یک متخصص طب سنتی گفت: مصرف عرقیجات در ماه رمضان توصیه نمی شود، زیرا این نوشیدنی ها خنک کننده کبد هستند و نه خنک کننده بدن.
اقباله ذاکر حسینی با تاکید بر مصرف نوشیدنی های ولرم در وعده های افطار، اظهار کرد: به دلیل طبع سرد بدن لازم است در وعده افطار از نوشیدنی های ولرم همراه با مواد دارای قند طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین استفاده شود، چرا که این مواد شیرین علاوه بر تنظیم قندخون بدن خاصیت سم زدایی نیز دارند.
وی درباره مواد غذایی پیشنهادی در ماه رمضان که به رفع عطش کمک می کنند، بیان کرد: دم کردن برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل و تهیه به صورت شربت و نوشیدن آن بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد.
ذاکر حسینی افزود: در میان عرقیات تنها کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می شود نوشیدنی هایی مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط کرده و سپس استفاده کرد.
این متخصص طب سنتی، تمبر هندی را به عنوان یکی از مواد غذایی مفید در ماه رمضان معرفی کرد و گفت: خیس دادن تمبر هندی و صاف کردن آن و سپس مخلوط آن با عسل و تهیه به صورت شربت، نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان محسوب می شود.
وی افزود: می توان از دم کرده لیمو عمانی و همچنین مخلوط زردآلوی تازه همراه عسل نیز به عنوان مواد غذایی مناسب جهت رفع عطش و سنگینی معده استفاده کرد.
منبع : سیمرغ
بازنشر : ایران گراند
یکی از شایع ترین شکایات در ماه رمضان ، بوی بد دهان به علت خشکی دهان است که به هنگام روزه گرفتن حاصل می شود. در اینجا چند مورد راهنمایی را برای از بین بردن بوی بد دهان برایتان قرار داده ایم.
1 - در طول روز بهداشت دهان خود را فراموش نکنید. برخی از افراد به هنگام روزه گرفتن از مسواک زدن دندان های خود اجتناب می کنند ، در صورتی که تا زمانی که شما آن را قورت ندهید ، روزه باطل نخواهد شد. به طور منظم و مانند روزهای دیگر دندان ها را در طول روز مسواک کنید. از دهان شوی کمتر استفاده کنید؛ چرا که باعث خشک شدن دهان می شود و برای از بین بردن ذرات ریز لابه لای دندان ها از نخ دندان استفاده کنید.
2 - توصیه می شود که نوشیدن حداقل 2 تا 3 لیوان آب را در طول شب فراموش نکنید؛ چرا که نوشیدن آب بیشتر باعث می شود که آب زیادی در بدن ذخیره شده و بدن در طول روز آب کافی داشته باشد. در این صورت با مشکل بوی بد دهان مواجه نمی شوید.
3 - از خوردن غذاهایی مانند پیاز و سیر که طعم و بوی بدی را به دهن می دهند، اجتناب کنید .چرا که بوی بد این نوع مواد غذایی به راحتی از بین نمی رود .
4 - پنیر حاوی فسفات زیادی می باشد که بهتر است در این روزها به مقدار زیادی مصرف شود و علاوه بر آن پنیر غنی از کلسیم می باشد که برای جلوگیری از خشکی دهان بسیار موثر است. همان طور که می دانید خشکی دهان یکی از علل ایجاد بوی بد دهان است..
5 - ویتامین C در بدن از طریق خوردن مواد غذایی مانند پرتقال و خربزه باید تامین شود و همچنین برای جلوگیری از رشد باکتری ها باید میوه های طبیعی و تازه بخوریم و از خوردن مکمل ها که باعث تولید بوی بد دهان می شود، جلوگیری کرد.
6 - باید در این روزها ازادویه جات مانند رزماری، نعناع و هل در درست کردن غذاها استفاده کرد؛ چرا که باعث از بین بردن بوی بد دهان خواهد شد.
7 - سیگار نکشید!
کشیدن سیگار در بد بو شدن دهان تاثیر بسزایی دارد. ماه رمضان بهترین زمان برای ترک سیگار می باشد.
