دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

قبل از ازدواج چگونه بفهمیم ناباروریم؟

قبل از ازدواج چگونه بفهمیم ناباروریم؟

پاسخ به این پرسش آنقدرها هم ساده نیست، زیرا بچه دار شدن پدیده ای چندعلتی است و مثلا نمی توان ناتوانی جنسی یک مرد را قبل از ازدواج او سنجید یا متوجه بسته بودن لوله های رحم یک خانم قبل از ازدواج شد...

شاید یکی از دغدغه های ذهنی زوج های ناباروری که وقت و هزینه زیادی را صرف بچه دار شدن کرده اند، این باشد که نمی شود قبل از ازدواج از قدرت باروری  مطلع شد؟  می پرسید چرا؟ چون نمی شود از رحم یک دخترخانم عکس گرفت و با سونوگرافی هم باز یا بسته بودن لوله ها معلوم نمی شود. باید منتظر بمانیم تا او ازدواج کند و بعد از رحم او عکس برداری کنیم. اما تا حدودی می توان گفت خانم یا آقا قدرت باروری دارد یا نه.

از آنجا که نیمی از مشکلات ناباروری به مردان و نیمی به خانم ها مربوط است، یک آقا می تواند قبل از ازدواج آزمایش اسپرموگرام بدهد تا معلوم شود در مایع منی او اسپرم (سلول جنسی نر) وجود دارد یا نه و آیا اسپرم ها قدرت حرکتی مناسب برای بارور کردن تخمک دارند یا ندارند؟ 

اما بسیاری از آقایان تمایلی ندارند این بررسی را انجام دهند. این آقایان باید بدانند همان اندازه که قدرت باروری خانم مهم است، سلامت سلول های جنسی آن ها هم اهمیت دارد. معمولا آقایان سلامت عمومی و قدرت مردانه و ظاهری خود را ملاک قرار می دهند، به همین دلیل از این نکته غفلت می کنند و به انجام بررسی مردانه تن نمی دهند. یک خانم هم با سونوگرافی از تخمدان و رحم می تواند سلامت قدرت باروری خود را بسنجد و متوجه شود تخمدان های او سالم اند یا نه. البته قاعدگی مرتب یک خانم هم تا حدی می تواند تاییدی بر سلامت دستگاه تناسلی او باشد. البته مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک هم می توانند با دارو تحت کنترل قرار گیرند و بچه دار شوند. پس 80 درصد ماجرا را قبل از ازدواج می توانیم بفهمیم ولی از 20 درصد باقی نه شما اطلاع دارید، نه پزشکتان. 

توصیه من به زوج های ناباروری که استفاده از روش های کمک باروری هم برایشان بی نتیجه بوده این است که به جای تلف کردن وقت با قوانین سخت و گاهی آزاردهنده پذیرش فرزندخوانده در ایران و طی مراحل اداری آن، از جنین اهدایی استفاده کنند و سریع تر، ارزان تر و آسان تر صاحب فرزند شوند. حتی اگر رحمشان مشکل دارد، از رحم اجاره ای کمک بگیرند.

دلم می خواست به جای چنین توصیه ای می توانستم بگویم مانند بسیاری از کسانی که قدرت باروری و خودشان هم یک یا دو بچه دارند و کودکی را هم به فرزندی می پذیرند، عمل کنید؛ اما چه کنم که می دانم قوانین سخت و کاغذبازی های پذیرش فرزندخوانده در ایران ممکن است خیلی ها را پشیمان کند و باعث شود عطای این کار را به لقایش ببخشند. کاش ماجرا ساده تر از این بود تا نه تنها زوج های نابارور، بلکه افراد مسن تر که بچه هایشان را سروسامان داده اند و حالا تنها هستند هم بتوانند این بچه های بی سرپرست یا بدسرپرست را تحت تکفل بگیرند.

در کشورهای دیگر به جنبه های انسانی و اخلاقی فرزندخواندگی آنچنان توجه دارند و مثلا افراد مشهور و متمولی مانند تام کروز و وودی آلن در لیست انتظار می مانند تا نوبتشان شود و بتوانند سرپرستی کودکی را بگیرند، اما در ایران متأسفانه این گونه نیست.

