دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

چاق‌ها به بهشت نمی‌روند!



خبر آنلاین: چاقی در قرن ۲۱،‌ بیماری محسوب می‌شود؛ جسمی، روانی و اقتصادی. اما در برخی کشورها برای مبارزه با این بیماری قوانین سفت و سختی دارند.

فوق لیسانس زبان انگلیسی، سابقه زندگی در خارج از کشور و خلاصه کلام این که بسیار متبحر در آموزش زبان و البته با سطح آگاهی و اطلاعاتی فراتر از حد معمول. این ویژگی‌ها می‌تواند هر آموزشگاه زبانی را نه تنها ترغیب که مشتاق کند، بلکه چنین فردی را به عنوان یکی از استادان مجموعه انتخاب کنند و با وی همکاری کند.

اینجا اما یک مشکل کوچک وجود داشت. کوچک و شاید هم در عین حال بزرگ! استاد توانمند زبان انگلیسی کمی زیادی اضافه وزن داشت. اگرچه اینجا ایران است، اما هستند برخی فضاهای کاری که شمایل ظاهری افراد را به عنوان ملاکی جدی برای انتخاب آن ها مدنظر قرار می‌دهند.

معلم زبان انگلیسی به همین سادگی از طرف مدیریت آموزشگاه رد می‌شود و از قرار معلوم مدیریت ترجیح می‌دهد فردی را استخدام کند که شاید توانایی‌های آموزشی کمتری نسبت به این معلم داشته باشد، اما ظاهر به مراتب برازنده‌تری به لحاظ وزنی دارد.

این قانون شاید در ایران منحصر به برخی مراکز خصوصی باشد و خیلی هم به چشم نیامده باشد، اما در عین حال هستند کشورهایی که چاقی در آن ها به منزله جرم تلقی می‌شود. جرمی که می‌تواند شغلشان را به مخاطره بیندازد ، هزینه‌هایشان را بالا ببرد و حمایت‌ها و خدمات اجتماعی‌شان را به حداقل برساند.

چاق‌ها در ژاپن بیکار می‌شوند

لاغر بودن در کشور ژاپن نه فقط این که برای مدل‌ها و هنرپیشه‌ها پول ساز است، بلکه برای همه مردم این کشور به یک قانون تبدیل شده حتی اگر برای آن ها پولی هم در کار نباشد. بنابراین شما برای لاغر بودن در ژاپن حتما نباید مدل یا هنرپیشه باشید؛ چون اگر می‌خواهید مثل یک شهروند از حقوق طبیعی‌تان برخوردار باشید و کارتان را حفظ کنید و البته با برخورد قانونی پلیس چاقی مواجه نشوید، باید وزنتان را کنترل کنید.

میکی یاب، یک خانم 39 ساله‌، مدیر یک شرکت حمل و نقل است. او اگرچه یکی از مهره‌های تاثیر گذار کمپانی خود است، اما اضافه وزن باعث شد تا یک ماهی را با رژیم غذایی سفت و سخت بگذراند و البته ورزش منظم و طاقت فرسا را هم در برنامه زندگی‌اش بگنجاند.

میکی در فاصله نزدیکی به بررسی سالانه شرایط وزنی کارمندان نزدیک به یک ماه، 21 نوع از اقسام سوپ‌ها و سبزیجات را به عنوان غذا خورده بود که اتفاقا همه رژیمی بودند و البته روزانه 30 دقیقه را به ورزش‌هایی نظیر شنا و دو اختصاص می‌داد. به هر حال اگر در این فرجه زمانی یک ماهه وزن خود را به شرایط ایده‌آل نمی‌رساند، اصلا بعید نبود یکی از مدیران اخراجی شرکت حمل و نقل لقب بگیرد.