8 - از چوب های مسواک که در واقع مسواک هایی سنتی اسلامی می باشند استفاده کنید
شاخه هایی که مصرف آن ها کمک زیادی به کشتن باکتری ها و از بین بردن بیماری های دهان و لثه خواهد کرد که این یکی از توصیه های حضرت محمد (ص) می باشد.
منبع : سیمرغ
بازنشر : ایران گراند
خداوند مهربان که این روزها افتخار بندگی را نصیب ما کرده و ما را همچون بندگان پاکش به مهمانی دعوت کرده به هیچ وجه دلش نمی خواهد که بندگانش در سختی قرار بگیرند و رنج و گرسنگی را تحمل کنند. شاهد این مدعا آیه 185 سوره بقره است که می گوید:«یریدالله بکم الیسر ولا یرید بکم العسر»
«خداوند آسایش شما را می خواهد، نه زحمت شما را.»
اما در ادامه گفته:«اجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی»
« در دعای دعاکننده هنگامی که مرا می خواند، پاسخ می گویم، پس باید دعوت مرا را بپذیرند.»
این دعوت خداست. دعوتی که اجابت را بشارت داده. پاسخ این دعوت را خود خدا خواهد داد. او که حاکم آسمان و زمین است. پس مشکل از ماست اگر کم می آوریم. مشکل از اندیشه جزء فکر ماست. اندیشه ما که کل را فراموش می کند و جزء را در نظر می گیرد. گرسنگی را در نظر می گیرد و در نظر نمی گیرد که این یک دعوت آسمانی است و هر دعوت آسمانی یک پاسخ آسمانی خواهد داشت. پاسخی به وسعت آسمان و زمین، آنقدر وسیع که از دایره درک ما خارج است. پس حالا که مهمان خدا شده ایم، آن چنان رفتار کنیم که لایق مهمانی خداوند آسمان و زمین باشیم. لایق رحمت او! لایق درهایی که این روزها گشوده می شود و لایق اجابت شدن.
حالا که فرصتی به ما داده شده که از چشمه رحمت بی کران خداوند جرعه ای بنوشیم، دعوتش را اجابت کنیم و آن چنان بندگی کنیم که اگر روزی دستمان به آسمان بلند شد و دلمان شکست و پریشان شدیم، دعاهای مان قبل از پایین آمدن دست های مان اجابت شود.
چرا در هنگام روزه داری عصبی می شویم؟
یک متخصص تغذیه در این مورد می گوید: ذهن و روان و جسم یک مثلث تشکیل می دهند که کاملا به هم وابسته اند و وقتی جسم دچار یک تغییر شود، ذهن و روان را تحت تاثیر قرار می دهد و بالعکس!
این مسئله را افرادی که رژیم غذایی می گیرند، تجربه کرده اند. به طور مثال فردی که رژیم می گیرد، اگر در حالت عادی ساعت 2 بعدازظهر ناهار می خورده در زمان رژیم از ساعت 12 ظهر احساس گرسنگی می کند. این در واقع بازی ذهن است. دکتر عباس ملکی افزود: در حالت روزه داری هم ذهن وارد عمل می شود و با یادآوری گرسنگی، شخص را به بازی می گیرد.
وی گفت: این بازی ذهن روی جسم و روان تاثیر می گذارد و فرد حس می کند جسمش بی رمق شده و این مسئله روی روان او تاثیر می گذارد. لذا برخی از افراد در هنگام روزه داری، رفتارهای عصبی و هیستریک از خود نشان می دهند که بیشتر به بازی ذهن برمی گردد.
دکتر ملکی در ادامه گفت: در واقع روزه داری زمان مناسبی است که ما بتوانیم ذهن را به کنترل خود درآوریم و اجازه ندهیم ذهن، ما را به بازی بگیرد و جسم و روان ما را تحت تاثیر قرار دهد.
روزه داری موجب ترک عادت می شود
وی افزود: یکی از ویژگی های انسان در مورد تغذیه این است که به مرور زمان به یک شیوه غذایی عادت می کند.
به طور مثال افراد صبح که از خواب بیدار می شوند، روش های صبحانه خوردنشان متفاوت است و هرفردی به این روش عادت می کند و در واقع عادت به مرور تبدیل به نوعی اعتیاد می شود. مثلا فرد اگر راس یک ساعت خاص چای یا قهوه نخورد، سردرد می گیرد و سیستم زندگی اش به هم می ریزد. اما روزه نوعی ترک عادت است و به افراد می آموزد که روش های معمول زندگی را برای مدتی کنار گذاشته و با روشی جدید آداب خوردن را رعایت می کنند.
