دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

یک باور غلط درباره نوشیدن آب



خبرآنلاین:  همه متخصصان تغذیه تایید می‌کند که آب خوردن برای سلامتی مفید است، اما واقعا روزی چند لیوان آب باید خورد؟ آیا باور قدیمی ۸ لیوان بزرگ آب در هر شبانه‌روز درست است؟

بانوی اول آمریکا، میشل اوباما، در بیانیه تازه خود اعلام کرد: «اگر قرار باشد برای سلامتی خود و خانواده‌هایمان تنها یک کار انجام دهیم، آن کار این است که بیشتر آب بخوریم.» همین بیانیه باعث شده تا سوالی قدیمی مجددا در رسانه‌ها مطرح شود: «واقعا روزی چند لیوان آب باید خورد؟»

به گزارش نشنال جئوگرافیک، از قدیم این باور عمومی وجود داشته که باید روزی ۸ لیوان ۲۳۵ سی‌سی ( ۸ اونسی یا تقریبا یک‌‌ چهارم لیتر) آب نوشید. اما متخصصان واقعا نمی‌دانند که این قانون ۸×۸ از کجا آمده است. مایک ساوکا، دانشمند محقق ارتش آمریکا گمان می‌کند که منشاء این قانون به مطالعه‌ای باز می‌گردد که در سال ۱۹۳۳ / ۱۳۱۲ انجام شده است.

بر اساس نتایج آن مطالعه، توصیه شده بود که برای جبران آبی که بدن یک فرد معمولی در اثر دفع و عرق کردن از دست می‌دهد، روزی ۲.۵ لیتر (۸۴.۵ اونس) آب نوشیده شود. به گفته ساوکا، ۲۰ درصد این آب به وضوح از طریق خوردن غذاهایی مانند سوپ و بستنی که سرشار از آب هستند تامین می‌شود. باقی‌مانده این عدد که ۲ لیتر (۶۷.۶ اونس) است، تقریبا همان قانون ۸×۸ می‌شود.

تنها مشکلی که در این میان وجود دارد این است که شما واقعا به روزی ۸ لیوان آب نیاز ندارید. سایر آشامیدنی‌های روزانه حتی اگر حاوی کافئین باشند، باید در این میان حساب شوند.

داگلاس کاسا، متخصص فیزیولوژی دانشگاه کنتیکات می‌گوید: «نیاز بدن به حفظ آب، بر اثر اندکی که کافئین ممکن است در از دست آب داشته باشد، غلبه می‌کند.»

علاوه بر این، لزومی ندارد که شما این ۸ لیوان آب را پشت سر هم بخورید؛ یا این که نگران باشید که در اثر کمتر خوردن آب دچار مشکل از دست دادن آب بدن (Dehydration) شوید. قانون اصلی این است: «اگر احساس تشنگی می‌کنید، آب بخورید. اگر تشنه نیستید، آب نخورید». تنها استثناء در این میان کسانی هستند که قصد دارند دست به فعالیت بدنی شدیدی بزنند. در این موارد، پیشاپیش آب خوردن ‌به بدن کمک می‌کند.

در نهایت، اگر نگران این هستید که کم آب می‌خورید، کافی است تا ادارار خود را کنترل کنید. به گفته استلا ولپ، متخصص تغذیه از دانشگاه پنسیلوانیا، رنگ زرد تیره ادرار نشانه این است که شما به مشکل از دست دادن آب بدن دچار هستید.

آیا گروه خونی متفاوت پدر و مادر برای جنین خطرناک است؟



آیا گروه خونی متفاوت پدر و مادر برای جنین خطرناک است؟

گاهی با زوج هایی روبه رو می شویم که گروه خونی متفاوتی دارند و می خواهند بدانند این تفاوت چه تاثیری بر بارداری و فرزندانشان دارد. تفاوت های گروه خونی دارای دامنه وسیعی است، اما تفاوتی که بیشترین تاثیر را بر جنین و بارداری می گذارد، تفاوت های RH در پدر و مادر یا به زبان ساده تر گروه خون منفی و مثبت پدر و مادر است.

این تفاوت گروه خونی شدیدترین اثرات را بر جنین و بویژه فرزندان دوم به بعد می گذارد، بنابراین مهم است بدانیم برای چنین افرادی چه باید کرد؟ مهم ترین نکته دانستن دقیق و بدون اشتباه گروه خونی پدر و مادر از نظر RH است؛ یعنی بدانیم پدر و مادر مثبت یا منفی (جدا از نوع گروه خونی A، B،AB یا O) است.

در صورتی که مادر دارای گروه خونی منفی و پدر مثبت باشد، این زوج نیاز به کمک و توجه دارند. در این زوج، جنین می تواند دارای گروه خونی منفی یا مثبت باشد.

