دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

سیب درمانگر خشکی پوست

سیب، درمان خشکی و ترک خوردگی پوست

بزرگ نمایی:  

خبرگزاری آریا-سیب از میوه هایی است که دارای خواص بسیار زیادی برای حفظ سلامت انسان هاست و توصیه شده که میزان تندرستی خود را با خوردن منظم سیب افزایش داد.
به گزارش آریا،افرادی که به طور منظم سیب می‌خورند، میزان تندرستی خود را افزایش می‌دهند.یک ضرب المثل انگلیسی می گوید

 خوردن یک سیب در روز شما را از مراجعه به پزشک بی نیاز می کند.علاوه بر آن مصرف سیب از بروز بیماری‌های متعددی که به‌دلیل کمبود عناصر حیاتی پیش می‌آید، جلوگیری می‌نمایند.
سیب، یکی از سلامت بخش‌ترین خوراکی‌های اطراف ما محسوب می‌شود. از زمان‌های گذشته مردم جهان علاقه‌ فراوانی به میوه‌ها داشتند. طبق نظر مورخان، منشاء اصلی سیب مناطق سردسیر شمال اروپا بوده و از آنجا این میوه‌ با ارزش و مفید به نقاط دیگر جهان منتقل شده است.
سیب یکی از میوه‌هایی است که قبل از دیگر میوه‌ها شناخته شد. تمدن انسان از دیر باز با سیب پیوند خورده است. سیب نشانه‌ عشق و باروری، دوستی، زیبایی، خوش‌بختی، تندرستی، دانایی، خوشی، نیرومندی و ... می‌باشد. سیب دارای انواع بسیار متفاوتی است.
همه‌ی سیب‌ها مانند هم نیستند. اندازه، رنگ، بو و مزه‌ متفاوت در گونه‌های مختلف، تعیین کننده‌ نوع مصرف آن‌ها است. مواد مغذی موجود در یک سیب به اندازه‌ آن بستگی دارد، نه نوع آن. انواع سیب پس از مرکبات ( پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین، لیموترش  و گریپ فروت) و موز ، عمده‌ترین میوه‌‌ پرورشی در سطح دنیا است.
سیب سرشار از ویتامین‌ها، تانن، مواد معدنی و فیبر (سلولز گیاهی) می‌باشد. ترکیبات شیمیایی موجود در میوه‌ سیب بر حسب نژادهای گوناگون آن متفاوت است.
از جمله فواید سیب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
- سیب در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است.
با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی  طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد.
لازم به ذکر است که این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین C  و A  ، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم  و پتاسیم می‌باشد.
- فشارخون را منظم می‌کند
خوردن سیب و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون  می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.
- برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید استاسیدهای موجود در سیب، هنگام جویدن باکتری‌های دهان  را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز می‌کنند. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از شما دور سازد. حتی کسانی که در گذشته از بیماری‌های لثه رنج برده‌اند، خواهند توانست از فواید ناشی از غنی بودن سیب از ویتامینC بهره‌مند شوند.
مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌تر می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند.
اسیدهای موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتری‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند. پژوهش‌های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ یک عدد سیب‌ترش حدود 90 درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌روند.
جویدن سیب، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود.
- از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری می‌کندیکی از بیماری‌هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل بروز می‌کند، درد مفاصل و نقرس است. البته آمادگی ابتلا به این بیماری ارثی است. در موارد شدید، بیمار با دارو و کمپرس سرد درمان می‌شود. برای جلوگیری از گسترش و طولانی شدن بیماری پیروی از برنامه‌ غذایی فاقد گوشت و چربی، لازم است. هم‌چنین سیب میوه‌ای بسیار باارزش است؛ چرا که هم‌چربی چندانی ندارد و هم موجب کاهش اوره می‌گردد.
سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلی اسیدهای ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل  و نقرس توصیه می‌گردد.
- مقوی مغز است.
سیب مقوی مغز است. به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌دهند مفید می‌باشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر،  اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.
