دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

توانایی عجیب آب

کشف توانایی عجیب آب

مهر: دانشمندان به تازگی موفق به کشف یکی دیگر از توانایی های عجیب آب شده اند که بر اساس آن می توان آب را با حرارت به حالت انجماد رساند. در حال حاضر باور عموم بر این است که آب در حرارت 32 درجه فارنهایت یا صفر درجه سیلسیوس به حالت انجماد می رسد و در صورتی که آب در بطری کاملا پاک قرار گرفته و هیچ غباری در آن وجود نداشته باشد، می تواند تا منفی 40 درجه نیز در حالت مایع باقی بماند (حالت فوق سرد) ؛ زیرا غبارها ساختار اصلی تشکیل کریستال های یخی در آب به شمار می روند. اکنون دانشمندان با کمک لایه های نازکی به نام "لایه های شبه شیشه ای پیروالکتریک" موفق به کشف شیوه ای جدید برای کنترل نقطه انجماد آب شده اند، سطوحی که متناسب با حرارت بار الکتریکی خود را تغییر می دهند. زمانی که سطح این لایه ها دارای بار مثبت باشد، آب با سرعت بیشتر و زمانی که بار منفی باشد با سرعت کمتری به حالت انجماد می رسد. با کمک لایه های باردار منفی دانشمندان مشاهده کردند می توان آب در حالت فوق سرد را با حرارت دادن از پایین به بالا به حالت انجماد رساند. برای مثال در صورتی که آب فوق سرد بر روی لایه ای از سطح لیتیم تانتالات با بار منفی قرار گیرد، زمانی که سطح تا 17.6 درجه فارنهایت یا منفی 8 درجه سیلسیوس حرارت ببیند، آب به سرعت بر روی آن منجمد شده و بار سطح نیز به مثبت تبدیل می شود. در واقع سطوح با بار مثبت به شکلی شگفت انگیز باعث می شوند آب از پایین به بالا منجمد شوند و سطوح با بار منفی باعث انجماد آب از جهت بالا به پایین خواهند شد که دلیل این پدیده جهت یابی مولکول های آب عنوان شده است. 
بر اساس گزارش فاکس نیوز، توانایی در کنترل بهتر حرارت انجماد آب فوق سرد می تواند برای بسیاری از فعالیت ها از جمله بقای جانداران خون سرد، نگه داری از سلول ها و نسوج قابل پیوند بدن انسان و درک بهتر چگونگی تشکیل ابرها حیاتی به شمار رود .