کاش به جای این همه سختگیری، دولت این بچه های بی سرپرست و حتی بدسرپرست را که تحت آزار جسمی و روانی والدین خود هستند، ساماندهی می کرد و به افراد اصلح می داد تا از حق در سلامت بزرگ شدن، لذت ببرند. یادم است قدیم ترها در همین ایران خودمان صاحبخانه ثروتمند، سرپرستی یکی از بچه های کارگر، آشپز یا کلفت  خانه را به عهده می گرفت و بین او و بچه های خودش فرق نمی گذاشت، به او می رسید، غذا و لباسش را تامین می کرد و حتی او را به دانشگاه می فرستاد. شاید حرف های من در این یادداشت کوتاه و بحث فشرده نگنجد اما واقعا باید رابطه مستقیم بین حقوق کودکان و فرزندخواندگی را شناخت و کاری کرد که از ظرفیت موجود، به بهترین نحو استفاده شود و کیفیت زندگی انسان هایی که به دنیا آمده اند اما کسی آن ها را نمی خواهد یا کسی برای رشد و پرورش آن ها هدف و برنامه ای ندارد، بالا رود. چه بسیارند خانواده های ایرانی که یک یا دو بچه دارند اما قادرند تا 6 بچه را به درستی، با بهترین شرایط زندگی و تربیتی بزرگ کنند تا این بچه ها مجبور نباشند هر روز از پدر و مادر معتاد خود کتک بخورند، در خیابان مورد آزار قرار بگیرند و زندگی شان نابود شود.

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند

6 مکمل غذایی، 6 توصیه، 6 هشدار


6 مکمل غذایی، 6 توصیه، 6 هشدار


مکمل های غذایی درست مانند تیغ دولبه در بدن عمل می کنند؛ یعنی اگر آن ها را برای رفع کمبودهای تغذیه ای که به دلایل مختلف با آن مواجه شده اید مصرف کنید، هم نیاز بدنتان را برآورده و هم به حفظ سلامتتان کمک کرده اید، اما مصرف بیش از اندازه، خودسرانه و ناآگاهانه انواع مکمل های غذایی، باعث ایجاد مسمومیت می شود و نه تنها برای سلامت مفید نیست، بلکه آن را به خطر هم می اندازد. بین مکمل های غذایی مختلف، گروهی از آن ها به دلیل کمبودهای تغذیه ای که در میان افراد جامعه وجود دارد، بیشتر از سایر مکمل ها تجویز و مصرف می شوند. به همین دلیل به بررسی چگونگی مصرف رایج ترین مکمل های غذایی پرداخته ایم.

1. مکمل ویتامین C

معمولا مکمل ویتامین C برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن یا سریع ترکردن روند بهبود بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی تجویز می شود. گاهی هم متخصصان پوست و مو، مصرف یک یا دو دوره از مکمل های ویتامین C را برای حفظ شادابی پوست به بیماران خود توصیه می  کنند.

• توصیه: اگر مکمل ویتامین C را با نوشیدنی های حاوی این ویتامین یا نوشیدنی ها و خوراکی های حاوی ویتامین های A و E مصرف کنید، جذب آن در بدن بیشتر و بهتر صورت می گیرد. استعمال دخانیات، باعث دفع ویتامین C از بدن می شود. اگر مکمل ویتامین C مصرف کرده اید، برای پیشگیری از دفع آن از بدن، تا حدود 2 ساعت از مصرف چای، قهوه و نسکافه خودداری کنید. در ضمن، مسکن ها، داروهای استروییدی، ضدبارداری و ضدافسردگی باعث ایجاد اختلال در جذب ویتامین C می شوند. همچنین بهتر است مکمل ویتامین C را حدود یک ساعت پیش از صرف غذا، مصرف کنید.

• هشدار: مکمل ویتامین C نباید بیشتر از حد تجویزشده، مصرف بشود، زیرا افزایش سطح این ویتامین در بدن، باعث ابتلا به اسهال و افزایش ترشح شیره های گوارشی می شود.