- اثر آرام بخشی دارددم کرده  پوست سیب که با اندکی عسل  شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم  و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد. هم‌چنین شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت می‌شود.
- میزان قند خون را تنظیم می‌کند
میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت  نقش مهمی دارد. مقدار قند خون بیماران دیابتی بیش از اندازه‌ مجاز است، زیرا بدن آن‌ها انسولین کافی برای متعادل نگه داشتن قند خون را ندارد. در چنین بیمارانی علاوه بر تزریق انسولین و دارو درمانی، پیروی از برنامه‌ی غذایی کم‌چرب و کم قند نیز توصیه می‌شود.
سیب، مناسب‌ترین میوه برای بیماران دیابتی محسوب می‌شود؛ چرا که تناسب متعادلی بین فروکتوز، گالاکتوز و ساکاروز دارد که البته بیماران دیابتی تا حد امکان باید از مصرف دو نوع قند اخیر اجتناب نمایند. میزان بالای فیبر غذایی (الیاف گیاهی) موجود در یک دانه‌ سیب، موجب می‌شود تا سطح قندخون یا همان گلوکز خون ثابت بماند.
- به هضم غذا کمک می‌کند
اگر سیب خام با پوست خورده شود، اندکی ملین و محرک دستگاه خواهد بود. فیبر یا الیاف ‌گیاهی موجود در سیب موجب می‌شود مواد غذایی به آسانی در طول دستگاه گوارش حرکت کنند. بنابراین افرادی که به طور منظم سیب مصرف می‌کنند، به تنظیم کارکرد دستگاه گوارش کمک بسیاری می‌نمایند. سیب به دلیل مزه‌ خوب و هضم آسان، معمولاً پس از غذا مصرف می‌شود.
حضرت علی‌(ع) فرموده‌اند: «سیب بخورید؛ زیرا سیب معده را دباغی می‌کند». سیب ترشحات معده را مساعد و متعادل می‌سازد.
- کلسترول بالای خون را کاهش می‌دهد
سیب، از معدود مواد غذایی است که کاملاً بدون کلسترول  می‌باشد و به کاهش میزان کلسترول خون (چربی خون) کمک می‌کند. تقریباً یک چهارم سیب از ماده‌ای به نام پکتین که فیبر محلولی می‌باشد تشکیل شده است. پکتن موجود در میوه‌ سیب باعث کاهش میزان کلسترول بد (LDL) خون از طریق کاهش جذب چربی می‌شود. هم زمان، پکتین میزان کلسترول خوب(HDL)  شما را که برای مصارفی مانند تولید هورمون‌ها مورد نیاز هستند، افزایش می‌‌دهد. افزایش میزان HDL منجر به کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.
نتیجه‌ بررسی‌هایی که در مورد انسان تاکنون انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف روزانه 300 تا 400 گرم سیب، کلسترول خون را به میزان 10 تا 20درصد پایین می‌آورد و می‌توان در رژیم‌های لاغری از آن استفاده نمود.
افرادی که می‌خواهند یا مجبورند لاغر شوند، می‌توانند با استفاده از سیب به هدف خود برسند. مصرف سیب به دلیل رایحه‌ خوش آن لذت بخش است. سلولز و پکتین موجود در این میوه، قدرت سیر‌کنندگی زیادی دارد.
پکتین در معده با جذب آب متورم می‌شود و در نتیجه فرد احساس سیری می‌کند. به‌طور کلی مصرف سیب به عنوان قسمتی از رژیم لاغری بسیار سودمند است. خوردن سیب به طور ناشتا، رژیم غذایی مناسبی برای لاغری محسوب می‌شود.
- به سلامتی قلب کمک می‌کندسیب مقوی قلب است. از سیب همواره به عنوان داروی ضد سکته‌ قلبی  یاد شده است. مصرف تقریباً 2 عدد سیب میزان کلسترول خون (چربی خون) را کاهش می‌دهد و از بروز سکته‌ قلبی پیشگیری می‌کند. ویتامین‌های A  ، C و E ، پلی فنول و مواد گیاهی ثانویه ی موجود در سیب، از قلب و عروق محافظت می‌کند.
- از بروز عفونت پیشگیری می‌کندسیب به وسیله‌ مواد معدنی موجود در آن، برای سینه و مجاری تنفسی بسیار سودمند است.
بررسی‌ها نشان‌گر این است که کسانی که بیشتر سیب مصرف می‌کنند، کمتر دچار سرماخوردگی  یا عفونت‌های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی شده و معمولاً کمتر بیمار می‌شوند. برخی بر این باورند که آب سیب ویروس‌های عفونت‌زا را از بین می برد..شیره‌ سیب اثر مفیدی در رفع سرماخوردگی، گرفتگی صدا، سرفه‌، بیماری‌های سینه و حالات عصبی دارد.
- سرشار از ویتامین است
سیب سرشار از ویتامین‌های E، B12 ، B2 ، B1 ، A و K،  اسید پانتوتونیک، نیاسین، بیوتین، اسید فولیک  و کولین است. مقادیر این ویتامین‌ها در انواع گوناگون سیب متفاوت است. پوست سیب حاوی کاروتن می‌باشد. تقریباً نیمی از ویتامین C  در پوست سیب وجود دارد و سیب‌های کوچک در مقایسه مقدار بیشتری پوست دارند. انواع سیب منابع بسیار خوبی برای تأمین ویتامین C محسوب می‌شود. سیب دارای مقدار بسیار ناچیزی ویتامین K است.
- برای خوش طعم کردن غذا می‌توان از آن استفاده کرد
از سیب می‌توان در تهیه‌ انواع غذاها (به منظور شیرین کردن آن‌ها) و نیز در تهیه‌ انواع سالاد و شیرینی‌جات استفاده نمود.
هم‌چنین می‌توان به عنوان افزودنی برای انواع و اقسام غذاها از آن استفاده کرد.