اگر جنین گروه خون منفی (مثل مادرش) داشته باشد، هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی شود، اما اگر جنین دارای RH مثبت باشد، ممکن است با مشکلاتی چون سقط یا فوت جنین در اواخر بارداری یا مشکلات مادرزادی در جنین چون نارسایی قلبی و در شایع ترین شکل خود با زردی نوزادی روبه رو شویم.

البته باید گفت که هر نوع زردی نوزادی مربوط به تفاوت های گروه خونی نیست، اما اگر از این نوع باشد، جزو دسته زردی های خطرناک دوران نوزادی است.

برای پیشگیری از این نوع مشکلات در مادرانی که گروه خون منفی دارند، قبل از هر چیز گروه خونی پدر را چک کرده و در صورت مثبت بودن RH پدر، شروع به اقدامات لازم می کنیم.

درباره این مادران پرسش مهم این است که آیا تاکنون خون دریافت کرده اند یا سقط جنین داشته اند؟ در صورتی که پاسخ آری است باید دانست که ممکن است خون دریافتی دارای گروه خونی مثبت بوده باشد یا جنینی که سقط شده، این گروه خونی را داشته باشد.

در این شرایط ممکن است خون مادر علیه موادی که از خون انتقالی یا از خون جنین سقط شده وارد خونش شده باشد، حساس شده و ضد آن تحریک شده باشد و در نتیجه در حاملگی بعدی این خون تحریک شده، جنین دارای گروه خونی مثبت را دفع می کند یا دست کم جنین را دچار مشکل لیز خونی و زردی پس از زایمان کند.

در این افراد با انجام یک تست خاص مطمئن می شویم که خون مادر علیه گروه مثبت خونی تحریک شده یا نه و در صورتی که این اتفاق نیفتاده باشد (یا در اولین بارداری) باید مادر در بیست و هشت تا سی ودو هفتگی آمپول «روگام» دریافت کند. این آمپول از تحریک شدن خون مادر علیه جنین جلوگیری می کند و اثر آن تا چهار هفته بعد باقی می ماند.

دکتر ثریا عالمی (جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان)

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند

کف سر شما خارش دارد؟


کف سر شما خارش دارد؟

خارش سر گاهی با چند راه حل ساده خانگی بهبود پیدا می کند و گاهی به دلیل مشکلات جدی، نیاز به درمان پزشکی است. با تشخیص علت می توانید درمان مناسب را پیدا کنید.

خارش کف سر یک بیماری مزمن رایج است که علل متفاوتی دارد، از جمله خارش بدن که باعث درگیری پوست سر هم می شود.

خارش سر علاوه بر این که می تواند بسیار آزاردهنده باشد، گاهی منجر به ایجاد مشکلات فراوانی می شود. به لحاظ اجتماعی نیز چندان خوشایند نیست که فرد در مقابل دیگران سرش را بخاراند  . به دلیل همین خارش همیشه روی لباس و به خصوص شانه ها برفک های ریز دیده می شود و در نتیجه لباس های فرد را نامرتب جلوه می دهد.

اگر از خارش پوست کف سر شکایت دارید و به دنبال علت و درمان خارش هستید، این مطلب برای شماست.

بعضی بیماری ها باعث افزایش خارش می شوند

برخی بیماری های داخلی نیز سبب خارش های پوستی می شوند. از آن جمله می توان به کم خونی فقر آهن، کم کاری یا پرکاری غده تیروئید، انگل های روده ای، اختلالات کبدی و کلیوی اشاره کرد که سبب افزایش مواد زائد در خون و رسوب آن ها در پوست و در نتیجه خارش پوست می شوند.

بیماران دیابتی نیز در ناحیه سر خارش احساس می کنند و در افراد مبتلا به بیماری های روانی مثل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی خارش های عمومی در پوست دیده می شود.

شست و شوی زیاد خارش می آورد

اگر خارش سر شما به خاطر شوره باشد، می تواند علل متعددی داشته باشد، مثلا این که شما چند وقت به چند وقت عادت دارید سرتان را بشویید. شستن کم موها می تواند باعث افزایش چربی و سلول مرده کف سر و در نتیجه به وجود آمدن شوره سر شود.

بعضی وقت ها رنگ مو و ژل مو که حاوی مواد شیمیایی هستند، می تواند خارش سر ایجاد کنند. لذا پیش از مصرف، ابتدا آن ها را آزمایش کنید.

از طرف دیگر شستن زیاد می تواند خارش سر را به وجود بیاورد، چون تمام چربی های محافظت کننده پوست کف سر شسته می شود.

