه دیابت و... نحوه توزیع فشار در کف پا اهمیت خیلی زیادی دارد؛ چون بیمار در کف پا حالت بی‌حسی پیدا می‌کند و اگر به قسمتی از کف پا فشار بیشتری وارد شود و آن قسمت آسیب ببیند، احساس درد یا ناراحتی نمی‌کند؛ بنابراین می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی شود. پس اسکن کف پا کمک زیادی به این افراد می‌کند.

اسکن کف پا به تنهایی کافی نیست

این که می‌گویند اسکن کف پا می‌تواند به تشخیص کمردرد یا زانو درد کمک کند، منظور این است که با بررسی اختلالات و مشکلات توزیع فشار در کف پا و اختلالات قوس کف پا و برطرف کردن آن ها می‌توانیم به برطرف شدن برخی مشکلات ناحیه کمر یا زانو کمک کنیم. اما این که هر کمردرد یا هر زانو دردی را مستقیما به کف پا ربط دهیم و به جای این که کمر را بررسی کنیم، کف پا را بررسی و درمان کنیم، صحیح نیست. فقط در برخی موارد این ها مستقیما به هم مرتبط هستند.

این اسکن چگونه انجام می‌شود؟

انواع مختلفی از دستگاه‌های اسکن کف پا وجود دارد. در برخی از آن ها شخص روی یک سطح شیشه‌ای می‌ایستد و وزنش را به طور مستقیم روی هر دو پا می‌اندازد. سپس با تجهیزات کامپیوتری، توزیع فشار روی آن سطح بررسی می‌شود و یک پرینت از کف پا داده می‌شود. بعضی از دستگاه‌های اسکن کف پا پیشرفته‌تر بوده و به اصطلاح اسکن‌های داینامیک نامیده می‌شوند. یعنی طی آن تجهیزاتی به پای فرد متصل می‌شود و موقع راه رفتن و فعالیت، وضعیت توزیع فشار بررسی می‌شود؛ اما در حال حاضر کاربرد این دستگاه‌ها بیشتر تحقیقاتی است. البته کاربردهای تشخیصی و درمانی هم دارند؛ اما الان کمتر در این زمینه‌ها استفاده می‌شوند.

کفی اختصاصی خود را داشته باشید!

برای انجام این اسکن‌ها می‌توان به مراکز ارتوپدی فنی یا مراکزی که به‌طور تخصصی روی دردهای ناحیه کف پا کار کرده و از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، مراجعه کرد. این دستگاه‌ها چند سالی است که ساخته و وارد بازار شده‌ است، اما قبل از آن هم پزشک می‌توانست با معاینه فیزیکی، قوس‌های کف پا را بررسی کند. شاید قوس عرضی کف پا را در حالت ایستاده به خوبی نتوان بررسی کرد؛ اما یک پزشک ماهر می‌تواند قوس طولی کف پا را وقتی بیمار روی هر دو پا می‌ایستد، به راحتی بررسی کند. پس معاینه فیزیکی هم در زمینه تشخیص برخی اختلالات بسیار کمک‌کننده است. به هر حال بعد از این که با هر وسیله‌ای اختلال در قوس‌های کف پا تشخیص داده شد، مرحله بعد ساخت یک کفی طبی مناسب برای اصلاح توزیع فشار در کف پاست. برخی دستگاه‌های اسکن این قابلیت را دارند که براساس اسکن سه بعدی، یک قالب سه بعدی از کف پا درست کنند تا بعد طبق آن بتوان یک کفی مناسب برای بیمار ساخت.

دردکمر و زانو به کف پا ربط دارد؟!

یک نظریه وجود دارد که طبق آن، اندام‌های حرکتی به صورت یک زنجیره توصیف می‌شوند؛ یعنی از کف پا تا ناحیه کمر همه اندام‌ها مثل یک زنجیره حرکتی به هم متصل هستند. پس بروز مشکل در یکی از این قسمت‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات در قسمت‌های دیگر شود. برای مثال کسی که در توزیع فشار در ناحیه کف پا مشکل دارد و مچ یا کف پایش را کج قرار می‌دهد، ممکن است موقع حرکت و فعالیت دچار اختلال در قسمت‌های دیگر مثل زانو و کمر شود. البته عکس این موضوع هم صدق می‌کند. برای مثال کسی که انحراف ستون فقرات دارد یا لگنش کج است یا کوتاهی یک اندام دارد، به‌طور طبیعی موقعی که می‌ایستد و راه می‌رود به یکی از اندام‌هایش فشار بیشتری وارد می‌کند؛ یعنی توزیع فشار در کف هر دو پا مساوی نیست. در این حالت هم فرد ممکن است دچار درد یا ناراحتی در یکی از مچ‌ها یا کف پا شود. همچنین کسی که انحراف زانو دارد، یعنی زانوی پرانتزی یا ضربدری دارد، معمولا همزمان با آن، در توزیع فشار در کف پا هم مشکل دارد. زانوهای ضربدری معمولا همراه با صافی کف پا دیده می‌شوند؛ یعنی سمت داخلی کف پا بیش از حد به سمت پایین آمده است. زانوی پرانتزی هم معمولا همراه با افزایش قوس کف پا دیده می‌شود ،یعنی کف پا به سمت خارج چرخیده است.