2. مکمل روی

کمبود روی در بدن باعث ایجاد خستگی، کوتاهی قد در بچه ها، افزایش دردهای قاعدگی و تاخیر در بهبود جای زخم های بدن می شود. از این رو، مصرف مکمل روی برای افرادی که از کمبود آن رنج می برند یا رژیم غذایی آن ها از نظر وجود این ماده معدنی فقیر است، ضروری به نظر می رسد.

• توصیه: مکمل روی را باید با آب ساده میل کنید. مصرف همزمان روی با کلسیم، آهن، مس و منگنز به صورت همزمان، باعث ایجاد اختلال در جذب تمام این عناصر معدنی در بدن می شود. به همین دلیل مکمل روی و سایر مکمل هایی که نام بردیم، نباید باهم مصرف شوند.

• هشدار: این مکمل را نباید با شیر یا دوغ مصرف کرد. آب های سخت و معدنی هم باعث ایجاد اختلال در جذب روی می شوند. فیتات موجود در حبوبات هم جذب روی را مختل می کند و از دو ساعت قبل تا دو ساعت بعد از مصرف مکمل روی، نباید حبوبات خورد. مصرف فیبر فراوان و ابتلا به اسهال هم از دلایل دفع بیشتر روی از بدن هستند. میزان و زمان مصرف روی نیز به نظر و تجویز پزشک بستگی دارد.

3. مکمل آهن

مکمل آهن برای افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن که مدام دچار خستگی های مزمن، سردرد، سرگیجه و سستی بدن هستند، تجویز می شود.

• توصیه: این مکمل را می توان با آب ساده یا آب مرکباتی مانند پرتقال، مصرف کرد، اما خوردن آن با شیر یا دوغ که حاوی کلسیم هستند، توصیه نمی شود، زیرا کلسیم باعث ایجاد اختلال در جذب آهن می شود. بهتر است مکمل آهن را یا ناشتا یا 2 ساعت پس از صرف غذا مصرف کرد. اگر وقتی مکمل آهن را ناشتا مصرف می کنید دچار دل درد و معده درد می شوید، آن را 2 ساعت پس از غذا میل کنید. در ضمن، مکمل آهن را هر روز سر ساعت مشخصی مصرف کنید تا دریافت و جذب آن در بدنتان به بهترین نحو باشد.

• هشدار: معمولا مصرف مکمل آهن با ابتلا به یبوست همراه است. برای رهایی از این مشکل، می توانید میوه ها، سبزی ها و غلات سبوس دار که حاوی فیبر هستند،  همراه آب فراوان و روغن زیتون در برنامه غذایی تان داشته باشید.

4. مکمل اسیدفولیک

مصرف مکمل اسیدفولیک برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی از پیش از باردار شدن تا مدتی پس از زایمان به خانم ها توصیه می شود.

• توصیه: اگر شما مکمل اسیدفولیک را با خوراکی های حاوی آن مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم سبز، کاهو، مرکبات، حبوبات و غلات سبوس دار مصرف کنید،  جذب آن در بدنتان افزایش خواهد یافت. سر ساعت خوردن این مکمل در طول روز، چندان مهم نیست، اما اگر برایتان ممکن است، بهتر است آن را حدود نیم ساعت پیش از خواب مصرف کنید.

• هشدار: مصرف بیش از 1000 میکروگرم اسیدفولیک در روز به هیچ فردی و تحت هیچ شرایطی توصیه نمی شود. دریافت بالای این مکمل باعث پنهان ماندن نشانه های کمبود ویتامین B12 در بدن می شود که این کمبود هم می تواند مشکلاتی مانند آسیب های عصبی را در پی داشته باشد. افراد بالای 50 سال و کسانی که انواع گوشت ها را از برنامه غذایی خود حذف کرده اند، جزو کسانی هستند که بدنشان در معرض کمبود ویتامین B12 قرار دارد بنابراین باید درمورد دوز اسیدفولیک حتما با پزشک مشورت کنند.

5. مکمل امگا3

مصرف مکمل امگا3 به افراد مبتلا به ناراحتی های قلبی، آن هایی که چربی خوب یا همان HDL بدنشان پایین است، بیماران مبتلا به افسردگی، فشار خون و تری گلیسرید بالا، کسانی که نیاز به تمرکز بیشتری در طول روز دارند و بچه های بیش فعال، توصیه می شود.

