دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری

نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری

 نویسنده : دکتر محمدعلی زلفی گل

 


از جمله راهکارهای عملی برای تحقق نوآوری و شکوفایی در عرصه های مختلف اجتماعی، علمی، سیاسی و اقتصادی در جامعه نوآوری فرهنگی است. با نوآوری فرهنگی و فرهنگ سازی است که فرهنگ نوآوری ایجاد شده و باعث شکوفایی جامعه می شود. هر گونه توسعه ای به فرهنگ خاص خودش نیاز دارد که باید طراحی و مهندسی شود. در نوآوری فرهنگی، باید نقش عوام جامعه پررنگ دیده شود.
 

1- نوآوری فرهنگی و فرهنگ توسعه

دانش، ثروت و سلامت از مؤلفه های اصلی توسعه پایدار است، توسعه نتیجه کمی یک مقوله کیفی به نام رشد است و از اساسی ترین شرایط رسیدن به توسعه پایدار این است که منابع مادی یک کشور برای رفاه فعلی شهروندان به حراج گذاشته نشود، زیرا در این صورت نسل های آینده در برآوردن نیازهای خویش دچار مشکل خواهند شد. اگرچه رکن دانش و نقش آن در توسعه، وابستگی جدی با نخبگان علمی، فنی، هنری و فرهنگی (خواص) دارد و درگیر کردن ایشان در این امر مقدس سرعت رسیدن به توسعه را افزایش داده و زمان دستیابی به آن را کاهش می دهد و با توجه به این واقعیت که علم و دانش و آثار آن که فناوری نامیده می شود، به حصار مرزها خواسته و ناخواسته محدود نمی شود، ولی امروزه نقش عامه مردم (عوام) در راه رسیدن به توسعه پایدار را نمی توان نادیده گرفت. زیرا مردم عادی هستند که با واکنش خویش به سیاست ها و قوانین اجرایی حاکمان و آراء و نظریات اندیشمندان و دانشمندان نوع فرهنگ عمومی جامعه را شکل می دهند و از طرفی با رأی خویش در نظام مردم سالار ،حاکمان و قانونگذاران را انتخاب می کنند و در واقع خود در نوع فرهنگ سازی، قانونگذاری، نیازسنجی و نیازآفرینی ای که توسط حاکمان طراحی و به اجرا در می آید، نقش غیرمستقیم دارند. پس فرهنگ هر جامعه شالوده تحولات مثبت و یا منفی است. بنابر این دوستان و دشمنان یک ملت این مسیر تحول را خوب می شناسند. دشمنان خوب می دانند برای دستبرد به فرهنگ یک کشور راه های زیادی وجود دارد که به حضور فیزیکی نیاز ندارد.
از طرفی دوستان یک ملت هم خوب می دانند که پیشرفت از مسیر فرهنگ روش مناسبی برای تغییر فکر و انگیزه افراد به جای جسم آن هاست، به همین دلیل در تحولات سیاسی در کشورهای پیشرفته بدنه کارشناسی امور اجرایی تغییر نمی کند و صرفاً فرهنگ تفکر، تصمیم سازی و تصمیم گیری و روش اجرا تغییر می کند. به همین دلیل هر روز مدهای جدیدی در عرصه لباس، قیافه، رفتار، کردار و گفتار وارد فرهنگ ما می شود. ما باید بپذیریم که فرهنگ مثل سایر امور و متأثر از آن ها از جمله علم در حال زایش، رشد و تحول است. علم، فن و تکنولوژی جدید فرهنگ نو را ایجاد خواهد کرد و محترمانه فرهنگ پیشین را تحت عنوان فرهنگ قدیمی و سنتی در بستر تاریخ بایگانی می کند. فقه پویای اسلامی مؤید این واقعیت بوده و نیازسنجی و نیازآفرینی را که بر پایه نوآوری باشد ، آن را یک ضرورت می شمارد.
اگر خواص ما یعنی حاکمان، دانشمندان و اندیشمندان به دنبال نوآوری در عرصه های مختلف زندگی مادی و معنوی نباشند و مدهای جاذبه دار نو برای عوام عرضه و فرهنگ سازی در آن راستا نکنند، دیگران بر اساس اهداف خودشان زحمت این کار را تقبل نموده و با نوآوری خویش در تولید علم و تکنولوژی، استفاده از علم و تکنولوژی نو را تحت عنوان مد و فرهنگ جدید به ملت های نابرخوردار (محروم) می فروشند و ثروت و عمر آن ها را مصادره نموده و آن ها را رفاه طلب و تابع از مدهای خویش می کنند. ما حق نداریم جوانانمان را سرزنش کنیم به خاطر تبعیت از مدها، ریخت و قیافه های دیگران، زیرا آن ها هر چیز نو را در خارج از دیار خودمان می بینند، آن ها نواندیش و نوجو هستند و خواص جامعه هم برای آن ها کم کاری کرده اند.
راستی چرا ما، نفتمان این ثروت بین نسلی را پس از یک قرن خام می فروشیم و به فکر افت بهای سرمایه های ملی نیستیم. در صورتی که اگر فرهنگ نوآوری در جامعه حکمفرما می بود، حتماً خواص از خود می پرسیدند ما درصد بالایی بی کاری داریم، چرا ماده خامی را که در اثر تحقیق و پژوهش می توان اجزای آن را شناسایی و جداسازی کرد ، آن را باید فروخت؟ راه دیگری برای تبدیل آن به ثروت و اشتغال وجود ندارد؟ آیا نمی توان با ایجاد صنایع تبدیلی مختلف هم اشتغال ایجاد نمود و هم با فرآوری محصولات نفتی از هر بشکه نفت چندین برابر درآمد ایجاد کرد. هر نظام حکومتی اهدافی را برای خود تعریف و برنامه هایی را برای تحقق آن ها طراحی و به اجرا در می آورد.
در ایران ، 2500 سال حکومت استبداد شاهنشاهی و حاکمیت ارباب رعیتی فرهنگی را ایجاد کرده است که پالایش و بازسازی آن خود به نوآوری نیاز دارد. به همین دلیل انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی به شمار می آید و مهندسی فرهنگی بر اساس نظام حکومتی مردم سالاری دینی و با اجرای قوانینی که مبتنی بر شرع است، مقدم بر سایر امور بوده و هست. پس نوآوری فرهنگی است که می تواند فرهنگ خودباوری و نوآوری را در یک جامعه ایجاد نماید.
 

