دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

تست خودشناسی/ تست شناسایی شخصیت

تست خودشناسی

 تست شناسایی شخصیت

 

1ـ چه موقع از روز بهترین و آرام ترین احساس را دارید؟


الف ) صبح          ب )عصر و غروب                    ج ) شب


۲ـ معمولاً چگونه راه مى روید؟


الف) نسبتاً سریع، با قدم هاى بلند،        ب ) نسبتاً سریع، با قدم هاى کوتاه ولى تند و پشت سر هم،    ج ) آهسته تر، با سرى صاف روبه رو،  د )   آهسته و سربه زیر،   هـ ) خیلى آهسته


 ۳ ـ وقتى با دیگران صحبت مى کنید؛


الف )مى ایستید و دست به سینه حرف مى زنید، ب) دست ها را در هم قلاب مى کنید، ج ) یک یا هر دو دست را در پهلو مى گذارید،  د ) دست به شخصى که با او صحبت مى کنید، مى زنید، و هـ ) با گوش خود بازى مى کنید، به چانه تان دست مى زنید یا موهایتان را صاف مى کنید.


۴ـ وقتى آرام هستید، چگونه مى نشینید؟


الف ) زانوها خم و پاها تقریباً کنار هم، ب) چهارزانو،

ج ) پاى صاف و دراز به بیرون،   د ) یک پا زیر دیگرى خم


۵ ـ وقتى چیزى واقعاً براى شما جالب است، چگونه واکنش نشان مى دهید؟


الف ) خنده اى بلند که نشان دهد چقدر موضوع جالب بوده، ب ) خنده، اما نه بلند،

  ج ) باپوزخند کوچک،           د ) لبخند بزرگ،          هـ) لبخند کوچک


۶ ـ وقتى وارد یک میهمانى یا جمع مى شوید؛


الف ) با صداى بلند سلام و حرکتى که همه متوجه شما شوند، وارد مى شوید.

ب ) با صداى آرام تر سلام مى کنید و سریع به دنبال شخصى که مى شناسید، مى گردید.

ج ) در حد امکان آرام وارد مى شوید، سعى مى کنید به نظر سایرین نیایید.


۷ ـ سخت مشغول کارى هستید، بر آن تمرکز دارید، اما ناگهان دلیلى یا شخصى آن را قطع مى کند؛

الف) از وقفه ایجاد شده راضى هستید و از آن استقبال مى کنید.

ب ) به سختى ناراحت مى شوید.

ج ) حالتى بینابین این دو حالت ایجاد مى شود.


۸ ـ کدامیک از مجموعه رنگ هاى زیر را بیشتر دوست دارید؟


الف) قرمز یا نارنجى          ب) سیاه        ج)  زرد یا آبى کمرنگ  د) سبز      

هـ) آبى تیره یا ارغوانى        و) سفید        ز) قهوه اى، خاکسترى، بنفش


۹ ـ وقتى در رختخواب هستید (در شب) در آخرین لحظات پیش از خواب، در چه حالتى دراز مى کشید؟


الف) به پشت        ب) روى شکم (دمر)               ج) به پهلو و کمى خم و دایره اى

د) سر بر روى یک دست         هـ )سر زیر پتو یا ملافه...


۱۰) آیا شما غالباً خواب مى بینید که:


الف) از جایى مى افتید.      ب) مشغول جنگ و دعوا هستید.  

 ج) به دنبال کسى یا چیزى هستید.       د) پرواز مى کنید یا در آب غوطه ورید.   

