دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

فضانوردان چگونه توالت می‌روند؟

فضانوردان چگونه توالت می‌روند؟


سامانتا کریستوفورتی نخستین زن فضانورد ایتالیایی

سامانتا کریستوفورتی، نخستین زن فضانورد ایتالیایی، در ویدئویی که سازمان فضای اروپا منتشر کرده نحوه دستشویی رفتن فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی و در شرایط بی‌وزنی را توضیح داده است.

سازمان فضایی اروپا این ویدئو را "تور توالت" نام گذاشته است.

این سازمان علل انتشار این ویدئو را درباره "بی‌جذابیت‌ترین" فعالیت فضایی چنین عنوان کرده که درباره این بخش از زندگی فضانوردان زیاد سوال می‌شود.

سامانتا کریستوفورتی در این ویدئو توضیح می‌دهد که چگونه در کوچک ترین اتاقک ایستگاه فضایی فضانوردان قضای حاجت می‌کنند و برای این‌کار چگونه باید از تکنولوژی تعبیه شده از جمله لوله‌های مکنده استفاده کنند.

ادرار فضانوردان بازیافت شده و به صورت آب برای نوشیدن فضانوردان استفاده می‌شود.

دستگاه بازیافت ۲۵۰ میلیون دلاری که این کار را انجام می‌دهد، در سال ۲۰۰۸ در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب شد، اما پس از رفع نقص فنی آن، در سال ۲۰۰۹ کاملا عملیاتی شد.

این دستگاه علاوه بر بازیافت ادرار، عرق فضانوردان را هم از هوا جمع‌آوری و تبدیل به آب آشامیدنی می‌کند. این آب برای پخت و پز، تولید اکسیژن از الکترولیز و حمام کردن هم استفاده می‌شود.

سامانتا کریستوفورتی در این ویدئو توضیح می‌دهد که در شرایط بی‌وزنی نیازی به یک نشیمنگاه راحت وجود ندارد و این که فضانوردان باید به نوبت فضولات را تخلیه کنند.

خانم کریستوفورتی در نوامبر سال گذشته که به ایستگاه ملحق شد، یک هدیه ارزشمند ایتالیایی برای این ایستگاه به ارمغان آورد. او یک دستگاه قهوه اسپرسو را با خود به فضا برد.


اولین زن ایتالیایی فضانورد در حال نوشیدن اولین اسپرسوی فضایی

هفته گذشته خانم کریستوفورتی این دستگاه را به کار انداخت و ناسا تصویر او را حین نوشیدن اولین فنجان اسپرسو در فضا در توئیتر منتشر کرد.

برای ساخت این دستگاه که سازمان فضایی ایتالیا با همکاری شرکت لاواتزا تولید کرده است، باید تمهیدی برای رفع خطر ریختن آب جوش در شرایط بی‌وزنی اندیشیده می‌شد.

با انتشار ویدئوی جدید، خانم کریستوفورتی توضیح در مورد چرخه آب برای فضانوردان ایستگاه فضایی را تکمیل کرد.

در همین حال اعلام شد بازگشت سه نفر از شش فضانوردی که در حال حاضر در ایستگاه فضایی هستند، به علت نقص فنی شدید یک سفینه محموله‌بر بدون سرنشین، ممکن است یک ماه دیگر به تعویق بیفتد.

قرار بود خانم کریستوفورتی به همراه یک فضانورد روس و یک فضانور آمریکایی، این هفته پس از شش ماه بودن در فضا به زمین بازگردند.

اگر بازگشت خانم کریستوفورتی به تعویق بیفتد، او رکورد طولانی‌ترین ماموریت فضایی یک زن را خواهد شکست.

سانی ویلیامز فضانورد آمریکایی در فاصله دسامبر ۲۰۰۶ تا نوامبر ۲۰۰۷ مدت ۱۹۵ روز در فضا بود و رکورد فعلی را بجا گذاشت.

