دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

شما فرشته نجات بشید

 شما فرشته نجات بشید

"بانک خون" کشور آلمان بیش از 30 میلیون عضو داره!
یعنی اگه کسی سرطان بگیره ،احتمال مداواش خیلی بالاست .

اما در ایران نزدیک به 20 هزار عضو از 70 میلیون بیشتر نداره.

خیلیا منتظرن که شما فرشته نجاتشون بشید.

سرطان قابل درمانه با کمک تک تک شما.
می پرسید: چطور؟

نه عضوی از بدن شما بر میدارن ،نه چیزی دیگه ؟!

فقط یه کم از بزاق دهانتون رو با گوش پاک کن بر میدارن و هر موقع کسی سازگار با خون شما پیدا شد، یه کم از شما خون می گیرن
و پلاکت هاشو میزنن به طرف دوم.

به نظرتون خیلی کار سختیه؟!

بیمارستان شریعتی تهران
از ساعت 9 صبح تا 1.5
این کار رو توی طبقه دوم اورژانس انجام میده.

می تونید با بیمارستان تماس بگیرید و اطلاعات بیشتر رو ازشون بگیرید.

شاید شما فرشته نجات یک انسان باشید .
 
 ذخایر بانک خونی در کشور به وضعیت هشدار رسیده است

هرکس کاری از دستش بر میاد، الان وقتش است.

 شماره اورژانس خون بیمارستان شریعتی:

٨٤٩٠٢٦٦٠
٨٤٩٠١٢٢
 

حق حیاتی قصاص


حق حیاتی قصاص 

سیدمصطفی محقق داماد

در قرآن مجید در خصوص قصاص آیات متعددی وجود دارد. در یکی ازآیات گویی به فلسفه قصاص و حکمت آن اشاره شده است. اما آیه مزبور در ادبیات اسلامی با برداشت های متفاوتی روبه رو شده که نیاز به بحث و گفتگو دارد. آیه چنین است:

لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ یاأُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُم ْتَتَّقُونَ (بقره/179)

اى صاحبان خِرد! براى شما در قصاص، حیاتی است، شاید شما تقوا پیشه کنید.

بی شک به موجب نص صریح آیه فوق حیات حکمت قصاص برشمرده شده است، ولی با توجه به «نکره» بودن کلمه حیات باید آن را نه مطلق حیات که  گونه خاص از حیات تفسیر کنیم و به دیگر سخن زندگانی ای متفاوت از زندگانی رائج فلسفه قصاص محسوب شده است. نکته دیگر این که در انتهای آیه راز اثر مترتب بر آن حیات را تقوی و پارسایی اعلام گردیده است.

اینک سوال این است که قصاص یعنی چه که برآن حیات و به دنبال آن تقوی و پارسایی مترتب است؟

آیا قصاص یعنی اجرای حق انتقام از رهگذر کشتن قاتل توسط اولیای دم مقتول؟


اگر این چنین است، انتقام امری راجح خواهد بود و عفو امری مرجوح و بنابراین:

اولاً کسانی که از چنین حقی استفاده نکنند، یعنی بزرگوارانه عفو و یا در قبال اخذ دیه قاتل را ببخشند بی گمان از چنین حیاتی محروم خواهند شد و با توجه به این که خواست خداوند متعال آن است که جامعه مومنین از چنین حیاتی برخوردار شوند، عفو کنندگان که مانع وصول حیات به جامعه مومنین شده اند، در واقع نوعی مقابله با اراده حق متعال انجام داده و طبعا مبغوض درگاه خدا خواهند بود. 

ثانیاً با توجه به ذیل آیه شریفه که آمده است: «لعلکم تتقون»، بنابراین برداشت ،انتقام گرفتن از  قاتل از موجبات تقوی خواهد بود؛ درحالی که این خلاف عموم و اطلاق آیه شریفه زیر است:

وَأَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ ‏لِلتَّقْوى‏/بقره/237

گذشت کردن شما به پرهیزکارى نزدیک تر است‏.