• توصیه: مکمل امگا3 باید همراه با غذا و با یک لیوان آب مصرف شود. مصرف بیش از اندازه و خودسرانه این مکمل می تواند تاثیر منفی بر سلامت مغز داشته باشد، به همین دلیل نباید آن را خودسرانه یا بیشتر از دوزی که پزشک توصیه کرده است،  مصرف کرد.

• هشدار: اگر با مصرف این مکمل دچار اسهال، حالت تهوع و دل درد شدید، حتما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. به هیچ وجه در دوران بارداری بدون نظر پزشک معالج، مکمل های امگا3 را مصرف نکنید، زیرا برخی از انواع این مکمل ها حاوی جیوه و برای مادر و جنین مضر هستند.

6. مکمل منیزیم

عملکرد صحیح ارگان های مختلف بدن، سلامت استخوان ها و اعصاب ما به وجود این ریزمغذی که حدود 25 گرم در بدن وجود دارد، وابسته است.

توصیه: حبوبات، غلات سبوس دار، اسفناج، سبزی های برگ سبز تیره و سایر سبزی ها، دانه ها و مغزها، سرشار از منیزیم و فیبر هستند و اگر همراه با مکمل منیزیم مصرف شوند، می توانند جذب این ریزمغذی را در بدن بالا ببرند. مصرف مکمل منیزیم می تواند برای افراد بیش فعال که به تمرکز بیشتری در طول روز نیاز دارند هم مفید باشد.

• هشدار: مکمل منیزیم باید با آب ساده میل شود و خوردن آن با سایر مکمل ها، دوغ یا شیر توصیه نمی شود.

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند


آیا "اعتماد به نفس" با ما زاده می شود؟

 

آیا "اعتماد به نفس" با ما زاده می شود؟

 

تحقیقات جدید نشان می دهند که اعتماد به نفس بالا پدیده ای است که در ساختار ژنتیکی انسان جای دارد.

دانشمندان معتقدند بسیاری از انسان ها موفق و پیروز متولد شده اند و عوامل محیطی تاثیر چندانی بر شیوه زندگی آن ها نداشته اند. این نظریه جدید با مطالعات پیشین که معتقد بودند اعتماد به نفس خصیصه ای است که تحت تاثیر محیط می باشد، کاملا در تضاد است.

متخصصان روانپزشکی اکنون بر این باورند که موفقیت در مراحل سخت زندگی شاید خصوصیتی است که انسان ها با آن زاده می شوند. به عقیده محققان، کودکانی که به توانایی های خود اعتقاد و اعتماد بسیار بالایی دارند، معمولا در مدرسه عملکرد بهتری از خود نشان می دهند، حتی درصورتی که از بهره هوشی پایین تری برخوردار باشند.

متخصصان موسسه روانپزشکی کالج لندن اظهار داشتند که اغلب افراد معتقدند که اعتماد به نفس پدیده ای تحت تاثیر محیط است، اما مطالعات جدید نشان می دهند این خصوصیت تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر ژنتیک قرار داشته و در مدرسه یا دیگر مراکز عمومی بروز پیدا می کند.

تحقیقات انجام شده در این موسسه نشان داد اعتقاد و اعتماد کودکان به توانایی های خود اساس ژنتیکی دارد. طی این تحقیقات از 3700 دو قلو برای اندازه گیری توانایی های آن ها در برخی از فعالیت های مربوط به مدرسه سوالاتی پرسیده شد. با استفاده از دوقلوهای همسان و نا همسان 7 تا 10 ساله و بررسی پاسخ های آن ها، دانشمندان می توانستند میزان تاثیرات ژنتیکی و محیط را از یکدیگر تشخیص دهند.

مطالعه بر روی دوقلوها بسیار مفید است، زیرا دوقلوهای همسان از ژنتیک و محیط یکسانی برخوردارند، اما دوقلوهای ناهمسان از ژنتیک متفاوت و محیط مشابه برخوردارند. به همین دلیل مقایسه پاسخ های دوقلوها می تواند به خوبی ریشه ژنتیکی یا محیطی خصوصیات آن ها را آشکار سازد.

این مطالعات نشان داد اعتماد به نفس تا حد زیادی و درست به اندازه بهره هوشی به ژنتیک وابسته است.

