دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

گرگ بالان دیده!


گرگ بالان دیده!

آیا می دانستید که تقریباهمه ی فارسی زبانان، حتی بزرگانی از ادب فارسی، اصطلاح " گرگ بالان دیده " را که کنایه از افراد آزموده ، سرد و گرم چشیده و دنیا دیده است، به غلط " گرگ باران دیده " می گویند و می نویسند ؟

  به کار بردن واژه ی« باران» در این اصطلاح اساسا نادرست است، زیرا همه ی گرگ ها  باران دیده هستند و اتفاقا در روزهای زمستانی و بارانی  بیشتر از لانه خارج می شوند و به شکار می پردازند و اگر باران دیدن علت با تجربه شدن گرگ باشد، این شامل تقریبا همه ی حیوانات است ،نه فقط گرگ ها.
 شکل درست این اصطلاح" گرگ بالان" دیده است و معنی " بالان"، دام و تله مخصوص گرگ است و گرگی که چند بار از دشواری و خطر بالان نجات یافته باشد، پختگی و آزمودگی لازم را در شکار پیدا کرده است. افراد آزموده و سرد و گرم چشیده نیز آنانی هستند که با اندیشه های عاقلانه ازهمه ی دشواری ها و بلاها رهایی یافته و راه و رسم زندگی را فرا گرفته اند.
 عامه ی مردم چون معنی واژه ی " بالان "را نمی دانستند، آن را به« باران» و بدین ترتیب اصطلاح را به " گرگ باران دیده " تبدیل کرده اند.

مهم ترین توصیه های موبایلی به مشترکان در نوروز

مهم ترین توصیه های موبایلی به مشترکان در نوروز

از آنجایی که چند سالی است دیگر تبریک سال نو تنها به دید و بازدید ختم نمی شود و وسایل ارتباطی توانسته اند جای خود را در میان انواع روش های ارائه تبریک آغاز سال نو باز کنند، دانستن مهم ترین راه ها برای رسیدن به کم دردسرترین ارتباط اهمیت دارد.

 به نقل از مهر، تجربه نشان می دهد که هزینه های رومینگ ناخواسته، نحوه قطع و وصلی و اعلام مفقودی سیم کارت در ایام تعطیل، مشکلات پیامک هایی که به مقصد نمی رسند، عدم آنتن دهی مناسب و نرخ مکالمه در زمان مسافرت به خارج از ایران از جمله موضوعاتی است که همه ساله و با فرارسیدن سال نو برای مشترکان موبایل ابهاماتی ایجاد می کند و در برخی مواقع نیز هزینه های ناخواسته ای را به آن ها تحمیل می کند.

براین اساس دانستن پاسخ این سوالات و نیز توجه به توصیه هایی که از سوی مسئولان در این باره اعلام می شود، می تواند تا حدود زیادی از هزینه های ناخواسته استفاده از تلفن همراه به عنوان کالای مصرفی و مورد نیاز مشترکان بکاهد.

ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه، مکالمه با تلفن ثابت و چت و ایمیل با اینترنت در میان بسیاری از مردم به روشی مناسب برای تبریک سال نو تبدیل شده و به همین دلیل برقراری یک ارتباط موفق و بدون دغدغه با هر یک از این وسایل شاید کمترین و معقول ترین خواسته مشترکان در این ایام باشد.

از این رو اطلاع داشتن از راه هایی که کمک می کند این مقولات با دردسر کمتری مورد استفاده قرار گیرند اهمیت دارد.

پیام های تبریک عید را در لحظه تحویل سال نفرستیم

به گزارش مهر، اختلالات شبکه های ارتباطی در ایام نوروز به ویژه در ساعات ابتدایی تحویل سال نو به مراتب بیشتر از دیگر مواقع سال است و اگرچه مسئولان همه ساله وعده های زیادی قبل از شروع سال جدید و روزهای آغازین سال برای ایجاد شبکه ای بدون اختلال و مناسب برای برقراری ارتباط می دهند اما شواهد طی سال های گذشته از افزایش بارترافیکی در این ساعات و اختلالات ارتباطی حکایت دارد. در این که حجم ترافیک در این ایام افزایش می یابد و کاربران نیز بیشتر از دیگر مواقع از وسایل ارتباطی مانند موبایل و تلفن استفاده می کنند، شکی نیست و براین اساس به مشترکان تلفن همراه و تلفن ثابت توصیه می شود که تمامی تماس های خود را در لحظه تحویل سال انجام ندهند و به دلیل حجم بالای شبکه در این زمان، تماس های غیرضروری را به ساعات دیگر موکول کنند و برای ارسال پیام کوتاه نیز خیلی عجله نکرده و در فواصل مختلف نسبت به ارسال پیامک تبریک اقدام کنند.