بنابراین روزه باعث ترک عادت می شود و همین مساله کمک زیادی می کند که ما از عادات اعتیادآور تغذیه ای دور شویم. دکتر ملکی گفت: البته همین ترک عادت، در افرادی که سیستم تغذیه ای درآن ها روبه اعتیاد گذاشته، نوعی سردرگمی ایجاد می کند.
بنابراین ترک عادت در ایام روزه داری هم می تواند در افرادی که عادت داشتند به شیوه ای خاص غذا بخورند، ایجاد استرس و عصبانیت کند. که البته این نشانه خوبی است. درست مانند کسی که در حال ترک اعتیاد است و حال خوبی ندارد، اما پس از این دوره بدنش سم زدایی می شود.
دکتر ملکی گفت: ترک عادت در ایام روزه داری هم به همین نحو است و فرد با تغییر رژیم غذایی خود را از یک اعتیاد تغذیه ای رها می کند و این یکی دیگر از فواید روزه است.
این متخصص تغذیه افزود: روزه داری تمرینی است برای کنترل ذهن و ترک عادت تا بیاموزیم ذهنمان را تحت کنترل خودمان درآوریم تا با تسلط برجسم و روان، موجب عصبی شدن ما نشود و همچنین با همین کنترل کردن، در هنگام تغییر رژیم غذایی، فشاری به بدن وارد نخواهد آمد. چرا که ذهن، بسیار قدرتمند و فعال است و همان قدر که قدرت دارد روی جسم و روان ما تاثیرگذاشته و ما را از مدار خارج کند، همان قدر هم با کنترل صحیح قادر است کارهای بزرگ و اساسی در ما ایجاد کند.
وی افزود: در واقع روزه، شکل ظاهری قضیه است و ماه رمضان، فلسفه و باطنی عمیق در پشت خود دارد و در واقع هدف از روزه داری فقط نخوردن و نیاشامیدن و تغییر روش تغذیه نیست؛ بلکه هدف، ایجاد یک تحول درونی است که انسان روزه دار باید در پایان ماه رمضان به آن تحول درونی دست پیدا کرده باشد و همزمان با عید فطر، عیدی در درون فرد ایجاد شده باشد و فرد شاهد یک تحول در درون خود باشد. بنابراین کنترل آگاهانه افراد در این ایام کمک زیادی به آن ها خواهد کرد که درونشان را متحول کنند و با این تحول از رحمت بیکران خداوند برخوردار شوند.
پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک
یکی از عواملی که باعث می شود ما به هم بریزیم و غمگین شویم و دیگران را هم غمگین کنیم، پندار ماست. به محض این که در ذهنمان قضاوتی منفی در مورد کسی می کنیم. اولین کسی که مورد آسیب قرار می گیرد، خود ما هستیم. بعد از این که این فکر منفی در ذهن ما شکل گرفت، آن را به زبان می آوریم و «غیبت» شکل می گیرد. هنوز هم اولین کسی که در معرض آسیب است خودمان هستیم. به همین دلیل در شریعت ما غیبت را به خوردن گوشت مرده برادر تشبیه کرده اند. چرا که غیبت به همین میزان کراهت دارد و بعد از گفتار، پندار ما تبدیل به کردار می شود و ممکن است با رفتاری ناشایست دلی بشکنیم یا حقی را ضایع کنیم. اینجاست که مرتکب ظلم می شویم و یقینا نتیجه هرظلمی به خودمان بازخواهد گشت؛ چرا که دنیا دار مکافات است.
و خداوند ظالمان را دوست نمی دارد. اینجاست که به یاد این حدیث می افتیم که «مسلمان کسی است که دیگران از دست و زبان او در امان بمانند.»
