دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

درباره "ازدواج به وصال نرسیده" چه می دانید؟



درباره "ازدواج به وصال نرسیده" چه می دانید؟

بعضی از زوج ها از نظر جنسی قادر به اجرا و دخول نیستند، یعنی ارتباط آن ها به وصال نرسیده است و هنوز زن ومرد بعد از مدت ها زندگی نتوانسته اند یک ارتباط کامل برقرار کنند.

چند علت احتمالی برای آن وجود دارد:

1- گاهی زوج ها به سادگی فاقد اطلاعات لازم درباره بدن خودشان و چگونگی داشتن ارتباط جنسی هستند و متأسفانه احساس عدم کفایت و خجالت و نادانی و سردرگمی می کنند و حتی باعث می شود که آن ها به دنبال کسب اطلاعات مورد نیاز برنیایند و یا دسترسی به اطلاعات نداشته باشند.

2- بعضی از زنان مقاربت را با درد تجربه می کنند و علت آن سفت گرفتن عضلات داخلی رحم می باشد که باعث می شود دخول به سختی انجام گیرد. اگر مرد بخواهد با فشار زیاد سعی در دخول کند، زن شدیداً دچار ترس و درد شدید می شود. در مواردی مقاربت دردناک ناشی از مشکل طبی است که به دلیل درد در ناحیه واژن یا لگن و یا جوانب رحمی می باشد.

3- مقاربت دردناک ممکن است ناشی از ترس یا نفرت از رابطه جنسی باشد. برای زنی که تجربه تجاوز، سوء استفاده و ... داشته، این مسأله تلاشی است برای محافظت خود از دردها یا ترس از تهاجم های آینده. بسیاری از زنان که ترس یا نفرت از رابطه جنسی دارند، ممکن است تحت تأثیر داستان های وحشتناک ناشی از آسیب جنسی باشند و یا نگرش منفی و باورهای غلط در مورد sex داشته باشند و یا تصاویر وحشتناکی در رابطه با sex دیده باشند.

4- علل دیگر ازدواج های به وصال نرسیده، شامل عدم توانایی کنترل انزال در مرد و یا مشکلات نعوظی است. یک مرد ممکن است قادر به رابطه نباشد؛ چرا که خیلی زود دچار انزال می شود و یا ممکن است توانایی کنترل نعوظ کافی برای دخول نداشته باشد. علت آن می تواند ناشی از مشکلات طبی باشد و یا ریشه روان شناختی و هیجانی داشته باشد. مشاور در امور sex می تواند راهنما و هدایتگر درمانی در این زمینه ها باشد و می تواند در شناخت، کشف و آموزش حل واکنش های هیجانی ناشی از آن به مراجع کمک کند. مشاوره زوج وخانواده آن ها قبل و بعد از عروسی می تواند در پیشگیری و درمان این نوع مشکلات بسیار کارساز باشد.

5- در بسیاری از موارد یکی یا هردو زوج علاقمند به sex نیستند و یا به طور استثنایی تمایل جنسی پایین دارند و در نتیجه در داشتن ارتباط موفق مشکل دارند. یا ممکن است غیر جذاب بوده باشند یا طرد شده باشند. در مواردی که هر دو دچار میل کم باشند، زمانی برای درمان مراجعه می کنند که فرزند بخواهند یا احساس کنند که ارتباط آن ها در خطر است.

تشخیص و درمان

تشخیص یک ارتباط به وصال نرسیده ممکن است به سادگی مشخص شود؛ اما گاهی زوج ها در بیان مشکل خود مقاومت می کنند. سؤال دقیق و جواب های کامل منجر به درک اختصاصی مشکل می شود. یک متخصص زنان یا سکس تراپیست (درمانگر مشکلات جنسی) با ایجاد یک محیط آرام و اطمینان بخش می تواند با صحبت کردن راجع به مشکل سکس آن ها به نوع مشکل پی ببرد. اگر دلیل، نداشتن اطلاعات صحیح باشد، درمانگر به زوج کمک خواهد کرد که اطلاعات کافی کسب کنند ویا با معرفی کتاب و جزوه، اطلاعات آن ها را افزایش دهد. باورها و احساسات زوج درباره سکس بررسی می شود و با دادن تکالیف خانگی اختصاصی به آن ها کمک می شود تا باورها و احساسات غلط، اصلاح شده و احساس آرامش و کفایت بیشتری بکنند. اگر علت مشکل، نعوظ یا انزال باشد، درمانگر شروع به ارزیابی دقیق می کند و چگونگی مشکل، زمان مشکل، دفعات نعوظ صبحگاهی و شرایط خاص ایجاد مشکل و غیره مورد ارزیابی قرار می گیرد و تمرین های درمانی داده می شود.