به طورکلی این گونه برداشت با نهادهای اخلاقی گوناگونی که جملگی از مسلمات ادبیات اسلامی است، در تعارض صریح قرارخواهد داشت، ازآن جمله:

الف- نهاد عفو

درقرآن عفو و گذشتن از اعمال خطای دیگران زیر مجموعه احسان  و دوستی با انسان ها شمرده شده و بهشت را جایگاه کسانی دانسته که از خطای دیگران در می گذرند است: 

«....والعافین عن الناس والله یحب المحسنین-3/133)

انْتُبْدُوا خَیْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ کانَ عَفُوًّا قَدیراً (نساء/149)

اگر در باره خلق به آشکار یا پنهان نیکى کنید، یا از بدى دیگران بگذرید که خدا همیشه از بدی ها در مى‏ گذرد، با آن که در انتقام بدان توانا است (149).

ناگفته پیداست که نمی توان گمان کرد که عفو در زمانی است که قدرت انتقام نباشد و یا خطایئ مانند قتل از کسی سرنزده باشد؛ زیرا ماهیت عفو در جایی است که آن سویش توان انتقام است،همان طور که در آیه فوق در کنار واژه «عفو» واژه «قدیر» یعنی توانای برانتقام آمده است. وانگهی در آیه قتل عمد به صراحت آمده است:

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصاصُ فِی الْقَتْلى‏ الْحُرّ ُبِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثى‏ بِالْأُنْثى‏ فَمَنْ عُفِیَ ‏لَهُ مِنْ أَخیهِ شَیْ‏ءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَداءٌ إِلَیْهِ بِإِحْسانٍ ذلِک َتَخْفیفٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدى‏ بَعْد َذلِکَ فَلَهُ عَذابٌ أَلیمٌ (بقره/178)

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید، درباره کشتگان بر شما قصاص  چنین مقرّر شده: آزاد در برابر آزاد و بنده در برابر بنده و زن در برابر زن. پس هرکس که از جانب برادر خود عفو گردد ،باید با خشنودى از پى اداى خون‏بها رود و آن را به وجه نیکو بدو بپردازد. این حکم، تخفیف و رحمتى است از جانب پروردگارتان و هرکه از آن سر باز زند، بهره او عذابى است دردآور. (178)

جالب است که قرآن مجید قاتل و بستگان عفو کننده مقتول را برادر خوانده است که دال بر نهایت شدت عاطفه و احساس است و بر این گفته پای می فشارد که حتی با وقوع قتل از سوی یک شخص نباید رشته اخوت پاره شود ،بلکه بالعکس با عفو باید این ر محکمتر گردد.

حضرت مولی در نهج البلاغه فرموده است: 

«اولی الناس بالعفو اقدرهم علی العقوبة» (حکمت 52) 

شایسته‏ ترین افراد به گذشت، تواناترین آنان بر کیفر است. 

دقیقا خود مولی در مقام وصیت به فرزندانش نسبت به قاتل خویش فرمود:

إن أنا عشت فأنا أولى به بالعفو عنه وأنا أعلم بما افعل به.

من اگر زنده ماندم ،شایسته ترین افراد نسبت به گذشت خواهم بود و می دانم چه کنم.

نویسنده معاصر شوکت مکاری کتاب مستطابی  درباره عفو در سنن اسلامی ومسیحی تالیف نموده است .او می گوید عفو الهی نسبت به بندگان در فضای تفضل و احسان صورت می گیرد ،نه در فضای عدالت و برای نظر خود از کتاب فخر رازی (م.604ه) متکلم مسلمان در قرون ششم و هفتم هجری تایید می آورد.[1]

از امام صادق منقول است که در تعریف عفو می‌فرمایند: 

عفو کردن و از تقصیر گذشتن با وجود قدرت و انتقام، طریقه پیامبران و متقیان است و معنی عفو آن است که هر گاه از کسی جرمی و تقصیری نسبت به تو واقع شود، پیِ او نروی و به او اظهار نکنی و از ظاهر و باطن فراموش کنی و احسان را به او زیاده‌تر از پیش کنی[2]

و امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: 

«هرگز دو گروه با هم رویاروی نشدند، مگر این که باگذشت‌ترین آن‌ها پیروز شد.[3]

ب- صفح

صفح خصلتی افزون بر عفو مورد سفارش وتوصیه قرآن است و یکی از مظاهر احسان و دوستی محسوب شده است.(5/13) صفح به معنای روی گردانی  نه تنها از خطاها حتی از خیانت های عمدی دیگران است. منظور از روی گردانی این است که شخص حتی به شخص مرتکب خلاف یادآوری هم نکند. به کلی فراموش کند و به تمام صورت روی را برگرداند که گویی چنین اتفاقی نیفتاده است.

