دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

نکاتی مهم در شست و شوی فرش که نمی دانستید



نکاتی مهم در شست و شوی فرش که نمی دانستید


اول برنامه ریزی بعد خانه تکانی

_ قبل از هر کاری فراموش نکنید که داشتن یک برنامه ریزی صحیح برای خانه تکانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا اضطراب ناشی از انبوه کارها باعث فشار عصبی زیادی می شود که شاید بازدارنده باشد و کار را همانند غولی عظیم جلوه گر کند. اگر شما بدانید چه کارهایی را باید برای خانه تکانی انجام دهید و ترتیب انجام آن ها کدام است ، کارهای خانه تکانی مطمئناً با سرعت و کیفیت بیشتری انجام خواهد شد.

پس همین حالا قلم و کاغذ به دست بگیرید و تمام کارهایی را که باید برای خانه تکانی انجام دهید، بنویسید. سپس روی ورقه ای دیگر کارها را به ترتیبی که باید انجام داده شود ، بنویسید. در تنظیم برنامه خانه تکانی توجه داشته باشید که برای انجام کارهایی که نیاز به کمک دیگران دارید، روزهای تعطیل را در نظر بگیرید و کارهایی را که دیگران باید انجام دهند، به ترتیب اهمیت فهرست کنید و بانام هر فرد به او بدهید. به این ترتیب مطمئن باشید که بدون تحمل فشارهای جسمی و عصبی طی چند روز کارهای خانه تکانی تمام می شود.

در این مقاله به بیان نکاتی درباره شست و شوی فرش ها می پردازیم:

1 - برای از بین بردن اثر جوهر سیاه روی فرش، مقداری ماست روی محل لکه بریزید و با قاشق ماست را جمع کنید. چند مرتبه این کار را تکرار کنید و سپس با یک دستمال نمدار روی آن را بکشید تا لکه کاملاً از بین برود.

2 - برای پاک کردن لکه های قهوه، چای و مواد رنگی دیگر ابتدا برای جلوگیری از نفوذ بیشتر ماده ریخته شده، با حوله کاغذی یا دستمال کاغذی به آرامی رطوبت محل موردنظر را بگیرید. سپس مقداری آب معدنی روی آن بریزید و پس از چند دقیقه، محل را با دستمال پاک کنید. آن قدر این کار را تکرار کنید تا هیچ اثری از لکه روی فرش بر جا نماند.

3 - برای رفع لکه مواد چرب از جمله مداد شمعی و موادی همچون قیر ابتدا مقداری حلال غیرچرب که زود خشک نمی شود، روی مقداری پنبه مرطوب بریزید و آن را آرام روی لکه قرار دهید. به این ترتیب مقداری از ذرات جذب پنبه و حلال روی آن می شود. این کار را آن قدر تکرار کنید تا لکه به طور کامل از بین برود. سپس محل را با پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید.

4 - برای رفع لکه کاکائو، چسب و بستنی، ابتدا به آرامی اطراف محل موردنظر را جمع کنید تا لکه بیشتر پخش نشود. سپس یک قاشق چای خوری مایع ظرف شویی را در یک فنجان آب حل کنید و این محلول را با پنبه یا دستمالی نرم و تمیز روی محل قرار دهید و بدون این که محل لکه را بمالید، به آرامی آن را تمیز کنید. چنانچه چند بار این عمل را تکرار کنید، اثر ماده ریخته شده به طور کامل از بین می رود. سپس محل مورد نظر را با دستمال مرطوب تمیز کنید.

5 - برای برطرف کردن لکه شمع روی فرش، ابتدا تا حد امکان شمع ریخته شده را با دستمال بردارید. محل مورد نظر را به طور کامل با کاغذ بپوشانید. سپس اتوی گرم را روی کاغذ بکشید. این عمل را چند بار تکرار کنید تا لک برطرف شود.

6 - برای رفع لکه های قدیمی بر جای مانده روی فرش که احتمالاً هنگام لک شدن متوجه آن نشده اید ، مقداری کف خمیر ریش روی محل لک بریزید. سپس محل را با پارچه ای مرطوب بمالید و بعد آن را با دستمال خشک تمیز کنید. محل لک را با پارچه تمیزی بپوشانید و جسم سنگینی مثل کتاب روی آن قرار دهید. هرگاه پارچه مرطوب شد، آن را عوض کنید تا پس از گذشت مدتی، رطوبت فرش از بین برود.