اگر مشکل طبی مطرح باشد، به متخصص مربوطه ارجاع می شود. اگر در بررسی عامل استرس، مشکلات ارتباطی یا فقدان اطلاعات یا ترس مطرح شود، سکس تراپیست پیشنهادها و تکالیف درمانی را ارائه می کند. سکس تراپیست برای درمان مشکل انزال و نعوظ، برنامه درمانی گام به گام ارائه می دهد. با دادن اطلاعات صحیح، یاد دادن آرام سازی اختصاصی و آموزش گام به گام به زوج کمک می کند تا نعوظ بهتر و طولانی تری داشته باشند. زوج ها در تمرین های عملی خانگی متمرکز خواهند شد و آن ها به تدریج قادر می شوند به سمت اهداف مورد نظر حرکت کنند.

اگر به علت علاقه نداشتن یک یا هردو زوج، ارتباط کامل اتفاق نمی افتد، درمانگر ابتدا تاریخچه زندگی جنسی آن ها را بررسی نموده، احساس، عقاید و باورها در مورد مشکل را ارزیابی می کند و تمرکز درمان بیشتر روی اصلاح باورها و احساسات و عقاید غلط همراه با تمرکز روی اصلاح ارتباط زوجین می باشد. سکس تراپیست ممکن است برای اطمینان بیشتر و بررسی علت عضوی زن و مرد را به متخصص زنان و زایمان یا اورولوژ (متخصص مجاری ادرار) معرفی کند.

در پایان:

درصد بالایی از زوج ها در طول زندگی زناشویی خود با مشکلاتی مواجه می شوند که خود از حل آن ها عاجز می مانند. بهتر است حتماً به روان شناس بالینی که درمانگر مشکلات جنسی باشد، مراجعه کنند. این کار باعث کسب اطلاعات و حل مشکلات شما در رسیدن به آرامش خواهد شد. به یاد داشته باشیم که مشکلات ارتباط جنسی هم می تواند علت اختلالات اضطرابی و خلقی گردد و همچنین اختلالات خلقی و باورهای غلط مشکلات جنسی را ایجاد نمایند.

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند

5 خوراکی غیر لبنی که سرشار از کلسیم هستند


5 خوراکی غیر لبنی که سرشار از کلسیم هستند

کلسیم برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری است و اولین موردی که برای تأمین این ماده به ذهن ما می رسد، لبنیات است. اما کلسیم مورد نیاز بدن ما تنها از محصولات لبنی تامین نمی شود. در واقع کلسیم در موادی باور نکردنی از سبزیجات گرفته تا یک برش پرتقال پنهان شده است. در این مطلب ما به شما مواردی را معرفی می کنیم که با اضافه کردنشان به سبد خرید می توانید منبع غنی از کلسیم را از آن خود کنید.

سبزیجات (برگ های خوراکی)

سبزیجاتی با برگ های سبز تیره همانند اسفناج، حاوی کلسیم و دیگر ویتامین ها و مواد معدنی هستند. این سبزیجات مفید از بهترین گزینه های یک تغذیه سالم به شمار می روند. سالاد اسفناج و یا خوردن یک وعده اضافی از سبزیجات در وقت ناهار می تواند کلسیم مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

مواد غذایی غنی شده

غذاهای آماده معمولاً شهرت بدی دارند، اما اغلب آن ها با ویتامین ها و مواد معدنی همانند کلسیم غنی شده اند. غلاتی که در صبحانه هستند، بهترین گزینه از این دست و بهترین راه برای جذب کلسیم می باشند؛ البته باید مراقب شکر افزوده آن ها باشید.