2- نوآوری و پالایش فرهنگی در عرصه اجتماعی

 در نظام سلطنتی و ارباب رعیتی مردم دسته بندی می شدند و هر کدام در یک سطح خاصی قرار می گرفتند، در صورتی که در نظام مردم سالاری دینی یعنی جمهوری اسلامی جایگاه افراد را دانایی و توانایی آن ها تعیین می کند و در چنین شرایطی رقابت سالم زمینه رشد اقشار مختلف جامعه را ایجاد و استعدادها شکوفا شده و رقابت مقبول و حسادت مذموم است. در نظام جمهوری اسلامی حاکمان خود را خدمتگزار و مردم را ولی نعمت خود می دانند و باید بدانند. در حالی که در نظام ارباب رعیتی قانون گریزی یک هنر محسوب می شده و زر و زور دلیل حاکمیت بر افراد بوده است. زر و زور بیشتر مقبولیت بیشتری را در پی داشته است. در نظام جمهوری اسلامی ملاک مقبولیت سلامت نفس، تعهد و تخصص بیشتر است و تمام مردم در قبال قانون یکسانند.
طبیعی است که چنین تحولی نوآوری جدی در بازسازی و مهندسی فرهنگی را می طلبد. قانون گریزی در نظام جمهوری اسلامی نه تنها جرم بلکه گناه است. در حالی که قانون حکومت حاکم جائر حکم دیگری دارد. متولیان فرهنگی کشور با توجه به تدبیر مقام معظم رهبری در فرهنگ سازی نوین در جامعه که شاه بیت آن ها در نامگذاری سال های جدید در هنگام تحویل سال توسط ایشان اعلام می شود ،وظیفه بسیار سنگین تر نسبت به خواص دیگر جامعه دارند. ایشان با تکیه به نوآوری در امور فرهنگ باید در خصوص مواردی از جمله: تحریف و تخریب، تفکر و تحجر، رابطه یا ضابطه، گریز یا گزیر، قریبه و غریبه، حقایق و سلایق، هدایت و حمایت، تأمل و تحمل، کمیت و کیفیت و... دست به پالایش جدی بزنند و زنگارهای باقی مانده از فرهنگ استبدادی را با فرهنگ ناب اسلامی جایگزین نمایند.
 