کد خبر: 20101120120909529
منبع:http://www.aryanews.com/Lct/fa-ir/News/20101120/20101120120909529.htm

زردی نوزادان

زردی نوزادان

 

یکی از بیماری هایی که گاهی به طور جدی نوزاد و والدین او را دچار مشکل می کند، زردی است. به طور کلی بیش از 70درصد نوزادان در روزهای اولیه تولد با این بیماری دست به گریبان می شوند که نشانگر شایع بودن آن در نوزادان است و این آمار در نوزادانی که پیش از موعد متولد شده اند ،به حدود 80درصد می رسد. 

 زردی در کودکان شامل بی رنگ یا زرد شدن پوست بدن و چشم ها می شود. بی رنگی و زردی پوست و چشم در این حالت در نتیجه بالا رفتن میزان ماده زرد رنگی به نام بیلی روبین در خون است و باعث تجمع این ماده در زیر پوست و زرد شدن آن می شود که اغلب این رنگ پریدگی و زردی تا بالای قفسه سینه ادامه پیدا می کند. در واقع زردی یک بیماری نیست، بلکه علامتی است که بالا بودن میزان بیلی روبین خون را نشان می دهد. زردی دردناک نیست، ولی توجهات و ملاحظات زیادی را می طلبد، زیرا بالا رفتن بیلی روبین در خون حالتی سمی را در سیستم عصبی نوزاد ایجاد کرده و باعث بروز آسیب مغزی و در حالت پیشرفته منجر به مرگ نوزاد می شود.

چگونه متوجه زردی نوزادان شویم

زردی در نوزادان از همان روزهای اولیه تولد آغاز می شود. علائم آن معمولا با زردی پوست و گاهی چشم ها بروز می کند. زردی ابتدا تنها صورت را دربرمی گیرد، ولی رفته رفته قفسه سینه، ناحیه شکم، پاها و کف پا و اندام های تحتانی را نیز درگیر می کند. زردی در نوزادان گاهی باعث خستگی مفرط و سوءتغذیه می شود. نوزادانی که در 24 ساعت اول پس از تولد دچار این علائم می شوند، باید حتما تحت آزمایش میزان بیلی روبین قرار بگیرند. البته برای احتیاط بهتر است طی 5 روز اول تولد، کودک تحت بررسی قرار گیرد تا از عدم ابتلا به زردی در او مطمئن شوید.

نوزاد را به خاطر زردی از شیر مادر محروم نکنید

زردی در برخی نوزادان ممکن است بر اثر استفاده از شیر مادر باشد. 2 گروه از نوزادان هستند که با خوردن شیر مادر به زردی مبتلا می شوند. گروه اول بیشتر نوزادان مادرانی هستند که به طریق سزارین وضع حمل کرده اند و زردی به دلیل کم بودن شیر مادر و در روزهای اولیه تولد ایجاد می شود. در این حالت چنانچه تغذیه با شیر مادر استمرار داشته باشد، رفته رفته شیر مادر بیشتر و کمبود کالری نوزاد جبران می شود و همچنین حرکات روده او بهتر شده و زردی از بین می رود، در نوع دوم، زردی نوزاد معمولا از هفته دوم تولد آغاز می شود و علت آن می تواند موادی باشد که در شیر وجود داشته و باعث غیرفعال کردن آنزیم های کبدی و روده ای نوزاد می شود که این موضوع مواد صفراوی را باز جذب می کند. درواقع این مشکل به خاطر رشد ناکافی روده و کبد نوزاد رخ می دهد.

