دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانلود رایگان اذان های ماندگار



azan_KamyabOnline.Com

اذان که معنی لغوی آن آگاهی دادن، آگاهانیدن و خبر به گوش رساندن است، در دین اسلام معنایی چون ندایی برای اعلام وقت نماز با الفاظ مخصوص است. برای اولین بار بلال حبشی در فتح مکه به صورت رسمی و با صدای بلند اذان گفت و از آن زمان تا کنون این ندا در بین مسلمانان به انواع مختلف شنیده می‌شود.

اذان دماوندی (مؤذن مظفرالدین شاه) ضبط شده روی صفحه گرامافون
اذان گویی با لحن موسیقی ایرانی توسط برخی خوانندگان آواز ایرانی در گذشته انجام شده است که از این دست می‌توان به اذان ابوالحسن دماوندی یکی از خوانندگان اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی اشاره کرد. اذان او که در فواصل بیات ترک است، در واقع نخستین نمونه ضبط شده اذان روی صفحات گرامافون است که در سال ۱۳۰۸ ضبط شده است. او که علاوه بر خواننده بودن، مؤذن مظفرالدین شاه بوده در سال ۱۳۵۹ دار فانی را وداع گفت.
اذان گویی در بین استادان موسیقی آوازی از سال های بسیار دور رواج داشته؛ به طوری که بسیاری از استادان آواز در دوره قاجاریه جزء مشهورترین مؤذنان آن زمان بوده‌اند. از آن جمله می‌توان به ‌سیدحسین عندلیب اصفهانی موذن مسجد سپهسالار (مطهری)،‌ حاج مؤذن تفرشی پدر حسین قلی‌خان نکیسا که در عهد محمدعلی شاه، مؤذن مشهوری بود،ابوالحسن دماوندی مؤذن مظفرالدین شاه،‌ سیدعبدالرحیم اصفهانی استاد دماوندی،‌ قربان خان قزوینی معروف به شاهی و تاج اصفهانی اشاره کرد.

اذان تاج اصفهانی تجربه نو در بیات ترک
پس از دماوندی حدود ۱۵ سال بعد، تاج اصفهانی خواننده مکتب اصفهان،اذانی را در بیات ترک خواند که به نوعی تجربه دیگری از اذان گویی در این دستگاه بود؛ چرا که قبل از او نیز استادان دیگری چون دماوندی در بیات ترک اذان گفته بودند.
تحریرهای آوازی در اذان تاج اصفهانی به وضوح پیداست. او در واقع با همان سبک آوازی خود دست به خواندن اذان زده است.
او که از استادان برجسته آواز ایرانی بود، ضمن خوانندگی، سرپرست نوازندگان رادیو اصفهان نیز بود و در رادیو اصفهان به اجرای برنامه‌هایی با تار اکبرخان نوروزی و برنامه آموزش گوشه‌های دستگاه‌های موسیقی ایرانی پرداخت.

عطاءالله امیدوار و اذان‌گویی در سه دستگاه موسیقی
عطاءالله امیدوار معمار، شهرساز، نقاش و موسیقی دان بود که فنون آوازی موسیقی ایرانی را پیش سلیمان امیر قاسمی آموخته است.این خواننده نیز همانند دیگر آوازخوانان موسیقی ایرانی به اذان‌گویی در دستگاه‌های مختلف موسیقی پرداخته است. البته او بر خلاف دیگران که تنها در بیات ترک اذان گفته‌اند، تجربه‌هایی را در دستگاه‌های نوا، همایون و چهارگاه انجام داده، به طوری که با استناد به شیوه های آوازی در این دستگاه ها اذان گفته است.
البته به گفته بسیاری از اهالی فن موفق‌ترین تجربه امیدوار در اذان گویی در دستگاه چهارگاه است. این اذان به طور مشخص در گوشه منصوری شکل می‌گیرد.