هوای سرد و خیلی خشک نیز می تواند باعث خشکی پوست شود.

استرس نیز می تواند روی شوره تاثیر بگذارد. در واقع استرس باعث به وجود آمدن حالت هایی چون التهابات به صورت سبوره می شود . در نتیجه آن برفک هایی سفید یا قهوه ای- زرد روی پوست کف سر ایجاد می شود و در نهایت خارش سر اتفاق می افتد.

فر کردن خارش سر می آورد؟

درصورتی که مبتلا به پسوریازیس پوست سر هستید، باید از شامپوهای مخصوص که در برداشتن پوست سر و رفع التهاب آن موثر است، استفاده شود. گاهی لازم است از کورتون های موضعی مثل لوسیون بتامتازون یا هیدروکورتیزون استفاده شود که باید طبق نظر پزشک باشد.

علاوه بر این، بعضی از رنگ مو ها می توانند باعث بروز خارش پوست سر شوند و باید اول تست شوند.

فر کردن موها نیز می تواند به دلیل مواد شیمیایی فر، حساسیت شدید روی پوست سر ایجاد کند. اگر بعد از فر کردن موها تا 48 ساعت دچار خارش پوست سر شدید، به ماده فر حساسیت دارید، چون این ماده شیمیایی تا چند بار شستن سر روی مو باقی می ماند.

شوره

ژل های مو باعث خارش می شوند؟

بعضی وقت ها رنگ مو و ژل مو که حاوی مواد شیمیایی هستند، می تواند خارش سر ایجاد کنند. لذا پیش از مصرف، ابتدا آن ها را آزمایش کنید.

اگر برفک های ریز شوره های سر را روی موها و لباس تان دیده اید، اول باید سعی کنید علت آن را پیدا کنید، مثلا ممکن است پوست شما به رنگ موی تان یا محصول آرایشی خاصی که برای موهای تان استفاده می کنید، حساسیت داشته باشد. اگر علت این باشد به راحتی برطرف می شود، کافی است مصرف آن محصول خاص را قطع کنید.

ممکن است شوره سر شما به خاطر شستن زیاد یا کم به وجود آمده باشد، در این صورت تنها چیزی که شما نیاز دارید یک تغییر کوچک در عادت های شست وشوی تان است.

اگر شوره شما به دلیل حساسیت پوستی نباشد، استفاده از یک شامپو ضد شوره می تواند بسیار موثر باشد، البته باید بدانید شامپوهای ضد شوره انواع متفاوتی دارند و شما باید با توجه به نوع شوره سر خود یکی از آن ها را انتخاب کنید.

چگونه خارش سر را درمان کنید؟

درمان مناسبی که بتواند خارش سر را التیام دهد، کاملا وابسته به علتی است که خارش را به وجود آورده است.

نخستین قدم برای مبارزه با خارش سر، استفاده از راه حل های خانگی چون شامپوی مناسب و... است. برای جلوگیری از خشک شدن پوست سر که باعث خارش می شود، باید شامپوی دارای PH متناسب مصرف کنید. PH شامپو باید بین 4.5 و 5.5 باشد، معمولا می توانید PH شامپو را روی برچسبش بخوانید. گاهی همین عوض کردن شامپو می تواند بسیار موثر باشد.

اما موردهایی هستند که به این راحتی ها از بین نمی روند و بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه شود. مثلا عفونت های قارچی حتما به درمان های پزشکی نیاز دارد. درمان این عفونت ها بیشتر از شش هفته طول می کشد و احتیاج به ضدقارچ های موضعی یا خوراکی دارد.

اما مشکلی مثل شپش به راحتی در خانه درمان می شود و شامپوهایی که موادی چون هگزا کلرید گاما بنزن یا پرمترین دارند، می توانند شپش ها را بکشند.

منبع:صدف نیوز

گردآوری: مجله اینترنتی زیگیل

5 نکته ای که مطمئنا از دانستن آن ها لذت می برید



5 نکته ای که مطمئنا از دانستن آن ها لذت می برید

1-در سال 1995 موزه لوور پاریس مسابقه ای ترتیب داد تا به شبیه ترین لبخند به لبخند ژوکوند چهل هزار دلار جایزه بدهد. اما از میان هفت هزار و دویست دختر جوان جایزه نصیب هیچ کس نشد.

2-رسم دست دادن که امروزه به معنی ابراز محبت است، به قرون وسطی بر می گردد که این نشانه بی سلاح بودن طرفین بود.

3-اولین فیلمی که در دنیا بالای یک میلیون دلار فروش کرد، تارزان نام داشت که در سال 1918 توسط بورگز ساخته شد.