پرتقال

این همه مرکبات خوشمزه، هرکدام حاوی کلسیم می باشند. یک برش پرتقال تازه نه تنها سیستم ایمنی بدن شما را بالا می برد، بلکه باعث می شود فرم استخوان بندی بدن را در فرم ایده آل خود حفظ کنید.

بادام

بادام حاوی کلسیم و ویتامین E است که هر دوی آن ها سلامت مو و ناخن های شما را تضمین می کنند. یک مشت بادام کلسیم مورد نیاز روزانه بدنتان را تامین خواهد کرد.

لوبیا چیتی

لوبیا سرشار از پروتئین، فیبر و کلسیم است و یک ماده غذایی عالی و مقرون به صرفه است که به راحتی می توانید به دستور غذایی خود اضافه کنید.

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند

تله های افسردگی



تله های افسردگی


افسردگی از شایع‌ترین مشکلات روانی‌است که خود را با احساس ناراحتی و سرخوردگی، گوشه‌گیری، عدم اشتیاق به انجام امور روزانه و  نشان می‌دهد. افسردگی ممکن است زودگذر باشد و یا مدت طولانی زندگی افراد را مشکل و انجام فعالیت های روزمره را مختل سازد. عوامل به نظر کم اهمیت می‌توانند بر روحیه افراد تاثیرات مخربی بگذارند. گرچه عوامل افسردگی در همه افراد یکسان نیست، اما عوامل درونی و بیرونی مختلفی بر بهتر یا بدتر شدن حالت افسردگی موثر است. در ادامه مطلب به چند عامل ساده اما محرک افسردگی در افراد اشاره می‌کنیم.

تله اول: دوری کردن از اجتماع
هنگامی که فردی به صورت بالینی دچار افسردگی است، بشدت از دیگران دوری می‌کند. انزوا و عدم حضور در اجتماع، دقیقا عکس همان چیزی است که افراد افسرده، به آن احتیاج دارند. عقب نشینی اجتماعی، پاسخی به استرس و درگیری ذهنی است و حضور در اجتماع همانند ترمزی است برای رهایی از این درگیری.

راه حل: بتدریج خود را در اجتماع حاضر کنید. از خانواده و دوستان خود شروع کنید. لیستی از کسانی که می‌خواهید با آن ها دوباره رابطه برقرار کنید، تهیه کنید و شروع به برنامه‌ریزی و فعالیت کنید.

تله دوم: پروراندن افکار بیهوده
می‌توان افکار بیهوده را مقصر اصلی ابتلا به افسردگی دانست. تفکر درمورد شکست‌ها، ناکامی‌ها و هر آنچه که خارج از دسترس فرد است، افکار بیهوده و درگیری ذهنی را پدید می‌آورد. این افکار فرآیندی سمی است که ذهنیت منفی و احساس ناخوشایندی درمورد خود فرد در او ایجاد می‌کند. معمولا افراد افسرده، زمان و انرژی زیادی را برای پروراندن افکار منفی‌شان، هدر می‌دهند.
به گفته دکتر Mark Goulston (روان پزشک)،‌ هنگامی که شما افکار منفی در ذهن خود می‌پرورانید، ‌در واقع در قلمرو دشمن قرار گرفته‌اید. قبل از آن که افکار منفی بر شما غلبه کند، خود را از دست آن ها خلاص کنید. افکار منفی می‌تواند باعث ایجاد توهم شود و رویدادهای عادی را برای افراد غیرقابل تحمل کند. به طور مثال، لبخند زدن افراد را به منزله تمسخر کردن خود پندارند.

راه حل: توجه خود را به انجام فعالیت‌های مثبت مانند خواندن کتاب معطوف کنید.

تله سوم: خود درمانی با الکل
یکی از عوامل تشدید افسردگی، روی آوردن به مصرف الکل و مواد مخدر است. مصرف مشروبات الکلی ممکن است استرس و تفکرهای بیهوده را دور سازد، اما این احساس زودگذر تاثیرات مخربی بر سیستم عصبی فرد می‌گذارد. همچنین الکل می‌تواند اثر داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب را متوقف کند و به جسم فرد نیز صدمه بزند.

راه حل: با پزشک خود ملاقات کنید و در صورت تشخیص، افسردگی را با دارو و روش‌های پیشنهادی وی افسردگی را درمان کنید.