 هـ) اصلاً خواب نمى بینید.         و) معمولاً خواب هاى خوش مى بینید


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امتیازات

سؤال اول: الف(۲ امتیاز)، ب (۴ امتیاز)، ج (۶ امتیاز)

سؤال دوم: الف (۶امتیاز)، ب (۴ امتیاز)، ج (۷ امتیاز)، د (۲ امتیاز)، ه (۱ امتیاز)

سؤال سوم: الف (۴ امتیاز)، ب (۲ امتیاز)، ج (۵ امتیاز)، د (۷ امتیاز)، ه (۶ امتیاز)

سؤال چهارم: الف (۴ امتیاز)، ب (۶ امتیاز)، ج (۲ امتیاز)، د (۱ امتیاز)

سؤال پنجم: الف (۶ امتیاز)، ب (۴ امتیاز)، ج (۳ امتیاز)، د (۵ امتیاز)، ه (۲ ا متیاز)

سؤال ششم: الف (۶ امتیاز)، ب (۴ امتیاز)، ج (۲ امتیاز)

سؤال هفتم: الف (۶ امتیاز)، ب (۲ امتیاز)، ج (۴ امتیاز)

سؤال هشتم: الف (۶ امتیاز)، ب (۷ امتیاز)، ج (۵ امتیاز)، د (۴ امتیاز)، ه (۳ امتیاز) و (۲ امتیاز)، ز (۱امتیاز)

سؤال نهم: الف (۷ امتیاز)، ب (۶ امتیاز)، ج (۴ امتیاز)، د (۲ امتیاز)، ه (۱ امتیاز)

سؤال دهم: الف (۴ امتیاز)، ب (۲ امتیاز)، ج (۳ امتیاز)، د (۵ امتیاز)، ه (۶ امتیاز)، و (۱ امتیاز)


ـ پس از جمع زدن امتیازهایتان عدد به دست آمده را با جدول نتیجه‌گیری مقایسه کنید و شخصیت خودتان را بشناسید.

   

نتیجه گیرى


* اگر امتیاز شما بالاى ۶۰ است: دیگران در ارتباط و رفتار با شما شدیداً مراقب و هوشیار هستند. آن ها شما را مغرور، خودمحور و بى نهایت سلطه جو مى دانند، گرچه شما را تحسین مى کنند و به ظاهر می‌گویند:«کاش من جاى تو بودم!!» اما معمولاً به شما اعتماد ندارند و نسبت به ایجاد رابطه اى عمیق و دوستانه بى میل و فرارى هستند.


* اگر از ۵۱ تا ۶۰ امتیاز دارید: بدانید دوستان شما را تحریک پذیر مى دانند، بدون فکر عمل مى کنیدو سریع از موضوعات ناخوشایند برآشفته مى شوید ، علاقه مند به رهبرى جمع و تصمیم گیری هاى سریع دارید. (هرچند اغلب درست از کار درنمى آیند!) دیگران شما را جسور و اهل مخاطره مى دانند. کسى که همه چیز را تجربه و امتحان مى کند، از ماجراجویى لذت مى برد و در مجموع به دلیل ایجاد شرایط و بستر هیجانات توسط شما، از همراهى تان لذّت مى برند.


* اگر از ۴۱ تا ۵۰ امتیاز به دست آوردید: به خود امیدوار باشید ، دیگران شما را بانشاط، سرزنده، سرگرم کننده و جالب و جذاب مى بینند. شما دائماً مرکز توجه جمع هستید و از تعادل رفتارى خوبى بهره مند هستید. فردى مهربان، ملاحظه کار و فهمیده به نظر مى رسید. قادرهستید به موقع باعث شادى و خوشى دوستانتان شوید و اسباب هلهله و خنده آن ها را فراهم کنید و در همان شرایط و در صورت لزوم بهترین کمک بر اعضاى گروه هستید.


* اگر ۳۱ تا ۴۰ امتیاز نصیب شما شد: بدانید در نظر سایرین معقول، هوشیار، دقیق ، ملاحظه کار و اهل عمل هستید. همه مى دانند شما باهوش و با استعداد هستید، اما مهم تر از همه فروتن و متواضع هستید. به سرعت و سادگى با دیگران باب دوستى را باز نمى کنید. اما اگربا کسى دوست شوید صادق، باوفا و وظیفه شناس هستید. اما انتظار بازگشت این صداقت و صمیمیت از طرف دوستانتان را دارید، گرچه سخت دوست مى شوید، اما سخت تر دوستى ها را رها مى کنید.


