دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

چرا با این همه برنامه، کشور بی برنامه اداره می شود!


⭕️چرا با این همه برنامه، کشور بی برنامه اداره می شود!

بی برنامگی حالتی است که شخص/سازمان/کشور، برنامه مشخصی برای آینده خود ندارد و نمی داند که گام های اساسی برای تحقق آینده چیست؟
برنامه زدگی به حالتی می گویند که ذهن شخص/سازمان/کشور مملو است از برنامه، استراتژی، سیاست، اهداف و سند.

جالب این جاست که قاعدتا این دو پدیده مخالف هم هستند، اما واقعیت آن است که برنامه زدگی منجر به بی برنامگی خواهد شد. بگذارید مثالی را در سطح ملی بزنم، شما می توانید تجارب مربوط به سطح سازمانی و شخصی را خودتان تطبیق دهید.

هم اکنون ما در کشور :
☑️ سند چشم انداز داریم
☑️ بیش از 30 سند سیاست های کلان داریم
☑️ صدها سند توسعه بخشی، استانی، فرابخشی داریم.
☑️ برنامه ششم توسعه تا کنون به چیزی حدود 500 صفحه رسیده است.
☑️ به جرات می توانم بگویم که بیش از صد هزار صفحه برنامه داریم.
☑️ به تعبیری ما هم اکنون با تورم اسناد  بالادستی روبه رو هستیم.

اما کشور بر اساس برنامه اداره نمی شود. چرا؟
به این سه دلیل:
1- وقتی تعداد برنامه ها از منابع متعدد افزوده شد، مجریان دچار آشفتگی می شوند که بالاخره چه باید کرد؟ 

بسته خروج از رکود را اجرا کنند یا اقتصاد مقاومتی را؟ 

نقشه جامع علمی کشور را اجرا کنند یا برنامه توسعه را؟ 

نقشه راه تنگنای نقدینگی را عملی کنند یا برجام 2 را؟ 

اصلاح نظام اداری را پی بگیرند یا خصوصی سازی را؟ 

مهندسی فرهنگی را عملیاتی کند یا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را؟

2- وقتی تعداد و تنوع برنامه ها زیاد شد، و این برنامه ها تبدیل به یک سند واحد نشده باشد، آنگاه این برنامه ها تبدیل به معیارهای عملکرد نمی شود. بنابراین پاسخ گویی و پاسخ خواهی به درستی انجام نمی شود. من به عنوان یک وزارت خانه یاد می گیرم که هر وقت از من گزارش خواستند، یک گزارشی سر هم کنم و بدهم.

3- فرهنگ LIFO رواج پیدا می کند. حسابداران و انبارداران یک روشی دارند که به آن می گویند لایفو (Last in First Out) یعنی آخرین قطعه ای که وارد انبار شد، همان اولین قطعه ای خواهد بود که خارج خواهد شد. تعدد برنامه ها، در ذهن شخص/سازمان/کشور نیز منجر به فرهنگ LIFO می شود. یعنی آخرین کاری که تعریف شده، مبنای عمل من خواهد بود؛ مثلا الان خروج از رکود مطرح است، سه ماه دیگر اقتصاد مقاومتی برجسته می شود و شش ماه بعد اجرای برنامه ششم. مهم این است که آخرین چیزی که مطرح می شود، چیست.

خوراکی های خِنگ کننده

 خوراکی های خِنگ کننده 

 

شاید فکر کنید هوش و استعداد ذاتی است و این امکان وجود ندارد که بیش از این باهوش باشید، اما غافلید از این حقیقت که بعضی از خوراکی ها کارایی مغزتان را تحت تاثیر قرار داده و کاهش حافظه شما را موجب می شوند. بنابراین اگر می خواهید عملکرد مغزتان رو به افزایش باشد و روز به روز هم بیشتر شود، باید از مصرف گروهی از مواد غذایی پرهیز کنید و آن ها را به رژیم غذایی تان راه ندهید. 

در اینجا غذاهای "خنگ کننده" را بهتر بشناسید و هر چه بیشتر از آن ها فاصله بگیرید.
 

1. آدامس

alt


گروهی از محققان بر این باورند که آدامس جویدن در بعضی شرایط کارآیی مغز را کاهش می دهد. پژوهش ها نشان می دهند آدامس جویدن هنگام انجام فعالیت هایی که به تمرکز و دقت نیاز دارند حفظ داده ها را در کوتاه مدت مخدوش می کند. آدامس جویدن ثبت داده ها و اطلاعات مختلف در مغز را با مشکلاتی روبه رو می کند.