ج- احسان کردن در پاسخ دشمنی

برای دوست سازی از میان انسان هایی که با ما دشمنی ندارند، راه ها یی وجود دارد که شاید همه آن ها که بدین امر موفق شده اند آن راه ها را شناخته اند و چندان مشکل نیست، ولی مبدل نمودن دشمن به دوست کار آسانی نیست. 

وَلَاتَسْتَوِى الحْسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِى بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلىِ‏ حَمِیمٌ(34فصلت) وَمَا یُلَقَّئهَا إِلَّا الَّذِینَ صَبرَواْ وَمَا یُلَقَّئهَا إِلَّا ذُوحَظٍّ عَظِیمٍ(35)

وَإِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَنِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ(36)

و نیکى و بدى برابر نیست، [بدى دیگران را] به شیوه ه‏اى که نیکوتر است ،دور کن که [اگر چنین کنى‏] آنگاه آن که میان تو و او دشمنى است همچون دوستى نزدیک و مهربان گردد. (فصلت/34) و از این [صفت‏]- که بدى را به نیکى پاسخ دهند- برخوردار نشوند مگر آنان که شکیبایى کنند و از این [خصلت‏] برخوردار نشود مگر آن که داراى بهره ‏اى بزرگ [از خردمندى و کمال انسانى‏] است. (35) و اگر تو را وسوس ه‏اى از شیطان برسد که بشوراندت، پس به خداى پناه ببر، که اوست شنوا و دانا. (36)

برداشت مورد نظر نگارنده

 افزون بر ادله نقلیه مذکور در فوق ترجیح عفو بر انتقام از مستقلات عقلیه می باشد وحسن آن را عقل تایید می نماید. شاهدش آن است که وقتی قاتلی در پای چوبه دار توسط خانواده مقتول عفو می شود، همه انسان ها بر بخشنده آفرین می گویند. بنابراین برای حیاتی که قرآن مترتب بر قصاص فرموده، اندیشه دیگری باید فراهم سازیم.

به نظر می رسد قرآن مجید حیات را بر وجود حق قصاص مترتب نموده است نه به اجرای آن. حق قصاص نهادی است که حاوی دو مفهوم است ؛ ایجابی و سلبی. در بخش ایجابی رساننده وجود حقی است برای مجنی علیه که به موجب آن او قادر بر انتقام می گردد. و در بخش سلبی عدم جواز تعدی از شرط برابری و مقابله به مثل. او مجاز نیست اندکی از حد تجاوز کند که در این صورت خود او ظالم و متعدی محسوب خواهد شد.

قابل ذکر است که درک عمیق واهمیت این بخش سلبی برای ما منوط به آن است که خود را در فضای زمان نزول آیات و روحیه حاکم بر مردم آنروز قرار دهیم.  چنانچه شأن نزول آیه قصاص گواهی می دهد، این آیه در مقام بیان اعتداء و تقابل به مثل جمعی و قبیله ای است و قصاص در سوره مائده، به بیان اعتداء فردی پرداخته است. حسب شواهد تاریخی برخی قبائل عرب که قسم خورده بودند: "در قبال قتل بنده ای از قبیله خود، فردی حر از قبیله قاتل را بکشند و در قبال کشته شدن زنی، مردی را از قبیله قاتل از میان بردارند"  درمقابل قتل یک نفر یک گروه را بکشند . این تبختر و خود برتربینی، که به بغی منجر می گردیده، مخالف معنای دقیق قصاص بوده است. چون تقابل به مثل ایجاب می کند که در صورت بنده و یا زن بودن قاتل و مقتول، قاتل کشته شود و لو این که زن و یا بنده باشد، نه این که جنس ،به خیال خودشان، ممتازتر از مقتول را  به گمان همسان بودن وضیع قبیله خودی، با رفیع قبیله مقابل!!  قصاص کنند. مقتضای مقابله به مثل حق کشتن یک نفر در مقابل یک نفر است.[4]