معجزه در زندگی

در زندگی خود معجزه کنید!
هیچ مردی به خواستگاری نمی رود تا همسرش را تیره بخت کند و هیج دختری پیشنهاد ازدواج را نمی‌پذیرد تا مردی را نا امید سازد؛ اما چقدرازازدواج ها به خوشبختی می‌انجامد وچقدر زندگی در زیر یک سقف برای زوج ها شادی وموفقیت به ارمغان می‌آورد؟
هم زن و هم مرد به اختیار و اشتیاق و امیدوار و با نشاط، پیمودن جاده زندگی را دست در دست هم آغازمی‌کنند و دلشان می‌خواهد همراه و همدوش یکدیگر تا پایان راه در کنار هم باشند؛ اما در بسیاری از موارد اندکی از راه نرفته اند که تردید دل های امیدوارشان را می‌لرزاند وفاصله خود را با زندگی ایده آل وشاد ذهنشان بسیار می‌بینند.
واگر هنوز عجولی جوانی را در کوله پشتی خود جاداده باشند، ازدواج خود رااشتباهی بزرگ قلمداد می‌کنند و با مشاهده تفاوت های فرد مقابل با همسری که در خیال خود پرورده‌اند اندوهگین می‌شوند. اگر در ابتدای راه گرد خودخواهی را از وجود خود نتکانده باشند، همسر خود را متهم می‌کنند و... این تازه شروع داستان است.
داستانی که اگر شخصیت هایش بدون آگاهی، صبر و گذشت همچنان بر مرکب خودخواهی خویش بتازند، به تراژدی طلاق می‌انجامد و یا میدان مبارزه‌ای می‌شود به وسعت عمرشان که هم انرژی و فرصت زندگی خودشان را تباه می‌کند وهم فرزندانشان را در گیر، وحاصل این زندگی یک دنیا نیاز اجابت نشده است و ردی از آرامش در آن دیده نمی‌شود.
پس بیایید آغاز شیرین زندگی را تداوم بخشیم و اگر قصه زندگی ما هم چنین رنگی به خود گرفته با قلم تدبیر، ادامه آن را به گونه ای بنویسیم که سال ها آرام وخوشبخت در کنار همسرمان زندگی کنیم وسایه ای باشیم دلپذیر ومطمئن برای فرزندانمان.
فراموش نکنیم که هیچ وقت دیر نیست وزندگی ما – من و او - منحصر به فرد است؛ یعنی مثل خودمان! پس خودمان تصمیم بگیریم وبا شناخت هر چه بیشتر خود و همسرمان و کمی‌هم انصاف، شالوده یک خانواده محکم را بنا نهیم که هیج بادی آن را نلرزاند وپناهگاه نسل های بعد ما باشد. مطمئن باشید که کار سختی نیست. شمارا دعوت می‌کنم به خواندن نکاتی چند که به نظر نگارنده می‌توانند اثرات شگفت انگیزی داشته باشند:
● عشق خوب است؛ اما کافی نیست!
در عرصه زندگی خانوادگی اگر عشق نباشد، هیچ نیست؛ اما حقیقت امر این است که در کنار عشق باید تدبیر و آگاهی هم لحظه به لحظه باما زندگی کند. به عبارت دیگر عشقی که در ابتدای ازدواج شکل می‌گیرد، نیاز به دست توانای مرد وزن پخته وبزرگ شود واگر همان کودک تازه متولد شده بماند، به بادی می‌رود وبه نگاهی فراموش می‌شود. اما اگر بزرگ شود ،ماندگار است وموثر.
● قبل ازازدواج چشم هایتان را خوب باز کنید؛ اما بعد از آن کمی‌آن را ببندید!
یکی ازچیزهایی که زندگی مشترک را پویا وعاشقانه می‌سازد،گذشت است. ما بارها این جمله را شنیده‌ایم :«گذشت کن!» اما واقعیت این است که عمل به این توصیه گاهی بسیار سخت است. مثلا وقتی یقین دارید که حق با شماست، اما تصمیم
می‌گیرید نظر فرد مخالف خود را بپذیرید.این از آن مواردی است که مجاهده می‌خواهد؛ اما مطمئن باشید که این گذشتن زیباتر از مجادله است و مهم تر این که به شما ثابت می‌کند این کار اثرات عمیقی بر جای گذاشته و از ثمرات آن بهره مند خواهید شد.
● هنر سخن گفتن را بیاموزید
یکی از مشکلات بزرگ زن وشوهرهای تازه ازدواج کرده این است که حرف همدیگر را نمی‌فهمند! این ابتدای یک داستان تکراری است که آخرش هم به «او مرا درک نمی‌کند!» منتهی می‌شود. یکی از موثر ترین راه های حل این مشکل طرح این سوال است:«نکند من نمی‌توانم سخنم را به خوبی بیان کنم؟»
ما به زمان احتیاج داریم تا زبان یکدیگر را پیدا کنیم. در این فاصله بهتر است از جر وبحث کم کنیم وبه آگاهی های خود پیرامون زبان همسرمان بیفزاییم. مثلا قبل از اینکه راجع به موضوعی با او صحبت کنید یا نکته ای را به وی متذکر شوید از خود بپرسید : «چگونه بگویم که او دلسرد وغمگین نشود؟» جستجو کنید واز بین کلمات؛ زیباترین ودلنشین ترین آن ها را انتخاب کنید وهرگز به موضوعاتی که حساسیت همسرتان را برمی‌انگیزد، مستقیم وغیرمستقیم اشاره نکنید.
● تفاوت ها را باور کنید
آنچه مسلم است شما وهمسرتان در دو کانون متفاوت خانوادگی بزرگ شده اید و قطعا تفاوت هایی دارید که غیر قابل اجتنابند. اگر چه قبل از ازدواج این تفاوت ها وجود دارند، اما در عرصه زندگی مشترک بیشتر خودنمایی می‌کنند. پس به جای نگرانی این تفاوت ها را باور کنید. نگذارید که آن ها شما رااز هم دور کنند. اگرتفاوت ها را بشناسید وازآن ها نترسید، در بسیاری از موارد می‌توانند موجب تکامل شما وهمسرتان باشند، ضمن آن که درطول زمان این تفاوت ها رنگ خوشبختی وتفاهم می‌گیرند وبه زیبایی زندگی کمک می‌کنند.
● همسرتان را عاشقانه دوست بدارید؛ اما خودتان را فراموش نکنید!
شما می‌خواهید سال ها در کنارهمسرتان زندگی کنید؛ به اندازه عمرتان. ماهمگی خوب می‌دانیم که فقط یک بار فرصت زندگی کردن داریم؛ پس باید عاقلانه زندگی کنیم. به عبارت دیگر نباید جانب افراط را انتخاب کنیم ودائما حقوق طرف مقابل را تامین کنیم؛ بلکه باید حقوق خود را نیز مطالبه کنیم! البته ظریف، زیبا وصادقانه.
خانمی‌را می‌شناسم که سال ها در خدمت شوهر وبعد فرزندانش بود وخودش را کاملا فراموش کرده بود. اطرافیان، او را الهه ایثار می‌دانستند ؛ اما عاقل تر ها نگران او بودند. سال های بعد که توان ونشاط جوانی از او فاصله گرفت، بسیار متوقع شد؛ از همسر واز فرزندانش،توقعاتی که اجابت آن ها از توان خانواده اش خارج بود. می‌دانید چرا؟ چون او یک عمر رانثار کرده بود. آیا می‌شود این عطا را جبران کرد؟
منبع:مدرسه علمیه نرجس