اذان جاودانه مؤذن‌زاده
در کنار تمامی مؤذن هایی که یا خواننده بودند و یا از ابتدا مؤذن، رحیم مؤذن‌زاده اردبیلی در ۳۰ سالگی یعنی در سال ۱۳۳۴ اذان معروفش را گفت. این اذان در حال حاضر جاودانه‌ترین اذان در ایران است که در گوشه «روح الارواح» خوانده شده.
او این اذان را در استودیو شماره ۶ رادیو پس از چند بار سعی و تلاش در گوشه‌های مختلف موسیقی ایرانی در بیات ترک خواند. ماندگاری این اذان به واسطه فضای دستگاه بیات ترک با صدای مؤذن‌زاده است که باعث گردیده اذان او به عنوان اولین‌ رویداد از چهار رویداد منحصر به فرد در موسیقی آیینی - مذهبی ایران ثبت شود.
موذن زاده که همراه با پدرش شیخ عبدالکریم در رادیو اذان می‌گفت، بارها درباره اذان جاودانه‌اش گفته بود: این اذان را در حالی که روزه‌دار بوده‌ام ، گفتم و درواقع می‌خواستم اذانی بگویم که برای فرهنگ ایران و اسلام یادگاری ارزنده باشد.
مؤذن زاده در مصاحبه‌ای گفته است: پس از ضبط این اثر همیشه یک احساس غرور معنوی در طول سال‌های گذشته با من همراه بوده است و اگر تنها همین ثروت معنوی باقی بماند، برای من کافی است.
اذان مرحوم مؤذن زاده یادآور روزهای ماه مبارک رمضان است و گوش هر ایرانی با آن آشناست. 

محمدرضا شجریان استاد آواز ایرانی که خود در خواندن قرآن و مناجات صاحب شناخت و مهارت غیر قابل انکاری است، اذان مؤذن‌زاده را در تاریخ ماندگار می‌داند. به گفته شجریان او دستگاه عظیم بیات ترک را در ۵ دقیقه خلاصه کرده است.

در خانواده رحیم مؤذن‌زاده تنها او و پدرش مؤذن نبوده‌اند، بلکه اذان گفتن در خانواده آن ها بیش از ۱۵۰ است که موروثی است. پدر رحیم مؤذن‌زاده تا دهه ۲۰ در‌ اردبیل اذان‌ می‌گفته و بعد از او رحیم فرزند او راه پدر را ادامه داده است. البته دو برادر او سلیم و داوود نیز اذان می‌گویند.
سلیم مؤذن‌زاده که هم اکنون فعالیت‌های مذهبی خود را با نوحه خوانی و مداحی ادامه می‌‌دهد، اذانش را در دستگاه ماهور خوانده است.

اذان صبحدل همردیف مؤذن زاده
حسین صبحدل از جمله مؤذن هایی است که به تمام زوایای موسیقی ایرانی تسلط کافی دارد و همین مسئله باعث خلق اذان او در مایه بیات ترک شد. اذان او همانند موذن زاده در یک دستگاه است، اما دو نوع متفاوت را با شیوه مختلف آوازی بیان می‌کند.
قدمت اذان صبحدل به سه دهه می‌رسد که در واقع جزء آخرین اذان‌های شکوهمند است. البته او اذانی هم در ماهور دارد.
به گفته بسیاری از صاحب نظران اذان موذن زاده و صبحدل هم پهلو و هم ردیف هستند و نمی‌توان یکی را بر دیگری برتر دانست.
حسین صبحدل پایه‌گذار بسیاری از برنامه‌های مذهبی و بیشتر مناجات خوانی‌های ماه مبارک رمضان بوده است.