7 - برای تمیز کردن فرش با شامپو، ابتدا تمام سطح فرش را با جاروبرقی تمیز کنید تا گرد و غبار آن گرفته شود. سپس از شامپوی فرش استفاده کنید.

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند

نکاتی مهم در شستشوی مبل که نمی دانستید



نکاتی مهم در شستشوی مبل که نمی دانستید

تا همین چند سال پیش اگر در خانه ای مبل وجود داشت، تنها در اتاق پذیرایی (مهمان خانه) گذاشته می شد و در تمام طول سال نیز ملحفه های سفیدی روی آن  پهن می کردند؛به طوری که اعضای خانواده حق استفاده از آن ها را نداشتند مگر زمانی که مهمان غریبه ای برای آن ها می آمد!

اما امروز بسیاری از خانواده ها اصطلاحا مبل نشین شده اند و حتی برای بعضی ها مبلمان کارکردهای دیگری نظیر میز غذاخوری، تخت خواب، میز کار و ... نیز پیدا کرده است.

بنابراین طبیعی است که مبل ها در طول سال پاکیزگی خود را از دست بدهند و لازم باشد که حداقل در خانه تکانی پایان سال نظافت شوند.

اگر قصد نظافت مبلمان خانه را دارید، این مطلب می تواند به شما کمک کند.

1 - لکه های روی مبل همیشه باعث بد شکل شدن مبلمان خانه می شود؛ پس بهتر است آن ها را هرچه زودتر پاک کنید.

پس یادتان بماند اگر نوشابه روی مبل ریخت آن را خیلی زود تمیز کنید، برای این کار کمی نمک روی لک بپاشید و سپس با اسفنجی خیس آن را پاک کنید تا اثری از لکه بر جا نماند.

2 - اثر سوختگی یا زردی سیگار را هم می توانید با یک حبه قند از بین ببرید.

روش کار هم ساده است. قند را روی لکه بمالید و آن قدر این کار را ادامه دهید تا پاک شود. اگر این لکه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده باشد، می توانید با آبلیمو آن را پاک کنید.

3 - اگر جنس رویه مبل شما از پارچه کرکدار است، با کمی شیر آن را خیس و با مقداری پنبه لکه آن را پاک کنید و در آخر با آب و صابون لکه شیر را هم از بین ببرید.

4 - لکه جوهر روی مبل را هم می توان از بین برد.

مراحل کار به این ترتیب است؛ اول آن را خیس کنید و کمی نمک روی لکه بریزید، سپس با پنبه محل را تمیز کنید. راه دیگری هم وجود دارد، ابتدا محلول گلیسیرین و آمونیاک را روی لکه بمالید و سپس با آب و پودر دستی رویه مبل را شست و شو دهید.

5 - برای پاک کردن لکه چربی روی مبل هم باید کمی محلول نمک و الکل روی آن بمالید.

اگر جنس رویه مبل پارچه ابریشمی باشد، راه ساده تری هم وجود دارد، با یک برگه کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

6 - و نکته آخر این که لکه برهای شیمیایی و آماده مصرف در فروشگاه ها وجود دارد که با خریدن آن ها می توانید اغلب لکه ها را پاک کنید.

برای استفاده از این لکه برها حتما به روش مصرف آن دقت کنید و یادتان باشد بدون دستکش از این مواد استفاده نکنید.

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند

شخصیت شناسی جالب براساس فلزی که هستید!




شخصیت شناسی جالب براساس فلزی که هستید!

متولدین فروردین : آهن

فلز زندگی متولدین فروردین آهن است که 9 برابر دیگران به آن ها قدرت می دهد و شانس و موفقیت آن ها را در زندگی نه برابر می کند . انرژی و اشتیاق روانی آن ها می تواند همچون مشعل فروزانی ٬ راه را برای دستیابی به آرمان های بزرگی که در سر می پرورانند، روشن کند. آن ها پیشگامانی هستند که همواره دیگران را به سمت هدفی نایافتنی هدایت می کنند.متولدین فروردین کمتر به دنبال اندوختن ثروت هستند.ولی اگر شروع به مال اندوزی کنند، با چنان سرعتی پیش می روند که وقت نمی کنند بایستند و پول ها را بشمرند. در زمینه پول ٬ زمان و حتی لباس خود بسیار دست و دلبازانه عمل می کنند و هر قدر هم فقیر باشند، همیشه چیزی برای بخشیدن دارند. آن ها اعتقاد دارند که وقتی به دیگران کمک می کنند، نه فقط خرسند می شوند، بلکه این عمل آن ها باعث می شود که دیگران هم متقابلا کاری برای آنها انجام دهند.