آلودگی هوا و عفونت گوش

 کیفیت بهتر هوا با کاهش عفونت گوش همراه است 

مطالعه جدید نشان می‌دهد که بهبود کیفیت هوا در ایالات متحده آمریکا در ده سال گذشته منجر به موارد کمتر عفونت‌های گوش در کودکان شده است.

عفونت‌های مختلف گوش یکی از متداول‌ترین بیماری‌ها در کودکان محسوب می‌شود و علاوه بر رنج کودکان، هزینه‌های زیادی بر دوش خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌کنند.

این پژوهش در مجله ماه فوریه 2010 «گوش و حلق وبینی- جراحی سر و گردن» منتشر شده است.

محققان اطلاعات حاصل از 120.060 کودک را درفاصله سال‌های 1997 تا 2006 اندازه‌گیری کردند. تعداد موارد سه بیماری عفونت‌های مکرر گوش (سه بار یا بیشتر در سال)، آلرژی‌های تنفسی و میزان حمله‌های تشنجی در طول این سال‌ها بررسی شد. حمله تشنجی به عنوان بیماری کنترل وارد طرح تحقیق شد؛ چرا که تحت‌تاثیر کیفیت هوا نیست.

از طرف دیگر اطلاعات مربوط به آلاینده های هوا از جمله کربن مون اکسید، نیترو دی‌اکسید، سولفور دی‌اکسید و ذرات ریز در طی این سال‌ها نیز جمع‌آوری شد.

آلاینده‌های هوا موادی در هوا هستند که برای انسان و محیط زیست زیان‌بار محسوب می‌شوند. این مواد به صورت جامد، مایع یا گاز وجود دارند و می‌توانند طبیعی یا بشرساخته باشند.