این محققان ژنتیک را تنها عامل موثر در اعتماد به نفس نمی دانند، اما بر این باورند که بخش عمده این خصوصیت به ژن فرد بستگی دارد که می تواند در سراسر زندگی فرد ثابت بماند.

شرح و نتایج این مطالعه در نشریه روانشناسی به چاپ رسیده است.

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند

 

10دلیل و توصیه برای انتخاب رژیم گیاه خواری

 

10دلیل و توصیه برای انتخاب رژیم گیاه خواری

 

در چند دهه‌ی گذشته مصرف تنقلات، گوشت و مرغ که باعث بسیاری از امراض است، به شدت افزایش یافته. نه تنها بزرگسالان، بلکه کودکان نیز بخشی از این «انقلاب تغذیه» هستند و عوارض ناشی از آن را نیز می‌بینند. بزرگ ترین اثر گرایش به تنقلات، چاقی و عوارض ناشی از آن است. برای جلوگیری از این فاجعه، پیشنهاد می‌شود که شما هم مثل بسیاری افراد دیگر به گیاهان روی آورید. 

در اینجا ۱۰ دلیل برای شما خواهیم آورد که چرا توصیه می‌کنیم گیاه‌خوار شوید.

 

۱. باعث افزایش عمرتان می‌شود

تحقیقات نشان داده است کسانی که گیاه‌خوار هستند، به طور متوسط ۷ سال بیشتر از کسانی که گوشت مصرف می‌کنند، عمر می‌کنند. همچنین این تحقیقات نشان می‌دهد ترکیبات موجود در گیاهان از بروز بسیاری از امراض جلوگیری می‌کند؛ در حالی که مصرف گوشت به این بیماری‌ها کمک خواهد کرد.


۲- سلامتی‌تان را تضمین می‌کند

گیاه‌خواری باعث سلامتی و تناسب اندامتان می‌شود. تحقیقات در نقاط مختلف جهان نشان داده است که کسانی که گیاه‌خوار هستند، همواره سلامت بدن و تناسب اندام دارند، زیرا چربی های اضافه‌ای که در غذاهای دریایی و گوشت وجود دارد، در گیاهان وجود ندارد.


۳- از قلبتان محافظت می‌کند

غذاهای گیاهی از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند، زیرا مقدار ناچیزی چربی‌های اشباع و کلسترول دارد. و درمقابل منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.


۴- از سرطان جلوگیری می‌کند

افرادی که از گیاهان به عنوان غذای اصلیشان استفاده می‌کنند، بدنشان قدرت بیشتری در مقابله با سلول‌های توموری دارند. ولی در مقابل، کسانی که گوشت بیشتر مصرف می‌کنند، ممکن است مستعد بعضی از سرطان‌ها باشند.


۵- سموم را از بدن دفع می‌کند

گوشت، حاوی مقداری زیادی سموم موجود در حشرات است و غذاهای دریایی شامل ترکیبات آهن‌دار سمی زیادی است که به صورت سم وارد بدن شده و امکان سرطان را افزایش می‌دهد. در مقابل، ‌گیاهان حاوی مواد سم‌زدای طبیعی هستند که بدن را در برابر بسیاری از این سموم محافظت می‌کند.


۶- از بیماری‌های همه‌گیر خلاص می‌شوید

وقتی به گیاه‌خواری روی می‌آورید، به طور خودکار از بعضی بیماری‌های همه‌گیر مانند آنفولانزای مرغی و خوکی در امان خواهید بود. وقتی گوشت این حیوانات را مصرف نمی‌کنید، حداقل در برابر چنین بیماری‌هایی مصون خواهید بود.


۷- یائسگی راحتی خواهید داشت

تحقیقات نشان داده است زنانی که گیاه‌خوار بوده‌اند، علائم یائسگی خفیف‌تری نسبت به دیگران داشته‌اند. زیرا دانه‌ها، حبوبات، سویا و دیگر گیاهان منبع غنی از فیتواستروژن‌ها هستند که نوسان هورمون‌ها را متعادل می‌کند، که باعث کاهش علائم دردناک یائسگی می‌شود. خانم‌هایی که گیاه‌خوار بوده‌اند، در دوران یائسگی کمتر دچار گرمازدگی، نوسانات خلقی، افزایش وزن، خستگی، افسردگی و یا کاهش میل جنسی شده‌اند.


