دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

ویژگی های یک استاد خوب

ویژگی های یک استاد خوب


با توجه به بازار مکّاره ای که همیشه وجود داشته و جدیدا هم به شکل و صورتی تازه تر و جذاب تر ایجاد شده، ویژگی های یک استاد خوب را برای شما لیست می کنم. همیشه و با دقت و یک به یک این موارد را در بررسی استاد مد نظر داشته باشید. برخی از این موارد را حتی می توان برای محک های پیدا کردن دوست و شریک زندگی نیز به کار برد.

تعریف دستگاه موسیقی:

 تعریف دستگاه موسیقی:

موسیقی سنتی ایران از دستگاه ها، ملحقات یا متعلقات و گوشه های موسیقی تشکیل شده است.
 دستگاه از دو واژه ی (دست)و (گاه)به معنای مکان، زمان و نغمه تشکیل شده و مانند لغت پهلوی ((دستان)) در موسیقی دوران ساسانی، به نوعی موسیقی که با دست اجرا می شود، اشاره می کند.

دستگاه را به معنای وسیع تر می توان به راژمان (System) تعبیر کرد.
 چه از این حیث نیز موسیقی ایرانی به راژمان کامل یونانی شباهت دارد که در موسیقی قدیم یونان شامل دستگاه های دورین، فریژین، لیدین و ملحقات آن ها مانند هیپودورین و هیپوفریژین و غیره بوده است.

یک دستگاه موسیقی از نظر قالب،
قطعه ای کامل است و مانند سونات و سنفونی دارای قواعد و قسمت های مختلفی است که با ساز و آواز اجرا می شود.در موسیقی غربی، معمولآ قطعاتی که به وسیله ساز یا ارکستر نواخته می شود با موسیقی آوازی فرق دارد.
 اما در دستگاه موسیقی ایرانی، آواز قسمت اصلی و مرکزی موسیقی است و قسمت های پیشین آواز
(پیش درآمد و چهار مضراب) و قسمت های بعدی آواز(تصنیف و رنگ) در حقیقت به طور مقدمه یا خاتمه موسیقی، به آن بستگی دارد.

موسیقی سنتی ایران دارای هفت دستگاه و پنج آواز است که از متعلقات و ملحقات آن شمرده می شود.
از این آوازها چهار آواز متعلق به دستگاه شور، ویک آواز متعلق به دستگاه همایون است.

ب – انواع دستگاه ها
- دستگاه شور: (شامل 15 گوشه)

آواز ابوعطا (شامل 9 گوشه)

آواز بیات ترک (شامل 12 گوشه)

آواز دشتی (شامل 9 گوشه)

آواز افشاری (شامل 9 گوشه)

2- دستگاه همایون (شامل 12 گوشه)

آواز اصفهان (شامل 11 گوشه)

3 – دستگاه سه گاه (شامل 10 گوشه)

4 – دستگاه چهار گاه (شامل 10 گوشه)

5 – دستگاه ماهور (شامل 20 دستگاه)

6 – دستگاه راست پنجگاه (شامل 14 گوشه)

7 – دستگاه نوا (شامل 14 گوشه)
ج – پاره ای از ویژگیهای دستگاهها

دستگاه شور را مادر آوازهای موسیقی ایرانی نام نهاده اند، و علت آن هم وجود ملودی های متنوع مناطق مختلف ایران در این دستگاه می باشد. آوازهای ابوعطا یا دستان عرب، بیات ترک یا بیات زند، آواز دشتی یا چوپانی از ملحقات این دستگاه می باشند.

دستگاه همایون که آواز اصفهان را در بر می گیرد، با دستگاه شور کاملآ متفاوت است.

دستگاه های سه گاه و چهار گاه تا حدودی به یکدیگر شباهت دارند، اما دستگاه ماهور دستگاهی کاملآ متفاوت است، و گام آن با گام بین المللی مطابقت دارد.

دستگاه راست پنجگاه، قدیمی ترین دستگاه موسیقی ایرانی محسوب می شود که شباهت زیادی با دستگاه ماهور دارد.

به طوری که برخی از بزرگان موسیقی، این دو دستگاه را یکی می دانسته اند، و آخرین دستگاه موسیقی دستگاه نواست که در بعضی قسمت ها با دستگاه شور نزدیک می نماید.

چرا یک طلاق خوب، برای بچه‌ها بهتر از یک تأهل بد است؟


چرا یک طلاق خوب، برای بچه‌ها بهتر از یک تأهل بد است؟

همه می دونیم که تحقیقات زیادی نشون دادن که طلاق، تجربه سختی رو برای بچه ها رقم می زنه، ولی به عنوان یک وکیل سابق طلاق و حقوقدان با خانواده‌های زیادی در زمان طلاق و بعدش در ارتباط بودم و شاهد خانواده‌هایی بودم که فقط به خاطر بچه‌ها به زندگی مشترک ادامه دادن. وقتشه که یه نفر بایسته و حقیقت رو بگه: گرچه کسی شک نداره که طلاق برای بچه‌ها سخته، اما به مراتب بهتر از این که بچه‌ها توی یک ازدواج توأم با خشونت، اهانت، خشم و نارضایتی عمیق بزرگ بشن.