ادامه مطلب ...

در سال «مار ۱۳۹۲» منتظر اتفاقات عجیب باشید!



در سال «مار ۱۳۹۲» منتظر اتفاقات عجیب باشید!

mar[WwW.Kamyab.IR]

سال ۹۲ در بعضی گاه شمارها سال مار نامیده شده است. سالی که می گویند پر از اتفاق های عجیب و غریب است.
بیش از ۷ قرن پیش وقتی مغولان به ایران حمله کردند، درکنار همه تخریب ها و تغییرهای فرهنگی که به ایران تحمیل کردند، گاه شماری چینی- اویغوری را هم وارد فرهنگ ایرانی کردند. گاه شماری که مبنای آن نام گذاری دوره ای و گردشی سال ها به نام ۱۲ حیوان بود. گاه شماری که با گاه شماری ایرانی ترکیب شد و تاکنون هم در باورهای عامیانه، به آن استناد می شود.
هرچند در اوایل به کارگیری گاه‌شماری حیوانی، بیشتر از مطابقت با ماه‌های هجری قمری استفاده می شد، امّا در دوره‌های بعد، بیشتر گاه‌شماری جلالی و برج‌های دوازده گانهٔ آن مورد استفاده قرار می گرفت.
بر این اساس، طول متوسط سال برای کارهای رسمی و مالیاتی در گاه شماری حیوانی، برابر با طول متوسط سال حقیقی خورشیدی بود.
تا دوره صفویه، گاه‌شماری حیوانی با ماه های قمری رواج داشت، امّا از دوره صفویه، مقرر گردید که علاوه بر ماه های قمری، ماه های شمسی نیز در تقویم‌های سالیانه ثبت شود. این روش از عصر صفویه تا سال ۱۳۲۹ هجری قمری ادامه داشت.در این سال ماه های شمسی با نام برج‌های دوازده گانه پذیرفته شده و در تقویم‌های سالیانه ثبت شدند.

ریشه و خاستگاه این گاه‌شماری و علت تأثیرگذاری این دوازده حیوان خاص بر سرنوشت زمین و انسان، به یک افسانهٔ کهن بودایی بازمی گردد. نام سال‌های دوازده گانهٔ حیوانی در ایران که با تقویم اویغوری-چینی تفاوت هایی دارد، به ترتیب عبارتند از:
۱. موش ۲. گاو ۳. پلنگ ۴. خرگوش ۵. نهنگ ۶. مار ۷. اسب ۸. گوسفند ۹. میمون ۱۰. مرغ ۱۱. سگ ۱۲. خوک

نحوه تعیین سال ها به نام حیوانات
برای تعیین این که هر سال خورشیدی، به نام کدام یک از حیوانات دوازده گانهٔ فوق است، کافی است تا عدد آن سال را با عدد ۶ جمع بزنیم و بعد حاصل جمع رابر عدد ۱۲ تقسیم نماییم و سپس به باقی مانده نهایی نگاه کنیم. عدد باقی مانده، نمایندهٔ نام آن سال بر مبنای ترتیب فوق الذکر است. به عنوان مثال، برای دانستن نام سال ۱۳٩٢ خورشیدی، ابتدا ۱۳٩٢ را با ۶ جمع می‌کنیم و حاصل یعنی عدد ۱۳۹٨ را بر ۱۲ تقسیم می‌کنیم که باقی ماندهٔ نهایی تقسیم، عدد ۶ می‌شود که با رجوع به ترتیب نام‌برده نمایندهٔ سال مار است.

به این ترتیب متولدین سال های: ۱۲۸۴، ۱۲۹۶، ۱۳۰۸، ۱۳۲۰، ۱۳۳۲، ۱۳۴۴، ۱۳۵۶، ۱۳۶۸، ۱۳۸۰، ۱۳۹۲، و… در سال مار به دنیا آمده اند.