3- فرهنگ نوآوری در عرصه علمی

اگرچه قدرتمندترین ابزار برای تغییر و دگرگون ساختن جامعه و جهان، علم و تکنولوژی بوده و فرهنگ جدید با علم و فن جدید ایجاد می شود. ولی نمی توان فرهنگ علم دوستی و علم باوری را در رشد علم و تکنولوژی نادیده گرفت. فرهنگ علم باوری حاکم بر یک جامعه است که انگیزه لازم را برای مردم به ویژه نسل جوان برای کسب، کشف و بکارگیری علم و دانش ایجاد می کند. انسان بی انگیزه مرده است و فرهنگ بی نشاط و کهنه انسان های بی انگیزه تربیت می کند. پس فرهنگ سازی و مدسازی شروع عالمانه و عاقلانه برای انجام هر کاری است. کارهای بزرگ تر نوآوری فرهنگی انسان های بزرگ تری را طلب می کند. نوآوری پیشنیاز شکوفایی هر استعدادی است و شکوفایی ثمره نوآوری ها در عرصه های مختلف از جمله علمی است. به قول بزرگان، عالمان و انسان های بزرگ برای حل هر مسأله ای یا راهی خواهند ساخت و یا راهی خواهند یافت.
در دنیای پر رمز و راز کنونی راهی جز دانایی و توانایی برای بقا وجود ندارد. در میدان رقابت جهانی کسی برنده است که از طریق پژوهش، تحقیق و تفکر چیزهایی را ببیند که دیگران ندیدند و به چیزهایی بیندیشد که دیگران نیندیشند و آثار چنین بینش و اندیشه خویش را در محصول خویش بروز و ظهور دهد. چنین اقدامی در این صورت عین نوآوری و شکوفایی است. نوآوری ملزومات دیگری هم دارد. ازجمله بستر مناسب و مجهز آموزشی و پژوهشی، شایسته سالاری، حمایت از مالکیت های فکر، توجه ویژه به نخبگان، طراحی معیارهای کارآمد سنجشی و انگیزشی و محترم شمردن کمیت و بها دادن شایسته به کیفیت در عرضه و ارزیابی هر محصولی.
 

4- فرهنگ نوآوری در عرصه اقتصادی

چنانچه کسب ثروت از طریق حلال به یک فرهنگ تبدیل شود و ثروتمند بودن حاصل از نخبگی، نبوغ و نوآوری ضد فرهنگ تلقی نشود و این باور در مردم ایجاد گردد که امنیت لازم برای ثروت و سرمایه در کشور وجود دارد و ثروتمندان و صنایع خصوصی و دولتی می توانند با اتکاء و بهره مندی از پتانسیل نخبگان و متخصصان و تمکین به قوانین مالیاتی و شرعی، ثروت خویش را افزایش دهند و عوام هم چنین فرهنگی را در نظام جمهوری اسلامی می پذیرند.
همچنین در صورتی که تمامی شرکت های دولتی و خصوصی موظف شوند که واحدهایی تحت عنوان مرکز پژوهشی تخصصی داشته باشند و درصدی از درآمدهای خویش را بالاجبار در خصوص پژوهش هزینه نمایند. آن وقت می توان فرهنگ غاصبانه کنونی ارجح دانستن اجناس خارجی را با ارجح دانستن اجناس تولید داخل جایگزین کرد. آن وقت هر ایرانی می داند ریالی که برای خرید اجناس داخلی هزینه می کند کمکی به اشتغال یک هموطن خویش است، که آن هموطن، می تواند فرزند، برادر، خواهر یا بستگانش هم باشد. در عرصه بین المللی نیز برای رقابت اقتصادی راهی جز نوآوری در محصولات نیست و برای افزایش ارزش پول ملی نیز از تجارب دیگر کشورها باید استفاده کرد و با نوآوری آن را بومی کرد. یکی از راه ها حذف چهار (4) صفر از پول ملی است ، مشروط بر این که راهکارهای لازم برای جلوگیری از سقوط مجدد آن و اجرایی شدن آن وجود اندیشیده شود.