تله چهارم: ورزش نکردن
اگر از آن دسته از افرادی هستید که قبلا به باشگاه می‌رفتید، اما دیگر فعالیت‌های ورزشی انجام نمی‌دهید، یکی از با نشاط‌ترین فعالیت‌های روزانه را فراموش کرده‌اید. انجام فعالیت‌های ورزشی، اثر قدرتمند ضدافسردگی دارد و باعث ترشح سروتونین و دوپامین می‌شود. میزان ترشح این دو ماده در افراد افسرده به پایین ترین حد خود می‌رسد.

راه حل: شنا، یوگا،‌ ایروبیک و حتی پیاده روی ورزش های مفرحی هستند که شما را از دام افسردگی نجات می‌دهند. برای داشتن انگیزه می‌توانید با یکی از دوستان یا آشنایان خود به کلاس های ورزشی بروید.

تله پنجم: مصرف قند بالا
وقتی فردی احساس ناراحتی می‌کند، معمولا میل به تنقلات و خوراکی‌های شیرین دارد. مصرف تنقلات شیرین، در کوتاه مدت حس خوبی به افراد می‌دهد، اما کمتر از دو ساعت باعث می‌شود گلوکز خون بشدت پایین آید.

راه حل: از مصرف زیاد قند دوری کنید. همیشه راه عاقلانه، به اندازه مصرف کردن است.

تله ششم: افکار منفی
هنگامی که فردی مستعد افسردگی است،‌ همواره افکار منفی در خود می‌پروراند و از انجام فعالیت‌های روزانه خودداری می‌کند. افراد در این شرایط فکر می‌کنند که حتی با انجام دادن کارهای متفاوت و سعی در بهبود اوضاع فعلی نیز، احساس خوبی به آن ها دست نخواهد داد. بنابراین تلاشی هم نمی‌کنند! در این صورت از انجام هرگونه فعالیتی بازمی‌مانند. پروراندن افکار منفی دام بزرگی است که باعث تشدید افسردگی و در نتیجه منفعل شدن کامل فرد می‌گردد.

راه حل: منتظر روی دادن اتفاقات منفی نباشید. اگر تلاش و کوشش کنید، شانس‌ رسیدن به نتایج مثبت و سازنده را از دست نخواهید داد.
منبع:ایران سان

اعتراف مردانه: چرا خیانت کردم؟



اعتراف مردانه: چرا خیانت کردم؟




یرترین ها: در ازدواج وقتی یکی از دو طرف خیانت می کند، طرف دیگر نابود می شود. همیشه روحش پریشان و ذهنش مشغول است که چرا؟ چه کم گذاشتم؟ چه کار کردم؟ چه نکردم؟ و ... اما این سوال ها بیهوده هستند. نتیجه ای جز تراشیدن روح آدمی ندارند.

مساله خیانت در همه دنیا هست و بیشتر میان مردان عمومیت دارد. در جامعه ما نیز این مساله هر روز بیشتر می شود. در میان آشنایان، دو نفری که تصور می کنیم خوشبختانه در کنار هم زندگی می کنند، ناگهان از هم جدا می شوند. یا دچار مشکلات بسیار می شوند و همه آن علاقه یک شبه از بین می رود. اما واقعا دلیل خیانت مردها چیست؟ چه می خواهند که ندارد؟ به دنبال چه هستند که در زن های دیگر پیدا می کنند؟

در این مطلب 8 اعتراف مردان خیانت کار و دلیل آن ها برای خیانت را آورده ایم. شاید تا با مغز و طرز فکر این مردان بیشتر آشنا شویم.  

اعتراف اول: انتقام جویی

«من زمانی به همسر خود خیانت کردم که متوجه شدم او همچنان با نامزد سابق خود ارتباط پیامکی دارد. البته پیام های آن ها حاوی هیچ نوع صحبتی که باعث نگرانی باشد، نبود اما تصور این که او قبلا با این مرد در ارتباط بوده است و حالا هم این دوستی را ادامه می دهد، مرا عصبانی می کرد. صمیمیت همسرم با نامزد سابقش برای من قابل درک نبود. با همین عصبانیت از خانه بیرون زدم و یک لحظه تصمیم گرفتم برای درآوردن حرص او، دختر جدیدی را بیابم و شماره اش را بگیرم و همین کار را هم کردم. به نظر من این کار دقیقا همان کاری بود که او انجام می داد و من هم تلافی کرده بودم. ما از هم جدا شدیم. البته همسرم هرگز نفهمید من دوست دختر دارم. دلیل جدایی ما این بود که مناسب هم نبودیم و به درد هم نمی خوردیم. البته اعتراف می کنم آن کار من در عصبانیت درست و اخلاقی نبود، اما در آن لحظه احساس خوبی به من داد.»