ماه رمضان زمان تمرین خوب بودن است. تمرین بد نبودن. آنچه دراین ماه به ما سفارش می شود، روزه بودن تمام اعضا و جوارح ماست. روزه بودن ذهن از قضاوت ها. چرا که ما حق نداریم در مورد افراد قضاوت کنیم با این حال چشم عادت کرده که عیب ها را ببیند و ذهن عادت کرده که افراد را حلاجی کند. عادت کرده ایم افراد را زیر ذره بین قرار دهیم و آنچه را به ما مربوط نمی شود، مورد قضاوت قرار دهیم؛ یا این که در قرآن آمده: «ای کسانی که ایمان آورده اید، از بعضی گمان ها بپرهیزید که برخی گمان ها گناه هستند.»
اما ما عادت کرده ایم هرجور دلمان می خواهد فکر کنیم. فکر کنیم که فلان زن و شوهر به هم نمی آیند و فلان زن از شوهرش سرتر است و فلانی لیاقت این خانه و زندگی را ندارد.
از ماست که برماست
در خیابان به افرادی که نمی شناسیم نمره می دهیم. اگر فردی سوار ماشین آخرین مدل است، نگاهش می کنیم و در دلمان می گوییم، این آدم با این قیافه سوار چه ماشینی شده! آن وقت من...
اگر به یک مهمانی یا یک عروسی برویم، بعد از خارج شدن از آنجا به تک تک افراد نمره رد یا قبولی می دهیم و همه را از روی ظاهرشان قضاوت می کنیم و همین امر باعث شده، همه آدم ها ظاهر خود را آراسته کنند و فکری به حال باطنشان نکنند چرا که ما از آن ها ظاهر را خواسته ایم. ما سیرت را فدای صورت کرده ایم و آنچه به ما می رسد، بازتابی از عمل خودمان است.
و واقعا باید بگوییم «از ماست که برماست.»
در این ماه فرصت مناسبی است که پندارمان را تربیت کنیم. ذهنمان را مانند یک کودک تحت اختیار بگیریم و به او اجازه ندهیم به هرکجا که دلش می خواهد سرک بکشد. برایش حد و مرز قائل شویم تا از حد خود خارج نشود. ماه رمضان فقط نخوردن و نیاشامیدن نیست. تمرین بندگی است. وظیفه بنده این نیست که در کار سایر بندگان خدا دخالت کند. وظیفه بنده این است که خودش را اصلاح کند.
از دست تو زبان!
وقتی ذهنمان آن قدر لاابالی و بی قید باشد که هرجور دلش می خواهد رفتار کند و هرفکر منفی را به اما القا کند، طبیعی است که اگر جلویش را نگیریم و مقابلش نایستیم، زبان هم درگیر خواهد شد. می گویند زبان استخوان ندارد، اما گاهی برنده تر از شمشیر می شود.
درست است هرکدام از ما بارها دلمان از دست زبان دیگران شکسته و یقینا با زبانمان دل های زیادی را شکسته ایم.
شاید وقت آن رسیده که این زبان را هم کنترل کنیم و نگذاریم دل بشکند و یادمان باشد اگر دلی شکسته شود، یقینا و به طور حتم یک روز نتیجه اش را خواهیم دید.
عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت
از این مرحله که بگذریم، می رسیم به عیب جویی از دیگران! خودمان را بری از هرگناه و اشتباه می بینیم و دیگران را زیر ذره بین می گذاریم.
انگار که هیچ وقت دچار هیچ خطایی نشده ایم و همواره پاک و معصوم زندگی کرده ایم.
خود را پاک می دانیم و وظیفه خود که عیب های دیگران را پیدا و خودشان و به دیگران گوشزد می کنیم.
غافل از این که حقیقت چیزی غیر از آن چیزی است که ما می بینیم و شاید اگر ما در شرایط آن شخص بودیم و جایگاه او را داشتیم و زندگی با ما آن گونه رفتاری کرد که با او کرده، ما به مراتب بدتر از او رفتار می کردیم.
پس یک بار هم که شده به خودمان بگوییم:
«عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت/ که گناه دگران برتو نخواهند نوشت»
این روزها، روزهای تحول است، روزهای تربیت کردن خود، روزهای ویران شدن. ویران شویم تا شاید از ویرانه های وجودمان جوانه های عشق بروید.
یادمان باشد اگر گرسنگی و تشنگی به ما فشار آورد و گرما اذیتمان کرد، بازهم شان ما این است که مهمان خدا هستیم و نگذاریم سختی روزه داریمان دیگران را به سختی بیندازد و «بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریم»
منبع:سلامت نیوز