منابع آلاینده‌هایی که مستقیماً توسط بشر ساخته می‌شوند، عمدتاً ناشی از مصرف سوخت اتومبیل‌ها و یا سولفور دی‌اکسید برآمده از کارخانجات و یا مواد شیمیایی یا گردوغبار حاصل از فرایند کشاورزی، صنعت یا جنگل هستند.

یافته‌ها نشان داد که با بهبود تدریجی کیفیت هوا در طول ده سال و در شهرهای مورد مطالعه در ایالات متحده آمریکا تعداد موارد عفونت‌های گوش به طور قابل توجهی کاهش داشته است.

رابطه‌ای بین بهبود کیفیت هوا و میزان آلرژی‌های تنفسی کودکان در این مطالعه دیده نشد. احتمالاً به این دلیل که مواد آلرژی‌زا، آلاینده‌ها نیستند.

لازم به ذکر است که پژوهشگران مطالعه حاضر کمک مالی از هیچ مرکز یا موسسه‌ای دریافت نکرده و کاملاً مستقل عمل کرده بودند. بنابراین نتایج حاصل قابل تکیه و استناد است.

دکتر نینا شاپیرو مدیر بخش گوش و حلق و بینی کودکان در بیمارستان کودکان ماتل دانشگاه کالیفرنیا در لوس‌آنجلس گفت: ما بر این باوریم که رابطه مستقیم بین کیفیت هوا و عفونت‌های گوش دارای تلویحات پزشکی و سیاسی است.

او این نتایج را نشان دهنده مزایای اقدامات انجام شده در این زمینه دانست و افزود که این امر قدرت بیشتری به اجرا و تقویت قوانین کاهش‌دهنده عوامل آلوده‌کننده هوا می‌دهد.

شاپیرو هم‌چنین اضافه کرد که این بهبود نسبی هوا ممکن است اثرات مستقیم دیگری نیز روی شاخص‌های بهداشتی دیگر داشته باشد.

یافته‌های این مطالعه از این رو الهام بخش است که برخی از سیاست‌های کاهش آلودگی هوا می‌تواند اثرات مثبت در شاخص‌های سلامتی داشته‌باشد.

خطرات آلودگی هوا برای انسان

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که سالیانه حدود 2.4 میلیون نفر در دنیا به دلیل عوامل مستقیماً مرتبط با آلودگی هوا می‌میرند.

آمار هم‌چنین نشان می‌دهد که در سطح دنیا تعداد مرگ‌ومیر سالیانه ناشی از آلودگی هوا بیشتر از تصادفات رانندگی است.

در یک آمار دیگر منتشر شده درسال 2005 سالیانه 310.000 نفر در اروپا از آلودگی هوا می‌میرند.

پیشتر یک مطالعه در دانشگاه بیرمنگام بریتانیا نشان داده بود که رابطه قوی بین ذات‌الریه منجر به مرگ و آلودگی هوای حاصل از ماشین های موتوری وجود دارد.

اثرات مربوط به سلامتی ناشی از آلاینده‌های هوا ممکن است دربردارنده تغییرات ساده زیستی-شیمیایی یا فیزیولوژیک یا مشکلات تنفسی، خس‌خس کردن، سرفه، التهاب دستگاه تنفسی، و بیماری‌های قلبی در انسان باشد.

آلودگی هوا عمدتاً دو دستگاه تنفسی و قلبی را دربدن انسان درگیر می‌کند؛ ولی واکنش افراد به آلاینده‌های هوا بسته به نوع آلاینده و میزان مواجهه با آن و نیز شرایط بدنی افراد و وضعیت ژنتیک آن‌ها متفاوت است

ده روش برای افزایش رضایت از زندگی

ده روش برای افزایش رضایت از زندگی

در چند سال اخیر‌، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان به بررسی اطلاعات درباره پرسشی پرداخته‌اند که قبلاً‌ برای فلاسفه مهم بود: چه چیزی باعث رضایت ما می‌شود؟
پژوهشگران به این منظور تحقیقات گسترده‌ای در سراسر جهان انجام داده‌اند تا ببینند چگونه چیزهایی مانند پول، نگرش، فرهنگ، حافظه، تندرستی، نوع‌دوستی و عادات روزانه بر احساس بهروزی ما تأثیر می‌گذارد. حوزه جدید روان‌شناسی مثبت پر از یافته‌های جدیدی حاکی از آن است که اعمال ما تأثیر چشمگیری بر احساس خوشبختی و رضایت ما از زندگی دارد. 10 راهبرد ثابت‌شده برای افزایش رضایت عبارتند از...