در این مورد هم پزشکان توصیه می کنند که تغذیه نوزاد با شیر مادر را ادامه دهید و چنانچه به علت شدت زردی، نیاز به تعویض خون نوزاد باشد، پزشک توصیه می کند که حداکثر 48 ساعت شیر مادر را قطع و از شیر خشک یا شیر دوشیده شده برای تغذیه کودک استفاده کنید. البته پس از رفع زردی، مجددا باید تغذیه با شیر مادر را از سر گرفت.

تأثیر لامپ مهتابی سفید بر زردی

از سال ها پیش شنیده ایم که اگر کودکی دچار زردی شد، با قرار دادن او زیر نور لامپ های فلورسنت می توان او را درمان کرد. درست است که نور درمانی یکی از راه های درمانی زردی در نوزادان محسوب می شود، ولی استفاده از نور مهتابی هیچ پایه و اساس علمی نداشته و تأثیر چندانی در درمان زردی ندارد، بلکه نور فلورسنتی که به عنوان درمان این بیماری استفاده می شود، طول موج های خاصی دارد که لامپ های مهتابی این طول موج و قدرت درمانی را ندارند. استفاده از نور خورشید هم به دلیل سوزاندن پوست لطیف نوزاد توصیه نمی شود.

تأثیر درمان های سنتی بر زردی

درمان های سنتی همیشه از زمان های قدیم مورد توجه مردم کشورمان بوده است. شیر خشت یکی از همان موادی است که حرف های ضد و نقیضی درباره استفاده و عدم استفاده آن در درمان زردی می شنویم. شیر خشت نوعی ماده گیاهی است که در قدیم برای درمان زردی مورد استفاده قرار می گرفت. ولی در حال حاضر بسیاری از پزشکان اعتقادی به استفاده از شیرخشت و داروهایی نظیر آن ندارند. ولی تحقیقات نشان داده که مصرف قطره خوراکی شیر خشت همراه نور درمانی تأثیر بسیار زیادی در بهبود نوزادان مبتلا به زردی دارد. به طوری که سرعت بهبود را به نحو چشمگیری افزایش می دهد. این ماده با داشتن قندهایی چون مانیتول یکی از درمان های مهم برای زردی به شمار می رود که چنانچه به روش بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد، بسیار موثر خواهد بود و امروز جنبه درمانی آن هم به صورت علمی به اثبات رسیده است. علاوه بر شیر خشت، روش های سنتی دیگری هم وجود دارد که به تجربه و از لحاظ علمی به اثبات رسیده اند. آرد جو از جمله موادی است که می تواند در درمان زردی موثر واقع شود. به   این صورت که آرد جوی نرم و الک شده را روی بدن نوزاد به جز روی صورت و دور ناف می پاشند. این روش همراه نور درمانی تأثیر و سرعت درمانی بیشتری خواهد داشت.

شستن بدن نوزاد با عرق کاسنی همراه آب ولرم نیز در درمان زردی موثر است. همچنین می توانید ترنجبین و آب را مخلوط کرده و پارچه ای را در آب خیس کرده و به پشت گوش و پیشانی نوزاد بمالید.

راهکار دیگر حجامت است، به طوری که در پشت گوش نوزاد خراش کوچکی ایجاد می کنید تا چند قطره خون از آن جاری شود. این درمان های جایگزینی ساده در کنار درمان های طبی می توانند در درمان زردی نوزادان موثر باشند، البته به شرطی که به صورت کاملا بهداشتی انجام گیرند.

عوارض تأخیر در درمان

معمولا زردی بیماری جدی ای محسوب نمی شود و طی یک تا 2 هفته بهبود می یابد. ولی چنانچه میزان بیلی روبین بالاتر از حد بوده و بدون درمان باقی بماند، بیلی روبین وارد مغز شده و باعث وارد آمدن آسیب های جدی به مغز می شود. بررسی و درمان های اولیه و زودهنگام زردی نوزادان می تواند از بروز این عوارض جدی جلوگیری کند. از عوارض درمان نشدن زردی می توان به فلج مغزی، عقب ماندگی ذهنی، حملات صرعی، اشکال در تعادل حرکتی، ناهنجاری های دندانی و ناشنوایی اشاره کرد که دیگر قابل درمان نیستند. پس با مشاهده اولین نشانه های زردی در کودکتان بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

منبع:کیهان

ده درس طلایی از انیشتین

10 درس طلایی از آلبرت انیشتن !