این موضوع از قرار معلوم در کشور ژاپن با جدیت هر چه تمام‌تر دنبال می‌شود. در این کشور که اتفاقا لاغرترین ملت جهان را تشکیل داده‌اند، مردم بر اساس سایز خود را بر اساس استانداردی که دولت برای آن ها در نظر گرفته، حفظ می‌کنند؛ چه در غیر این‌صورت با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

محاسبه علائم متابولیکی مردم ژاپن از دیگر برنامه‌های جدی دولت این کشور برای جلوگیری از شیوع چاقی در بین مردم این کشور است. این علائم متابولیکی شامل مواردی مانند چربی اضافی شکم ، فشار خون و کلسترول خون می‌شوند که در صورت بالا بودن می‌توانند مسبب بیماری‌های قلبی و گرفتگی‌های عروقی باشند. همچنین در پایان هر سال افراد 40 سال به بالا باید طبق قانون وضع شده در ژاپن در برنامه اندازه‌گیری دور کمر شرکت کنند و با استانداردهای مشخص شده هماهنگ باشند.

در این استانداردها اندازه دور کمر برای مردان 40 سال به بالا باید 85 سانتی متر و برای زنان 90 سانتی متر باشد. البته این اندازه‌ها حدودی هستند؛ اما در عین حال اگر دور کمر افراد با استاندارد‌های مشخص شده فاصله زیادی داشته باشد، می‌تواند دردسرهای زیادی را برای افراد چاق در پی داشته باشد و حتی باعث از دست دادن کار آن ها بشود. با این اوصاف آیا دوست داشتید در کشوری مانند ژاپن زندگی‌ می‌کردید؟

چاقی در آمریکا ذلت است!

امریکایی‌ها جزو چاق‌ترین مردمان دنیا هستند. این آمار طی سال‌های اخیر نه تنها کاهش پیدا نکرده که اتفاقا بیشتر هم شده. آن ها در کنترل چاقی موفق نبوده‌اند و این موضوعی است که سبب شده محدودیت‌های کم و بیش آزار دهنده و البته پر سر و صدایی در این کشور برای افراد چاق اعمال شود.

اول از همه این که در سال 2009 شرکت‌های هواپیمایی امریکایی قوانینی را وضع کردند که طبق آن افراد با اضافه وزن بیش از حد و چاقی زیاد باید بهای دو بلیت را که در واقع دو صندلی هواپیما می‌شود ، بپردازند.

از سوی دیگر استخدام یا اخراج کارمندان به طور کلی در ایالات متحده با توجه به مبنای وزنی آن ها اتفاقی قانونی تلقی می‌شود و فقط در ایالت میشیگان و 6 شهر دیگر امریکا قوانینی برای مقابله با اعمال فرق بر اساس وزن افراد وضع شده که چنین تصمیمی را غیر قانونی اعلام می‌کند؛ اما در سایر دیگر نقاط این کشور یک کارفرما می‌تواند یکی از معیارهای استخدام و یا اخراج نیروهای خود را وزن آن ها قرار دهد.

امریکایی‌ها البته در برابر چاق‌ها فقط به همین مسائل بسنده نکرده‌اند و پرداخت‌های آن ها را در حق بیمه نسبت به افراد لاغر بالاتر برده‌اند. طبق این قانون افرادی که به لحاظ وزنی در شرایط ایده‌آلی به سر می‌برند، می‌توانند حق بیمه کمتری پرداخت کنند؛ اما در عوض امریکایی‌های چاق باید این حق بیمه را خیلی بیشتر از سایر افراد بپردازند. به این ترتیب است که در یک برنامه‌ریزی مشخص هزینه زندگی برای افراد چاق در امریکا به مراتب بالاتر و بیشتر از کسانی است که از نظر وزن در شرایط مناسبی قرار دارند.

سوئدی‌ها افراد چاق را استخدام نمی‌کنند

اگرچه چاقی هنوز در کشوری مثل سوئد به یک جرم تبدیل نشده است، اما کارفرمایان سوئدی ترجیح می‌دهند یکی از ملاک‌های انتخاب کارمندان خود را وزن آن ها تعیین کنند. به این ترتیب اگر یک متقاضی با مشکل اضافه وزن روبه‌رو باشد، از لیست استخدامی‌ها خارج خواهد شد؛ چرا که مدیران سوئدی بر این باورند چاق‌ها کارایی لازم را ندارند.