بنابراین حیاتی بودن قصاص در این است که شخص ولی دم حق داشته باشد در مقابل کشتن یک نفر از بستگان او تنها از شخص قاتل انتقام بگیرد و هر گونه تعدی بر او ممنوع باشد. ومعنای «کُتب» که واجد نوعی معنای الزام است، هرگز به معنای الزام بر اجرای قصاص نمی باشد. الزام بر تقیّد به ممنوع شدن از تجاوز و امتناع از تعدی است.

تخفیف موجود در شریعت احمدی

در آیه شریفه سوره بقره پس ازمطرح شدن عفو آمده است: 

ذلِکَ تَخْفیف ٌمِنْ رَبِّکُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدى‏ بَعْد َذلِکَ فَلَهُ عَذابٌ أَلیمٌ (بقره/178)

این تعبیر در مقام امتنان بر امت اسلامی است و وجه امتنان در مقایسه حکم حق مجازات قاتل عمدی در اسلام (که ریشه در اعتدال و جامعیت این شریعت الهی دارد) نسبت به شریعت های پیش از خود، هویدا می گردد. در شریعت موسوی و در میان بنی اسرائیل، مطابق برخی شواهد، مجازات قاتل تنها کشتن او بوده است [5] و ولی دم امکان عفو و یا اخذ دیه نداشته است. اگر این نسبت به شریعت موسوی صحیح باشد، بدین معناست که در این شریعت، اصلا قصاص حق اولیای دم نبوده و صرفا کشتن قاتل مجازاتی بوده که حاکم اجرا می ساخته هرچند که عنوانش قصاص بوده است. چرا که یکی از ویژگی های حق آن است که صاحب آن می تواند از آن درگذرد و به دنبال اعمال آن نباشد.[6]

البته فرازهایی از تورات صحت این انتساب را ثابت می کند.« ... کشتن انسان جایز نیست ؛زیرا انسان شبیه خدا آفریده شده ا.ست هر حیوانی که انسانی را بکشد، باید کشته شود. هر انسانی هم که انسان دیگری را به قتل برساند، باید به دست انسان کشته شود ...»[7] 

پس انحصار مجازات مجرم به قتل عمد در قصاص، بدین معنا خواهد بود که این مجازات یکی از احکام الهی بوده است نه یکی از حقوق انسانی که تعلق به ولی دم دارد. در این صورت، تفاوت شریعت اسلامی با برخی از شریعت های سابق این خواهد بود که خداوند متعال، در آخرین شریعت خود، قصاص را از عداد حق الله خارج نموده و آن را به فهرست حقوق انسانی اضافه نموده است. و این خود تخفیف و آسان گیری مهمی است که برای مردم رخ داده است. لذا امروزه فقهاء، حق بودن قصاص را امری بدیهی دانسته اند. به اصطلاح حقوق معاصر قصاص از مباحث حقوق خصوصی محسوب شده وآیین دادرسی آن هم در قضای اسلامی ازهمان قواعد پیروی می کند، هرچند که به دلیل آن که مجری آن حکومت است از حقوق عمومی اسلامی دانسته می شود.

       در شریعت عیسوی، قاتل باید عفو می شده و امکان قصاص از سوی ولی دم وجود نداشته است. اسلام با عنایت به عواطف، هیجانات و تألمات روحی ای که اولیای دم در اثر کشته شدن عزیز خود متحمل شده اند، حق مقابله به مثل را برای آنان محترم شمرده و از سویی دیگر راه را برای ابراز احساسات نوع دوستانه و گذشت از سوی اولیای دم هموار ساخته و اجازه عفو با اخذ دیه و یا بدون آن را صادر نموده است. با این حکم جامع اسلامی، ولی دم، خود را مواجه با دو گزینه می بیند که در انتخاب هر کدام، آزاد است و البته قرآن با به هیجان درآوردن حس نوع دوستی بازماندگان، تلویحا تمایل خود را به انتخاب گزینه عفو نشان داده است. این است معنای حکم اعتدالی و کامل اسلام که با التفات به تمامی جهات دخیل در یک حکم الهی، همراه بوده و از سنگینی و طاقت فرسا بودن عمل به آن، فاصله دارد. چنانچه حکم مجازات قاتل در شریعت موسوی حاوی چنین ثقالتی است.