با این وجود، پژوهش های دیگری نشان می دهند آدامس جویدن به افزایش تمرکز کمک می کند. در این زمینه پژوهش های متناقضی دیده می شود. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در این زمینه دچار سردرگمی شوید. به هر حال، اگر به جویدن آدامس عادت دارید، بهتر است نیم نگاهی به این هشدارها هم داشته باشید یا عادت های مضر دیگر برای سلامت مغز را ترک کنید به اندازه کافی آب بنوشید، خواب کافی داشته باشید و مغزتان را فعال نگه دارید تا مشکلات کاهش حافظه به سراغ تان نیاید.
 


2.
چیپس، سیب زمینی سرخ کرده و پیتزا

 


پژوهش هایی که روی چهار هزار کودک انجام شده نشان می دهند کودکان سه ساله ای که در رژیم غذایی شان مقدار زیادی غذاهای کم ارزش و فست فودهایی مانند چیپس، پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده وجود داشت در سال های بعد ضریب هوشی کمتری داشتند.

بنابراین مهم است که پدر و مادرها از همان سال های اولیه به رژیم غذایی فرزندانشان توجه داشته باشند. علاوه بر این، داشتن تغذیه خوب در دوران کودکی هوش زبان شناختی کودکان را تقویت می کند.

پژوهشگران تاکید می کنند مصرف غذاهایی مفید برای رشد و پرورش مغز در دوران کودکی ضروری است. با این وجود، شاید سخت باشد که کودک ایرادی تان را راضی کنید تا از مصرف فست فودهای چرب و خوشمزه دست بکشد و به سراغ غذاهای سالم تر برود.

برای رسیدن به این هدف باید پشتکار داشته باشید. زود مایوس نشوید. یادتان باشید که باید کودکان را بارها و بارها به خوردن غذاهای سالم تشویق کرده و آنقدر این کار را تکرار کنید تا به این رژیم غذایی عادت کنند. حتی می توانید با کمک ساندویچ و اسنک های خوش قیافه این مواد غذایی سالم را به رژیم غذایی فرزند دلبندتان راه دهید.
 


3.
کره

alt


اگر رژیم غذایی شما سرشار از چربی های اشباع شده باشد، عملکرد مغزتان کاهش می یابد. نتیجه پژوهش های محققان دانشگاه هاروارد این موضوع را تایید می کند. در این تحقیق پژوهشگران شش هزار خانم را به مدت چهار سال بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند خانم هایی که در رژیم غذایی شان چربی های اشباع شده بیشتری وجود داشت، در آزمون های تست هوش و حافظه ضعیف تر بودند و مغزشان عملکرد پایین تری داشت، ولی خانم هایی که در رژیم غذایی شان چربی های تک غیراشباع شده وجود داشت؛ مانند چربی موجود در روغن زیتون و آووکادو، امتیازهای بیشتری را در آزمون های مختلف به دست می آورند.

البته نیازی به حذف کامل این مواد غذایی نیست و مقدار کمی از این چربی ها در رژیم غذایی مشکلی ایجاد نمی کند. پس بهتر است نمونه های کم چرب تری از فرآورده های حیوانی مانند پنیر، ماست و شیر را انتخاب کنید و از مصرف گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس هم پرهیز کنید. متخصصان تغذیه توصیه می کنند بهتر است پروتئین مورد نیاز بدنتان را از منابع گیاهی تامین کنید و بیشتر به سراغ مصرف سویا و حبوبات بروید.
 


4.
رژیم غذاییِ کم کربوهیدرات

alt


خیلی ها دوست دارند لاغر شوند و برای انجام هر کاری حاضرند، اما معمولا اولین فکری که به ذهنشان می رسد حذف تمام هیدرات ها از رژیم غذایی شان است، غافل از این که اگرچه ممکن است این کار در کوتاه مدت باعث لاغری شان شود، اما در دراز مدت عوارض زیادی برای سلامت شان دارد. حذف کربن با کاهش قابل توجه هیدرات های کربن هم با کاهش فعالیت مغز در ارتباط است و شما را به سمت کند ذهن شدن پیش می برد.

پژوهشی که اواخر سال گذشته روی ۱۹ خانم ۲۲ تا ۵۵ ساله انجام شده نشان می دهد افرادی که برای لاغر شدن رژیم های سفت و سختی را دنبال می کردند و در رژیم غذایی شان هیدرات کربن نمی خورند، بخشی از مهارت های مغزشان ضعیف شده بود و در آزمون های حافظه عملکرد ضعیف تری داشتند و در مقابل افرادی که به اندازه کافی هیدرات کربن می خورند، ذهن فعال تری داشتند و حافظه شان از سرعت قابل قبولی برخوردار بود.