هر چند در برخی از کارشناسان سوئدی بر این عقیده‌اند که بسط چنین باوری در قالب قانون و چه بسا عرف می‌تواند سبب تعدیل نیروهای چاق اما با استعداد سوئدی شود که به طور طبیعی نتیجه این اتفاق نمی‌تواند چندان جالب توجه باشد.

اگرچه همه این سخت گیری‌ها می‌تواند برنامه ریزی بلند مدتی برای هدایت هر جامعه به سمت زندگی سالم‌ باشد، اما مشخص نیست اعمال قانون‌هایی چنین سفت و سخت در عین حال که می‌تواند سلامت جسمی افراد را به همراه داشته باشد، دربردارنده لطمات روحی جبران ناپذیر به افراد دارای اضافه وزن هم خواهد بود یا خیر و آیا این که این قوانین می‌تواند هدف غایی دولت‌ها را که ارتقای سطح سلامت جامعه است، همان طور که باید و شاید و البته بدون خسارت مادی و معنوی به افراد جبران کند؟

چقدر روغن زیتون می خورید؟



چقدر روغن زیتون می خورید؟


نتایج مطالعه ای که در مجله نورولوژی امریکا به چاپ رسیده است، نشان می دهد که مصرف روغن زیتون از سکته مغزی در افراد مسن پیشگیری می کند.

سرپرست این تیم تحقیق که در فرانسه انجام شده است، معتقد است باید توصیه های تغذیه ای جدیدی برای پیشگیری از سکته مغزی در افراد 65 سال و بالاتر تدوین گردد. او اضافه می کند که سکته مغزی در افراد سالمند بسیار شایع است و استفاده از روغن زیتون یک روش آسان و کم هزینه برای پیشگیری از این اتفاق می باشد.

برای انجام این مطالعه، پرونده پزشکی 7625 فرد 65 سال و بالاتر در سه شهر فرانسه مورد بررسی قرار گرفت. افراد شرکت کننده هیچ گونه سابقه سکته مغزی نداشتند. میزان مصرف روغن زیتون در این افراد در سه گروه طقه بندی شد: عدم مصرف، مصرف متوسط (استفاده از روغن زیتون در آشپزی یا به عنوان سس سالاد یا به همراه نان) و مصرف بالا (استفاده از روغن زیتون هم برای آشپزی و هم به عنوان سس سالاد یا به همراه نان). این افراد از روغن زیتون تصفیه نشده و خالص استفاده می کردند.

بعد از 5 سال، 148 مورد سکته مغزی به ثبت رسید. بعد از بررسی رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی، شاخص توده بدن و سایر عوامل خطرساز سکته، نتایج نشان داد در افرادی که به طور منظم و مداوم از روغن زیتون برای آشپزی و همچنین به عنوان سس سالاد استفاده کرده اند، خطر سکته مغزی در مقایسه با عدم مصرف کنندگان این روغن، 41 درصد کمتر است.

روغن زیتون دارای اثرات محافظتی در برابر بسیاری از عوامل خطرساز بیماری های قلبی- عروقی از جمله دیابت، فشارخون بالا، کلسترول بالا و چاقی می باشد. محققان معتقدند این که کدام ماده موجود در این روغن دارای این اثرات مفید می باشد، تاکنون به درستی مشخص نشده است، اما می توان اثرات غیر مستقیم این روغن همچون ایجاد طعم بهتر در غذاهای سالم مثل سالاد سبزیجات را نیز در بروز اثرات سودمند آن موثر دانست.

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند

غذای ضد استرس هم داریم؟!



غذای ضد استرس هم داریم؟!


اسباب کشی، کنکور، فوت نزدیکان، کار فشرده و تمام مسایلی که در طول روز باعث استرس و تنیدگی های ذهنی ما می شوند، کم نیستند.