 منابع :
- روزنامه قدس
-
http://tooba-ir.org

 

اطلاعات شگفت انگیز درباره چشم

اطلاعات شگفت انگیز درباره چشم 
 
1-چشم ها بعد از مغز، پیچیده ترین عضو بدن شما هستند.

2- چشم ها بیش از 2 میلیون بخش فعال دارند.

3- چشم ها در هر ساعت 36000 بایت (bits: واحد اندازه گیری اطلاعات) اطلاعات را تهیه می کنند.

4- در شرایط مناسب و صحیح می توانند روشنایی یک منبع نور را در فاصله 5/22 کیلومتری تشخیص دهند.

5- نزدیک به 85 درصد کل معلومات شما از طریق چشم ها به دست می آید.

6- چشم ها از 65 درصد مسیرهای منتهی به مغز استفاده می کنند.

7- چشم ها می توانند فوراً صدها ماهیچه و اندام را در بدن شما فعال کنند.

8- در طی یک عمر طبیعی، چشم ها می توانند مانند یک دوربین، 24 میلیون عکس از دنیای اطرافتان

برای شما بگیرند.

9- ماهیچه هایی که از داخل، چشم های شما را حرکت می دهند، قوی ترین عضلات برای این کار هستند.

این عضلات 100 برابر قوی تر از مقدار مورد نیاز هستند.

10- کره چشم افراد بزرگسال حدود 5/2 سانتیمتر قطر دارد. از کل سطح کره چشم، فقط یک ششم آن

یعنی قسمت جلویی آن در معرض دید قرار دارد.

11- چشم ها تنها قسمتی از بدن هستند که می توانند در هر زمانی صد در صد فعال باشند، شب یا روز

بدون هیچ استراحتی. پلک های چشم و ماهیچه های خارجی چشم نیاز به استراحت دارند، حالت لیز بودن و نرمی سطح چشم بایستی از نو تجدید شود، ولی خود چشم ها هرگز نیاز به استراحت ندارند. با این همه، هر چند وقت یک بار به چشم هایتان استراحت دهید.

12- بینایی چشم ها، با ارزش ترین حس برای شماست. لذا به خوبی از آن ها مراقبت کنید

و در حفظ سلامتی آن ها کوشا باشید. 

منبع: منتظر

مدیریت تحول

مدیریت تحول

گردآوری: ناوه کار

 

 

براساس نتــــایج پژوهش های انجام شده، به طور مشخص عامل موفقیت اساسی برای ایجاد تحولات عمده در سازمان، پشتیبانی اجرایی مشهود و فعال از این فرایند است.
متاسفانه برخی مجریان تحول از نتایج این مطالعات تجربی آگاه نیستند و حتی آن هایی که از اهمیت نقش خود آگاهند نیز اغلب متوجه نیستند کـــه چنین پشتیبانی موثری چه مشخصه هایی دارد.
در یک مطالعه تجربی، از شرکت کنندگان خواسته شد تا نقش پشتیبانان اجرایی تحول را تبیین کرده و فهرستی از اشتباهات احتمالی را نیز برای اجتناب از این موارد ارائه دهند. این مطالعه، مبتنی بر بهترین تجربیات حاصله از تحقیقات انجام شده در زمینه مدیریت تحول است و سومین تحقیق موسسه پروسی واقع در ایالت کلرادو (ایالات متحده) طی شش سال گذشته است که بهترین تجربیات را در مدیریت تحول موردبررسی قرار می دهد.
۲۸۸ سازمان از ۵۱ کشور جهان دراین تحقیق شرکت کرده اند. اطلاعات مربوط به این گزارش در سایت
www.change-management.com دردسترس است.