ایرانی‌ها سه برابر استاندارد دنیا از زمین آب برداشت می‌کنند'

ایرانی‌ها سه برابر استاندارد دنیا از زمین آب برداشت می‌کنند'


۲۹۷ دشت از ۶۰۰ دشت ایران خشک شده است

یک مقام محیط زیست ایران می‌گوید :سرعت برداشت آب از زمین در ایران، سه برابر استاندارد دنیا است.

زهرا جواهریان، مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد سازمان محیط زیست ایران گفته است:

اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، روند بیابانی شدن ایران شدت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا در حال حاضر نزدیک به نیمی از دشت‌های ایران خشک شده‌اند. زهرا جواهریان گفته است که ۲۹۷ دشت از ۶۰۰ دشت ایران خشک شده است.

سال گذشته و پس از "برداشت بیش از حد مجاز از چاه های غیرمجاز" در برخی مناطق بهره برداری از آب ۳۰۰ دشت ایران ممنوع شد.

مدیرکل سازمان محیط زیست ایران گفته :

اگر کشوری ۲۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیرش را استفاده کند، در شرایط ایمن است، اگر میزان مصرف آب‌های تجدیدپذیر به ۴۰ درصد برسد، خطرناک است.

خانم جواهریان گفته ایران اکنون ۸۵ درصد منابع آب تجدیدپذیرش را استفاده می‌کند.

طبق آمار ملی، مساحت خشکی ایران ۱۶۵ میلیون هکتار است که ۳۲ میلیون هکتار یعنی حدود ۲۰ درصد آن را بیابان پوشانده است.

راه‌های مقابله با بحران آب

تغییر الگوی کشاورزی، اجازه بازگشت سهم طبیعی آب زمین به سفره‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها و تالاب‌ها، مدیریت منابع آبی و کشت فرازمینی راه‌هایی هستند که مدیرکل دفتر توسعه سازمان محیط زیست برای مقابله با بحران آب پیشنهاد می‌کند.

به گفته او لازم است کشت محصولاتی که آب کمتری مصرف می‌کنند، جایگزین محصولاتی شوند که برای تولید آن ها آب بیشتری نیاز است.

خانم جواهریان گفته است: "برخی از محصولاتی که صادر می‌کنیم، از نظر میزان آب آن به صرفه نیست و ارزش اقتصادی چندانی ندارد؛ ولی در مقابل محصولاتی وارد می‌کنیم که می‌توان آن را با آب کمتری کاشت و به سوددهی بالاتری رسید."

کشت فرازمینی یکی از راه‌هایی است که این مدیرکل سازمان محیط زیست پیشنهاد می‌کند.

در شیوه کشت فرازمینی کشورها از خاک و آب کشورهای دیگر برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.

به گفته خانم جواهریان کشورهایی مثل کره جنوبی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در سودان و قزاقستان زمین‌هایی را اجاره کرده‌اند و به کشت محصولات‌شان می‌پردازند.

او استفاده از این شیوه را هم برای ایران که میزان بارندگی‌اش کمتر از یک سوم میزان بارندگی جهانی است ،مناسب می‌داند.

میانگین جهانی بارش سالانه در جهان ۸۰۰ میلی‌متر است، اما در ایران این رقم ۲۲۰ میلی‌متر است.


کمک‌های بین‌المللی

برنامه توسعه سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۳ در همکاری با دولت ایران طرحی را به منظور مقابله با رشد بیابان‌های ایران آغاز کرده است.

این طرح که با همکاری سازمان مراتع، جنگل‌ها و آبخیزداری انجام می شود ،طرح "ترسیب کربن" نام دارد و جوامع محلی در اجرای آن مشارکت دارند.

ترسیب به معنای جداسازی است و یکی از پیامدهای اجرای این طرح حذف دی اکسیدکربن از جو و وارد شدن آن به پوشش گیاهی و درختان است.