 

 


1. کنجکاوی را دنبال کنید:
"من هیچ استعداد خاصی ندارم. فقط عاشق کنجکاوی هستم"
چگونه کنجکاوی خودتان را تحریک می کنید؟
من کنجکاو هستم، مثلا برای پیدا کردن علت این که چگونه یک شخص موفق است و شخص دیگری شکست می خورد.
به همین دلیل است که من سال ها وقت صرف مطالعه موفقیت کرده ام.
شما بیشتر در چه مورد کنجکاو هستید؟
پیگیری کنجکاوی شما رازی است برای رسیدن به موفقیت.


2. پشتکار گرانبها است:
"من هوش خوبی ندارم، فقط روی مشکلات زمان زیادی می گذارم"
تمام ارزش تمبر پستی توانایی آن به چسبیدن به چیزی است تا زمانی که آن را برساند.
پس مانند تمبر پستی باشید و مسابقه ای را که شروع کرده اید ، به پایان برسانید.
با پشتکار می توانید بهتر به مقصد برسید.

3. تمرکز بر حال:
"مردی که بتواند در حالی که غذا می خورد، با ایمنی رانندگی کند، از لذت  غذا خوردن  آن طور که سزاوار آن هست، بهره نمی برد"
پدرم به من می گفت نمی توانی در یک زمان بر ۲ اسب سوار شوی.
من دوست داشتم بگویم تو می توانی هر چیزی را انجام بدهی؛ اما نه همه چیز.
یاد بگیرید که در حال باشید و تمام حواستان را بدهید به کاری که در حال حاضر انجام می دهید.
انرژی متمرکز، توان افراد است، و این تفاوت پیروزی و شکست است.

4. تخیل قدرتمند است:
"تخیل همه چیز است. می تواند باعث جذاب شدن زندگی شود. تخیــل به مراتب از دانش مهم تر است"
آیا شما از تخیلات روزانه استفاده می کنید؟
تخیل پیش‌درآمد تمام داشته‌های شما در آینده است.
نشانه واقعی هوش دانش نیست، تخیل است.
آیا شما هر روز ماهیچه های تخیل تان را تمرین می دهید؟
اجازه ندهید چیزهای قدرتمندی مثل تخیل به حالت سکون دربیایند.

5. اشتباه کردن:
"کسی که هیچ وقت اشتباه نمی کند، هیچ وقت هم چیز جدید یاد نمی گیرد"
هرگز از اشتباه کردن نترسید؛ چون اشتباه شکست نیست.
اشتباهات، شما را بهتر، زیرک تر و سریع تر می کنند، اگر شما از آن ها استفاده مناسب کنید.
قدرتی را که منجر به اشتباه می شود، آن را کشف کنید.
من این را قبلا گفته ام، و اکنون هم می گویم، اگر می خواهید به موفقیت برسید، اشتباهاتی را که مرتکب می شوید،آن ها را ۳ برابر کنید.

6. زندگی در لحظه:
"من هیچ موقع در مورد آینده فکر نمی کنم، خودش بزودی خواهد آمد".
تنها راه درست آینده شما این است که در همین لحظه باشید.
شما زمان حال را با دیروز یا فردا نمی توانید عوض کنید.
بنابراین این از اهمیت فوق العاده برخوردار است که شما تمام تلاش خود را به زمان جاری اختصاص دهید.
این تنها زمانی است که اهمیت دارد، این تنها زمانی است که وجود دارد.

7. خلق ارزش:
"سعی نکنید موفق شوید، بلکه سعی کنید با ارزش شوید."
وقت خود را به تلاش برای موفق شدن هدر ندهید ؛بلکه وقت خود را صرف ایجاد ارزش کنید.
اگر شما با ارزش باشید، موفقیت را جذب می کنید.
استعدادها و موهبت هایی را که دارید ، کشف کنید.
بیاموزید چگونه آن استعدادها و موهبت های الهی را در راهی استفاده کنید که برای دیگران مفید باشد.
تلاش کنید تا با ارزش شوید . در این صورت موفقیت شما را تعقیب خواهد کرد.

8. انتظار نتایج متفاوت نداشته باشید:
"دیوانگی یعنی انجام کاری دوباره و دوباره و انتظار نتایج متفاوت داشتن".
شما نمی توانید کاری را هر روز انجام دهید و انتظار نتایج متفاوت داشته باشید، به عبارت دیگر، نمی توانید همیشه کار یکسانی (کارهای روزمره) را انجام دهید و انتظار داشته باشید، متفاوت به نظر برسید.
برای این که زندگی تان تغییر کند، باید خودتان را تا سر حد تغییر افکار و اعمالتان متفاوت کنید، که متعاقبا زندگی تان تغییر خواهد کرد.