 

..........................................................................

پاورقی:

توضیح سایت بازنگری در متون دینی: این مقاله بخشی از کتاب در دست انتشار استاد محقق داماد با عنوان فقه استدلالی جزائی تطبیقی (شرحی بر بخش جزائی کتاب نهج الحق علامه حلی) است که با هماهنگی وی منتشر می گردد.

منبع:سایت استاد ترکاشوند


اگر اهل کباب هستید، بخوانید

اگر اهل کباب هستید، بخوانید

اگر اهل کباب هستید، بخوانید
.

گوشت قرمز دوست دارید؟ اگر پاسخ تان مثبت است، پس حتما از استیک هم خوش تان می آید! البته استیک به شیوه های مختلفی پخته می شود و باتوجه به مدت زمان و درجه حرارتی که با آن پخته می شود، متفاوت است به همین دلیل استیک به 3 نوع آبدار، نیم پر و مغز پخت تقسیم می شود.

اما به نظر شما کدام استیک خاصیت بیشتری دارد؟

دکتر علی اکبر سهیلی آزاد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده بهداشت:

اگر می خواهید بیماری عفونی نگیرید، کاملا پخته بخورید

مسلما استیکی که خوب پخته شده باشد، از نظر بهداشتی بهتر است چون ممکن است گوشت ها دچار آلودگی های انگلی مختلف از جمله آلودگی به انگل تنیاها باشند. به این ترتیب اگر مغز گوشت خوب حرارت نبیند، این انگل ها از طریق گوشت به انسان منتقل می شود و مشکلات زیادی برای دستگاه گوارش فرد ایجاد می کند. غذاهای گوشتی دیگر مانند کباب کوبیده و کباب برگ هم درست مثل استیک باید با حرارت ملایم پخته شده تا خوب مغز پخت شوند؛ به این ترتیب موادمغذی گوشت هم از بین نمی رود. وقتی حرارت شعله بالا باشد، نه تنها موادمغذی گوشت از بین می رود، بلکه سوختگی هم در آن ایجاد شده و چربی های سطح گوشت می سوزد و مشکلات زیادی برای بدن ایجاد می کند، ضمن این که چنین نحوه پختی هم می تواند بسیاری از آلودگی های میکروبی گوشت از جمله سالمونلا را از بین ببرد.

دکتر رضا راست منش، متخصص تغذیه:

اگر می خواهید مواد مغذی به شما برسد، آبدار بهتر است

اصولا ما ایرانی ها عادت داریم غذا را بیش از آنچه نیاز است، حرارت دهیم و بپزیم و از غذاهای به اصطلاح جا افتاده بیشتر خوش مان می آید! در حالی که حرارت معقولی که باعث تراوش عصاره گوشت می شود، برای پختن آن کافی است! وقتی گوشت را زیادی می پزیم، غیر از نابود کردن ویتامین ها و مواد مغذی آن، ساختار پروتئین ارزشمند گوشتی که این روزها گران تر هم شده، با حرارت خیلی زیاد تغییر می کند و نه تنها گوشت هضم نخواهد شد، بلکه جذبی هم اتفاق نمی افتد! به این ترتیب باقی مانده گوشت هضم نشده به روده می رسد و به عنوان خوراک باکتری ها مورد تخمیر قرارمی گیرد و مواد سمی تولید می شود که هم به روده بزرگ آسیب می رساند، هم نفاخ است و هم احساس بد انباشتگی را ایجاد می کند و گاهی هم باعث یبوست می شود.