سازمان ملل به کمک جوامع محلی طرح ترسیب را برای مقابله با رشد بیابان‌های ایران آغاز کرده است

این طرح تاکنون در بیش از ۲ میلیون هکتار از زمین های ایران با بودجه ای نزدیک به هشت میلیون دلار اجرا شده است.

بخشی از این بودجه را برنامه توسعه سازمان ملل متحد در اختیار این طرح گذاشته و دولت ایران هم برای اجرای آن بودجه‌ تعیین کرده است.

گری لوییس، هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در ایران به تازگی نوشته است موفقیت این طرح در خراسان جنوبی باعث تبدیل آن به یک مدل ملی برای توسعه پایدار شده است.

به گفته آقای لوییس انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۶ یک میلیون و ۲۳۲ هزار و ۳۶۰ هکتار از بیابان‌های ایران تحت پوشش این طرح قرار بگیرد.

بگو دوستش داری

  بگو دوستش داری 


برای بهترین دوستانم ...

مهم نیست چه سنی داری هنگام سلام کردن مادرت را در آغوش بگیر.

هیچ وقت به کسی که غم سنگینی دارد، نگو " می دانم چه حالی داری "؛ چون در واقع نمی دانی.

یادت باشد گاهی اوقات به دست نیاوردن آنچه می خواهی نوعی شانس و اقبال است.

هیچ وقت به یک مرد نگو موهایش در حال ریختن است. خودش این را می داند.

از صمیم قلب عشق بورز. ممکن است کمی لطمه ببینی،اما هماهنگی بازندگی همین است.

در مورد موضوعی که درست متوجه نشده ای قضاوت نکن. وقتی از تو سوالی را پرسیدند که نمی خواستی جوابش را بدهی، لبخند بزن و بگو: "برای چه می خواهید بدانید؟"

موفقیت را پیش از موقع عیان نکن.

 پایان فیلم ها و کتاب های خوب را برای دیگران تعریف نکن.

وقتی احساس خستگی می کنی، اما ناچاری که به کارت ادامه بدهی، دست و صورتت را بشوی و یک جفت جوراب و یک پیراهن تمیز بپوش. آن وقت خواهی دید که نیروی دوباره به دست آورده ای.

هیچ وقت از بازار کهنه فروش ها وسیله برقی نخر.

شغلی را انتخاب کن که روحت را هم غنی سازد

هر وقت فرصت کردی دست فرزندانت را در دست بگیر. به زودی زمانی خواهد رسید که او اجازه این کار را به تو نخواهد داد.

چتری با رنگ روشن بخر. پیدا کردنش در میان چتر های مشکی آسان است و به روزهای  زیبای بارانی شادی و نشاط می بخشد

در محل کار درمورد مشکلات خانوادگی ات صحبت نکن.

وقتی در راه مسافرت، هنگام ناهار به شهری می رسی رستورانی را که در میدان شهر است، انتخاب کن.

در حمام آواز بخوان. در روز تولدت درختی بکار.

طوری زندگی کن که هر وقت فرزندانت خوبی، مهربانی و بزرگواری دیدند، به یاد تو بیفتند.

بچه ها را بعد از تنبیه در آغوش بگیر.

خوشبختی به سراغ کسانی می رود که آن را با لذت تلاش  می خواهند.

ساعتت را پنج دقیقه جلوتر تنظیم کن.

هنگام بازی با بچه ها بگذار تا آن ها هم گاهی برنده شوند.

شیر کم چرب بنوش.

هرگز در هنگام گرسنگی به خرید مواد غذایی نرو. اضافه بر احتیاج خرید خواهی کرد.

فروتن باش، پیش از آن که تو به دنیا بیایی، خیلی از کارها انجام شده بود.

در هر فرصتی که به یادت آمد، با او حرف بزن ،خدایت را می گویم.....
بگو دوستش داری و قربانش می روی....