* از ۲۱ تا ۳۰ امتیاز : در نظر سایرین فردى زحمت کش هستید، اما متأسفانه گاهى اوقات ایرادگیر هستید. شما بسیار بسیار محتاط و بى نهایت ملاحظه کار به نظر مى رسید. زحمتکشى که در کمال آرامش و با صرف زمان زیاد در جمع بار دیگران را بردوش مى کشید و بدون فکر و براساس تحریک لحظه اى و آنى هرگز نظر نمى دهد. دیگران مى دانند شما همیشه تمام جوانب کارها را مى سنجید و سپس تصمیم مى گیرید.


* و اگر کمتر از ۲۱ امتیاز داشتید: دیگران شما را خجالتى، عصبى و آدمى شکاک و دودل مى دانند شخصى که همیشه سایرین به عوض او فکر مى کنند، برایش تصمیم مى گیرند و از او مراقبت مى کنند. کسى که اصلاً تمایل به درگیرشدن در کارهاى گروهى و ارتباط با افراد دیگر را ندارد!

 

ثبات مدیریت در خاطرات

                                          ثبات در مدیریت 

گفت : عدم ثبات مدیریت ها بلایی برای فرایند مدیریت است.

گفتم : دیگر چه ؟

گفت : از این بدتر اعمال نظریات جناحی ، سیاسی و حزبی در گزینش مدیران جدید به جای درنظر گرفتن تخصص و دیگر شایستگی ها .

گفتم : ...و دیگر چه؟

گفت : از همه این ها بدتر ناسپاسی نسبت به مدیران دلسوز و زحمتکش پیشین و لغو برنامه ها و کارهای مثبت مدیر قبلی فقط به علت این که این کار متعلق به پیشینیان است.

گفتم : آفرین ! واقعا جان کلام را گفتی . 

گفت : اما چه فایده چه کسی گوش می دهد؟

گفتم : چاره چیست؟ باید مسائل و مشکلات را گفت و نوشت تا در درازمدت در نهانگاه فرهنگ و باور مردم بنشیند و این باور در فهرست مطالبات مردم قرار گیرد . انگاه ناگزیر در عرصه عمل پدیدار می شود.

گفت : حالا خودت بگو در دوران مدیریت خود چگونه با این مسئله برخورد کردی؟

 گفتم: در تمام دوران مدیریت خود تا آنجا که توانستم این نکته را رعایت کردم . مثلا در مدت ۳ سال مسئولیت آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان (ظرف سال های ۱۳۶۴ - ۱۳۶۷) تنها یک نفر از مدیران یکی از دبیرستان ها را - آن هم با دلیل قانونی و مستند از کار برکنار کردم . جالب است همه مدیران پیش از من توسط روسای پیشین منصوب شده بودند و بسیاری از من انتظار داشتند با برکناری وسیع مدیران تحولی اساسی در آموزش و پرورش آن شهرستان به وجود آورم . اما من با حفظ همه آن نیروها و تنها با تغییر رفتار ها همان تحول مثبت را ایجاد کردم. 

   و جالب تر این که در بدو ورود من برخی از مدیران پیشین قصد استعفا داشتند که آنان را نیز تا توانستم از این کار منصرف کردم.

تست بینایی

    در این دایره  چه عددی نوشته شده است؟        منبع:سعید                      

افراد دارای دید سالم عدد 5 را می بینند . در حالی افراد دارای کوررنگی سبز-قرمز عدد 2 را می بینند.

پایداری یا تغییر فرهنگ؟

پایداری یا تغییر یک فرهنگ، تابع چه عواملی است؟ 

 

پایدارى فرهنگ ها:

پایدارى‏هر فرهنگ، تابع عوامل مختلفى است از جمله: 1. هماهنگى با فطرت، 2. تأیید از سوى عقل و داشتن پشتوانه‏اى منطقى، 3. غنا و جامع بودن، 4. جذّاب بودن، 5. انطباق پذیرى با شرایط مختلف، 6. داشتن توان بازدارندگى در برابر عوامل مخرّب.