۷- استخوان‌های قوی تر

افرادی که گوشت مصرف می‌کنند، به علت مصرف بیشتر پروتئین، استخوان‌های شکننده‌تری خواهند داشت. این مقدار اضافی پروتئین جلوی جذب و انباشت کلسیم را گرفته و باعث پوکی استخوان می‌شود. در مقابل، گیاه‌خواران از گیاهان و حبوبات مصرف می‌کنند که منبع غنی از کلسیم است و در بدن به راحتی انباشت می‌شود. در نتیجه خانم‌های گیاه‌خوار کمتر دچار شکستگی استخوان نسبت به دیگران می‌شوند.


۸-در هزینه‌تان صرفه‌جویی می‌شود

پرورش دام کار پرهزینه‌ای است. به همین دلیل قیمت گوشت و غذاهای دریایی نیز بالا است. در نتیجه برای خرید گوشت و ماهی باید پول زیادی هزینه کنید. به عبارت دیگر اگر گیاه‌خوار شوید، پول بیشتری می‌توانید پس‌انداز کنید!


۱۰- خوشمزه و رنگارنگ است

غذاهای گیاهی، برخلاف غذاهای گوشتی که معمولاً قرمز است، رنگ و لعاب متنوعی دارند. غذاهای گیاهی حاوی مقدار زیادی ترکیبات شیمیایی رنگی هستند که رنگ‌های متنوعی به گیاهان می‌دهد و شما را در برابر بسیاری از بیماری‌ها مصون می‌کند.

البته به یاد داشته باشید که ترک رژیم غذایی گوشتی کار مشکلی است و شما باید در طول زمان به گیاه‌خواری روی آورید.

منبع: fitnessmagazine.ir

 

سکس و سیاست


سکس و سیاست

دکتر محمدرضا رجبی شکیب @drmrshakib

یک دلم می گفت بنویس، یک دلم می گفت ننویس، تا این که یکی از همراهان کانال پیامی فرستاد:  

«سلام آقای دکتر. تو یک کانال تلگرامی، یکی از خانم ها چیزی نوشته. لطفاً بخونید و نظرتون رو‌بگید. چون می‌خوام جواب ایشونو علمی و کارشناسی بدم. 

نوشته: ...از همه خواهش می کنم این کتاب لک لکی در کار نیست رو دانلود کنید و ببینید این نتیجه امضا سند 2030 در برجام هستش که آقای روحانی در این سند قبول کردن که در مدارس آموزش سکس به بچه ها داده شود و الان کتابش به اسم لک لکی در کار نیست که نویسندش امریکایی هستش رو ترجمه کردن و قرار این کتاب رو به بچه هامون در مدرسه سال دوم ابتدایی آموزش داده شود....»

و این طور شد که تصمیم گرفتم بنویسم:

۱- کتاب «لک لکی» در کار نیست را حدود ۸ ماه قبل معرفی کرده بودم که می توانید در سوابق کانال @drshakibclinic جستجو کنید. کتاب، یک سال قبل به صورت اینترنتی منتشر شده بود و ترجمه دیگری از آن هم، پیشتر، قریب دو سال قبل. آن زمان نوشتم:

«سکس، به شدت تحت تاثیر فرهنگ و‌ مختصات بومی یک ملت است. دقیقا به همین علت، در حوزه سلامت جنسی، ترجمه کتب خارجی، پاسخگوی نیاز ما نیست. می فهمم که مشترکات دنیای کودکان بیش از دنیای بزرگسالان است، اما فاصله فضای تربیتی کودکان ما و‌ کودکان ملت های دیگر آن قدر زیاد است که خیلی از نسخه های آن ها را نمی شود برای ما پیچید. تلاش مرکز آموزش و پژوهش رهایی، ستودنی است، اما معتقدم این کتاب که در آمریکا برای کودکان بالای ۴ سال توصیه شده، در ایران باید به کودکان بالای ۱۰ سال توصیه شود. نکته اینجاست که بچه های بالای ۱۰ سال ما هم در آستانه نوجوانی اند و فضای این کتاب ممکن است برای آن ها بیش از حد کودکانه باشد.»

