دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

راه حل کم هزینه برای پیشگیری از گواتر

راه حل کم هزینه برای پیشگیری از گواتر

 

مدیرنظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: حرارت موجب تخریب ید موجود در نمک می شود، بنابراین نمک یددار را باید به هنگام سرو غذا به آن اضافه کرد.

دکتر مسعود فیروز کوهی در این باره اظهار داشت: نمکی که در هنگام جوش آمدن آب برای دم کردن برنج یا ماکارونی به کار می رود، یا درآب گوشت ریخته شده و می جوشد، دیگر نمک ید دار نیست؛ زیرا با جوشاندن و گرما، ید آن را از بین برده ایم و تنها نمک آن باقی مانده است.

وی با بیان این که ید علاوه بر نمک درلبنیات ، تخم مرغ ، سبزیجات وجود دارد، افزود: این عنصر از طریق غده تیروئید جذب شده و در ساخته شدن هورمون های تیروکسین نقش آفرینی می کند.

وی از گواتر، اختلال درتکلم ، اختلالات روانی، کاهش ضریب هوشی و رشد قدی در کودکی و نوجوانی ، کاهش رشد مغزی و جسمی در جنین ، عقب ماندگی رشد مغزی در نوزاد به عنوان اختلالات ناشی از کمبود ید در بدن یاد و تاکید کرد: ید دار کردن نمک طعام و استفاده از آن به هنگام سرو غذا راه حلی کم هزینه برای پیشگیری از این معضل است .

خوشبو کننده های هوا را حذف کنید

خوشبو کننده های هوا را حذف کنید

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این مطلب که بعضی افراد برای خوشبو کردن فضای داخل منزل از اسپری های خوشبو کننده هوا استفاده می کنند، بیان داشت: از آنجا که این اسپری ها دارای آلاینده های شیمیایی حساسیت زا هستند، لذا توصیه می شود افراد برای خوشبو کردن فضای داخل منزل از این اسپری ها استفاده نکنند.

دکتر لوک زاده در ادامه با اشاره به آلاینده منوکسیدکربن خاطرنشان ساخت: این آلاینده از آلاینده های خطرناک داخل منزل است که در اثر استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد تولید می شود؛ بنابراین توصیه می شود برای پیشگیری از مسمویت با منوکسیدکربن روزی چند مرتبه پنجره ها را باز نموده تا هوا در فضای داخل منزل جریان پیداکند.

وی همچنین متذکرشد: در صورت استفاده از شومینه از خروج هوا و مسدود نبودن دودکش ها مطمئن شوید و همچنین افراد از استاندارد بودن اجاق گاز نیز مطمئن شوند و مرتب نیز از هود استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد متذکرشد: رطوبت داخل حمام نیز از دیگر مواردی است که باید دقت لازم در آن صورت بگیرد.

این متخصص طب کار افزود: افراد ضمن رعایت تهویه مناسب حمام رطوبت موجود در فضای حمام را با خشک کردن سطوح حمام کاهش دهند؛ چرا که رطوبت داخل حمام باعث رشد قارچ ها می شود.

دکتر لوک زاده تصریح کرد: بعضی افراد برای از بین بردن حشرات و جوندگان داخل آشپزخانه از حشره کش ها استفاده می کنند که این مواد باعث تحریک چشم، بینی و گلو می شود . توصیه می کنیم برای کنترل حشرات و جوندگان مواد غذایی را در فضای بیرون نگه داری نکنند و در صورتی که افراد مجبور به استفاده از حشره کش ها شدند ،حتما پنجره ها را باز کرده و بلافاصله از محیطی که حشره کش زده شده خارج شوند.

گیاه فوق العاده ای برای درمان سرماخوردگی

 

* برای تسکین علایم سرماخوردگی و گلودرد دم کرده برگ های این گیاه مفید است.

* مانع از رشد «استافیلوکوکوس اوریز» می شود که نوعی عامل بیماری زای خطرناک است و به اغلب آنتی بیوتیک ها مقاوم شده است.

*ترنج مانع از مسمومیت غذایی می شود یا با موارد حاد میکروب های گوارشی از جمله ای کولای و لیستریا مقابله می کند.

خواص روغن طبیعی ترنج:

*از بخار آن برای درمان افسردگی، استرس و اضطراب استفاده می شود.

*ناراحتی های پوستی مانند بریدگی، تبخال، ترک های پاشنه پا، داء الصدف و آکنه را درمان می کند.

* غرغره با مخلوطی از چند قطره روغن ترنج و آب با پوسیدگی دندان مقابله می کند.

* نفخ را برطرف می کند.

* ادرار آور است و باعث دفع سموم مانند اسید اوریک، صفرا، نمک اضافه و آب اضافه بدن می شود.

*مانع از بروز آکنه می شود.

*با چین و چروک پوست مقابله می کند.

*برای رفع سردرد، خارش چشم و گرفتگی بینی بر اثر حساسیت و تب یونجه، چند قطره از این روغن را روی دستمال بریزید و استنشاق کنید.

*از آنجا که یکی از ترکیبات این روغن به نام «برکاپتین» به محض قرار گرفتن مقابل نور خورشید سمی می شود، پس از استفاده از روغن آن روی صورت یا بدن از قرار گرفتن زیر نور خورشید خودداری کنید.

صبـحانه های خـوردنی از ۵۰ نقـطه جـهان /بخش دوم

صبـحانه های خـوردنی از ۵۰ نقـطه جـهان  

 بخش دوم

 

26. یک صبحانه کانادایی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

آن بخش صبحانه که شبیه تخم مرغ است در واقع Perogie نام دارد. Perogie ها آب پز، پخته شده و یا سرخ شده هستند و از خمیری مانند خمیر پیراشکی که از سیب زمینی، کلم ترش، گوشت، پنیر یا میوه پر شده است، تشکیل شده اند. در کنار این غذا نیز مقداری سوسیس و نان تست سرو شده است.  

ادامه مطلب ...

صبـحانه های خـوردنی از ۵۰ نقـطه جـهان /بخش نخست

صبـحانه های خـوردنی از ۵۰ نقـطه جـهان


هر کشوری، آداب و رسوم مخصوص خود را دارد و یکی از اصلی ترین موارد تشکیل دهنده فرهنگ هر کشور، غذاهای آن است. در این میان، صبحانه‌ در میان سایر وعده های غذایی، از اهمیتی فوق العاده در اکثر کشورهای جهان برخوردار است. در این پست، قصد داریم شما دوستان 
را با غذای صبحگاهی مردمان پنجاه کشور جهان آشنا کنیم.


1. صبحانه ایرانی
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

صبحانه سبک و مغذی ایرانی شامل چای، نان، پنیر، گردو، کره، مربا، عسل می باشد. حلیم و املت نیز از غذاهای رایج در سفره های ایرانی است. حلیم خوراکی لذیذ و مخلوطی از بلغور گندم، نخود، گوشت تکه شده، دارچین و شکر است که به صورت گرم و یا سرد صرف می گردد.  

ادامه مطلب ...