 در این میان، مدیریت استرس برای برخی افراد آسان است، اما در برخی دیگر عامل بروز بسیار ناراحتی ها ازجمله یبوست، بی اشتهایی و پراشتهایی عصبی می شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید با تغذیه صحیح می توان تا حدودی عوارض استرس های روزانه را کم کرد. گفت و گو با دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این زمینه بخوانید:

*آقای دکتر! آیا از طریق تغذیه می توان استرس را کاهش داد؟

استرس یا تغییر وضعیت روانی فرد چه در جهت مثبت چه در جهت منفی، معمولا در اثر عوامل محیطی بروز می کند و اگر این عوامل شدید باشند، نباید انتظار داشت که با تمهیدات تغذیه ای فردی ناآرام را به فردی آرام و مدیر تبدیل کرد. ما هیچ گونه غذای جادویی نداریم که فردی را که در شرایط استرس زا قرار می گیرد و زندگی اش دچار خدشه و دشواری شده، درمان کند.

*یعنی تنوع تغذیه تاثیری در حالت های روانی ما ندارد؟

البته که دارد، ولی در این راستا دو مساله قابل توجه را باید درنظر گرفت؛ اول این که عادت بدغذایی و تغذیه نادرست می تواند توان ذهنی را در مواجهه با عوامل استرس زا کاهش دهد و درنتیجه مدیریت شرایط استرس زا خدشه دار می شود و این مساله به ضرر فرد است. 

دوم آن که تغذیه خوب و درست به فرد کمک می کند از حداکثر توانایی روانی و جسمی خود بهره بگیرد و با شرایط استرس زا بهترین مقابله را داشته باشد.

*مهم ترین اصول تغذیه ای که در این رابطه باید رعایت کنیم، کدامند؟

مهم ترین اصل، داشتن نظم غذایی است؛ زیرا بی نظمی غذایی خود استرس زاست. داشتن تنوع غذایی اصل مهم دیگر است. برای آن که به کمک مواد غذایی مصرفی بخواهیم توان بالقوه ذهنی مان را افزایش دهیم، باید تنوع غذایی مان را رعایت کنیم؛ زیرا توزیع مواد مغذی در خوراکی ها گسترده است.

*آیا غیر از این عادت ها، ماده غذایی خاصی بیش از سایرین می تواند موثر باشد؟

میوه و سبزی ها به خصوص انواع رنگی شان، منابع غذایی کربوهیدارت های پیچیده، املاح معدنی و برخی دمنوش ها.

*خوردن میوه و سبزی چه ارتباطی با کاهش استرس دارد؟

میوه و سبزی ها غنی از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال ها (مواد شیمیایی حیاتی با منشاء حیاتی) هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند و کاهش استرس ناشی از بیماری و سایر استرس ها را در پی دارند.

*از میان میوه ها و سبزی ها کدام یک بهترند؟

تمام میوه ها و سبزی ها مفید هستند؛ اما آواکادو به دلیل ترکیبی که دارد، شادی از این لحاظ مثال زدنی باشد. این میوه چرب گرمسیری به دلیل داشتن اسیدهای چرب خاص و پتاسیم به کنترل فشارخون که در شرایط استرس زا بالا می رود، کمک می کند. پتاسیم برخلاف سدیم که عموم مردم آن را به عنوان بالابرنده فشارخون می شناسند، روی قطر رگ ها تاثیر می گذارد و فشار خون را پایین می آورد.البته ممکن است هرکسی از طعم آواکادو به عنوان میوه خوشش نیاید، ولی می توان در تهیه سالاد از آن استفاده کرد.

درصورتی که این میوه با ترکیب استثنایی اش در دسترس نبود، می توان از موز که حاوی پتاسیم و روغن زیتون که سرشار از اسیدهای چرب ضروری است استفاده کرد.

*اشاره ای به کربوهیدارت های پیچیده کردید. این موضوع درمورد کربوهیدارت های ساده هم صدق می کند؟

نه، درواقع هرچه قندهای ساده بیشتری صرف کنیم، قند خون سریع بالا و نهایتا پایین می آید. با افت قند خون برخی هورمون ها نظیر هورمون استرس در بدن ترشح می شوند تا قند را حفظ کنند و حالتی شبیه شرایط و حالت های استرس در ما رخ می دهد. در این شرایط معمولا خانم ها تصور می کنند فشارشان پایین است و سعی می کنند شیرینی بخورند تا آرامش خود را بازیابند. به مرور شخصی که این رویه را پیش می گیرد، به مواد قندی معتاد می شود و با آن آرامش می یابد. اثر این موضوع به خصوص در کسانی که نمود استرس در آن ها به شکل اضطراب است، بیشتر دیده می شود.