اذان کاظم‌ زاده با تم غربی
در سال‌های اخیر بسیاری از نوحه خوانی‌ها رنگ و بوی سنتی و قدیمی خود را از دست داده و توسط ادا کنندگان آن ها با تم موسیقی غربی بیان می‌شود. البته این مسئله در بین موذنان نیز وجود دارد؛ به طوری که کاظم‌زاده نیز در اذانش از تم غربی بهره برده است. هر چند که به گفته برخی اذان او نسبتاً موفق و زیباست، اما از دل چند دهه مداحی با الگوی موسیقی غربی و پاپ ایرانی بیرون آمده است. در واقع ساختار اذان گویی سنتی ایرانی در این اثر شنیده نمی‌شود.

دیگر مؤذنان ایران
علاوه بر اذان گویان پیش کسوت که اذانشان تسلی بخش روح است، مؤذنان دیگری هستند که هر روزه صدای اذانشان در هر صبح و ظهر و شام از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود که از آن جمله می‌توان به کاظم محمدزاده، حسن رضائیان، آقاتی، روحانی‌نژاد، تسویه چی، کریمی و … اشاره کرد.

لینک های دانلود:

music دانلود اذان رحیم مؤذن زاده ۱ music دانلود اذان رحیم مؤذن زاده ۲ music دانلود اذان رحیم مؤذن زاده ۳ music دانلود اذان کاظم زاده فایل صوتی دانلود اذان صبحدل فایل صوتی دانلود اذان غلوش فایل صوتی دانلود اذان رضائیان فایل صوتی دانلود اذان آقائی فایل صوتی دانلود اذان روحانی نژاد فایل صوتی دانلود اذان عطاء الله امیدوار فایل صوتی دانلود اذان تاج اصفهانی فایل صوتی دانلود اذان دماوندی فایل صوتی دانلود اذان سلیم مؤذن زاده ۱ فایل صوتی دانلود اذان سلیم مؤذن زاده ۲
فایل صوتی دانلود اذان کریم منصوری
فایل صوتی دانلود اذان جواد ذبیحی فایل صوتی دانلود اذان تسویه چی فایل صوتی دانلود اذان حزین
فایل صوتی دانلود اذان حرم امام رضا
فایل صوتی دانلود اذان عبدالباسط
فایل صوتی دانلود اذان منشاوی فایل صوتی دانلود اذان مسجد الحرام فایل صوتی دانلود اذان مدینه

رمز فایل : www.kamyabonline.com

منبع :       پی سی دانلود

پنج غذای تاریخ مصرف گذشته که قابل خوردن هستند



پنج غذای تاریخ مصرف گذشته که قابل خوردن هستند

05 TeaPictureWwW.KamYaB.IR  پنج غذای تاریخ مصرف گذشته که قابل خوردن هستند

 

لایه سفید روی شکلات کپک نیست

یک سرمایه گذار آمریکایی قصد دارد با راه اندازی یک فروشگاه جدید، مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته بفروشد. داگ راوچ، موسس فروشگاه های زنجیره‌ای تریدر جو در آمریکا اعلام کرده است که سال آینده با افتتاح یک فروشگاه و رستوران در شهر بوستون، به فروش خوراکی هایی که به علت انقضای تاریخ مصرف از فروشگاه ها جمع آوری شده‌اند، اقدام خواهد کرد.

پنج غذای تاریخ مصرف گذشته

 این در حالی است که در آمریکا سالانه ۴۰ درصد از مواد خوراکی بدون این که فاسد شده باشند، به علت سر رسیدن تاریخ انقضای درج شده بر روی بسته بندی آن ها سر از سطل های زباله در می آورند.بنا بر اعلام شورای دفاع از منابع طبیعی در آمریکا، بیشتر این مواد خوراکی در حالی دور ریخته می شوند که هنوز قابل مصرف هستند.

دانا گاندرس از محققان این شورا می گوید در بیشتر موارد، تاریخ انقضای مندرج بر روی بسته بندی مواد خوراکی بیانگر زمانی است که این مواد تغییر مزه می دهند و این به معنی فاسد شدن نیست. سوالی که پیش می آید این است که کدام یک از مواد خوراکی تاریخ مصرف گذشته قابل مصرف هستند؟

ماست:

خانم گاندرس می گوید: ماست یکی از این خوراکی هاست و به راحتی تا شش هفته قابل نگه داری است. به گفته خانم گاندرس، او گاهی مجبور می شود برای خوردن ماست گاهی کپک روی آن را جمع کند.