یک سال عجیب در راه است؟
معروف است که سال مار همیشه با حوادث عجیب و غریب و اتفاق های غیرمنتظره همراه بوده است. از کودتای ۲۸ مرداد تا حمله به برج های دوقلو در امریکا. کافی است نگاهی به برخی از این اتفاق ها بیندازید تا ببینید سال هایی که نام «مار» را برخود داشته اند، چه سال های عجیبی بوده اند:
۱۳۰۸ : مرگ احمدشاه قاجار , درگیری های شدید در بیت المقدس و نخستین برخوردها بین اعراب و یهودیان
۱۳۲۰ : حمله متفقین (شوروی وانگلیس) به ایران, ورود آمریکا به جنگ دوم جهانی باحمله ژاپن به پرل هاربر
۱۳۳۲ : کودتای امریکایی ۲۸ مرداد , حادثه ۱۶ آذر و شهادت ۳ دانشجوی معترض دانشگاه تهران به حضور نیکسون در ایران , به قدرت رسیدن جمال عبدالناصر درمصر
۱۳۴۴ : تیراندازی به شاه در کاخ مرمر, درگیری های هند و پاکستان بر سر کشمیر, شروع انقلاب فرهنگی در چین
۱۳۵۶ : درگذشت سید مصطفی خمینی و دکتر علی شریعتی
۱۳۶۸: رحلت امام خمینی, تخریب دیوار برلین
۱۳۸۰ : واقعه ۱۱ سپتامبر و حمله به برج های دوقلو در نیویورک , حمله آمریکا به افغانستان, سیل و بارندگی درشمال و قطع سراسری برق در کشور , برخورد هواپیمای جاسوسی آمریکا با جنگنده چینی
آیا در پایان سال ۹۲ هم اتفاق های عجیب سال به این لیست اضافه خواهد شد؟

 

به نقل از آفتاب نیوز

۹ واقعیت درمورد عطسه



۹ واقعیت درمورد عطسه

atse[WwW.Kamyab.IR]

بااین که واکنش به عطسه کردن در فرهنگ‌های مختلف، متفاوت است، اما بخش اعظم آن یکسان و جهانی است. عطسه به علت‌های مختلف اتفاق می‌افتد، مثل قرارگیری در معرض نور زیاد، تغییر دمای ناگهانی، نسیم هوای سرد، عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف و …

در زیر به حقایقی جالب درمورد عطسه اشاره می‌کنیم:

۱. عطسه کردن رفلکس اتوماتیک ما در زمانی است که یک دفعه هوا را از ریه‌ها به بینی و دهان وارد می‌کنیم. وقتی شروع به این کار می‌کنیم، قطع کردن آن دیگر غیرممکن خواهد بود.

۲. اگر همیشه سعی می‌کنید جلوی عطسه‌تان را با گرفتن بینی‌تان بگیرید، دیگر هیچ وقت این کار را تکرار نکنید ؛زیرا این کار ممکن است تخریب پرده گوش را به دنبال داشته باشد. کسانی که سعی می‌کنند به این طریق عطسه‌شان را متوقف کنند، ممکن است دچار این مشکلات نیز بشوند: خون ریزی بینی، تخریب رگ‌های خونی، و حتی کوری.

۳. در عطسه کردن، بخش پایینی مغز درگیر است. زمانی که این بخش دچار آسیب شود، فرد دیگر قادر به عطسه کردن نخواهد بود.

۴. عطسه کردن بخش مهمی از فرایند ایمنی بدن است؛ زیرا از بدن ما دربرابر پادتن‌ها و عفونت‌های مختلف محافظت می‌کند. همچنین به بهبود سلامت ما کمک می‌کند.

۵. آداب عطسه کردن شامل گرفتن جلوی دهان و بینی با دستمال است. اگر این کار به درستی انجام نشود، میکروب‌ها به ۱۵۰ نفر دیگر که در نزدیکی فرد قرار داشته باشند، منتقل خواهند شد.

۶. در زمان خواب، عطسه اتفاق نمی‌افتد، زیرا سیستم عصبی بدن که مسئول این رفلکس است نیز در حال استراحت است.

۷. ۱۸-۳۵ درصد از افراد در زمان قرارگیری با نور مستقیم آفتاب، عطسه می‌کنند.

۸. عطسه کردن ممکن است علتی روان شناختی داشته باشد. ترس، ناراحتی، حساسیت و سایر احساسات ممکن است موجب تحریک عطسه شوند.

۹. ایگوانا حیوانی است که بیشتر از سایر حیوانات عطسه می‌کند. این حیوان با کمک عطسه از شر برخی نمک‌ها از بدنش خلاص می‌شود.

به نقل از مردمان