*کربوهیدارت های پیچیده چطور به کاهش استرس کمک می کنند؟

این نوع از کربوهیدرات ها، قند خون را دیر بالا می برند و دیر هم پایین می آورند. درنتیجه هورمون های استرس در بدن ترشح نمی شوند.

*وقتی فردی با شیرینی آرامش می یابد، چه راهکاری توصیه می کنید تا این عادت را ترک کند؟

میان وعده ها در این بین نقش مهمی ایفا می کنند. بهترین میان وعده باری این افراد نان است؛ چون هم کربوهیدرات پیچیده دارد و هم این که افراد تنها در شرایط گرسنه بودن آن را مصرف می کنند برخلاف شیرینی که فرد از روی هوس آن را می خورد.

*املاح معدنی چه نقشی در کاهش استرس دارند؟

املاح به خصوص پتاسیم، روی، مس و آهن در سیستم های آنزیماتیک شرکت دارند و بودنشان در بیوسنتز میانجی های عصبی ضروری است. کمبود این املاح به خصوص آهن در کاهش توانایی های ذهنی موثر است و در ضمن می تواند توان فرد را در مقابل بسیاری از عوامل استرس زا کاهش دهند.

*چه مواد غذایی مناسبی بخوریم که حاوی این املاح باشند؟

به طور کلی، املاح معدنی در گوشت ها، غلات و... موجودند، اما مغزدانه ها منحصر به فردترند و در یک بسته بندی خاص حاوی عناصر معدنی با برخی ویتامین ها مانند E.B و اسیدهای چرب ضروری هستند. مغزها، هیچ کدام بر دیگری ارجح نیستند و باید تنوع را در برنامه غذایی شان رعایت کرد، ولی به عنوان پیشنهاد باید بگویم برخی از مغزها مثل بادام زمینی و با دام بیشتر توصیه می شوند.

*از دمنوش ها کدامیک بهترند و چرا؟

در طب سنتی گفته می شود برخی دمنوش ها به خصوص بابونه در تخفیف اضطراب و خواب آرام موثرند. این موضوع بیشتر از لحاظ تجربی به اثبات رسیده تا این که جنبه علمی داشته باشد؛ ولی حتی اگر ترکیب های آن ها به تخفیف حالت های تنیدگی کمک نکند، آنتی کاسیدان هایشان در سلامت کامل بدن تاثیرگذار است.

*چای چطور؟

گفته می شود چای به دلیل کافئین و تاثیری که روی ضربان قلب و قوای دماغی دارد، بهتر است در شرایط استرس آور مصرف نشود؛ اما به نظر بنده، مصرف متعادل آن یعنی حداکثر 4 فنجان در روز می تواند آرامش بخش باشد.

*آیا مواد غذایی استرس آور یا تشدیدکننده این حالت هم داریم؟

غیر از قندهای ساده و کافئین زیاد که به آن اشاره کردیم، الکل هم برخلاف حس آرام بخشی ابتدایی ای که دارد، محرک دستگاه عصبی و قلب و عروق است.

*از مواد غذایی که بگذریم، استرس گاهی باعث یبوست می شود! با این مشکل چه کنیم؟

درست است. البته باید از 2 بعد به این موضوع نگاه کرد؛ گاهی حالت روانی فرد روی سیستم عصبی و حرکت های روده تاثیر می گذارد و باعث یبوست می شود، ولی در برخی شرایط، حالت روانی روی الگوی غذایی و نظم غذایی فرد تاثیر می گذارد. در حالت دوم با تنظیم برنامه غذایی و مصرف بیشتر میوه و سبزی می توان از این مساله پیشگیری یا آن را برطرف کرد، اما در حالت اول فرد باید روش های مدیریت مواجهه با شرایط استرس زا را بیاموزد.