تغییر فرهنگ‏ها:

در مورد این که فرهنگ قابل تغییر است و یا خیر، سه دیدگاه وجود دارد:

1. عده اى معتقدند: فرهنگ قابل تغییر نیست، زیرا فرهنگ با نهاد و ذات و فطرت جامعه پیوند خورده است و از آن جهت که ذاتیات را نمى ‏توان تغییر داد، فرهنگ را نیز نمى ‏توان تغییر داد.

2. گروهى قائل به تغییر پذیرى فرهنگ جامعه هستند، هر چند در نهان و نهاد تک تک افراد جامعه تاثیر گذاشته باشد.

3. از دیدگاه برخى، تغییر آن بخش‏هایى از فرهنگ که در نهاد جامعه قرار گرفته و جزء آن شده، مشکل است. با این حال بخشى از آن ها را مى ‏توان تغییر داد که هدف بعثت پیامبران الهى نیز همین بوده است. پیامبر اکرم (ص) مى ‏فرماید: «انى بعثت لأتمم مکارم الاخلاق» و «انى بعثت معلما».

جامعه جاهلى عرب، با آن خصوصیات ویژه خود مانند بت پرستى، ستاره پرستى، دختر کشى، فساد، دزدى و غارتگرى و با بعثت حضرت رسول اکرم (ص) متحول شد و فرهنگ غنى اسلامى تاثیرات بسیار درخشانى را بر سایر فرهنگ‏ها و تمدن‏هاى بشرى به دنبال داشت .

 

پرسمان 

 

لزوم اولویت بندی

حتی کارهای مهم را باید اولویت بندی کرد

 

 

در زندگی دشوار و پرپیچ و خم مردم در دنیای امروز ، یکی از مهم ترین دغدغه ها، « بهره وری» است . گرچه در خصوص مفهوم و تعریف بهره وری و راه های رسیدن به آن اختلاف نظر فراوان است و گفته ها و نوشته های بسیاری در این باره ارائه شده است ، امّا پرداختن به « مجادله های نظری» نباید ما را از « ضرورت های عملی» و اصل مسئله غافل کند. خلاصه موضوع این است که برای رسیدن به نتیجه های بهتر با شتاب بیشتر و در زمان و هزینة کمتر ، چه باید کرد ؟

این پرسش مهمی است که در زندگی فردی و حیات اجتماعی همنوعان ما در جهان معاصر رخ نمایانده است و مصرانه پاسخ می طلبد . البته ، نه این پرسش و نه اهمیت آن برای ما ، آشنایان به آموزه های دینی و معنوی ، چیز نوپیدایشی نیست ؛ اما در عمل چه کردیم ؟ قصة غصه دار همیشگی است. « مومن» باید بداند که « به عمل کار برآید » و دیگر هیچ . با این حال آنچه تا آستانة قبول درگاه الهی پرواز می کند ، تنها عمل « صالح » است، آن هم از «متقین» ؛ یعنی انسان های پاک و پرهیزگار.

چون فرصت و امکانات محدود و مقصد ما دور دست است ، برای بهره وری بیشتر ، به توصیة قافله سالار پرهیزکاران حتی کارهای مهم و پسندیده را باید اولویت بندی کرد و با برنامه ریزی دقیق ، زمان مناسب را برای انجام دادن هر کار تشخیص داد و مراعات کرد.  به این منظور از مشورت و رایزنی خردمندان باید بهره جست و فریب ستایش و تمجید دیگران را نخورد و سپس با مداومت و پشتکار تنبلی را کنار گذاشت و باور کرد که جوینده یابنده است.

خلاصه این که « از دست دادن فرصت ها همان و اندازه و افسوس همان.»


منابع :

1- سورة نجم ، آیه 39.

2- سورة فاطر ، آیه 10.

3- سورة مائده ، آیه 27.

4- نهج البلاغه ، حکمت 39.

5- نهج البلاغه ، حکمت 363.

6- نهج البلاغه ، حکمت 161.

7- نهج البلاغه ، حکمت 462.

8- نهج البلاغه ، حکمت 386.

9- نهج البلاغه ، حکمت 118.