● پنج نقش اساسی
شرکت کنندگان در این مطالعه تجربی، پنج نقش اساسی را برای مدیران ارشد بانی تحول در سازمان توصیه کردند:
۱ - در مقرر کردن یک بودجه و تعیین منابع مناسب برای پروژه، هماهنگی های لازم را ایجاد کنید:
▪بین کار پروژه تحول و کار روزمره خود، اولویت بندی کنید‍‍؛
▪از حامیان تخصیص بهترین منابع برای تیم پروژه تحول، باشید؛
▪سرمایه لازم را فراهم کرده و به پروژه تحول تخصیص دهید‍؛
▪برای پشتیبانی از این پروژه، یک مدیر باتجربه در مدیریت تحول را منصوب کنید.
۲ - در طول این پروژه، با تیم پروژه فعالانه همکاری کنید:
▪در تعریف برنامه و طرح نهایی پروژه یاری رسانید‍؛
▪در جلسات کلیدی مشارکت داشته باشید؛
▪ضرب الاجل ها و انتظارات مشخصی را مقرر کنید؛
▪بر موارد قابل تحویل، نظارت داشته باشید؛
▪خود را دردسترس اعضای تیم قرار دهید؛
▪منتظر نتایج باشید و مسئولیت پذیری را در اعضای تیم تقویت کنید.
۳ - سایر مدیران ارشد سازمان را متعهد و پشتیبان فرایند تحول سازید:
▪ابعاد پروژه را برای هم ردیف های خود تبیین کنید؛
▪سهامداران ذی نفوذ و کلیدی سازمان را در جریان تحولات قرار دهید؛
▪ضرورت تحول را به گفتگو بگذارید و به تبیین این فراینـــــــد برای سایر رهبران کسب و کارتان بپردازید؛
▪مدیران میانی را نسبت به فرایند تحول مسئول سازید؛
▪شورای راهبری تحول، متشکل از سهامداران ذی نفوذ و کلیدی را تشکیل داده و آن را هدایت کنید؛
▪در برابر مقاومت سایر مدیران ارشد بایستید.
۴ - برای تحول، یک سخنگوی فعال وحاضر در صحنه باشید:
▪ضرورت تحول را برای کارکنان درمیان بگذارید؛
▪دیگران را در ریسک عدم تحول و نیز تبعات مالی آن شریک سازید؛
▪چشم انداز و اهداف کلان تحول را به تفصیل بیان کنید؛
▪در طول اجرای برنامه تحول، حضوری فعال و مشهود داشته باشید؛
▪برنامه تحول را به استراتژی کسب و کار سازمان پیوند بزنید.
۵ - در تحت کنترل درآوردن نقاط مقاومت کلیدی، کمک کنید:
▪کمک کنید تا تیم پروژه، دورنمای سیاسی تحول و نقاط حساس آن را درک کند؛
▪درصورت نیاز، از نفوذ و اختیارات خود استفاده کنید؛
▪انتظارات مشخصی را برای کارکنان و مدیران میانی مقرر دارید.