*برای افرادی که در این شرایط دچار بی اشتهایی یا پراشتهایی عصبی می شوند ،چه توصیه ای دارید؟

این دو موضوع به درمان های رواین نیاز دارند. بعد از آن که فرد از سوی روان پزشک تحت درمان قرار گرفت می توان برنامه غذایی او را اصلاح کرد.

منبع:Salamatnews.com

وبگردی

تقویت اسپرم و درمان زود انزالی با معجون های عسل!ویژه آقایان



تقویت اسپرم و درمان زود انزالی با معجون های عسل!ویژه آقایان

به گزارش گروه سلامت زدفان نیوز؛ این روزها مردان زیادی از زود انزالی و یا کندی و سستی نعوظ و.. رنج می برند. تنها راه مفید و ارزان قیمت درنهایت موثر معجون های عسل است. در ادامه با ما باشید!

۱**/ برای هر وعده باید ۵ گرم (یک قاشق چای خوری) زنجبیل است که باید با یک استکان عسل مخلوط گردد و روزی سه قاشق مربا خوری مصرف شود.

۲**/ قرنفل+  عود+ فلفل. از هر کدام ۱۰ گرم نرم ساییده و با ۲۵۰ گرم عسل و یک گرم زعفران مخلوط کنید و روزی سه قاشق مربا خوری میل نمایید. برای دیر انزال شدن و سستی کمر نافع است.

 ۳**/ زعفران ۱گرم . زیره ۱۰ گرم. مغز گردو یا بادام ۱۰۰ گرم . همه را خوب بکوبید و با ۲۵۰ گرم عسل مخلوط کنید و روزی دو قاشق غذاخوری بعد از صبحانه و شام میل نمایید. برای رفع ناتوانی جنسی و افزایش تمایل و قدرت جنسی بسیار مفید است.

۴**/ قدامه شیرازی ۱۵ گرم . تخم شاهی و پیاز هر کدام ۵۰ گرم .همه را کوبیده با ۲۵۰ گرم عسل مخلوط نموده و روزانه سه قاشق مربا خوری میل نمایید. زیاد کننده شهوت است.

۵**/  کسانی که مبتلا به ضعف قدرت تناسلی . سرعت انزال و یا عدم نعوظ هستند، اگر به مقدار ۲ جو مومیایی را در ۴۰ گرم عسل حل کرده و میل نمایند و سه روز ادامه دهند، به حد اعلا از این بابت تقویت خواهند شد.

مومیایی دارویی است کمیاب و ذی قیمت و در مداوا سریع الاثر . بهترین نوع مومیایی آن است که از کوه های استان فارس به دست می آید هم خوراکی است و هم به صورت ضماد به کار می رود.

افراد مسن که به ضعف قوه باه مبتلا هستند ، روغن زیتون عتیق را با عسل از هر کدام ۷۵ گرم مخلوط نموده . سه روز روزی سه قاشق مربا خوری بخورند یا یک قاشق چای خوری پودر تخم شاهی را با یک استکان عسل روزی سه بار هر با یک قاشق مربا خوری میل نمایند.

**/روشی برای درمان خستگی جنسی:

خوردن یک لیوان آب لیمو با عسل پس از هر آمیزش جنسی برای زن و مرد بسیار موثر واقع می شود و مقداری از انرزی از دست رفته را جبران می کند.

**/روش های تقویت اسپرم:

الف: کسانی که اسپرم آن ها خیلی ضعیف است و بچه دار نمی شوند، می توانند از معجون زیر (شیر+ عسل+تخم مرغ+پیاز) یک روز در میان و به مدت یک ماه استفاده کنند و نتیجه اش را ببیننند. ضرر ندارد.

ب: دو قاشق آب پیاز ،دو قاشق عسل را در یک لیوان شیر حل کرده و قبل از خواب میل نمایند. بهترین داروی محرک قوه باه و ازدیاد اسپرماتوزوئید است.

افزایش بار بیماری های آمیزشی در کشور



افزایش بار بیماری های آمیزشی در کشور

افزایش بار بیماری های آمیزشی در کشور
ماهیت بیماری های آمیزشی به گونه ای است که در کشور ما هنوز تابو محسوب می شود.