۲- انتشار این کتاب نه ربطی به سند ۲۰۳۰ دارد و نه به برجام. و اصولاً برجام هم ربطی به سند ۲۰۳۰ ندارد. البته همه این ها به شعور ما ربط پیدا می کند.

۳- این که قرار است کتاب لک لکی در کار نیست، در سال دوم ابتدایی به بچه ها آموزش داده شود، بیشتر به یک شوخی شبیه است، تا حتی یک دروغ انتخاباتی. این که عده ای بعد از دو سال حالا دقیقا در آستانه انتخابات یادشان آمده کتابی هست و سند ۲۰۳۰ هست و غیرتی شده اند، چه معنایی می تواند داشته باشد؟

۴- صمیمانه دعوت می کنم از آن ها که نگران اند این چه کتابی است که درباره سکس دارد به بچه ها آموزش می دهد، که کتاب را بخوانند. نه یک صفحه ماژیک کشیده اش را. همه اش را بخوانند. از آن ها که نگران سند ۲۰۳۰ هستند هم همین را می خواهم. بعد که خواندید، با صدای بلند بگویید دقیقا با کجای آن مخالفید.

۵- پرواضح است که باید به بچه ها درباره سکس آموزش داد؛ کسی شک دارد؟ به بچه ها هیچ یاد ندهیم تا قربانی تجاوزهای جنسی شوند و دم برنیاورند، یا دوره نوجوانی و‌ جوانی را با انبوهی از اضطراب ها طی کنند، یا گرفتار انواع مشکلات جسمی و روانی شوند، که چی؟ این اسلام است؟ دینی که بازتر از هر دین دیگری درباره سکس صحبت کرده و آموزش داده؟  البته که در هر سنی، به مقتضای فرهنگ جامعه و احوالات کودک باید به او آموزش داد. اما نتیجه این که درباره سکس لام تا کام صحبت نکنیم، مبادا که غرایز خفته افراد بیدار شود، چیست؟ آن چیزی که باید زمانی بیدار شود، می شود و به من و‌شما هم ربطی ندارد. مگر نمی بینیم حاصل این همه محافظه کاری و شرم بی منطق، در تمام این سال ها چیست؟ بنیان خانواده مستحکم تر شده یا سست تر؟ شیوع مشکلات جنسی کم تر شده یا بیشتر؟ دستاورد این همه «انکار» چیست؟ چه می بینیم؟

۶- هیچ کس، حتی در همان جوامع پیشرفته غربی که گمان می کنیم غرق در فسادند، و ای کاش برویم و ببینیم که آن ها از ما بسیار اخلاق گرا ترند و سطح سلامت اجتماعی شأن از ما بسیار بالاتر، نمی خواهد کودکان انحراف جنسی پیدا کنند. آن ها حتی در برنامه های تلویزیونی شان، بیشتر مراقب کودکان شان هستند تا ما. طبقه بندی برنامه های تلویزیونی برای کودکان و نوجوانان را سال هاست اجرا می کنند و برای آن قانون دارند. ما چه؟ فجیع ترین خشونت ها را در فیلم ها و سریال ها، بی محابا نشان می دهیم و فقط حساسیم به این که حتی زن و شوهری در تلویزیون یا سینما دست همدیگر را لمس نکنند!

۷- سیاست، ارتباطات پیچیده ای دارد با سکس. می شود ساعت ها درباره آن تامل و تحلیل کرد. ساده ترین سطح ارتباط سکس و‌ سیاست، می شود تهمت های جنسی زدن و فحاشی جنسی کردن به مخالفان سیاسی، که ریشه دارد در عقده های جنسی و در کشور ما هم خدا را شکر، بسیار رایج است. البته در کشور ما، همه چیز می تواند به طرز نفرت انگیزی به سیاست ربط پیدا کند. حالا هم در آستانه انتخابات، عده ای با دروغ و فریب، می خواهند ارزش های اخلاقی مردم را هم به بازی بگیرند تا به اهداف سیاسی خود برسند. غافل اند که: بار کج به منزل نمی رسد.

@drshakibclinic