همان طور که ذکر شد بیشتر افراد دل خوشی از مواد غذایی حاوی هیدرات کربن بالا ندارند و آن را عامل اضافه وزنشان می دانند؛ در حالی که متخصصان تغذیه به شما توصیه می کنند که با هیدرات های کربن دشمن نباشید و آن ها را عامل اصلی چاقی تان نپندارید. چاقی در اثر افزایش کالری بدن به وجود می آید و هیدرات های کربن اگر به میزان کافی مصرف شوند، سبب چاقی شما نمی شوند. ضمن این که این گروه مواد غذایی سوخت مغز بوده و مصرف شان برای افزایش عملکرد مغز ضروری است. فقط برای یادآوری می گوییم خوراکی هایی مانند ماکارونی، برنج قهوه ای و نان های سبوسدار بهترین منابع هیدرات های کربن هستند که نباید فراموش شوند.
 


5.
شکر

alt


درست است که مزه خوب و دلچسبی دارد، اما شکر برای مغزتان چندان هم شیرین و خوشایند نیست و سلامت شما را تهدید می کند. شاید شنیده باشید که شکر برای دندان ها مضر است، کبد را دچار مشکل می کند و وزن را بالا می برد، اما گذشته از همه این ها مصرف مداوم شکر روی عملکرد مغز هم تاثیر گذاشته و به نظر می رسد کارآیی آن را کاهش می دهد.

دانشمندان در این زمینه پژوهش های مختلفی انجام داده و تاثیر شکر را روی موش های آزمایشگاهی امتحان کرده اند. نتایج بررسی های آن ها نشان می دهد موش هایی که در رژیم غذایی شان فروکتوز زیادی وجود داشت، وقتی در صفحه های پر پیچ و خم یا ماز قرار می گرفتند، حرکت شان آهسته شده و قدرت حافظه شان کاهش می یافت، اما موش هایی که در رژیم غذایی شان به جای فروکتوز، امگا ۳ وجود داشت، مغزی فعال تر و حرکت های فرزتری داشتند.

براساس این نتایج و دیگر بررسی ها، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که آن دسته از رژیم های غذایی که فقط شامل قند فروکتوز هستند، فعالیت های مغز را تحت تاثیر قرار می دهند ؛چون توانایی انسولین را برای کمک به سلول های مغز مختل می کنند. از سوی دیگر، اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند مغز را در مقابل اثرهای منفی شکر مصون نگه دارند.

قند فروکتوز در گروهی از میوه ها پیدا می شوند، اما مصرف این مقدار فروکتوز مشکل زا نیست. مشکل زمانی ایجاد می شود که شربت های شیرینی که در شیرینی جات پیدا می شود و همین طور نوشیدنی های شیرین به مقدار زیاد مصرف شوند.

با وجود این که این تحقیقات هنوز در مراحل مقدماتی قرار دارد، اما متخصصان توصیه می کنند برای حفظ سلامت تان مصرف شکر را محدود کرده و به جای آن اسید چرب امگا ۳ بیشتری را در رژیم غذایی تان بگنجانید. گردو، ماهی سالمون و سویا از جمله منابغ غنی از اسید چرب امگا ۳ هستند که مصرف آن ها برای بهبود عملکرد مغز ضروری است.
 


6.
نمک

 


نمک هم به اندازه شکر برای مغز شما مضر است، به ویژه هنگامی که نمک داخل فست فودها و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، چیپس و همبرگر باشد. نمک جدای از این که سبب افزایش فشار خون شما می شود، فعالیت شناختی مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. محققان به این نتیجه رسیده اند که داشتن رژیم غذایی سرشار از نمک فعالیت های شناختی مغز را به شدت تحت تاثیر قرار داده و سرعت انتقال داده ها را در میان افراد میانسال به طور قابل توجهی کاهش می دهد. اگر نمک به طور مستقیم کمی قبل از خوردن غذا به آن اضافه شود، بسیار مضرتر از زمانی است که همراه با غذا پخته می شود.
 


7.
غذاهای کم ارزش

alt


خیلی از میان وعده های غذایی مانند چیپس و پفک، شیرینی و همین طور فست فودهای لذیذ و خوشمزه در گروه غذاهای کم ارزش قرار می گیرند. متخصصان تغذیه دانشگاه آکسفورد دریافتند که خوردن همبرگر، کباب های آماده، چیپس و دیگر مواد غذایی دارای چربی زیاد می تواند در کاهش عقل و هوش آدم ها مؤثر باشد.

متخصصان با انجام آزمایش هایی روی موش ها به این نتیجه رسیدند موش هایی که در مدت ۱۰ روز به طور مداوم فست فود مصرف می کردند، حافظه کوتاه مدت شان آسیب می دید. خوردن انواع فست فود توان تحرک و فعالیت بدنی را کاهش می دهد. علاوه بر این، محققان معتقدند فست فودها سرشار از چربی هستند که منجر به چاقی، ابتلا به بیماری دیابت و تهدید سلامت بدن در درازمدت می شوند.
 