4-خانم پام گاردنر انگلیسی شال گردن هایی می بافد به قیمت یک میلیون تومان! علت گرانی این شال گردن ها این است که این خانم از پشم گربه های ایرانی جهت بافتن استفاده می کند!

5-کوچک ترین پارک عمومی در شهر بلفاست و در سال 1921 توسط بیل مک لی ساخته شد تا همسر نابینایش هر روز در انجا قدم بزند و فکر کند در پارک بزرگی راه می رود. این پارک بیست و دو متر است.

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند

روش های ترک خود ارضایی دختران


روش های ترک خود ارضایی دختران

شاید یکی از مشکلاتی که اکثر جوانان و به خصوص پسران در سنین نوجوانی و جوانی گاه گرفتار آن می شوند، پدیده خود ارضایی یا خود ارگاسمی است.اما موردی که کمتر به آن توجه میشه، اینه که این پدیده هم در میان دختران نوجوان و جوان هم شایع است؛ ولی کمتر به آن پرداخته شده و کمتر این معضل رفتاری مورد تحیلیل و بحث قرار گرفته است.

روشهایی برای ترک خود ارضایی دختران

پدیده خود ارضایی دختران جدا از عوارض بدنی که برای دختران در پی دارد ، عوارض روحی و روانی بسیاری را نیز در بر می گیرد.دکتر معصومه حیدری عضو هیئت علمی دانشکده مامایی دانشگاه شاهد تهران عوارض خود ارضایی دختران رو این گونه بیان کرد که خودارضایی در دختران عوارض بسیاری را در پی خواهد داشت و در صورتی که به صورت رفتار روزانه درآید، خطرناک می شود و مانند هر اعتیادی،روح و جسم و روان فرد را به هم می ریزد و زمانی که فردی اقدام به خودارضایی می کند، خیلی سریع فاز هیجان جنسی اتفاق می افتد و جنبه های مهم و عاطفی در یک ارتباط صحیح جنسی را دریافت نمی کند و دچار خلاء عاطفی، افسردگی، اضطراب و عدم اعتماد به نفس می شود  و بعد از ازدواج در یک رابطه زناشویی دیگر تحریک نمی شود و در به ارگاسم رسیدن دچار مشکل می شود ؛چرا که با خودارضایی شرطی شده است تا در یک وضعیت خاصی که خود را تحریک می کند به ارگاسم برسد و به هنگام نزدیکی به همسر خود به یاد رفتارهای خود می افتد و گمان می کند تنها در آن شرایط می تواند به ارگاسم برسد.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که این زنان به آن دچار می شوند، این است که دچار نارضایتی جنسی شده و رفته رفته با بی میلی جنسی مواجه می شوند؛ بنابراین بایستی گفت ممکن است این افراد در دوره مجردی با خودارضایی بتوانند نیازهای جنسی خود را برآورده کنند؛ اما آینده طولانی زندگی مشترک و لذت به ارگاسم رسیدن با همسر خود را از دست خواهند داد.همچنین از مضرات بدنی شدیدی که ناشی از خود ارضایی در دختران می توان به آن اشاره کرد این است که خودارضایی در دختران با تحریک قسمت های خارجی دستگاه تناسلی رایج تر است که صدمه چندانی به دستگاه تناسلی نمی رساند؛ اما زمانی که خودارضایی دختران با تحریک قسمت های داخلی تر دستگاه تناسلی باشد، بسته به نوع فشار و ناحیه لمس شونده ممکن است در صورتی که به صورت مداوم خودارضایی تکرار شود، آسیب های جدی به دستگاه تناسلی دختران وارد سازد.

روشهایی برای ترک خود ارضایی دختران

دکتر حیدری افزود برای جلوگیری و ترک این عادت بسیار بد، باید سعی کرد کار روانشناسی کرد.ابتدا باید دختر سعی کند از تنهایی و تنها بودن دوری کند و در ثانی از دیدن فیلم های محرک و فیلم های ناپسند و همچنین تصاویر که دارای مشکل اخلاقی هستند، دوری نمایند و از تفکرات جنسی بپرهیزند.از جمله راه های پیشنهادی برای ترک خودارضایی دختران پرداختن به فعالیت های مختلفی از جمله ورزش کردن، مطالعه کردن، با خستگی به خواب رفتن و تفریحات ، نخوردن غذاهای محرک و عدم استفاده از لباس های تنگ است. همچنین نباید به مدت طولانی در حمام زیر دوش آب باشند و مهم تر از همه این موارد دوری کردن از محرکات و دوستی با جنس مخالف و تماشای فیلم های محرک است تا فرد به سن مناسب ازدواج برسد و با ازدواج بتواند نیازهای خود را به طور صحیحی ارضاء کند.