9. دانش از تجربه می آید:
"اطلاعات به معنای دانش نیست. تنها منبع دانش تجربه است".
دانش از تجربه می آید. شما می توانید درباره انجام یک کار بحث کنید، اما این بحث فقط دانش فلسفی از این کار را به شما می دهد.
شما باید این کار را تجربه کنید تا از آن آگاهی پیدا کنید.
تکلیف چیست؟ دنبال کسب تجربه باشید!
وقت خودتان را صرف یاد گرفتن اطلاعات اضافی نکنید. دست به کار شوید و دنبال کسب تجربه باشید.

10. اول قوانین را یاد بگیرید، بعد بهتر بازی کنید:"اگر شما قوانین بازی را یاد بگیرید، از هر کس دیگر بهتر بازی خواهید کرد".
دو گام هست که شما باید انجام بدهید:
اولین گام این که شما باید قوانین بازیی را که می کنید ، یاد بگیرید، این یک امر حیاتی است.
گام دوم هم این که شما باید بازی را از هر فرد دیگری بهتر انجام بدهید.
اگر شما بتوانید این دو گام را حساب شده انجام دهید موفقیت از آن شماست.

مجله آشپزی / پیتزای ماکارونی +کباب ترش+سوپ قارچ

مجله آشپزی

 

پیتزای ماکارونی با سبزیجات

 


مواد لازم برای 2 نفر:
سویا: 2 پیمانه
ماکارونی فرمی یا رشته‌ای: 500 گرم
قارچ پخته شده: یک فنجان
روغن مایع: 3 قاشق غذاخوری
هویج: یک عدد متوسط
ذرت پخته شده: یک‌ پیمانه
نخود فرنگی پخته شده: یک پیمانه
پودرآویشن: به مقدار دلخواه
شیر: یک پیمانه
آرد: یک‌ پیمانه
کره: 100 گرم

طرز تهیه: ماکارونی را در ظرف آب جوش بریزید و بگذارید مغز پخت شود. سپس آبکشی کنید. اگر از ماکارونی رشته‌ای استفاده‌ می‌کنید، باید آن را به تکه‌های کوچک ریز کنید.
سویا را در آب ریخته و به مدت 10 دقیقه اجازه دهید بجوشد .سپس آبکشی کنید. سویا را کمی با دست بفشارید تا آب آن گرفته شود. سویا را در روغن مایع کمی تفت دهید و نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه‌کنید. قارچ، ذرت، نخود فرنگی و فلفل دلمه‌ای را به سویا اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
کف ظرف مخصوص پخت پیتزا را چرب و ماکارونی را ته ظرف پهن کنید و روی آن سس مخصوص پیتزا بریزید تا ماکارونی چسبندگی پیدا کند. روی ماکارونی را مواد مخلوط شده بریزید و سپس روی مواد را پنیر پیتزا ریخته وروی پنیر هویج رنده‌ شده، را بریزید و در فر 180 درجه سانتی‌گراد بگذارید تا پیتزا طلایی شود.


سس مخصوص پیتزا :


100گرم کره را در ظرفی حرارت ملایم دهید تا رقیق شود. یک پیمانه آرد را آرام به آن اضافه کنید و تفت دهید. یک پیمانه شیر را هم به آرد و کره اضافه کنید و مدام هم بزنید تا سس یکدست و غلیظ شود.


نکته: به جای سس پیتزا، برای چسبندگی ماکارونی می‌توانید از 2 عدد تخم مرغ استفاده‌کنید. ابتدا تخم‌مرغ‌ها را شکسته و خوب هم بزنید تا کاملاً رقیق شود. سپس با ماکارونی مخلوط کنید و در ظرف مخصوص پیتزا بریزید.