افسردگی آنقدر ها هم بد نیست

افسردگی آنقدر ها هم بد نیست

۱_ افسردگی گاهی اوقات مادر خلاقیت می‌شود.
گفته می‌شود برخی از بزرگ ترین نویسندگان و نقاشان زمانی که خلق افسرده‌ای داشتند و احساساتشان بشدت صدمه دیده بود، بهترین شاهکار دنیای هنر را خلق کرده‌اند.
این موضوع تقریباً قانون ناشناخته‌ای در جهان است. هنگامی که انسان سطح بالایی از غم و اندوه و افسردگی را تجربه می‌کند، تمایل زیادی به حرکت در مسیر‌های پیچیده و جدید پیدا می‌کند.

این دقیقاً چیزی است که به عنوان پارادوکس بزرگ، باعث افسردگی می‌شود. برخی از این افراد اغلب با نداشتن تمرکز، اراده و انگیزه همراه هستند . به همین خاطر چند روز یا هفته را در رختخواب یا داخل خانه سپری می‌کنند و مسائل مهمی به ذهن شان الهام شده و فوران می‌کند. افسردگی به بیماران کمک می‌کند واضح و آشکار فکر کنند
یکی دیگر از افسانه‌های شایع درباره افسردگی این است که این بیماری از فکر کردن درست و واضح جلوگیری می‌کند، اما واقعیت این است که برخی افراد در چنین شرایطی با تمرکز بر محیط اطراف چیز‌ها را کاملاً متفاوت می‌بینند. این جنبه از افسردگی بخصوص اگر افسردگی پس از یک رویداد دردناک مانند از دست دادن عزیزان اتفاق بیفتد، دیده می‌شود.

۲_افسردگی گاهی بهترین محرک است
افسردگی معمولاً با اندوه عمیق و اضطراب همراه است. این نوع احساسات صفات اساسی افسردگی است. با این حال آنچه که اغلب ما درک نمی‌کنیم، این است که افسردگی یکی از مهم‌ترین شرایطی است که به ایجاد انگیزه در فرد کمک می‌کند.

 
اگرچه این یک قاعده کلی نیست و تا حد زیادی از فردی به فرد دیگر متفاوت است (بستگی به شیوه هر فرد در فکر کردن و مقابله با مسائل دارد) افسردگی گاهی اوقات فرد را مجبور می‌کند شادی را پیدا کند و بیشتر از قبل ارزش شادی را درک کند.
 غم و اندوه فرد را ناتوان می‌کند. به همین خاطر افسردگی این امکان را می‌دهد که شادی را بیش از پیش درک کنیم. همگی با عبارت «ارزش واقعی چیزها را نمی‌دانی تا زمانی که از دست شان نداده‌ای» آشنا هستیم، این عبارت نشان دهنده بروز افسردگی است و کمک می‌کند تا زیبایی‌ها را کشف کرده و از هر چیزی لذت ببرید و شادی کنید.

3_افسردگی و دلیل زندگی کردن
از آنجا که افسردگی اغلب با فقدان میل به زندگی همراه است و یک فرد افسرده فقط سیاه و سفید‌های جهان را می‌بیند، افسردگی به او کمک می‌کند دلیل زندگی و ادامه مسیر را ببیند. مقاومت در برابر مشکلات زندگی مهم است، افسردگی این امکان را فراهم می‌کند تا با نگاه به گذشته وتجزیه و تحلیل گذشته نگرش انسان به زندگی تغییر کند. مثلاً انسان به گذشته‌اش نگاه می‌کند و می‌بیند که چه چیزی را اشتباه انجام داده است و چگونه می‌توان همه چیز را بهتر انجام داد؟ در این مفهوم افسردگی کمک می‌کند تا از اشتباهات گذشته درس بگیریم.