این که گفته می شود، گوشت ها ممکن است سرطان زا باشد، زمانی اتفاق می افتد که گوشت را آنقدر حرارت می دهیم که نه تنها مغز پخت می شود که ساختار پروتئین ها تغییر می کند و آنزیم هایی که قادر به هضم شکل اولیه پروتئین گوشت هستند، دیگر نمی توانند پروتئین تغییر شکل داده را هضم کنند؛ چون وقتی گوشت حرارت زیاد می بیند، مولکول ها و رشته های پروتئینی اش چنان در هم تنیده می شود که آنزیم ها دیگر به آن ها دسترسی ندارند، بنابراین گوشتی که خورده ایم، نه تنها هضم و جذب نمی شود، بلکه موجب نفخ و تولید مواد سمی شده و هیچ کمکی به عضله سازی و تقویت بدن نخواهد کرد.

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه:

حد وسط بهتر است

به طور کلی بهترین روش طبخ گوشت بخارپز یا کباب کردن است؛ به شرطی که کباب کردنش منجر به ایجاد سوختگی های موضعی روی سطح گوشت نباشد که می توانند سرطان زا باشند، بنابراین اگر از شیوه ای برای تهیه استیک استفاده شود که حرارت به طور یک نواخت به تمام سطح آن برسد و گوشت بدون سوختن، کاملا پخته شود، بهترین شیوه طبخ خواهد بود. گوشت نپخته یا نیم پخته هم هضم و جذب سختی خواهد داشت. به خصوص اگر مصرف کننده کودک، نوجوان یا سالمند باشد که عملکرد دستگاه گوارش او نسبت به یک فرد بالغ ضعیف تر است، هضم و جذب این پروتئین می تواند مشکل و حتی منجر به نابردباری های گوارشی هم شود، ضمن این که احتمال آلودگی های میکروبی هم همیشه وجود دارد، بنابراین اگر هنگام پخت، حرارت کافی به تمام قسمت های گوشت نرسد، احتمال این آلودگی ها بیشتر است.

البته نباید فراموش کرد که بیش از حد پختن گوشت- که با علائمی مثل برشته و قهوه ای شدن سطح گوشت یا حتی سوختن بعضی قسمت ها قابل تشخیص است- هم می تواند مانع هضم و جذب خوب آن شود. به بیان ساده گوشت خام دیرهضم است و گوشتی که از حالت پخت معمولی فراتر رفته، قسمت های برشته و سوخته اش بسیار دیرهضم هستند و باعث بروز مشکلات گوارشی می شوند؛ چراکه فیبرهای موجود در گوشت با پختن زیاد، در هم تنیده می شوند و آنزیم های گوارشی به سختی می توانند آن ها را هضم کنند. گوشت در حدی که بافتش نرم شده باشد و راحت جویده شود، بدون برشته و قهوه ای شدن، گوشت پخته به حساب می آید؛ پس نیازی نیست که برای مدت زمان بیشتری روی حرارت بماند.

 

منبع : سیمرغ

بازنشر : ایران گراند

وبگردی

اصول استفاده از کاندوم


اصول استفاده از کاندوم


کاندوم یکی از روش های موثری است که به نحو مناسبی باعث پیشگیری از بیماری های مقاربتی , همین طور جلوگیری از حاملگی می شود.

اصول استفاده از کاندوم

اصول استفاده از کاندوم


معمولا جنس اکثر کاندوم ها لاتکس است که جنس ارجح و مرغوب می باشد. با این حال در بازار انواع دیگری از کاندوم هم وجود دارد که بهتر است مصرف کنندگان نسبت به این مسیله هوشیاری لازم را داشته باشند.به این دلیل که این کاندوم ها هم نازک تر و هم مقاوم تر و هم احتمال سرایت بیماری و ویروس در آن ها کمتر است.البته گاهی بعضی خانم ها نسبت به کاندوم های لاتکس دار حساسیت دارند که در این حالت بهتر است از انواع بدون لاتکس استفاده شود.