اعتراف دوم: نبودن جاذبه عاطفی متقابل

«تا جایی که به خاطر دارم من همیشه عاشق زنانی بودم که از هر نظر کامل باشند. همسر سابق من از خیلی نظرها خوب بود، اما با سلیقه من خیلی جور نبود. او بسیار منطقی به نظر می رسید که هیچ نوع ارزشی برای من نداشت و باعث جذب من نمی شد. خیلی تلاش کردم به این مساله توجه نکنم؛ اما نمی توانستم. پس از چند ماه، روزی با گروهی از دوستانم بیرون رفتم و در فروشگاهی که خرید می کردیم ، دختری را دیدم که بسیار عالی به نظر می رسید. از او شماره گرفتم و او به من گفت هر وقت بخواهم می توانم با او تماس بگیرم و قرار بگذارم. من هم همین کار را کردم. پس از چند جلسه متوجه شدم باید رابطه خود با  همسرم را پایان بدهم؛ زیرا دیگر هیچ جذابیتی برای من نداشت و دوست داشتم در کنار کسی باشم که دیوانه وار دوستش دارم و برای من فقط یک دوست ساده نیست.»

اعتراف سوم: وقت نگذاشتن برای یکدیگر

«من زمانی از همسر سابق خود جدا شدم که او بسیار مسافرت می رفت و ما خیلی کم در کنار هم بودیم. من بیشتر مواقع تنها بودم. این تنهایی به ویژه در روزهای تعطیل آخر هفته بسیار مرا آزار می داد. دوست داشتم کسی در کنارم باشد و با هم حرف بزنیم، بیرون برویم و ... . به همین دلیل، دفعه آخری که به مسافرت رفت، من سراغ زن دیگری رفتم و پس از بازگشت همه چیز را به او گفتم و از هم جدا شدیم. این جدایی برای هر دوی ما خوب بود. البته می دانم کار من به هیچ وجه اخلاقی نبود؛ اما در تنهایی هایم تنها چیزی که می توانست به من آرامش دهد، یک همزبان بود.»

اعتراف چهارم: رابطه اشتباه

من با نامزدم در دانشگاه آشنا شدم . ما از همان ترم اول با یکدگیر دوست شدیم. پس از فارغ التحصیلی، هر کدام از ما به شهر خودش برگشت؛ اما پیش از آن با هم نامزد کردیم. من تقریبا همه آخر هفته ها به شهر او مسافرت می کردم. اما فقط آخر هفته ها در کنار هم بودیم و در طول هفته با دوستان خود خوشگذرانی داشتیم.  پس از چند ماه از این روند خسته شدم و با خودم تصور کردم در شهر خودم هم دختران زیبا و خوب زیادی هستند و من چرا همه روزهای تعطیل خود را در جاده و رفت و آمد می گذرانم؟ این مساله را با او در میان گذاشتم و چند باری او به شهر من می آمد ؛ اما پس ا مدتی او نیز خسته شد و با هم تصمیم گرفتیم این رابطه دشوار را پایان ببخشیم.»