خانم گاندرس گفت: “من گاهی ماستم را ماه‌ها پس از سر رسیدن تاریخ مصرفش خورده ام و هیچ گاه مشکلی نداشته ام.”

چیپس ذرت:

چیپس ذرت تا یک ماه بعد از پایان تاریخ انقضا، قابل مصرف است.

خانم گاندرس می گوید: مصرف چیپس ذرت یک ماه پس از انقضای تاریخ مصرف آن مضر نیست، هر چند که ممکن است در این مدت بوی ماندگی به خود گرفته باشد. توصیه او این است که کمی روغن بر روی چیپس های مانده شده بریزید و آن را در فر قرار دهید.

شکلات:

به گفته دانا گاندرس نگه داری شکلات برای مدت های طولانی امکان پذیر است. او می گوید: گاهی ممکن است بر روی سطح شکلات لایه سفیدرنگی شکل بگیرد که به آن “َشکوفه کردن” می گویند. علت ایجاد این لایه، مهاجرت مولکول های بلوری شده چربی به سطح شکلات پس از گرم شدن آن است. به گفته او، شکوفه شکلات را نباید با کپک اشتباه گرفت و مصرف آن بدون اشکال است.

تخم مرغ:

خانم گاندرس می گوید: مردم گاهی زودتر از زمانی که تخم مرغ فاسد می شود، آن را دور می ریزند. به گفته او می توان تخم مرغ را به راحتی به مدت ۳ تا ۵ هفته نگه داری کرد.با این حال، به گفته تد لابوزا، استاد علوم غذایی در دانشگاه مینه سوتا، بهتر است تخم مرغ در دمای کمتر از ۵ درجه سانتی گراد نگه داری شود تا از احتمال رشد باکتری سالمونلا در آن جلوگیری شود.

شیر:

به گفته آقای لابوزا، مزه و بوی شیر پیش از فاسد شدن آن تغییر می کند. به گفته او بهتر است شیر در محفظه در بسته و در دمای کمتر از ۲ درجه سانتی گراد در درون یخچال نگه داری شود تا میکروب ها آن را فاسد نکنند.


خطراتی که کبد را تهدید می کنند



خطراتی که کبد را تهدید می کنند

1 KabedWwW.KamYab.Ir  خطراتی که کبد را تهدید می کنند

مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا در گزارش جدیدی هشدار داد افرادی که از مکمل‌های کاهش وزن یا ماهیچه‌ساز استفاده می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلا به هپاتیت شدید و نارسایی‌ کبدی هستند.

«سارا پارک» از متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا در آتلانتا و گروهی از همکارانش با بررسی مواردی از ابتلا به هپاتیت شدید در دپارتمان سلامت هاوایی به این نتیجه رسیده‌اند. این کار‌شناسان اظهار داشتند: ۲۴ نفر از ۲۹ بیمار تحت مطالعه، ۶۰ روز پیش از بروز بیماری کبدی از این گونه مکمل‌ها استفاده کرده‌ بودند. علاوه بر این، علائم گزارش شده در این افراد شامل کاهش اشتها، مدفوع کم‌رنگ، ادرار تیره و یرقان بوده است.