موبایلمان را در شهرهای مرزی از حالت اتوماتیک خارج کنیم

با آغاز سفرهای نوروزی به مسافران شهرهای مرزی توصیه می شود برای جلوگیری از هزینه ناخواسته رومینگ به دلیل همپوشانی شبکه مخابرات با کشورهای هم مرز، موبایل خود را از حالت اتوماتیک خارج کنند، چرا که امکان همپوشانی شبکه موبایل در شهرهای زابل و بازارچه مرزی تایباد با کشور افغانستان، آستارا با آذربایجان، شهرهای مرزی آذربایجان غربی با ارمنستان و ترکیه، شهرهای مرزی کردستان با عراق و ترکیه، منطقه فاو و روستاهای اطراف با عراق و کویت، شلمچه با عراق و جزایر خلیج فارس در صورت استفاده از شناور با امارات وجود دارد و براین اساس مشترکان تلفن همراه باید توجه داشته باشند که در این مناطق مرزی قبل از برقراری یا دریافت تماس موبایل خود را از حالت اتوماتیک خارج کرده و تنظیمات دستی انجام دهند. در غیر این صورت برای شماره آن ها، هزینه های رومینگ محاسبه خواهد شد.

حتی امکان همپوشانی مسافران نوروزی شهرهای مرزی شمالی کشور وجود دارد که برای جلوگیری از هزینه ناخواسته رومینگ، این مشترکان باید توجه داشته باشند که هنگام اقامت در شهرهای مرزی مثل آستارا و عبور از گردنه حیران، با توجه به این که این شهرستان، هم مرز با کشور آذربایجان بوده و ارتباطات رومینگ نیز بین دو کشور برقرار است، برای جلوگیری از هزینه های ناخواسته رومینگ به هنگام استفاده از تلفن همراه، وضعیت انتخاب شبکه موبایل خود را از حالت اتوماتیک خارج و در حالت دستی قرار دهند.

بهترین راه حل برای جلوگیری از هزینه رومینگ ناخواسته آن است که مشترکان از طریق جستجوی شبکه به صورت دستی (Manual) در گوشی خود شبکه اپراتوری موبایل را انتخاب کنند.

مفقودی و قطع و وصلی موبایل در ایام نوروز انجام می شود

به مسافران خارج از کشور توصیه می شود پیش از سفر شناسنامه تلفن همراه و آخرین صورتحساب پرداختی خود را نزد اقوام درجه یک گذاشته تا در صورت مفقود شدن تلفن همراه و یا بروز هرگونه مشکلی موضوع در دفاتر ایران قابل پیگیری باشد.

برای جستجوی شبکه موبایل در کشور میزبان نیز بهتر است مسافران با ورود به Setting گوشی خود و تنظیمات دستی، نسبت به یافتن شبکه اپراتوری اقدام کنند. مشترکان در زمان استفاده از سرویس رومینگ بین الملل باید توجه کنند که فعال سازی PIN CODE سیم کارت و قفل رمزدار گوشی سوءاستفاده های احتمالی درصورت سرقت یا مفقودی تلفن را کاهش و خاموش کردن موبایل در اماکن شلوغ احتمال سوءاستفاده از تلفن را درصورت مفقودی به حداقل می رساند.

مشترکان باید برای حفظ و نگهداری سیم کارت و گوشی حداکثر دقت لازم را به عمل آورده و آن را در اختیار افراد نا آشنا، متصدی هتل و... قرار ندهد و در موارد ضروری حتما سیم کارت را از گوشی خارج کرده و نزد خود نگه دارند. همچنین بعد از پایان مکالمه با زدن دکمه قطع تلفن از قطع مکالمه خود اطمینان حاصل کنند تا هزینه ناشی از عدم قطع ارتباط را متحمل نشوند.

چنانچه ارتباط فرد به هر دلیل برقرار نشود یا در حین انجام مکالمه ارتباط قطع شد و یا درصورت شنیدن هر پیامی حتما از قطع ارتباط مطمئن و سپس اقدام به تماس مجدد صورت گیرد، چرا که اگر تماس اولیه قطع نشود برقراری ارتباط های همزمان موجب محاسبه هزینه های ناخواسته رومینگ خواهد شد.

دست های کوچک دعا

دست های کوچک دعا

دعاهای زیر از کتاب سومین جشنواره بین‌المللی "دست های کوچک دعا" است.
این جشنواره سه سال است که در تبریز برگزار می‌شود و دعاهای بچه‌های دنیا را جمع ‌آوری می‌کند و برگزیدگان را به تبریز دعوت و به آن ها جایزه می‌دهد. 