اعتراف پنجم: مغایرت احساسی و سبک زندگی

«من همسر سابق خود را در گردهمایی کاهش وزن ملاقات کردم. با هم دوست شدیم و هنگامی که با هم قرار می گذاشتیم و بیرون می رفتیم، هر دو حدود 20 کیلوگرم اضافه وزن داشتیم. من همه رژیم ها و برنامه های ورزشی خود را به دقت و با جدیت فراوان انجام می دادم و به سرعت وزن کم می کردم. اما او به ورزش و رژیم اهمیت نمی داد و در نتیجه کاهش وزنی هم نداشت. پس از این که اضافه وزن خود را از بین بردم، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کردم. زن هایی که قبلا حتی به من نگاه هم نمی کردند، مشتاق صحبت با من بودند و این حس خیلی خوبی به من می داد. همسر سابق من از چاقی خود در عذاب بود و به زن های اطراف من حسودی می کرد. یکی از روزهای آخر هفته که او خانه نبود، ما با یکی از این زن ها قرار گذاشتم و با هم بیرون رفتیم. من هرگز این مساله را به همسرم نگفتم ،اما چند هفته بعد با بهانه های مختلف از او جدا شدم. من تصور می کنم باید با زنی باشم که شبیه من است و ارزش های زندگی او ارزش های من هستند. فردی که طرز فکر و اراده مان شبیه هم باشد.»

اعتراف ششم: نداشتن رابطه عاشقانه

«من و همسرم همیشه خدا با هم جنگ و دعوا داشتیم. برای همه چیز با هم بحث می کردیم . این همه تنش اعصاب مرا خورد کرده بود. درست برعکس همسرم، دختری در شرکت ما بود که همه چیز را خیلی راحت می گرفت و رفتار دوستانه ای با همه داشت و شاد بود. یک شب که هر دو تا دیر وقت در شرکت مشغول کار بودیم، تصمیم گرفتیم برای شام با هم بیرون برویم. همه چیز خیلی عالی بود. او بسیار خوب و پر احساس بود و شبی رویایی با عشقی پاک را با او پشت سر گذاشتم. این اتفاق جراتی در دل من به وجود آورد تا از رابطه ای که همیشه مرا آزار می داد، جدا شوم. یک هفته خانه نرفتم و پس از آن از همسر سابقم جدا شدم و اکنون با همکارم در ارتباط هستم.»

اعتراف هفتم: رویاپردازی

«من هنگامی به همسر خود خیانت کردم که با دختری آشنا شدم که ابتدا قصدم تسلی دادن به او بود. او تازه از یک رابطه طولانی جدا شده بود و روحیه خوبی نداشت. ما زمان زیادی را با هم سپری می کردیم. تا این که به هم علاقه مند شدیم. من تصور می کردم او بهترین زن روی زمین است و من با او خوشبخت خواهم بود. به همین دلیل، از همسرم جدا شدم و سراغ آن دختر رفتم. اما رابطه ما دوامی نداشت و متوجه شدم رویاپردازی بسیار بهتر از واقعیت است.»

اعتراف هشتم: پیدا کردن اعتماد به نفس

«من همیشه خجالتی بودم و به هیچ وجه با جنس زن راحت نبودم. نامزدم نیز مثل من بسیار خجالتی بود. رابطه ما مشکلی نداشت؛ اما هیچ هیجان و چیز جالبی هم نداشت. روزی برای کار خود در همایشی شرکت کردم. هنگام شام، خانمی رو به روی من نشسته بود که بسیار جذاب و باهوش به نظر می رسید و من واقعا جذب او شده بودم. از این مساله بسیار تعجب کردم؛ زیرا قبلا چنین تجربه ای نداشتم. حس خوبی بود و احساس می کردم در اوج آسمان ها هستم. سعی کردم اعتماد به نفس داشته باشم و با او سر صحبت را باز کردم. در طول همایش و کنفرانس های دیگر نیز با هم صحبت می کردیم و وقتمان را با هم می گذراندیم. من هرگز از این رابطه به نامزدم چیزی نگفتم؛ اما چند ماه بعد از او جدا شدم. پس از جدایی من آن زن جذابی که در کنفرانس ها می دیدم را دیگر هرگز ملاقات نکردم. اما همان رابطه کوتاه، اعتماد به نفس خاصی به من داده بود و متوجه شدم اگر اراده کنم می توانم بیرون بروم و زن دلخواه خود را پیدا و با او ازدواج کنم.»

جلوه های شرک در رفتارها


جلوه های شرک در رفتارها

نیازمندی های ایران - سایت بزرگ قاره

احادیث گرانقدر درباره شرک

1. قال الامام علی - ع - : آفَةُ الإِیمَانِ الشِّرک.