بیماری کبدی برای بسیاری از بیماری‌ها و اختلالاتی به کار می‌رود که موجب می‌شوند کبد به درستی نتواند به فعالیت طبیعی خود ادامه دهد و دچار نارسایی شود. دردهای شکمی، زرد شدن پوست یا چشم‌ها و یا نتایج غیرمعمول از تست‌های فعالیت کبد، نشان‌دهندهٔ ابتلای فرد به بیماری کبدی است. از دیگر علائم مرتبط با اختلال کبدی می‌توان به علائم جسمی و یا علائم مرتبط با مشکلات گوارشی،  اختلالات ایمنی، جذب غیرمعمول چربی، بروز مشکلات در متابولیسم و سوخت و ساز بدن و نیز مشکلات قندخون اشاره کرد. علاوه بر این‌ها عدم جذب چربی‌ها ممکن است به بروز علائمی همچون رفلاکس، سوء هاضمه، ‌کمبود ویتامین‌های محلول در چربی، ‌ حالت تهوع و استفراغ، یبوست، نفخ شکم و سنگ صفرا منجر شود. همچنین بروز اختلالات سیستم عصبی از جمله افسردگی، نوسانات خلقی به خصوص عصبانیت و حساس شدن، ضعف در تمرکز و سردردهای مکرر از دیگر علائم بیماری کبدی هستند.

سایرعلائم عبارتند از بالا رفتن کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL)، ‌ بالا رفتن تری‌گلیسرید، انسداد رگ‌ها، ‌سکته قلبی و مغزی، چربی‌سازی در اعضای بدن، افزایش وزن و کبد چرب.

شایع‌ترین بیماری‌های کبدی شامل کبدچرب، ‌سیروز کبدی و هپاتیت هستند که به اختصار عبارتند از: - کبد چرب: وجود چربی در کبد امری معمول است؛ اما اگر چربی بیش از پنج تا ده درصد وزن کبد را تشکیل دهد، فرد به بیماری کبدچرب الکلی یا غیرالکلی مبتلا است که در برخی موارد می‌تواند مشکلات جدی و جبران‌ناپذیری را برای فرد به وجود آورد. - بیماری کبدچرب الکلی: بیش از ۱۵ میلیون نفر در آمریکا مصرف بیش از حد الکل دارند. تقریبا تمامی آنان به بیماری کبدچرب مبتلا هستند. علاوه بر نقش الکل در بروز این بیماری، عامل وراثت نیز در بروز بیماری کبدچرب الکلی موثر است. - بیماری کبدچرب غیرالکلی: این بیماری اکنون شایع‌ترین عامل بیماری کبدی در آمریکا است که می‌تواند به ایجاد آسیب‌های دائمی در این عضو حیاتی منجر شود. در این بیماری ممکن است کبد بزرگ شود و با گذشت زمان بافت آسیب‌دیده جایگزین سلول‌های سالم کبدی شود که در ‌‌نهایت این عارضه به سیروز کبدی منجر می‌شود. در این شرایط کبد به درستی فعالیت نمی‌کند و ممکن است فرد به نارسایی کبدی و سرطان کبد مبتلا شود و یا حتی در موارد پیشرفته به مرگ بیمار بینجامد.