اندازه کاندوم:

از نظر این که از چه اندازه ای از کاندوم استفاده شود، معمولا همه از انواع متوسط و معمولی کاندوم استفاده می کنند، ولی این مسئله در کشورهای دیگر به دلیل فرهنگ بالای مصرف تفاوت می کند و مصرف کنندگان ترجیح می دهند از اندازه های متناسب تری از کاندوم استفاده کنند.اغلب کاندوم ها به طور معطر عرضه می شود؛ به طوری که در غیر این صورت باعث دل زدگی مصرف کنندگان می گردد.

البته منظور از دل زدگی این هست که چون بعضی از زوجین تمایل به سکس دهانی دارند، ممکن است بوی نامطبوع کاندوم اثر نامطلوبی در مراحل ان ها داشته باشد… یکی از نکات در نگه داری کاندوم این هست که سعی کنید کاندوم را همیشه در یک جای مشخص و معین و درضمن قابل دسترس نگه داری کنید.

همچنین کاندوم را باید در محلی دور از حرارت، فشار، نور آفتاب و رطوبت دائمی نگه داری کرد؛ چرا که در غیر این صورت نمی توان به آن اطمینان کرد؛ مثلا کیف پول جیبی شما که هر روز متحمل فشار است، جای مناسبی برای نگه داری کاندوم نیست.یکی از مزایای مهم کاندوم جلوگیری از حاملگی است. با این حال کاندوم علاوه بر پیشگیری از حاملگی، از بیماری های مقاربتی نیز پیشگیری می کند و با کاهش خطر انتقال بیماری های مقاربتی از نازایی و خطر ابتلا به بیماری سرطان دهانه رحم را نیز در خانم ها کاهش می دهد.

گاهی به مواردی برخورد می کنیم که خانم ها به منی شوهرشان حساسیت دارند,در صورت حساسیت خانم ها به منی شوهر استفاده از کاندوم مفید می باشد.استفاده از کاندوم در مردانی که انزال زودرس دارند، مفید بوده است و سبب تاخیر انزال و در نتیجه حفظ غرور می شود.استفاده از کاندوم روشی ارزان بوده و استفاده شخصی از آن نیز راحت می باشد و احتیاج به راهنمایی زیادی ندارد.بعلاوه هرگاه لازم باشد می توان همراه سایر روش های دیگر جلوگیری، استفاده کرد، مانند چند ماه اول وازکتومی.

بعد از قطع مصرف کاندوم نیز می توان حاملگی را ایجاد نمود و بدین ترتیب فاصله دلخواه سنی را بین فرزندان ایجاد نمود.هر کاندوم برای یک بار مصرف است و قبل از مصرف لازم است به تاریخ انقضای کاندوم توجه نمود و اگر از تاریخ آن گذشته است، از مصرف آن جدا خودداری کرد.برای نرم کردن و لغزنده کردن کاندوم می توان از ژل های مخصوص این کار و لیزکننده ها (لوبریکیشن ها) که مواد اصلی آن ها آب می باشد، استفاده نمود و از چرب کردن کاندوم جدا خودداری کرد که هر نوع چربی (وازلین، روغن و …) باعث خرابی کاندوم می شود. این نوع ژل ها را می توان از داروخانه ها تهیه کرد.

تماس کاندوم با اشیای برنده هنگام استفاده از آن مثل ناخن بلند و انگشتر ممکن است باعث پارگی کاندوم شود ،استفاده از کاندوم با توجه به ارزان بودن و استفاده آسان آن در مقابل ابتلا به انواع بیماری های مقاربتی و ایدز که به صورت مختصر درباره آن ها توضیح داده خواهد شد،امری عقلانی است، چرا که ابتلا به آن ها هزینه های درمانی سنگین و خلاهای روانی بسیاری را پی آمد خواهد داشت.

گاهی به علت رنگی بودن کاندوم چنین به نظر می رسد که ضخامت کاندوم بیشتر یا کمتر از حد معمول است ؛در حالی که رنگ تند کاندوم چنین تصوری را می دهد. به علت پایین بودن فرهنگ مصرف و کم بودن اطلاعات، گاهی افراد اظهار می کنند که مصرف کاندوم باعث پایین آمدن لذت می شود که این فقط وهم و تفکر غلط است ومصرف کاندوم هیچ تاثیری در این پدیده ندارد.