8.
سوسیس و کالباس

 


این خبر برای دوستداران فست فودهای خوشمزه بسیار مایوس کننده است، اما محققان این بار باز هم سوسیس و کالباس را نشانه گرفته اند و این گروه از غذاها را هم به مواد غذایی خنگ کننده اضافه کرده اند. در مواد غذایی فرآوری شده ترکیبات نگه دارنده مضری وجود دارد که فعالیت مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. طعم دهنده و رنگ های مصنوعی هم چنین مشکلی ایجاد می کنند. از سوی دیگر، براساس یافته های منابع علمی مختلف سوسیس و کالباس ها چربی زیادی دارند، این چربی ها بخش هیپوتالاموس مغز را که مسئول کنترل و تنظیم گرسنگی است، تحت تاثیر قرار داده و چرخه طبیعی بدن را مختل می کند. در نتیجه اختلالاتی در بدن ایجاد می کند و بدین ترتیب با تاثیر بر عملکرد مغز، زمینه چاقی فراهم می شود.

اگر نمی خواهید خنگ شوید ...

1. در اولین قدم از مصرف غذاهای مضر مانند فست فودها، غذاهای پرچرب، کره، نمک، سوسیس و کالباس، چیپس و سیب زمینی سرخ کرده زیاد اجتناب کنید.

2. به طور مرتب ورزش کنید و فعالیت جسمی داشته باشید.

همسرانی شرعی که رسمیت ندارند!

 


 
خبرگزاری مهر: بسیاری از زنان در استان سیستان و بلوچستان در قالب ازدواج طایفه‌ای به عقد مردان در می‌آیند ؛ در حالی که مهم ترین واقعه زندگی آن ها در جایی و یا محضری به ثبت نمی‌رسد و این زنان شاهد و گواه رسمی برای ازدواج خود ندارند.

حکایت زنان شرعی اما غیرقانونی شنیدنی اما تلخ است، حکایت زنانی که برای استیفای حق و حقوقشان هیچ مدرک قانونی در دست ندارند.

البته نمی‌توان ادعا کرد که همه زنان استان به همین سرنوشت گرفتار شده‌اند، اما آمارهای ارایه شده از سوی مسئولان نشان می‌دهد که این معضل به خصوص در مناطق جنوبی استان فراگیر است و ضرورت انجام امور فرهنگی و اجتماعی و تغییر برخی سنت‌ها احساس می‌شود و تدبیر برای کمک به زنان بدون حامی نیاز است.

زندگی خارج از دایره قانون

شاه بی‌بی یکی از زنانی است که پس از گذشت چندین سال از زندگی زناشویی و با داشتن چهار فرزند حالا همسرش وی را ترک کرده‌است و بدون حامی و پشتیبان مانده است.

وی با دلی پر درد از زندگی مشترک خود به خبرنگار مهر می‌گوید: 
زندگی مشترک را بدون هیچ حق و حقوق قانونی آغاز کردم و پس از گذشت چندین سال زندگی شوهرم بدون هیچ دلیلی به بهانه کار به امارات سفر کرد و با داشتن چهار فرزند در این وادی تنهایم گذاشت.

این زن درد کشیده و ساکن کورین از توابع شهرستان زاهدان ادامه می دهد: متاسفانه از راه قانون نمی‌توان به حق و حقوق خودم و یا فرزندانم دسترسی پیدا کنم ،زیرا به هر تشکیلات قانونی که مراجعه می کنم و خواستار دریافت حق و حقوق فرزندانم می شوم ،می گویند سند ازدواجت کو؟

وی بیان می‌کند: مشکل اینجاست که به همین دلیل برای گرفتن شناسنامه فرزندانم نیز با مشکل رو به رو شده‌ام و به ناچار آنان نیز از حقوق خود محروم شده‌اند.

شاه بی بی می افزاید: هر چند که از مزایای سند ازدواج تا این حد بی اطلاع بودم، اما یک بار هم که به شوهرم برای گرفتن آن پیشنهاد دادم، با خشم او روبه رو شدم و از ترس وی دیگر حرفی به میان نیاوردم.

ازدواج برای صلح

نسیمه یکی از دخترانی است که در سن 11 سالگی به منظور برقراری صلح بین دو طایفه به اجبار به عقد یکی از ریش سفیدان طایفه مقابل درآمده است و با وجود داشتن 3 فرزند در سن 25 سالگی حالا بیوه شده است.

وی با ابراز ناراحتی از زندگی گذشته خود می گوید: برای این که بین دو طایفه صلح برقرار شود و دشمنی های چند ساله به دوستی پایدار تبدیل شود، من را به عقد بزرگ طایفه درگیر درآوردند.