در مورد دلایل احتمالی بروز بیماری کبدچرب می‌توان به مصرف برخی دارو‌ها، ابتلا به هپاتیت ویروسی، بیماری کبدی وراثتی یا اختلال خودایمنی، کاهش وزن شدید و سوء تغذیه اشاره کرد. در حال حاضر درمان مشخصی برای بیماری کبدچرب وجود ندارد؛ هرچند لازم است فرد به دلیل ابتلا به این بیماری نهفته، تحت درمان قرار گیرد. با این حال موارد دیگری چون عدم مصرف الکل، کاهش وزن، مصرف غذاهای سالم و متعادل، افزایش فعالیت بدنی و محدود کردن دریافت کالری می‌توانند در درمان این بیماری موثر باشد. - سیروز کبدی: این بیماری با آسیب‌دیدگی و زخم شدن بافت کبد ناشی از ابتلا به هر یک از انواع بیماری‌های کبدی از قبیل هپاتیت و یا مصرف بیش از حد الکل بروز می‌کند. در حقیقت سیروز کبدی در واکنش به آسیب دیدن بافت کبد و به مرور زمان اتفاق می‌افتد. در صورتی که سیروز کبدی به موقع تشخیص داده شود و عامل ایجادکننده آن تحت درمان قرار گیرد، از آسیب دیدن بیشتر کبد جلوگیری می‌شود. با پیشرفت سیروز کبدی، ‌ وسعت بافت‌های آسیب‌دیده کبد بیشتر می‌شود که این وضعیت می‌تواند مرگ بیمار را در پی داشته باشد. سیروز کبدی تا زمانی که آسیب جدی به کبد وارد نکند، دربردارنده علائمی نیست؛ اما خستگی، خون ریزی، زرد شدن رنگ پوست و چشم، خارش پوست، ‌ از دست دادن اشتها، حالت تهوع، ورم پا‌ها و کاهش وزن از جمله نشانه‌های این بیماری هستند. - هپاتیت: هپاتیت به بروز التهاب در کبد گفته می‌شود که می‌تواند بیش از شش ماه یا کمتر ادامه یابد و دلایل بسیاری در بروز آن موثر هستند. گروهی از ویروس‌های هپاتیت از جمله ویروس‌های A، B، C، D، E عامل بروز این بیماری هستند. علاوه بر این، ویروس‌های دیگر مانند ویروس‌ آبله مرغان نیز می‌توانند عامل ابتلا به هپاتیت باشند.
همچنین هپاتیت به التهاب کبد ناشی از مصرف الکل، مواد مخدر یا مواد سمی موجود در محیط زندگی نیز اطلاق می‌شود. علاوه بر این چربی‌سازی در کبد، تروما و یا یک واکنش خودایمنی که در آن بدن با تولید آنتی‌بادی به کبد حمله می‌کند، از دیگر دلایل بروز هپاتیت هستند. ویروس هپاتیت A معمولا از طریق مصرف آب و غذای آلوده در فرد بروز می‌کند. ویروس هپاتیت B نیز اغلب از طریق ارتباط جنسی، ‌استفاده از سرنگ مشترک در میان مصرف‌کنندگان مواد مخدر و یا تزریق خون آلوده منتقل می‌شود. بیماری هپاتیت C نیز اغلب از طریق تماس با خون یا سرنگ آلوده از جمله سوزن‌های خالکوبی بین افراد منتشر می‌شود.

منبع : ایسنا


چگونه سیاهی دور چشم را از بین ببریم ؟



چگونه سیاهی دور چشم را از بین ببریم ؟

Siahi Dore CheshmWwW.KamYab.IR  چگونه سیاهی دور چشم را از بین ببریم ؟

-*- به اندازه کافی بخوابید؛ چرا که این سبب می شود که گردش خون شما تنظیم شود و سیاهی دور چشم از بین برود .

-*- نوشیدن اب و رژیم غذایی درست نیز می تواند به سلامتی و زیبایی چشم شما کمک کند .

-*- خیار برای اطراف پوست نیز بسیار مفید است و سیاهی ها را کم می کند .

سیاهی دور چشم

-*- بهبود جریان گردش خون در این ناحیه است. برای این منظور کافی است ناحیه اطراف چشم و عضلات آن را با کمک روغن بادام تلخ که با اندکی آب لیموترش تازه ترکیب شده، خوب ماساژ دهید. ماساژ این ناحیه هر شب پیش از خواب با کمک این روغن علاوه بر آن‌که به بهبود گردش خون در عضلات اطراف چشم کمک می‌کند، موجب بهبود تیرگی‌ها و سیاهی اطراف چشم شده و آن را تعدیل می‌کند.

-*- برای از بین بردن این مشکل از نعناع استفاده کنید.