● معمول ترین اشتباهات
شرکت کنندگان در این تحقیق، نکات ذیل را نیز به عنوان اشتباهات عمومی مدیران ارشد بانی تحول در سازمان، ذکر کرده اند تا مدیران ارشد سایر سازمان ها، از این موارد اجتناب کنند:
۱ - قطع ارتباط از فرایند تغییر، پس از مدتی که تحول رخ می دهد؛ ۲ - کناره گیری از مسئولیت تحول و یا واگذار کردن آن به مدیر پروژه تحول، پس از استقرار فرایند تحول؛
۳ - قطع تبادل نظر و استدلال کردن برای کارکنان و مدیران پیرامون نیاز به تغییر و وضعیت آینده (چشم انداز) در زمان های مختلف و از راه های گوناگون؛
۴ - قصور در ایجــاد اتحادی میان رهبران کسب و کار و سهامداران ذی نفوذ تا پروژه را پشتیبانی کنند؛
۵ - راه اندازی پروژه تحول جدید، بلافاصله پس از شروع پروژه جاری (تحت الشعاع قرارگرفتن پروژه اول)؛
۶ - دست کم گرفتن مقاومت دربرابر تغییر و ناچیز پنداشتن نیاز به تحت کنترل گرفتن افرادی که در حاشیه فرایند تغییر قرار دارند؛
۷ - قصور در برآوردن آن دسته از انتظارات مدیران میانی و سرپرستان که مرتبط با تغییر و فرایند تغییر است؛
۸ - صرف زمانی بسیار اندک برای پیشرفت پروژه و کمک به تیم پروژه جهت غلبه آن ها بر مشکلات.

درمان تیرگی زیر چشم

تغذیه ای برای برطرف شدن تیرگی زیر چشم

 

کبودی و گودی چشم به خصوص پلک پایین می تواند به علل زیر باشد :
سوء تغذیه - خستگی مفرط - کم خوابی یا بی خوابی مزمن و طولانی مدت - فعالیت جنسی افراطی - مشکلات ارگانیکی نظیر بیماری های مزمن کلیوی - مصرف مداوم و مفرط مواد مخدر .

 

 

درمان و روش برخورد با این عارضه بسته به علت آن متفاوت است، ولی آنچه که مهم است رفع این حالت در کوتاه مدت ممکن نیست، مگر از طریق استفاده از کرم های روشن کننده پوست و بعضاً عصاره برخی میوه ها که به صورت لوسیون یا پماد تهیه می گردند و رفع این مشکل اغلب بین ۶ ماه تا یک سال بسته به میزان آن و همکاری فرد متغیرمی باشد.
از جمله مواد غذایی که در رفع این مشکل کمک کننده است ، رژیم غذایی پروتئینی و سرشار از میوه جات و سبزیجات می باشد که کمک به شادابی پوست می کنند.
اجتناب از هر گونه استعمال دخانیات ، آرامش فکری و روحی ، استراحت کامل در طول روز در بهبودی فرد موثر است.
پروتئین‌ها و ویتامین‌های A ، C، E نه تنها با عوامل ایجاد پیری در بدن مقابله می‌کنند، بلکه وظایف اساسی دیگری نیز در تأمین زیبایی و سلامت پوست بدن شما ایفا می‌کنند.

منابع غذایی غنی از پروتئین شامل : انواع گوشت ، تخم مرغ، شیر و ماست و حبوبات است.

ویتامین A در غذاهایی مانند: جگر، شیر، زرده  تخم مرغ و سبزیجات تازه مانند هویج، اسفناج و تره وجود دارد. این ویتامین در ترمیم بافت‌های بدن، نقش بسیار پراهمیتی دارد. ویتامین A نوسازی پوست را افزایش می دهد.

ویتامین C نیز در مکانیسم تولید کلاژن و حفظ عملکرد صحیح و دقیق دستگاه ایمنی بدن ضروری است. مصرف خوراکی ویتامین C به کشسانی پوست کمک می کند، از بروز پارگی و زخم جلوگیری می کند. مرکبات مانند پرتقال ، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی از غنی ترین منابع ویتامین C هستند. غیر از مرکبات،

ویتامین C در کیوی ، انواع توت، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، هندوانه ، طالبی، توت فرنگی، سیب زمینی و سایر سبزیجات و میوه های تازه موجود است.

ویتامین E هم در رشد و نمو بدن بسیار نقش دارد. بهترین منابع غذایی ویتامین E شامل : آجیل ، مارگارین و روغن های گیاهی مثل : روغن جوانه گندم ، سویا، بادام، گردو ، فندق ، ذرت ، دانه کتان و زیتون است.