وی افزود: در آن زمان همسرم 55 سال سن داشت و با این که 3 فرزند برایش به دنیا آوردم، متاسفانه وی در سن 69 سالگی از دنیا رفت و حالا من با وجود سه فرزند تنها مانده ام.

نسیمه می‌گوید: زمانی که ازدواج کردم، از همسرم و هم از پدرم ترس داشتم ،برای همین تمام این سال ها را در ترس زندگی کردم.

وی ادامه داد: هیچ شخصی یک زن بیوه را با 3 بچه به همسری قبول نمی کند و از طرفی ازدواج مجدد از نظر طایفه کاری ناپسند و محکوم است و من باید تا آخر عمر بدون هیچ درآمد و پشتیبانی زندگی کنم.

فقر انگیزه ای برای نکاح

زهرا نیز که در حاشیه شهر زاهدان و در اتاقی خشت و گلی سکونت دارد، می‌گوید: به دلیل وضعیت بدی که خانواده ما داشت پدرم حاضر شد تا مرا به ازای دریافت مبلغ 2 میلیون تومان به عقد یک تبعه افغانی دربیاورد و من به خاطر کمک به پدرم تن به این ازدواج دادم.

وی افزود: متاسفانه به دلیل این که من و همسرم دارای شناسنامه نبودیم ،ازدواج ما در هیچ کجا به ثبت نرسید و همسرم نیز پس از یک سال به بهانه این که مقدمات زندگی ما را در افغانستان فراهم کند، به کشورش بازگشت ،اما دیگر هیچ گاه بازنگشت.

زهرا که سواد خواندن و نوشتن ندارد و شناسنامه‌ای هم برای او صادر نشده است، حدس می‌زند که سنش 16 سال است.

او که در سن جوانی صدایش به لرزه افتاده و پوست صورتش از فرط سوء تغذیه خشک و چروکیده شده است، می‌گوید: وضعیت خودم مهم نیستم، اما می‌خواهم فرزندم به سرنوشت من دچار نشود، اما واقعیت این است که این بچه از نظر قانون نه پدر دارد و نه مادر!

زهرا زندگی خود و فرزندش را با کار در یک مانتو فروشی به‌ازای دریافت 70 هزار تومان حقوق تامین می‌کند و هنگامی که از وی می‌پرسیم چگونه با این درآمد می‌توان زندگی را اداره کرد؟ پاسخ می‌دهد: شما توانش را ندارید!

زنان استان از بی عدالتی رنج می‌برند

مسئول دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری استان با بیان این که مشکلات زنان سیستان و بلوچستان با سایر استان‌های کشور تفاوت‌های زیادی دارد، اظهار داشت: ازدواج‌های ثبت نشده، فرزندان بی‌شناسنامه، وضعیت بد بهداشتی، بی‌سوادی و رعایت نشدن عدالت در حق زنان از مهم ترین مشکلات جامعه زنان استان به خصوص در نقاط حاشیه‌ای شهر زاهدان است.

ام کلثوم موذن با اشاره به این که تا سال 85 بیش از 50 درصد از ازدواج‌های زنان استان به ثبت نرسیده بود، افزود: با همکاری سازمان ثبت احوال استان در حال حاضر این رقم به کمتر از 30 درصد رسیده است.

وی به ثبت نرساندن ازدواج‌ها را در استان ناشی از عومل متعددی ذکر کرد و گفت: بسیاری از مردان به دلیل این که نیازی به اجازه همسر اول برای ازدواج مجدد خود نداشته باشند، از ثبت ازدواج خودداری می کنند.

وی  فقر فرهنگی و تعصبات قومی و قبیله ای را یکی دیگر ازعوامل به ثبت نرسیدن ازدواج‌ها در استان نام برد و افزود: به‌دلیل این که بیشتر زنان روستایی و حاشیه شهر ازدواج ثبت نشده دارند و حتی برخی‌ با اتباع بیگانه ازدواج  کرده‌اند، از هیچ حق و حقوق قانونی از سوی نهادهای حمایتی برخوردار نیستند.

موذن با بیان این که کودکان این افراد نیز در جامعه باعث ایجاد مشکلات فراوانی می‌شوند، تصریح کرد: به عنوان مثال زن ایرانی با فرد اتباع بیگانه ازدواج کرده و دارای ده فرزند می باشد که هیچ یک از این فرزندان شناسنامه و مدارک قانونی نیز ندارند و مادر این فرزندان به دلیل فقر فرهنگی و اقتصادی مرتکب جرم و خطا شده و در زندان به سر می برد.

مسئول دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری استان اظهار داشت: فرزندان این خانواده در جامعه رها هستند، از تحصیل بازمانده و حتی یارانه ای به آن ها تعلق نگرفته و هیچ مرکز قانونی حمایت از آن ها را عهده‌دار نیست و متاسفانه دشمنان با سوء استفاده از این کوکان برای ایجاد مشکلاتی از جمله حمل مواد مخدر و ناامنی در استان بهره برداری می‌کنند.