 
1 – لحظات روزانه زندگی را درک کنید
هر از چندی مکث کنید تا گل سرخی را ببویید یا کودکان را حین بازی تماشا کنید. کسانی که درنگ می‌کنند تا وقایعی را که به‌طور عادی با عجله پشت سر می‌گذارند، ببینند یا در طول روز به وقایع خوشایند روزانه فکر می‌کنند، افزایش قابل توجهی را از نظر رضایت و کاهش افسردگی گزارش می‌کنند.

2 – از مقایسه بپرهیزیدچشم و هم‌چشمی جزئی از بسیاری از فرهنگ‌هاست، اما مقایسه خودمان با سایرین می‌تواند به رضایت و عزت نفس لطمه وارد کند. به جای مقایسه کردن با دیگران، توجه خود را به دستاوردهای شخصی معطوف کنید تا به رضایت بیشتری دست یابید.

3 – بیش از اندازه به پول توجه نکنید
کسانی که پول را در رأس فهرست اولویت‌های خود قرار می‌دهند، بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب و عزت نفس پایین هستند. این امر در ملل و فرهنگ‌های گوناگون یکسان است. هر چقدر بیشتر رضایت را در کالاهای مادی بجوییم، کمتر آن را می‌یابیم. رضایت، عمر کوتاهی دارد و گذراست. پول‌دوستان نیز در آزمون پویایی و خودشکوفایی نمره اندکی می‌گیرند.

4 – اهداف معنادار داشته باشید
کسانی که برای تحقق چیزی ارزشمند تلاش می‌کنند، بسیار راضی‌تر از کسانی هستند که رؤیاها یا آرزویی ندارند. این اهداف می‌تواند به سادگی یاد‌گرفتن مهارتی جدید یا بار آوردن بچه‌ها به شیوه‌ای اخلاقی باشد. انسان همواره برای رشد به نوعی معنا نیاز دارد. به گفته دانشمندان، رضایت و خوشبختی در محل تلاقی لذت و معنا قرار دارد. هدف چه در محل کار و چه در خانه آن است که فعالیت‌هایی انجام دهیم که از نظر شخصی هم لذت‌بخش و هم مهم باشد.

5 – در کار ابتکار به خرج دهید
میزان رضایت شما از شغل تا حدی به ابتکاری که به خرج می‌دهید، بستگی دارد. محققان معتقدند هنگامی که خلاقیت به خرج می‌دهیم، به دیگران کمک می‌کنیم و راه‌های بهبود در امور را پیشنهاد می‌کنیم یا کارهای اضافی انجام می‌دهیم، از کارمان بیشتر احساس اغنا می‌کنیم.

6 – دوست پیدا کنید و به خانواده اهمیت دهید
افراد راضی معمولاً‌ خانواده، دوست و روابط بهتری دارند. اما صرف کمیت رابطه با افراد کافی نیست، بلکه کیفیت آن نیز اهمیت دارد. انسان به رابطه نزدیک نیاز دارد؛ رابطه‌ای که در برگیرنده تفاهم و توجه باشد.

7 – لبخند بزنید، حتی زمانی که حالش را نداریدبه‌نظر ساده می‌رسد ، اما بسیار مؤثر است. افراد راضی امکانات موجود، فرصت‌ها و موفقیت را می‌بینند. وقتی آنان به آینده نگاه می‌کنند، خوشبین هستند و وقتی گذشته را مرور می‌کنند، معمولا گزینه‌های مثبت را می‌بینند. حتی اگر از بچگی این گونه بزرگ نشده‌اید که نیمه پر لیوان را ببینید، با تمرین نگرش مثبت به عادت تبدیل می‌شود.