بار بیماری های آمیزشی در کشور در حال افزایش است که علتش به گفته دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، از یک سو افزایش آگاهی مردم از این نوع بیماری ها و افزایش مراجعه آن ها به پزشک است که در نتیجه به بیشتر شدن آمار ثبت شده موارد ابتلا منجر می شود و از سوی دیگر، میزان شیوع این نوع بیماری ها به علت رفتارهای پر خطر جنسی در کشور بالا رفته است.

گرچه مراجعه مردم برای تشخیص این نوع بیماری ها به پزشک زیاد شده است، برخی هنوز هم شرم دارند حتی با پزشک درباره مشکل شان حرفی بزنند و سعی می کنند با گرفتن اطلاعات از منابعی که چندان هم قابل اعتماد نیست، خود درمانی کنند؛ حال آن که معمولا چنین درمان هایی بی نتیجه می ماند و بیماری شان شدیدتر می شود و حتی به عوارضی همچون سرطان ، ناباروری یا حتی ابتلای نوزادشان به بیماری منجر می شود.

آیا حقیقت دارد که شیوع بیماری های آمیزشی در چند سال اخیر در کشور زیاد شده است. شما هم این موضوع را تایید می کنید ؟
ماهیت بیماری های آمیزشی به گونه ای است که در کشور ما هنوز تابو محسوب می شود ؛ به همین علت خیلی از افراد مبتلا ، به پزشک مراجعه نمی کنند و در نتیجه آمار دقیقی از میزان ابتلا به آنها در دست نیست؛ اما به طور کلی مطالعات پراکنده در مراکز درمانی تخصصی نشان می دهد بار این نوع بیماری ها در کشور افزایش داشته است. توجه داشته باشید که من بر اصطلاح «بار بیماری» تاکید کردم ، نه میزان شیوع آن.

چرا شما بر اصطلاح بار بیماری به جای آمار آن تأکید کردید؟
وقتی می گوییم بار بیماری در کشور زیاد شده، منظورمان صرفا این نیست که شیوع بیماری بیشتر شده است و انتقال آن از فردی به فرد دیگر افزایش داشته است . البته یک وجه قضیه این است که واقعا بیماری های آمیزشی در کشور شایع تر شده، اما وجه دیگر این است که مردم آگاه تر شده اند؛ پس علایم بیماری ها را می شناسند و بیشتر به پزشک مراجعه می کنند و بیماری بیشتر تشخیص داده می شود.
به این ترتیب شمار موارد ابتلا به بیماری ها بالاتر می رود؛ اما معنایش این نیست که همه به سرعت در حال ابتلا به این بیماری ها هستند؛ بلکه منظور این است که بسیاری از افراد، از بیماری شان با خبر شده اند و آمار مبتلایان به واسطه مراجعه آن ها به مراکز درمانی بیشتر شده است. حتی هزینه های درمان، بر بار بیماری اثر دارد؛ یعنی زمانی که هزینه تشخیص و درمان کم باشد، افراد بیشتری به مراکز تشخیصی و درمانی می روند و ثبت می شوند.

در کشور ما چه اتفاقی رخ داده که بار بیماری زیاد شده است؟ یعنی انتقال این نوع بیماری ها از فرد به فرد زیادتر شده یا تشخیص موارد بیماری بیشتر شده است ؟
در کشور ما هر دو پدیده در حال وقوع است .

در صحبت های تان اشاره کردید که یکی از علل زیاد شدن بار بیمارها ، بیشتر شدن موارد انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر است.
رفتارهای جنسی پر خطر اصلی ترین علت این وضعیت است. البته در نظر داشته باشید که این بیماری ها در همه جای دنیا در حال افزایش است، نه فقط در کشور ما.

درباره این نوع رفتارها واضح تر توضیح می دهید؟
افرادی که شرکای جنسی متعدد و یا نامطمئن دارند، برای مثال کسانی که با زنان ویژه ارتباط برقرار می کنند و کسانی که از وسایل پیشگیری در هنگام ارتباط جنسی استفاده نمی کنند، بسیار بیشتر از دیگران در خطر این نوع بیماری ها هستند.