وی گفت: اگر بخواهیم جامعه ای ایمن و دور از جرائم داشته باشیم ،باید این کودکان را تحت حمایت مراکز قانونی قرار دهیم .

موذن با بیان این که در حال حاضر بیش از 500 خانواده تحت پوشش دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان قرار دارند، گفت: با کمک افراد خیر کمک‌هایی به این خانواده ها می‌شود که در برابر مشکلات آنان بسیار ناچیز است و مشکلی را از پیش روی این افراد بر نخواهد داشت.

وی همچنین از امکان ادامه تحصیل کودکان این خانواده ها خبر داد و گفت: با مکاتبات صورت گرفته از طریق دادستان با وزیر آموزش و پرورش امکان تحصیل فرزندان مادر ایرانی و پدر اتباع خارجی فراهم شده است، اما تا زمانی که به سن قانونی 18 سال برسند و تابعیت بگیرند، به آنان مدرکی تعلق نخواهد گرفت.

وی افزود: با وجود مشکلات مطرح شده چنین مادری چگونه می تواند فرزندان بدون هویت و شناسنامه را تربیت و از آن ها در برابر آسیب های اجتماعی نگهداری کند.

ازدواج زود هنگام و ممانعت از تحصیل دختران

موذن از جمله مشکلات و آسیب های دیگر زنان استان را ممانعت از تحصیل و ازدواج زود هنگام دختران ذکر کرد و ادامه داد: متاسفانه به دلیل تعصبات بی جا و قوم و قبیله‌ای در جنوب استان بسیاری از  دختران در سن پایین و بالاجبار تن به ازدواج می دهند.

وی با بیان این که بسیاری از خانواده ها از ادامه تحصیل فرزندان به خصوص دختران ممانعت به عمل می آورند، ادامه داد: به عنوان مثال در مدرسه ای در بخش کورین از توابع شهرستان زاهدان شروع یک دبستان با تعداد 100 دانش آموز  بوده که در دوره پیش دانشگاهی این تعداد به 8 نفر تقلیل پیدا کرده است.

وی با بیان این که طبق قوانین جدید ممانعت از تحصیل فرزندان جرم محسوب می شود، افزود :در این راستا قانونگذار حتی  جزای نقدی و حبس را در ممانعت فرزندان از تحصیل قایل شده است.

وی تعدد زوجین را مشکل دیگر زنان استان عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه با کارهای فرهنگی انجام شده در این راستا همچنان شاهد تعدد زوجین هستیم که این امر نیز ناشی از بی سوادی و فقر فرهنگی حاکم بر جامعه است.

موذن از جمله مشکلات و معایب تعدد زوجین را عدم برقراری عدالت در بین زوج ها و ناتوانی در رسیدگی به فرزندان ذکر کرد و ادامه داد: به عنوان مثال مردی با داشتن 4 زن و 26 فرزند با سطح درآمد بسیار پایین چگونه ازعهده مخارج فرزندان بر خواهد آمد؟

وی افزایش تعداد کودکان کار، کودک آزاری و همچنین رو آوردن کودکان به سمت مشاغل کاذب از جمله فروش سی دی و مواد مخدر را حاصل تعدد ازدواج‌ها در استان عنوان کرد.

موذن گفت: متاسفانه ضرب و شتم و همسرآزاری بارزترین مصداق ظلم به زنان استان است و نظام مردسالاری در استان به حدی است گه اگر زنی برای گرفتن حق قانونی خود به دادگاه مراجعه کند دیگر حق ورود به خانه شوهر را ندارد.

وی همچنین اظهار داشت: با وجود تمامی مشکلات مطرح شده، اما آمار دختران فراری و خودکشی زنان و دختران کمترین آماری است که در استان یا اصلا رخ نداده و یا آمار بسیار پایینی دارد.

سن ازدواج در استان پایین است

مسئول امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به آسیب‌های شناسایی شده در حوزه بانوان استان اظهار داشت: پایین بودن سطح آگاهی و سواد بانوان استان،اعتیاد که متاسفانه دامنگیر بانوان وحتی کودکان نیز شده، ازدواج‌های ثبت نشده و فرزندان فاقد شناسنامه از جمله مشکلات عدیده در جامعه بانوان است.

طیبه اسماعیلی یکتا ازمشکلات اقتصادی همسران، بیکاری، اعتیاد و همسر آزاری به عنوان مشکلات عمده  زنان استان یاد کرد و گفت: با وجود این که تعداد زیادی از زنان مورد ظلم واقع می شوند، اما آنها جرات شکایت نداشته و از مراجعه به مراجع قضایی و حتی مراکز مشاوره نیز خودداری می کنند.