اصول استفاده از کاندوم

چه کاندومی مصرف کنیم؟

حتما می بایست از کاندوم های شناخته شده و تست شده مصرف کرد؛ چرا که سوراخ های کاندوم ممکن است به اندازه ای ریز باشد که فقط دستگاه های الکترونیکی بتواند آن را تشخیص دهد؛ ولی اسپرم و ویروس می توانند از آن عبور کنند و چشم معمولی قادر به دیدن آن نباشد، لذا حتما و همیشه از کاندوم هایی که صد در صد تست الکترونیکی شده مصرف کنید و در خرید آن به مارک کاندوم توجه کنید که حتما از مارک های معتبر باشد؛ چرا که اخیراً برخی از کشورها اقدام به تولید کاندوم هایی با مارک و حتی شکل بسیار مشابه به مارک های معروف کرده اند که کیفیت اصلی آن را ندارد و تست نشده هستند.

همچنین کاندوم هایی با عکس های سکسی وجود دارد که اکثراً کیفیت جالبی ندارند و به صورت غیر اتوماتیک بسته بندی می شوند و یا اگر هم وارداتی باشند، به صورت قاچاق وارد می شوند و این گونه واردات ایجاب می کند که کاندوم به صورت فئله و تحت فشار و فاقد شرایط مطلوب وارد شود که این امر خود از کیفیت آن می کاهد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که هیچ وقت عکس روی کاندوم (بطور کلی هر کالایی) بیانگر کیفیت آن نیست.

نباید برای مصرف کاندوم را هنگامی که از بسته باز می کنیم، از حالت حلقوی درآوریم، سپس آن را نصب کنیم، زیرا در این صورت دیگر کاربرد ندارد و پس از نصب گشاد می شود و لق می زند.

مصرف کاندوم مانند وقتی است که جوراب را حلقه می کنید و بعد نوک پا را در آن می گذارید و با لغزاندن و باز و کردن حلقه جوراب، آن را روی پای خود می کشید. مصرف کاندوم هم تقریبا چنین حالتی دارد.گاهی درحین نصب کاندوم، متوجه می شوید کاندوم نصب نمی شود و هر چه آن را به پایین می غلطانید، فایده ای ندارد.

در این مورد شما کاندوم را بر عکس گذاشته اید، پس لازم است قبل از نصب (بدون باز کردن) یک فوت داخل کاندوم بکنید (مثل بادکنکی که فوت می کنید) باز می شود و می توانید جهت صحیح آن را تشخیص دهید.بعد از انزال لازم است که کاندوم را درآورید و سر آن را تا بزنید و سپس در یک دستمال کاغذی و بعد در سطل آشغال بندازید.

از انداختن کاندوم درتوالت و دستشویی خودداری کنید؛ زیرا کاندوم غیر قابل حل شدن در هر ماده ای است و بهترین راه انداختن آن در کیسه زباله است.

منبع:pezeshkan.org

وبگردی

دشمن سلامت کبدتان را بشناسید


دشمن سلامت کبدتان را بشناسید

دشمن سلامت کبدتان را بشناسید
محققان معتقدند، مصرف مداوم فست فودها و تنقلات ناسالم به اندازه ابتلا به ویروس های هپاتیت برای کبد مضر و خطرناک است. اگر شما علاقه زیادی به غذاهای سوخاری دارید، بهتر است کمی اشتهایتان را کنترل کنید.

محققان معتقدند، مصرف مداوم فست فودها و تنقلات ناسالم به اندازه ابتلا به ویروس های هپاتیت برای کبد مضر و خطرناک است. اگر شما علاقه زیادی به غذاهای سوخاری دارید، بهتر است کمی اشتهایتان را کنترل کنید.

 دشمن سلامت کبدتان را بشناسید

چرا که متخصصان می گویند تنها یک ماه خوردن مداوم فست فودها و غذاهای چرب رستوران ها می تواند تغییرات جدی و چشمگیری در کبد ایجاد کند و سلامت آن را بطور جدی به خطر بیندازد.

وبگردی