این ها همان کسانی هستند که احتمال ابتلای آن ها به اچ آی وی نیز بیشتر از دیگران است. این طور نیست؟
کاملا درست است. از یک سو به علت رفتارهای پرخطر احتمال این که برخی افراد مبتلا به بیماری های آمیزشی، مبتلا به اچ آی وی نیز باشند، زیاد است و از سوی دیگر احتمال ابتلا به اچ آی وی در کسانی که نوعی از بیماری های آمیزشی را دارند هم زیاد است؛ چون برخی از این بیماری ها ، زخم هایی ایجاد می کنند که اغلب روباز و تازه است.

بیشتر چه نوع بیماری های آمیزشی در کشور شایع است ؟
زگیل، تبخال تناسلی و سوزاک در کشور شیوع دارد و از این میان ، میزان شیوع سوزاک از بقیه بالاتر است. سوزاک ، از طریق آمیزش با فرد مبتلا به آن، منتقل می شود. در مردان ، ترشحات چرکی آلت تناسلی و سوزش ادرار از نشانه های آن است؛ اما در زنان امکان دارد هیچ علامتی نداشته باشد و با این حال قابل انتقال است. سوزاک اگر درمان نشود، در برخی موارد به التهاب چشمی شدید نوزاد مادر مبتلا هم منجر می شود. برای کنترل و درمان سوزاک ، پزشکان معمولا انواعی از آنتی بیوتیک ها را تجویز می کنند.

درکشور ما کدام گروه های سنی بیشتر به بیماری های آمیزشی مبتلا می شوند؟
همه کسانی که در سن باروری هستند، ممکن است به این نوع بیماری ها مبتلا شوند.

شما در صحبت های تان اشاره کردید که وقتی سطح آگاهی مردم درباره این نوع بیماری ها بالاتر می رود، آن ها زودتر بیماری شان را تشخیص می دهند و به پزشک مراجعه می کنند. به نظر شما آگاهی رسانی در این زمینه هم اکنون در کشور ما کافی است ؟

از دیدگاه من می شود بیشتر اطلاع رسانی کرد. طبیعتا زمانی که منابع معتبر علمی کم باشد، مردم سراغ منابع نامعتبر می روند. مثلا از یکدیگر درباره شیوه درمان بیماری شان می پرسند یا در اینترنت جستجو می کنند؛ در حالی که همه منابع اینترنتی معتبر نیست. استفاده از روش های نادرست درمانی باعث می شود، عوارض این نوع بیماری ها بیشتر و درمان شان سخت تر شود.

این بیماری ها چه نوع عوارضی دارند؟
درمان بیماری های آمیزشی ، دشوار و طولانی است . این بیماری ها اگر دیر یا نادرست درمان شوند، طولانی تر می شوند و اگر زن به آن مبتلا باشد و باردار شود، امکان دارد بیماری در دوره بارداری به جنین یا هنگام زایمان به نوزاد منتقل شود.
اگر بیماری دیر تشخیص داده شود، نه تنها امکان انتقال آن به شریک جنسی زیاد است بلکه باعث بیماری های جسمی دیگری نیز می شود .برای مثال باعث حاملگی های خارج از رحم، سقط جنین های مکرر ، تنگی مجاری ادرار ، ناراحتی های کلیوی و حتی ناباروری و عقیمی و برخی سرطان ها می شود.

مردم با مشاهده چه نشانه هایی باید احتمال بدهند که ممکن است دچار یکی از انواع بیماری های آمیزشی شده باشند؟
ممکن است برخی از این بیماری ها بویژه در زنان بی علامت باشد؛ اما به هر حال با مشاهده هر نوع نشانه غیر عادی در اندام تناسلی مردم باید به پزشک مراجعه کنند. در مردان این نوع بیماری های معمولان با علایم خفیف سوزش تناسلی و یا ترشحات غیر عادی دستگاه تناسلی و ایجاد زخم در این ناحیه همراه است .

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health

منبع : جام جم آنلاین