وی یادآور شد: تعدد زوجات یکی دیگر از مشکلات خـانواده ها است که به دفعات مشاهده می شود مـردانی که زوج سوم و چهارم را اختیـار می کنند، همسران قبلی را با چند فرزند بدون هیـچ امکانات رفـاهی رها می کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از بانوان رها شده در جامعه حتی نمی دانند برای احقاق حقشان به چه مرجع قانونی مراجعـه کنند و متاسفانه این امـر هنوز در خانواده های استان به کثرت دیده می شود.

 اسماعیلی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلاتـی که گریبان گیر دختـران و زنـان این استان شده است، ازدواج هـای تحمیلـی است که با تفاوت سنی بسیـار زیاد اتفاق می افتد و مشاهده می شود دختـر 12 سالـه به عقد پیرمـردی 60 یا حتی 70 سـاله در می آید که پیـامد آن پس از فـوت آن مـرد یک زن جـوان  و چندین کودک بی سرپناه در جامعه است.

وی افزود: متـاسفانه بسیاری از این زنان برای امرار معاش به تکـدی گری روی مـی آورنـد و عواقب  ناگواری آن ها و فرزندانشان را تهدید می کند.

 وی کم رنگ شدن مسؤلیت پذیری خانواده ها درخصوص تربیت وپرورش فرزندان، کمبود مراکز مشاوره رایگان خانواده در سطح استان، عدم وجود یک پژوهشکده قوی و فعال ویژه بانوان و همچنین نبود بانک اطلاعاتی ویژه بانوان در مورد وضعیت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و کمک های مالی در این زمینه را از جمله مشکلات پیش رو برای رفع مشکل این زنان رنج کشیده عنوان کرد.

ازدواج‌های اجباری مشکل ساز است

امام جمعه اهل سنت سراوان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: ازدواج‌های اجباری متاسفانه در استان مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

مولوی عبدالصمد ساداتی اظهار داشت: رضایت طرفین شرط عقد و نکاح است و اگر با عدم رضایت طرفین باشد تعهد قلبی را ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر دختری که به بلوغ نرسیده و بالغ نشده به اجبار خانواده مجبور به عقد با فردی شود که به وی علاقه ندارد، می‌تواند درخواست طلاق کند   و بر اساس آیات قرآن شرط ازدواج مجدد رعایت عدالت در بین همسران است و کسی که نتواند این کار را انجام دهد، مرتکب حرام می‌شود.

مولوی ساداتی ادامه داد: بر مرد واجب است که عدالت را در فراهم کردن رفاه، حق زنان، مسکن، نفقه و رفتن و آمدن به منزل زنانش رعایت کند.

وی افزود: حق زوجیت جدا از حق فرزند بر پدر است که لازم است هر کدام سر جای خودش رعایت شود و از طرفی نام نکو و تربیت صحیح حق فرزند بر پدر و مادر است که باید رعایت شود و پدر و مادری که توانایی تامین و تربیت فرزند را ندارند لازم نیست فرزند زیادی بیاورند.
 

 

چه قسمت‌هایی از مرغ را نباید بخوریم؟


چه قسمت‌هایی از مرغ را نباید بخوریم؟


در طیور از هورمون استفاده نمی‌شود، ولی مصرف غیرمجاز و بدون نسخه انواعی از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای شیمیایی سبب عوارض مختلفی همچون سرطان‌زایی و ایجاد آلرژی می‌شود.
چه قسمت‌هایی از مرغ را نباید بخوریم؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مصرف سنگدان برای مبتلایان به بیماری‌های التهابی خطر دارد؟ مضرات بال و گردن مرغ در چیست؟ این‌که می‌گویند پای مرغ باعث غضروف‌سازی می‌شود، صحت دارد؟ اصلا چرا کارشناسان تغذیه و متخصصان صنایع غذایی خوردن فرآورده‌های جانبی طیور را زیاد به مردم توصیه نمی‌کنند؟
 
جگر مرغ هورمون ندارد، زیرا...

جگر مرغ همان عضوی است که علاوه بر ذخیره مواد مغذی، به دلیل آنزیم‌های متنوعی که در سلول‌های خود دارد، محل تجمع و خنثی‌سازی سموم، برخی هورمون‌ها، واکسن‌های تلقیحی و انواع آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی و خوراکی است، اما واقعیت این است با وجود آن که در کشور ما مصرف داروهای هورمونی در طیور ممنوعیت خاصی نداشته و نظارت چندانی هم بر آن نمی‌شود، به دلیل هزینه زیاد، تهیه آن برای مرغدار صرفه اقتصادی نداشته و به همین دلیل است که متخصصان صنایع غذایی جگر را بدون هورمون می‌دانند.