-*- بهترین روش برای تهیه این عصاره آن است که ۲ تا ۳ قاشق از برگ‌های نعنا را درون ۲‌لیوان آب بریزید و آن را روی حرارت کم قرار دهید تا بجوشد. سپس عصاره به‌دست آمده را صاف کرده و اجازه دهید سرد شود. در این مرحله دستمالی تمیز و نخی را به عصاره نعنا آغشته کرده و آن را روی چشم‌ها بیندازید و درصورتی که امکان آن را دارید، بگذارید تمام شب روی صورت‌تان باقی بماند.

-*- از سبزی نیز استفاده کنید و به اندازه کافی بخوابید .

-*- میوه‌هایی مانند انار و موز از جمله بهترین خوراکی‌ها برای بهبود کبودی دور چشم محسوب می‌شوند.

-*- چای کیسه‌ای به‌طور همزمان استفاده کنید و اجازه دهید تا به‌مدت ۲۰دقیقه روی چشم‌ها و ناحیه زیر چشم باقی بماند. برگ چای  به‌دلیل داشتن ماده‌ای به نام «تانین» موجب بهبود سیاهی و تیرگی دور چشم شده و همین‌طور از بروز پف و تورم در این ناحیه نیز پیشگیری می‌کند. می‌توانید چای کیسه‌ای را در یخچال بگذارید و حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت آن را مصرف کنید.

-*- نمک کمتر مصرف کنید ،چراکه سبب سیاهی دور چشم شما می شود و گردش خون را مختل می کند .

-*- روغن بادام یکی دیگر از اجزای طبیعی است که برای پوست حساس اطراف چشم بسیار مفید بوده، همه کاری که باید بکنید این است که مقداری روغن بادام را قبل از این که بخوابید ،به اطراف چشم بمالید و صبح روز بعد با آب سرد بشویید. این عمل را حداقل یک ماه باید انجام دهید تا نتیجه مطلوب آن حاصل شود

منبع: دلگرم


اهمیت کتاب های کودکان کجاست؟



اهمیت کتاب های کودکان کجاست؟

ایبنا:یکی از دغدغه‌های نویسندگان حرفه‌ای، توجه مخاطبان به کتاب‌هایشان است. همه نویسندگان می‌خواهند آثارشان با استقبال مخاطبان روبه‌رو شود، اما آثارشان اغلب به دلیل اشتباه در انتخاب موضوع یا پرداخت نامناسب آن از سوی مخاطب کودک یا نوجوان رد می‌شود. این در حالی است که حتی خود نویسندگان و منتقدان ادبیات کودک و نوجوان هم می‌دانند که بچه‌ها چه کتاب‌هایی می‌خواهند و چه موضوعاتی را بیشتر دوست دارند؟ اما هر یک به دلایلی تا به حال به موضوعات خاص نپرداخته‌اند.

 

با وجود آن که اغلب نویسندگان و منتقدان ادبیات کودکان و نوجوانان یکی از مشکلات این نوع ادبیات را انتخاب موضوع می‌دانند، محمدرضا یوسفی برخلاف آن ها معتقد است که نویسنده نباید در قید و بند انتخاب موضوع باشد.


ساختار مهم تر از موضوع است


این نویسنده معتقد است: «نویسنده باید داستانش را با هر موضوع و در هر ژانری که می‌خواهد بنویسند و فقط باید تلاش کند که اثرش فاقد ارزش‌های ادبی نباشد. در این صورت اگر ساختار خوبی برای روایت داستان انتخاب شده باشد، مورد توجه بچه‌ها هم قرار می‌گیرد«.


یوسفی با تأکید بر این که بچه‌ها به ساختار بیشتر از موضوع اهمیت می‌دهند، می‌گوید:«کودکان و نوجوانان خیلی به ندرت کتابی را با توجه به موضوع آن انتخاب می‌کنند. به همین دلیل است که در اغلب موارد انتخاب ساختار مناسب از سوی نویسنده حتی مشکل‌ترین موضوعات را برای بچه‌ها خواندنی کرده است. به عنوان مثال ساختار قوی داستان شازده کوچولو موجب شده که مضمون سخت آن برای بچه‌ها قابل فهم و خواندنی باشد«.