درمان بوی بد دهان

۱۵ نکته برای برطرف کردن بوی بد دهان

از کجا می توانید بفهمید که دهانتان بوی بدی دارد؟…یا یکی از دوستان شجاعتان به شما واقعیت را می گوید، یا این که خودتان می توانید در مورد خوش بو بودن یا بدبو بودن دهانتان از طریق انجام روش زیر قضاوت کنید:

ابتدا انگشت تمیز خود را داخل دهانتان کرده و به آب دهان انتهای زبانتان بزنید. سپس آن را روی پشت دستتان بمالید . بعد از یک دقیقه که خشک شد ، آن را بو کنید. آیا آن قدر خوشبو هست که دلتان بخواهد آن را ببوسید؟ اگر نه پس می توانید با به کار بردن ۱۵ نکته زیر از شر بوی بد دهانتان خلاص شوید.

۱-باکتری ها یکی از مقصران بوی بد دهان شما هستند. آن ها در میان دندان هایتان و روی زبانتان در حال رشد بوده و در اثر تکثیرشان تولید توکسین بدبویی می کنند.

۲-در قسمتی از لوزه های شما حفراتی وجود دارد که معمولا داخلشان مقداری از مواد غذایی که می خورید ،باقی می ماند ؛ مخصوصا اگر لوزه شما پهن و بزرگ باشد. در اثر ماندن این مواد بوی شبیه پنیر ایجاد می شود.

۳-غذاهایی با بوی تند و زننده مثل  پیاز، سیر و ماهی حتی چند ساعت بعد از مسواک زدن می توانند عامل بوی بد دهان باشند.

۴-عادات بد مثل سیگار کشیدن زیاد یا جویدن تنباکو هم دهان را بدبو می کند.

۵-مشکلات گوارشی مانند برگشتن اسید معده یا رژیم غذایی کم کربو هیدرات هم می تواند عامل بوی بد دهان باشد.

۶-دندان و زبانتان را روزی ۲ بار مسواک بزنید. وقتی دندان ها را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک می کنید ، رو و پشت زبانتان را هم مسواک بزنید . با این کار باکتری های بدبو را از بین می برید.

۷-روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید. پلاک دندانی متشکل از باکتری ها است، که با نخ دندان می توان آن ها را حذف کرد.

۸-می توانید با غرغره کردن آب اکسیژنه بوی بد دهان را کمتر کنید، همچنین استفاده از دهان شویه های آنتی باکتریال در از بین بردن پلاک دندانی هم موثر است.

۹-با استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید نفستان را خوشبو کنید.

۱۰-مقدار کافی آب بنوشید، کمبود آب بدن باعث خشکی دهان و تنفس بدبو می شود.

۱۱-استفاده از داروهای آنتی اسید در کسانی که مشکل رفلاکس اسید معده به دهان را دارند ، می تواند کمک کننده باشد.

۱۲-عفونت سینوس ها یکی دیگر از عوامل بدبو شدن دهان است. پس با مراجعه به پزشک از مشکل سینوس ها آگاه شوید.

۱۳-ماست بخورید تا نفستان خوشبو شود، ماست باعث افزایش و ذخیره شدن باکتری های  خوبی در دستگاه گوارش می شود که در حفظ سلامت دهان موثر است.

۱۴-آدامس های حاوی زایلیتول بجوید. به طور کلی جویدن آدامس آب دهانتان را زیاد کرده که اگر علت بوی بد دهان خشکی آن باشد ،در بر طرف کردن آن موثر است.

۱۵-به دندان پزشک مراجعه کنید. حداقل هر ۶ ماه یک بار با مراجعه به دندانپزشکی از سلامت دهان و لثه های خود اطمینان حاصل کنید.

در صورتی که نکات بالا مشکلتان را بر طرف نکرد ،حتما به پزشک مراجعه کنید. بوی بد دهان می تواند ناشی از عوامل عفونی بیماری های مزمن، برونشیت، دیابت و یا مشکلات کلیوی و کبدی باشد.


.: گردآوری توسط : گروه اینترنتی باتا .:. www.Bata.ir :.