اما نکته انحرافی آن که گرچه در طیور از هورمون استفاده نمی‌شود، ولی مصرف غیرمجاز و بدون نسخه انواعی از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای شیمیایی برای مهار بیماری‌های عفونی و کنترل بیماری‌های انگلی و ویروسی، سبب عوارض مختلفی همچون سرطان‌زایی، جهش‌زایی، مسمومیت و ایجاد آلرژی می‌شود که مهم‌ترین عارضه آن مقاومت دارویی به انواعی از آنتی‌بیوتیک‌هاست که موجب کم یا بی‌اثر‌شدن آن در بدن مصرف‌کننده می‌شود.‌البته کارشناسان معتقدند اگر استعمال این داروها یک هفته قبل از کشتار باشد، جای نگرانی نیست؛ چرا‌که کبد حیوان فرصت پاک‌سازی و دفع مواد مضر تجمع یافته را خواهد داشت، اما اگر تلقیح ۴۸‌و ۲۴‌ساعت قبل از کشتار باشد، دارو در جگر مرغ رسوب و برای سلامت مضر است
 
پوست مرغ را هرگز نخورید

برخی خانواده‌ها پوست مرغ را از قسمت‌های دیگر آن مضرتر می‌دانند و بر این باورند که چربی زیر پوست حاوی هورمون است.

در واقع مردم از وجود هورمون بیشتر از داروهای آنتی‌بیوتیکی می‌ترسند و عامل اصلی رویش موهای زائد در بدن خانم‌ها را پوست مرغ می‌دانند، اما این موضوع زمانی صحت دارد که به مرغ هورمون تزریق شود.ترکیبات هورمونی به دلیل آن که شبیه هورمون‌های جنسی هستند، در مرد و زن به یک میزان موجب بروز مشکل می‌شود.

در خانم‌ها باعث پرمویی، رویش موهای زائد، جوش و کیست تخمدان و در آقایان باعث آکنه‌های شدید پوستی و نارسایی در هورمون‌های جنسی می‌شود.

در کودکان هم بر روند رشد تاثیر نامطلوب گذاشته و موجب افزایش‌وزن می‌شود. اما موضوع مهم‌تر آن که از نظر علمی ثابت شده است داروهای آنتی‌بیوتیکی، فلزات سنگین، سموم و آفت‌کش‌هایی که به همراه دانه‌های جو و ذرت وارد جیره غذایی مرغ می‌شود، در بافت‌های نرم و پرچرب همچون پوست و جگر رسوب و مصرف آن باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و حتی ریسک ابتلا به تومورهای سرطانی را افزایش می‌دهد. بنابراین از مصرف قسمت‌هایی از مرغ که پوست بیشتری دارد، بپرهیزید؛ چرا‌که علاوه بر چربی بالا، باعث افزایش کلسترول بد خون هم می‌شود.
 
بال و گردن مرغ هم پرچرب است

آیا می‌دانید علت خوشمزگی بال‌های سوخاری شده‌ای که این روزها در برخی اغذیه‌فروشی‌ها در مقابل دید مشتری تهیه و عرضه می‌شود، چیست؟ چربی زیاد آن است که یک لذت آنی و حسرت دائم به دل ما می‌گذارد.

این غذا کالری فراوانی دارد و اگر به عنوان پیش‌غذا مصرف شود، کالری دریافتی یک وعده غذا را دوچندان می‌کند. اما موضوع مورد بحث این که به گفته کارشناسان اگرچه بال و گردن محل تزریق واکسن به طیور است، ولی به دلیل سرعت جذب، ماندگاری مواد تزریقی در این اعضا کم بوده و مصرف آن از این بابت مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما گردن مرغ به دلیل آن که محل عبور نسوج عصبی و بسیاری از غدد لنفاوی است و از طرفی شستشوی مجرای داخلی آن غیرممکن است، مصرف آن توصیه نمی‌شود.

پای مرغ کلسیم دارد


می‌گویند مصرف پای مرغ غضروف‌های آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند و دارویی برای نرمی استخوان است.
 اگر چه پای مرغ حاوی بخش‌های غضروفی است و سوپ آن حالت ژلاتینی دارد، ولی به عقیده برخی کارشناسان به دلیل آن که ارزش پروتئینی چندانی ندارد، نمی‌تواند عاملی برای ساخت غضروف‌ها به شمار آید و در ضمن برای هیچ گروه سنی به عنوان یک انتخاب خوب توصیه نشده است؛ چرا‌که چربی اشباع فراوانی داشته و برای افراد با اضافه‌وزن و مبتلایان به دیابت مضر است. البته متخصصان تغذیه سوپ پای مرغ را بهترین منبع کلسیم، فسفر، ویتامینA و D عنوان کرده‌اند و برای کودکان مبتلا به نرمی استخوان مفید می‌دانند.


@motaharsono