دعاهایی که می‌خوانید از بچه‌های ایران است.



آرزو دارم سر آمپول‌ها نرم باشد!

(تاده نظر‌بیگیان / ۵ ساله)


خدای مهربانم! من در سال جدید از شما می‌خواهم اگر در شهر ما سیل آمد، فوراً من را به ماهی تبدیل کنی!

(نسیم حبیبی / ۷ ساله)


ای خدای مهربان! پدر من آرایشگاه دارد. من همیشه برای سلامت بودن او دعا می‌کنم. از تو می‌خواهم بازار آرایشگاه او و همه آرایشگاه‌ها را خوب کنی تا بتوانم پول عضویت کانون را از او بگیرم؛ چون وقتی از او پول عضویت کانون را می‌خواهم، می‌گوید بازار آرایشگاه خوب نیست!

(فرشته جبار نژاد ملکی / 11 ساله)


خدای عزیزم! من تا حالا هیچ دعایی نکردم. می تونی لیستت رو نگاه کنی. خدایا ازت می خوام صدای گریه برادر کوچیکم رو کم کنی!

(سوسن خاطری / 9 ساله)


خدای عزیزم! در سال جدید کمک کن تا مادربزرگم دوباره دندان دربیاورد. آخر او دندان مصنوعی دارد!

(الناز جهانگیری / 10 ساله)


آرزوی من این است که ای کاش مامان و بابام عیدی من را از من نگیرند. آن ها هر سال عیدی‌هایی را که من جمع می‌کنم، از من می‌گیرند و به بچه‌ آن هایی می‌دهند که به من عیدی می‌دهند!

(سحر آذریان / ۹ ساله)


بسم الله الرحمن الرحیم.

خدایا!

از تو می‌خواهم که برادرم به سربازی برود و آن را تمام کند. آخه او سرباز فراری است. مادرم هی غصه می‌خورد و می‌گوید کی کارت پایان خدمت می‌گیری؟

(حسن / 8 ساله)


ای خدا! کاش همه مادرها مثل قدیم خودشان نان بپزند، من مجبور نباشم در صف نان بایستم!

(شاهین روحی / 11 ساله)


خدایا! کاری کن وقتی آدم‌ها می‌خوان دروغ بگن، یادشون بره!

(پویا گلپر / 10 ساله)


خدا جون! تو که این قدر بزرگ هستی، چطوری میای خونه ما؟ دعا می‌کنم در سال جدید به این سؤالم جواب بدی!

(پیمان زارعی / 10 ساله)


خدایا! یک برادر تپل به من بده!!

(زهره صبورنژاد / 7 ساله)


دلم می‌خواهد حتی اگر شوهر کنم، خمیر دندان ژله‌ای بزنم!

(روشنک روزبهانی / 8 ساله)



خدایا! دست شما درد نکند
 ما شما را خیلی دوست داریم!

(مینا امیری / 8 ساله)


خدایا! تمام بچه‌های کلاسمان زن داداش دارند. از تو می‌خواهم مرا زن داداش بدهی!

(شایان نوری / 9 ساله)


خدایا ماهی مرا زنده نگه دار و اگر مُرد، پیش خودت نگه دار و ایشالله من بتوانم خدا را بوس کنم و خانم معلم‌مان هم مرا بوس کند.

(امیرحسام سلیمی / 6 ساله)


خدیا! دعا می‌کنم که در دنیا یک جاروبرقی بزرگ اختراع شود تا دیگر رفتگران خسته نشوند!

(فاطمه یارمحمدی / 11 ساله)


ای خدا! من بعضی وقت‌ها یادم می‌رود به یاد تو باشم، ولی خدایا کاش تو همیشه به یاد من بیوفتی و یادت نرود!

(شقایق شوقی / 9 ساله)


خدای عزیزم! سلام. من پارسال با دوستم در خونه‌ها را می‌زدیم و فرار می‌کردیم. خدایا منو ببخش و اگه مُردم به خاطر این کار منو به جهنم نبر، چون من امسال دیگه این کار رو نمی‌کنم!


(هدیه مصدری / 12 ساله)


خدایا مهدکودک از خانه ما آنقدر دور باشد که هر چه برویم، نرسیم. بعد با مامان و کیف صبحانه برگردیم خانه. پاهای من هم یک دعا دارند. آن ها کفش پاشنه بلند تلق تلوقی می‌خوان. دعامی‌کنند بزرگ شوند که قدشان دراز شود!

(باران خوارزمیان / 4 ساله)


خدایا! برام یک عروسک بده. خدایا! برای داداشم یک ماشین پلیس بده!