۴_افسردگی و درک ارزش سلامتی و خانواده
وقتی افراد افسرده هستند، به این باور تمایل دارند که هیچ‌چیز خوبی در این دنیا وجود ندارد. با این حال اغلب دوستان و خانواده حمایت واقعی شان را تا زمانی که به حضورشان نیاز است ، نشان می‌دهند. افسردگی یک آزمون خوب برای بهتر دیدن افرادی است که در کنار او می مانند و نخستین نشانه‌های ضعف‌اش را درک می‌کنند. افسردگی بدان معنی است که شما به حمایت معنوی و عاطفی نزدیکان و خانواده‌تان نیاز دارید و سلامتی تان برای آن‌ها مهم است. متأسفانه بسیاری از انسان‌ها زمانی ارزش با هم بودن و حمایت معنوی و عاطفی دیگران را درک می‌کنند که دیگر خیلی دیر شده است.

۵_افسردگی و تحریک قوه تحلیل
هنگامی که افسردگی به یک عامل خارجی مرتبط است، معمولاً منجر به ترویج و تقویت قوه تحلیل در فرد می‌شود. به این معنی که فرد در مورد عواملی که باعث افسردگی او شده فکر می‌کند و در نتیجه با مشاهده مسائل و مشکلات دست به تحلیل می‌زند. به عبارت دیگر به جای نگاه کردن به تصویر بزرگ تر، مشکلات را به قطعات کوچک‌تر و ریز تقسیم و آن‌ها را تحلیل می‌کنند که این امر به درک بهتر مشکلات کمک می‌کند. تحلیل مسائل پیرامونی نوعی مکانیزم است که اغلب افراد آن را به کار می‌گیرند و در مقابله با افسردگی فعال‌تر می‌شوند. به همین دلیل است که گفته می‌شود مبتلایان به بیماری افسردگی باید افسردگی را در آغوش گرفته و بهترین درس‌های زندگی را از آن یاد بگیرند.

افسردگی چیزی نیست که کسی بخواهد آن را آرزو کند، اما این بدان معنی نیست که افراد افسرده هیچ دیدگاه مثبتی در زندگی ندارند. کسانی که مبتلا به افسردگی هستند، باید سعی کنند ذهن شان را باز نگه دارند و همه جوانب مثبت و منفی زندگی را در مقایسه با شرایط عینی شان بسنجند. در چنین حالتی است که از نتیجه تجزیه و تحلیل هر دو شرایط شگفت زده خواهند شد و از پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل خواهد آمد و از همه مهم‌تر آمار افسردگی مزمن روز به روز رشد نخواهد شد.

15نشانه کمبود ویتامین های بدن

..15نشانه کمبود ویتامین های بدن



1)گرفتگی عضلانی و درد در انگشت ها، پشت ساق و کف پاها


علت : کمبود کلسیم، پتاسیم ومنیزیم به خصوص در افراد ورزشکار 


درمان :مصرف میوه هایی مانند گیلاس، سیب، انگور، موز، سبزیجات سبز رنگ

2)شکاف در لب ها 


علت : کمبود ویتامین B3,B2,B12,روی، آهن 


درمان :مصرف ماهی، مرغ، حبوبات، بادام زمینی، گوجه‌فرنگی

3)احساس خستگی زیاد 


علت :کمبود ویتامین B2


درمان :مصرف محصولات لبنی، تخم مرغ، گوشت های کم چرب مانند بوقلمون

4)خواب رفتن و کرختی دست و پا 


علت :کمبود اسید فولیک، ویتامین های B6,B12


درمان :مصرف چغندر، مارچوبه، اسفناج و تخم مرغ

5)جوش های قرمز کوچک در پشت، ران ها، بازوها و گونه ها 


علت :کمبود ویتامین های A,Dو اسیدهای چرب 


درمان :مصرف سبزیجات رنگی، ماهی آزاد، ماهی ساردین، قارچ، گوجه‌فرنگی و روزانه 15دقیقه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب

6)افسردگی 


علت :کمبود ویتامین D


درمان :استفاده از کپسول ویتامین Dزیر نظر پزشک،روزانه 15دقیقه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب

7)ریزش موی شدید 


علت :کمبود بیوتین (از خانواده ویتامین B)


درمان :مصرف گل کلم، قارچ، موز، تمشک،ماهی آزاد