ذرت که به فارسی بلال نامیده می‌شود، گیاهی است یک ساله که ارتفاع آن تا 4متر هم می‌رسد. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه‌یافته است. ذرت حاوی انرژی، آب، پروتئین،‌ چربی، ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی است.
برگ‌های ذرت متناوب و دراز است. رنگ زرد ذرت مربوط به موادی به نام زئین و زیازانتین است. همچنین کاکل ذرت حاوی گوگرد، فسفر، سیلیسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم و مقدار زیادی پتاسیم بوده و این پتاسیم ادرارآور است و درد و ناراحتی‌های دستگاه ادراری را تسکین می‌دهد. برای دم کردن کاکل ذرت،‌ مقدار 30 گرم از آن را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت 5 دقیقه دم می‌کنند. ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک و دارای ارزش غذایی فراوانی است. استفاده مداوم از ذرت از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند، مصرف روغن ذرت باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. همچنین روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماری‌های پوستی مفید است. به‌غیر از کاکل و دانه‌های ذرت از برگ، ریشه و ساقه آن نیز استفاده‌های طبی می‌شود.
 

کباب ترش یک نوع غذای محلی گیلانی

 

مـــــــــواد لازم :
گوشت راسته کبابی :: نیم کیلو
پیاز درشت :: 1 عدد
گوجه فرنگی :: 4 عدد
چوچاق (شیشاق) :: 1 قاشق غذا سوپ خوری
رب انار ترش :: 1 قاشق غذا خوری
گردوی چرخ شده :: 100 گرم
نمک و فلفل :: به میزان لازم
روغن یا کره :: نصف قاشق غذا خوری
آب :: نصف پیمانه پلو پزی

طــــــــرز تهیه :
ابتدا گوشت را به وسیله بیفتک کوب می‌کوبیم تا کاملا'' نازک و خرد شود. سپس پیاز را رنده می‌کنیم و با گردو و چوچاق (سبزی معطر محلی گیلان) و رب انار و نمک و فلفل مخلوط می‌کنیم . حالا می‌توانیم آن را در ظرف مورد نظر بریزیم . شعله گاز را کم می‌کنیم و مخلوط را در روغن و آب می‌گذاریم تا گوشت بپزد . سپس گوجه ها را کبابی و یا سرخ می‌کنیم و بعد از آماده شدن آن گوشت را در اطراف می‌چنیم.

سوپ قارچ با سس سفید

 

مواد لازم:
قارچ خرد شده=1 لیوان
آرد سفید=3 قاشق غذاخوری
پیاز ریز شده=1 عدد
کره=25 گرم
نمک و فلفل=به مقدار لازم
عصاره مرغ مگی=1 قرص
شیر=4 لیوان
خامه زده شده=1 لیوان(در صورت تمایل)

طرز تهیه:
1. پیازها در کره کمی سرخ کرده تا طلایی رنگ شود.
2. قارچ های خرد شده را به همراه ادویه به آن اضافه کرده تا زمانی که طلایی رنگ شود. سپس عصاره مرغ مگی به همراه آرد را به مواد اضافه کرده هم بزنید.
3. شیر را به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا آرد در شیر حل شود. سپس بگذارید مواد روی حرارت ملایم بماند تا زمانی که کمی غلیظ شود.
4. در آخر خامه زده شده را به مواد اضافه کرده هم بزنید.
5. سوپ را در ظرف ریخته روی آن را با قرچ خرد شده که کمی تفت داده اید تزئین کنید

 

 

منبع:www.iran-paya.com

فشار خون کشنده بی سر و صدا

 

فشار خون‌ بالا  کشنده‌ بی‌سر و صدا !!!!

 

فشار خون‌ بالا گاهی‌ کشنده‌ بی‌سر و صدا نامیده‌ می‌شود ، زیرا تا مراحل‌ انتهایی‌ اکثرا هیچ‌ علامتی‌ ندارد.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، فشارخون‌ به طور طبیعی‌ در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی‌ که‌ دچار بیماری‌ فشارخون‌ بالا است‌، به‌ هنگام‌ استراحت‌ نیز فشار خونش‌ بالاتر از حد طبیعی‌ است.


اندازه گیری فشار خوناصولا فشارخون در بخش‌های مختلف سیستم گردش خون متفاوت است ولی در اندازه گیری، فشار خون به دو نوع فشارخون سیستولی و دیاستولی مجزا می شود.
فشار خون سیستولی معمولاً به فشار خونی که در سرخرگ‌های است گفته می‌شود و فشارخون دیاستولی به فشارخون ورید گفته می شود. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به‌ وسیله فشارسنج است که با استفاده از ارتفاع جیوه برای اندازه‌گیری فشار خون در حال چرخش در رگ‌ها استفاده می‌کند. فشارخون طبیعی براساس قرارداد برای فشارخون سیستولی پایین تراز 120 میلی متر جیوه و برای فشارخون دیاستولی پایین تراز 80 میلی ‌لیترجیوه است. شیوع فشارخون بالا در جوامع گوناگون متفاوت است .