امام علی - ع - فرمود: آفت ایمان، شرک است.«غرر الحکم، ح 3915»


2. قالت فاطمة الزهراء - س - : فَرَضَ (اللهُ) اَلإِیمَانَ تَطهِیراً مِنَ الشِّرک.
حضرت زهرا - س - فرمود:

خداوند ایمان را برای پاک شدن از شرک، واجب نمود.«بحار الأنوار، ج 6، ص 108»

_________________________
3. قال رسول الله - ص - : إنَّ أخوَفَ مَا أخَافُ عَلَیکم اَلشِّرک الأصغَرُ، قَالُوا: وَمَا الشِّرک الأصغَرُ یَا رَسُولَاللهِ؟ قَالَ: هُوَ الرِّیَاءُ.
پیامبر اکرم - ص - فرمود: آنچه بیش از هر چیز دیگری بر شما می ترسم شرک اصغر است، گفتند: ای پیغمبر خدا شرک اصغر چیست؟ حضرت فرمود: ریا.«بحار الأنوار، ج 72، ص 303»

_________________________
4. قال الامام الصادق - ع - : مَن اِبتَدَعَ رَأیاً فَأَحَبَّ عَلَیهِ أَو أَبغَضَ عَلَیهِ.
امام صادق - علیه السلام - فرمود :  درباره (کمترین حد شرک) فرمود:

کسی که رأی و عقیده ای را بدعت گذارد و به آن حبّ و بغض ورزد.«الکافی، ج 2، ص 415»

_________________________
5. قال الامام علی - ع - : اَلنِّفَاقُ أخُو الشِّرک.
امام علی - ع - فرمود: نفاق، برادر شرک است.«غرر الحکم، ح 483»

_________________________
6. قال الامام زین العابدین - ع - : اِعلَمُوا عِبَادَ اللهِ اِنَّ أَهلَ الشِّرک لا تُنصَبُ لَهُمُ المَوَازِینُ، وَ لا تُنشَرُ لَهُمُ الدَّوَاوِینُ، وَإنَّما یُحشَرُونَ إلی جَهَنَّمَ زُمَراً، وَإنَّمَا نَصبُ المَوَازِینِ وَ نَشرُ الدَّوَاوِینِ لأهلِ الإسلامِ.
امام سجّاد - ع - فرمود:

 ای بندگان خدا آگاه باشید برای اهل شرک ترازوهای اعمال قرار نخواهد گرفت و دفترهای حساب و کتاب گسترده نمی شوند، بلکه دسته جمعی به سوی جهنم فرستاده می شوند و قرار دادن آن ترازوها و گستردن آن دیوان و دفترها برای اهل اسلام است.«نور الثقلین، ج 4، ص 507»

_________________________
7. قال الامام الصادق - ع - : یَقُولُ إبلِیسُ لِجُنُودِهِ: ألقُوا بَینَهُم الحَسَدَ وَالبَغیَ فَاِنَّهُمَا یَعدِلانِ عِندَ اللهِ الشِّرک.
امام صادق - علیه السلام - فرمود: 

 ابلیس به سربازان خود می گوید: حسادت و ظلم را در میان انسان ها منتشر کنید که این ها در نزد خدا با شرک برابرند.«الکافی، ج 2، ص 327»

_________________________
8. قال الامام علی - ع- : اعلَمُوا أَنَّ یَسِیرَ الرِّیَاءِ شِرک.
امام علی - ع - فرمود: بدانید که کمترینِ ریا، شرک به حساب می آید.«تحف العقول، ص 151»

_________________________
9. قال الامام الصادق - ع - : إنَّ الرَّجعَةَ لَیسَ بِعَامَّةٍ، وَهِیَ خَاصَّةٌ لا یَرجِعُ إلا مَن مَحَّضَ الإیمَانَ مَحضاً أو مَحَّضَ الشِّرک مَحضاً.
امام صادق - علیه السلام - فرمود:

 رجعت برای همه نیست، بلکه اختصاص به عده خاصی دارد. رجعت نمی کند مگر کسی که ایمان خالص داشته باشد یا شرک خالص.«بحار الأنوار، ج 53، ص 39»

_________________________
10. قال الامام علی - ع - : سَبَبُ الهَلاک اَلشِّرک.
امام علی - ع - فرمود: شرک، موجب هلاکت است.«غرر الحکم، ح 5541»