وقتی والدین در یک ازدواج بد باقی می مونن، بچه‌ها دور بی‌پایان مواجهه با اختلافات، خشم، غم و حتی نفرت گرفتار میشن. ازدواج بدی که به خاطر بچه‌ها حفظ شده، مثل زخم بازی است که مدام بهش آسیب جدید وارد میشه و بزرگ شدن در محیطی که عشقی در اون نیست، آسیب دائمی به کودکان خواهد زد. 

در چنین شرایطی، طلاق مزایای زیر رو برای بچه‌ها داره:

1. دو خانه که در هیچ کدوم دعواهای دائمی نیست، بهتر از یک خانه پر از دعواست.
بله، این خیلی عالی نیست که دو خانه داشته باشین، ولی این بهتر شرایطی است که بچه‌ها هر روز باید شرایط پرتنش یک خانه‌ی پردرگیری رو مدیریت کنن.

2. شرایط عاطفی آرام تر
شرایط در چند ماه منتهی به طلاق پیچیده میشن، ولی بعد از عبور از دوران گذار، همه به شرایط "نرمال جدید" عادت می کنن و کودکان مجبور نیستن هر روز بر موج احساسات منفی والدینشون سوار باشن.

3. بچه‌ها یادمی گیرن که توافق کردن مهمه
وقتی بچه‌ها ببینن پدر و مادرشون شرایط طلاق و مراقبت از فرزندان رو به درستی مدیریت می کنن، بچه‌ها این به اهمیت این موضوع بیشتر پی می برن. والدینی که سختی طلاق رو تحمل می کنن تا راه حلی بهتر از دعوای دائمی پیدا کنن، به بچه‌هاشون این آموزش رو میدن که میشه سختی‌ها رو برای ساختن آینده‌ای روشن تر تحمل کرد.

4. والدینی که شادی شخصی رو انتخاب می کنن، همین رو به بچه‌هاشونم آموزش میدن.
گرچه اولویت دادن به فرزندان به عنوان ارزشی طلایی برای والدین معرفی میشه، تصمیم بر این که به شادی شخصی‌تون اولویت بدین، پیام مهمی به بچه‌ها میده. این بهشون آموزش میده که هر شخصی لایق شادی است و شادی یکی از مهم ترین عوامل در تصمیم‌گیری برای مسیر زندگیمونه.

گاهی " دستبوس ِ خودمون " باشیم!

گاهی " دستبوس  ِ خودمون " باشیم!


دست هایم را دوست دارم .خیلی مهربان است برایم چای می ریزد .اجازه می دهد چانه ام را رویش بگذارم و کنار پنجره به بارش باران نگاه کنم . اشک هایم را نرم از صورتم پاک می کند .فنجان چای را برایم نگه می دارد تا جرعه جرعه آن را بنوشم.

فکرهای آزار دهنده ام را برایم در دفترم می نویسد تا ذهنم سبک شود .انگشت های پاهایم را وقتی از دویدن های بسیار زوق زوق می کند، برایم می مالد .کمی که خسته می شود، روی پایم آرام چون گربه ی ملوسی استراحت می کند .می دانم مرا دوست دارد .

وقتی سردم می شود، پتو را آرام رویم می کشد .بالش را زیر سرم مرتب می کند تا راحت تر بخوابم .کتابی را که می خوانم، برایم آرام ورق می زند. .خاک گلدان هایم را عوض می کند .اتاقم را مرتب می کند. با مهارت لباس هایم را تا می کند و در کشوها می گذارد. برایم غذا می پزد وظرف ها را می شوید.

شب ها کنار صورتم روی بالش دراز می کشد تا احساس تنهایی نکنم. صبح ها زنگ ساعت را خاموش می کند .بدون این که از چشم هایم کمک بگیرد تا کمی بیشتر بخوابم. وقتی بیدار می شوم ،پرده را کنار می زند تا نور خورشید را حس کنم .خوشحالم که دست هایم را دارم .

گاهی " دستبوس  ِ خودمون " باشیم!

سیر صعودی ازدواج و طلاق در استان تهران

 ‌سیر صعودی ازدواج و طلاق در استان تهران  


افزایش تمایل به طلاق‌ پس از 29 سال زندگی

▪️سال گذشته، 97 هزار و 591 مورد ازدواج در استان تهران ثبت شده است. این در حالی است که در سال 94 آمار ازدواج‌های ثبت شده برابر با 86 هزار و 389 مورد بود.
▪️مقایسه این دو آمار، نشان می‌دهد که در سال 95 آمار ازدواج با رشد 11.4 درصدی همراه بوده است.

▪️تعداد کل طلاق‌های ثبت شده در سال 95 برابر با 39 هزار و 282 مورد بود که نسبت به سال پیش از آن، بیش از 22 درصد افزایش داشت.

▪️بررسی مدت زمان زندگی زوجین هنگام طلاق حاکی از این است که در سال گذشته 11 درصد از طلاق‌ها در اولین سال زندگی مشترک و 40 درصد دیگر حداکثر تا 5 سال پس از آغاز زندگی ثبت شده است.

▪️تعداد طلاق‌ها در 28 سال زندگی، کمترین آمار را به خود اختصاص داده که شامل کمتر از یک درصد است. نکته قابل توجه این است که میزان طلاق‌ها پس از 29 سال زندگی، دوباره با افزایش همراه شده و شامل 5 درصد است.

@iranfnews