کف پا، قلب دوم است؟!

از نظر طب مدرن و آکادمیک، اختلالات کف پا می‌تواند روی بقیه زنجیره‌های حرکتی اثر بگذارند و باعث مشکلاتی در این قسمت‌ها شوند؛ اما این که بعضی‌ها می‌گویند اختلالات کف پا به قلب، پوست، کبد و‌... ارتباط دارد، واقعا از نظر طب مدرن ثابت شده و درست نیست.

به داد کبدتان برسید



به داد کبدتان برسید

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: اگرچه کبد چرب قابل درمان و کنترل است، اما در صورتی که به موقع درمان نشود، منجر به نارسایی شده و در این صورت تنها روش درمانی مفید برای این بیماری، پیوند کبد است.

دکتر محسن اسماعیلی با بیان این که یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش، بیماری کبد چرب است، اظهار کرد:

اصلی ترین علت ایجاد بیماری کبد چرب رژیم پر کالری و بی تحرکی است. در واقع زندگی به سبک امروزه که   همان راحت طلبی و ماشینی  شدن فعالیت هاست، فرصت انجام فعالیت های ورزشی و تحرک کافی را از بین برده است. وقتی انرژی دریافت شده مواد غذایی بیش از نیاز بدن باشد، به صورت چربی در جداره شکم و کبد رسوب می کند و با رسوب چربی در جداره شکم و کبد، سلول های کبد مملو از مولکول های چربی شده، در نتیجه به مرور زمان به سلول های کبدی آسیب وارد می شود. زمانی که فضای سلول کبد به دلیل چربی زیاد اشغال شود، آنزیم های کبدی وارد خون می شود.

وی افزود: با توجه به این که بیماری کبد چرب علامت و نشانه خاصی ندارد و به مرور زمان اتفاق می افتد، توصیه می شود افرادی که مستعد این بیماری هستند، سالانه آزمایش های مربوطه را انجام دهند.

او همچنین گفت: بیماری کبد چرب، درد و یا ناراحتی خاصی برای بیمار ایجاد نمی کند و در واقع یکی از مشکلات اصلی این بیماری، نبود علایم است، بنابراین بیماران و افراد عادی باید از طریق آزمایش های معمول و سونوگرافی از میزان چربی کبد خود آگاه شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید بر این که یکی از علل ابتلا به بیماری کبد چرب، زمینه ژنتیکی است، تصریح کرد: افرادی بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند که به صورت ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند. معمولا در افرادی که میزان قند خون و چربی آن ها کمی از حد نرمال افزایش یافته است، در صورتی که کبد چرب را به موقع درمان نکنند، دچار رسوب چربی در کبد و گرفتگی عروق قلبی هم می شوند. در واقع این بیماری پروسه ای است که تمام ارگان های بدن را درگیر می کند و کبد چرب به صورت چربی در کبد و به صورت گرفتگی عروق در قلب مشخص می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان این که میزان ابتلا به بیماری کبد چرب در مردان و زنان به یک اندازه مشاهده شده است، خاطرنشان کرد: شایع ترین سن ابتلا به بیماری کبد چرب، میان سالی است، اما کودکان هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

اسماعیلی به روش های درمان کبد چرب اشاره کرد و ادامه داد: بهترین روش درمانی برای این بیماری، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب است که در آن کالری، چربی اشباع شده و قند کمتری یافت می شود. بنابراین بیماران مبتلا به کبد چرب باید مصرف شیرینی جات و مواد نشاسته ای و روغن هایی را که اسید چرب اشباع شده بیشتری دارند، محدود کنند. بهترین روغن مصرفی برای این بیماران، روغن زیتون است و مصرف گوشت سفید برای این بیماران مناسب تر است.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به این که از جمله فعالیت های مناسب به منظور درمان کبد چرب انجام روزانه نیم ساعت پیاده روی است، ادامه داد: متاسفانه آمار مبتلایان به بیماری کبد چرب در کشور به سرعت در حال نزدیک شدن به آمار جوامع غربی است و با توجه به این که در جوامع غربی ۲۵ درصد افراد مبتلا به این بیماری هستند ، آمار مبتلایان کشور نیز به این رقم نزدیک شده است.