فشار خون بالا در چه کسانی دیده می شود؟فشار خون بالا خصوصا در افراد مسن بسیار شایع است. تقریبا در حدود یک نفر از هر چهار نفر از فشار خون بالا رنج می برند. در بیماران جوان‌تر در مردان شایع تر است، ولی در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود. به طور کلی با افزایش سن خطر ابتلا افزایش می‌یابد.

علل ایجاد فشار خون بالا:علل بروز این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است؛ ولی برخی عوامل فرد را مستعد ابتلا به فشار خون می کنند ؛ از جمله:
1- سن‌ بالای‌ 60 سال با افزایش سن احتمال بروز فشار خون افزایش می یابد.
2- چاقی و اضافه وزن
3- سیگار کشیدن
4- مصرف الکل
5- رژیم‌ غذایی‌ حاوی‌ نمک‌ زیاد یا چربی‌ اشباع‌ شده‌ و عدم مصرف میوه و سبزی
6- کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی
7- استرس
8- عوامل‌ ژنتیکی‌، اگر یکی از والدین و یا هر دو دچار فشار خون بالا باشند، خطر ابتلای فرد به فشار خون بیشتر است.
9- مصرف‌ قرص های‌ ضد حاملگی ‌، استروییدها و بعضی‌ از انواع‌ داروهای‌ مهارکننده‌ اشتها
10- پشت میزنشینی
11- نژاد : سفید پوستان ونژاد هندواروپایی بیشتر دچار افزایش فشار خون می شوند.


پیشگیری از بیماری فشارخون:1- کنترل وزن ، کم کردن حتی یک کیلوگرم از وزن برای کنترل فشار خون مفید است.
2- انجام ورزش مرتب، 30 دقیقه ورزش در هر روز بهترین راه مبارزه با پرفشاری خون است.
3- کم کردن مصرف نمک و غذاهای پرچرب
4- داشتن رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات ، لبنیات کم‌چرب و غذاهای حاوی پتاسیم نظیر دانه‌های سبوس‌دار و خشکبار استفاده کنید.
5- عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی
6- اندازه گیری فشار خون حداقل هر شش ماه یک بار
7- زنان باردار باید مرتب برای معاینه پیش از زایمان به پایگاه های بهداشتی درمان و خانه بهداشت مراجعه کنند تا کارشناسان بهداشت بتواند به پرفشاری احتمالی خون پی ببرد و به ‌موقع کنترل کنند.
8- در خانم هایی که قرص های پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، باید فشار خون خود را مرتب کنترل نمایند.
9- پرهیز از مصرف سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم و همچنین پرهیز از سبزی‌های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور.
10- مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه ، چای ، نوشابه‌های کولا و شکلات، سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.
11- اجتناب از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه  حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می ‌شوند، و عدم استفاده  چند باره از روغن‌های آشپزی .
12- استفاده از گوشت سفید به جای گوشت‌های قرمز.
13- کنترل استرس ، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌ کند، استرس و عصبانیت است.
14- استراحت به میزان کافی هر روز زیرا کار کردن بی ‌وقفه بیشترین فشار را بر سلامتی فرد وارد خواهد کرد.
15- انجام ورزش‌هایی مثل پیاده ‌روی، شنا، دوچرخه سواری برای پایین آوردن فشار خون مفید هستند؛ بنابراین حداقل 3 بار در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه باید ورزش کرد.

عوارض‌ فشار خون بالا:سکته مغزی ، حمله قلبی ، نارسایی احتقانی قلب و ورم‌ ریه ، نارسایی‌ کلیه و آسیب چشمی و مشکل بینایی از عوارض اصلی فشار خون بالا هستند.
براساس گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، هرچه فشار خون بالاتر باشد، میزان امید به زندگی پایین تر خواهد بود.

درمان‌:
اهداف‌ درمان‌ با توجه‌ به‌ ویژگی های‌ هر فرد تعیین‌ خواهند شد و ممکن‌ است‌ شامل‌ کم ‌کردن‌ وزن‌ ، ترک‌ دخانیات‌ ،کنترل فشار خون‌ ‌ به صورت روزانه‌، استفاده‌ از داروهای‌ ضد فشار خون‌ تحت نظر پزشک، کاستن از استرس، برنامه‌ ورزش‌ مناسب‌ و تغییر شیوه‌ زندگی‌ برای‌ کاهش‌ استرس باشند.