ادبیات کودکان و نوجوانان می‌گوید: «هر زمان که یک ژانر در غرب مورد توجه قرار گرفته و ترجمه‌های آن ها نیز پرفروش بوده است، نویسندگان ایرانی به تقلید صرف از آن پرداخته و موفق هم نشده‌اند. به عنوان مثال در دوره‌ای فانتزی، رئالیسم جادویی و ... رواج پیدا می‌کند و همه نویسندگان ایرانی هم سعی می‌کنند به تجربه در این حوزه‌ها بپردازند. در حالی که توانایی‌ها و سبک نگارش نویسندگان با یکدیگر تفاوت دارد. این مشابه همان دورانی است که همه سعی کردند از صمد بهرنگی تقلید کنند، اما هیچ یک موفق نشدند. به همین دلیل است که نویسندگی با تحقیق و پژوهش تفاوت دارد و نویسنده نباید به طور ارادی و اختیاری موضوع یا سبک را انتخاب کند.»

 

ادبیات کودک از دنیای کودکانه دور است


این در حالی است که منوچهر اکبرلو، نویسنده و منتقد درباره کمبودهای موضوعی در ادبیات کودکان و نوجوانان می‌گوید: «ادبیات کودک و نوجوان ما از دنیای کودکان و نوجوانان دور است. البته به استثناها کاری نداریم. اما کلیت آن به دلایل درون‌متنی و برون‌متنی از دنیای بچه‌ها دور است؛ در حالی که ادبیات مطرح دنیا از آن سرشار است. همان‌ها که بازار کتاب ما را پر و فریاد داستان‌نویسان ما را به هوا بلند کرده‌اند.»


اکبرلو با بیان این که برای جستجوی کمبودهای ادبیات کودک و نوجوان ایرانی باید دنیای بچه‌ها را شناخت، می‌افزاید:

«بچه‌های امروز دوست ندارند که ما از مهربانی‌های روستایی که در کودکی‌مان در آن زندگی کرده‌ایم، برای‌شان قصه بسازیم. آن ها در شهر بزرگ شده‌اند و اهل شهر بازی و کامپیوترند. بنابراین اگر داستان را به روستا می‌بریم، بوی نان تازه و هوای پاک، توجه‌شان را جلب نمی‌کند .آن ها بیشتر مشتاقند از شیطنت‌ها ، از درخت بالا رفتن‌ها، گم شدن در جنگل‌ها، سر زدن به لانه گنجشک‌ها و ... بشنوند.

 

این منتقد ادبیات کودکان و نوجوانان همچنین خواسته‌های بچه‌ها را این‌گونه شرح می‌دهد: «بچه‌های ما مثل همه بچه‌های دنیا می‌خواهند شخصیت‌هایی از جنس خودشان در داستان‌ها باشند. بچه‌هایی که یواشکی سراغ مربّا می‌روند، از دارو متنفرند، از آمپول می‌ترسند، سه بار مسواک زدن در روز را نمی‌فهمند، حتی اگر درس‌خوانند هم بازی را ترجیح می‌دهند، از شاگرد اول‌ها بدشان می‌آید و نمی‌توانند تصور کنند که بچه‌ای چیزی را به تعطیل شدن مدرسه ترجیح دهد. حتی با ادب‌ترین بچه‌ها هم دوست دارند ادای معلم‌شان را در آورند و دیر بزرگ شوند. به همین دلیل است که از ماجراهای «رامونا» و «هنری زلزله» و «گودون» و «نیکولا کوچولو» لذت می‌برند. حتی دوست دارند پندها را هم با خوشمزگی بشنوند و مهارت‌های اجتماعی را در لابه‌لای شیطنت‌ها بیاموزند. بنابراین نوشته‌های رایان موزس را می‌خوانند، اما ادبیات تعلیمی ما را نگاه هم نمی‌کنند.»