8 - طوری تشکر کنید که گویی واقعاً قدردان هستید
کسانی که عادت به سپاسگزاری دارند، معمولاً‌ سالم‌تر و‌ خوشبین‌تر هستند و بیشتر به سوی تحقق اهداف پیشرفت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به کسانی که به آنان کمک کرده‌اند، نامه تشکرآمیز می‌نویسند، از نظر رضایت در سطح بالا و از نظر افسردگی در سطح پایینی قرار دارند. به علاوه اثر یک نامه تشکرآمیز تا هفته‌ها طول می‌کشد.

9 – از خانه بیرون بروید و ورزش کنید
تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند به اندازه داروها در درمان افسردگی مؤثر باشد و در عین حال هیچ‌گونه عوارض جانبی نیز نداشته باشد. به علاوه، هزینه آن نیز به‌مراتب کمتر است. ورزش منظم حس تحقق چیزی را به انسان می‌دهد، امکان تعامل با دیگران را فراهم می‌کند، هورمون‌های عامل احساس خوب را در بدن آزاد می‌کند و عزت نفس را افزایش می‌دهد.

10 – بخشش را فراموش نکنیدنوع‌دوستی و بخشش را به جزئی از زندگی خود تبدیل کنید و از این کار مقصودی را بجویید. محققان می‌گویند کمک به همسایه، داوطلب‌شدن برای انجام کارهای عام‌المنفعه یا اهدای کالا و خدمات باعث ایجاد احساس خوبی در شخص می‌شود که مزایای زیادی از نظر تندرستی به همراه دارد که از ورزش کردن یا ترک کردن سیگار هم بیشتر است. گوش کردن به درد دل دوست، یاد دادن مهارت‌ها، توجه به موفقیت‌های دیگران و روحیه گذشت نیز به رضایت می‌افزاید. محققان می‌گویند کسانی که برای دیگران خرج می‌کنند، بیشتر از کسانی که برای خودشان خرج می‌کنند، احساس رضایت می‌کنند.

منبع:مجله ابواب
منبع واسطه :http://www.subzero.blogsky.com/1388/05/10/post-130/

منبع نقل: اسلامی

آرامش در نماز

 

بعد از   50 ثانیه   از آغاز نماز  چه اتفاقی می افتد؟

کشف یک معجزه الهی توسط دانشمندان آمریکایی!
یک دانشمند آمریکایی به نام  "رامشاندرن"  در تحقیقی که در مورد وضعیت
بدن انسان هنگام نمازخواندن، با مجموعه‏ای از پژوهشگران آمریکایی انجام داد، به فعالیت بیشتر مغز انسان و آرامش روحی هنگام نماز آگاه شد.
در این تحقیق علمی، مشخص شدن این وضعیت پس از 50 ثانیه از آغاز نماز ، آشکار
می‏شود.  براساس این بررسی ، آمده است:
میانگین
ضربان قلب و احتمال لخته شدن خون به صورت مشترک در حین نماز بین20 الی 30 درصد کاهش می‏یابد و همچنین پوست بدن مقاومت بیشتری پیدا می‏کند.

همچنین در عکس‏هایی که از مغز در هنگام نماز گرفته شده
است، فعالیت مغز نمازگزار به صورت قابل توجهی در مقایسه با حالت‏های عادی افزایش پیدا می‏کند و نورون‏های عصبی به صورت نورانی در اشعه‏های دریافتی از مغز به نمایش در می‏آید.
روزنامه "واشنگتن‏پست"
 در این رابطه نوشت: این تحقیقات علمی اسرار نهان مغز انسان را روشن می‏کند. روزنامه  "  ساینس" نیز با تقدیر از این گونه تحقیقات بر رابطه قطعی دین و علم تاکید کرد.

چرا رو به قبله خوابیدن مستحب است؟