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند

ادویه ای که سرطان سینه را مغلوب می کند



ادویه ای که سرطان سینه را مغلوب می کند


محققان دانشگاه لوییزویل در کنتاکی آمریکا، موفق به ساخت ایمپلنتی شدند که می تواند رشد تومورهای سرطانی سینه را با استفاده از زردچوبه یا ادویه «کاری» متوقف کند.

مطالعات مختلف محققان نشان می دهد ماده کارکامین که موجب رنگ زرد روشن در ادویه کاری است، می تواند به کوچک شدن سلول های سرطان سینه کمک کند. اما داشتن یک رژیم غذایی سرشار از کاری تاثیری در درمان سرطان ندارد. زیرا این ماده در معده شکسته شده و خاصیت خود را از دست می دهد.

حالا دانشمندان ایمپلنتی طراحی کرده اند که می تواند کاری را به بدن وارد کند. آن ها معتقدند ادویه «کاری» می تواند اثر هورمون های تغذیه کننده سلول های سرطان سینه را از بین ببرد. دانشمندان در این ایمپلنت، 200 میلی گرم پودر کاری را در داخل کپسول های کوچکی بسته بندی کرده اند که تنها دو میلی متر طول دارد. برای اجرای این تحقیق، محققان این ایمپلنت را که هر کدام حاوی دو کپسول بود، وارد بدن موش های سرطانی کردند. گروه دیگری از موش های سرطانی با رژیم غذایی روزانه حاوی ادویه کاری تغذیه شدند.

آن ها به مدت چهار ماه رشد تومور را در بدن موش ها بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که ماده کارکامین کاری، در موش ها سبب کاهش تومورهای سرطانی تا حدود یک سوم شده و میزان تولید سلول های تهاجمی سرطانی را کاهش می دهد. محققان، ساخت این ایمپلنت را انقلابی جدید در مقابله با سرطان سینه می دانند.

پیش از این نیز اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و مزایای بالقوه ادویه کاری در پیشگیری از بیماری آلزایمر برای دانشمندان شناخته شده بود. «کاری»، ادویه ای است که به طور معمول در آشپزی هندی کاربرد دارد و از ترکیب چند پودر یا ادویه دیگر است. با پیشرفت ارتباطات و آگاهی مردم از فرهنگ و تمدن دیگر کشورها در اکثر کشورها از این ادویه در تهیه غذاهای مختلف و در پخت غذاهایی که نیاز به ادویه خاص ندارند، استفاده می کنند.

پودر «کاری» اگرچه به صورت یک ادویه مجزا فروخته می شود، ولی ترکیبات آن در کشورها و ملل مختلف، متفاوت است؛ اما به طور کلی می توان گفت: مخلوطی از زردچوبه، دارچین، سیر، هل، زیره، فلفل و گشنیز است، اما عنصر اصلی پودر کاری در تمام کشورها، زردچوبه است که موجب رنگ زرد زیبا و خاصیت فوق العاده آن می شود.

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند

با ماهی های لذیذ بدبو چه کنیم؟



با ماهی های لذیذ بدبو چه کنیم؟

خیلی از بانوان خانه دار از طبخ ماهی به خاطر بویی که در آشپزخانه راه می اندازد، طفره می روند، ولی باید گفت از بین بردن بوی ماهی کار زیاد سختی نیست.

برای از بین بردن بوی ماهی از ظرف ها، کافی است از آب سرد استفاده کنید و کمی پودر خردل داخل ظرف بریزید.

برای از بین بردن بوی ماهی از دست ها، آن ها را با سرکه مالش دهید و با آب سرد و صابون بشویید. سرکه نیز بوی بد ماهی ظروف را از بین می برد. اگر کمی سرکه داخل ظرفی بجوشانید، بوی آن بوی ماهی را خنثی می کند.

برای از بین بردن بوی ماهی در فضا، یک کاسه سرکه سفید را چند ساعت در محیط قرار دهید.

 

منبع : سیمرغ