(محمد حسین اوستادی / 7 ساله)


خدایا! من دعا می‌کنم که گاو باشم! و شیر بدهم تا از شیر، کره، پنیر و ماست برای خوراک مردم بسازم!

(سالار یوسفی / 11 ساله)



خدای قشنگ سلام! خدایا چرا حیوانات درس نمی‌خوانند،اما ما باید هر روز درس بخوانیم؟ در سال جدید دعا می کنم آن ها درس بخوانند و ما مثل آن ها استراحت کنیم!

(نیشتمان وازه / 10 ساله)


اگر دل درد گرفتیم، نسل دکترها که آمپول می‌زنند، منقرض شود تا هیچ دکتری نتواند به من آمپول بزند!

 (عاطفه / 11 ساله)

من دیگه طاقت ندارم

خطر بیوتروریسم غذایی

خطر بیوتروریسم غذایی


5 اشتباه مهلک در زندگی زناشویی

 

5 اشتباه مهلک در زندگی زناشویی

همه ما به نوعی در زندگی مان دچار تحریف های شناختی می شویم. الگوها و قالب هایی در ذهنمان می سازیم و هرگونه تخطی از این الگوها را نوعی کجروی و کج اندیشی تعریف می کنیم، برخی از اشتباهات رایج در زندگی زناشویی عبارت است از:

1 - یک ازدواج موفق همواره باید رمانتیک باشد

انتظار رمانتیک بودن زوج ها در همه لحظه های زندگی همان قدر غیرمنطقی است که انتظار داشته باشیم یک فواره همیشه در نقطه اوج بماند.

2 - همسرم همیشه باید مرا خوشحال نگه دارد

برخی از زوج ها تصور می کنند ازدواج موفق، ازدواجی است که همه لحظات آن توأم با شادمانی باشد، به عبارت بهتر همسر خوب همسری است که همیشه شما را خوشحال و خرسند نگه دارد. حتی اگر فرض کنیم همسر شما در همه لحظات زندگی بتواند شما را خوشحال نگه دارد، او مجبور خواهد بود دائم در برابر شما نقش بازی کند، یعنی با وجود این که خود از موضوعی رنج می برد و اندوهگین است، نقش انسان های خوشحال و شادمان را بازی کند، وضعیتی که در صورت تداوم می تواند به فرسودگی او و رابطه شما منجر شود.

3 - عشق کافی است

برخی به اشتباه تصور می کنند. که صرف دوست داشتن برابر است با تضمین رابطه زناشویی، تصویر ذهنی این افراد از ازدواج، رابطه ای ایستا و ساکن است، در صورتی که ازدواج نیز همچون دیگر پیمان ها و روابط اجتماعی و شخصی زندگی ما هر لحظه در حال جریان و تغییر است، بنابراین باید همواره متوجه نیازهای طرف مقابلمان باشیم و خود را با آن نیازها وفق دهیم.

4 - همسرم باید همه نیازهای مرا درک کند

این یک واقعیت است که ما امروزه در چنبره ای از سوءتفاهم ها گرفتاریم. خیلی از زوج ها متاسفانه فکر می کنند همسر خوب، همسری است که نیاز او به محبت، امنیت، حمایت احساسی، تشویق و ... را بدون آن که چیزی از این نیازها به زبان آورده شود تشخیص دهد و برآورده کند.

5 - دعوا می کنیم چون عشق وجود ندارد

تحریف شناختی دیگری که بسیاری از زوج ها به آن مبتلا هستند، انکار عشق در مشاجره و دعواست. در صورتی که مشاجره اگر به صورت سالم و با دامنه کنترل شده صورت گیرد، نه تنها به رابطه زوج ها خللی وارد نمی کند، بلکه آن ها را با نقطه نظرات واقعی یکدیگر آشنا می سازد.

راهکارهایی برای حفظ پویایی و شادابی رابطه زناشویی

1 - گفت وگو

یکی از اقداماتی که رابطه زناشویی را پویا نگه می دارد، گفت و گو است. درباره احساسات و افکارتان با همسرتان صحبت کنید.

2 - ابراز محبت

در ابراز عشق و علاقه به همسرتان دست و دلباز و سخاوتمند باشید. با کلام، نگاه و رفتارتان محبت تان را به یکدیگر ابراز کنید.

3 - انجام کارهای غیرمنتظره

کارهایی انجام دهید که بدون برنامه ریزی قبلی به نظر برسد. مثلا همسرتان را برای صرف ناهار یا شام دعوت کنید، بدون انتظار برای او هدیه کوچکی بخرید. همچنین با ظرافت و خلاقیت فضای شاد و پرمهری در خانه ایجاد کنید.

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند