دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

به دخترانمان چه بیاموزیم؟!

‍ ‍ ‍ به دخترانمان چه بیاموزیم؟!

-  دخترم تو چقدر ناز شدی امروز؟
-  دختر کوچولو چقدر لباسات قشنگن! از کجا خریدیشون؟
-  دخترم ماشین مال پسراس! تو باید با عروسک بازی کنی، لوازم آشپرخونتو بیار خاله خاله بازی کن.
-  دخترِ بابا رو ببین، امروز چه ماه شده!!!!!
-  پسر که گریه نمی‌کنه! مگه تو دختری؟
-  آفرین! دختر باید ساکت باشه و یه گوشه بشینه!!!
-  دخترا نباید برن تو کوچه! خطر داره!
-  دختر باید ....
-  دختر نباید .....
و .....
چقدر این جمله‌ها برای شما آشناست؟
چند درصد از ما زمانی که یک دختر بچه را می‌بینیم، واکنش‌هایی جز این‌ها را از خود بروز می‌دهیم؟
چند درصد از ما هنگام مواجهه با یک دختر بچه از استعدادهای او صحبت کردیم و او را به خاطر ویژگی‌های انسانی‌اش ستوده‌ایم؟
چند درصد از ما انتخابمان زمانِ خرید هدیه برای یک دختر بچه، کتاب و بازی فکری بوده و نه عروسک و گل سر و وسایل آشپزخانه و ....؟

تا به حال فکر کرده‌ایم که شاید علت این که دخترانمان در روزگار نوجوانی تا این اندازه به ظاهر و زیبایی خود اهمیت می‌دهند؛ خود ما باشیم؟
آیا غیر از این است که خودِ ما در کودکی با زبان‌های مختلف و از روش‌های متفاوت به او یادآور شده‌ایم که زیبایی صورت او از هر چیز دیگری مهم‌تر است؟

در تولید مثل و ازدیاد نسل‌ها این فرزندپروری است که اهمیت دارد، اما متاسفانه آنقدر روی فرزندآوری تمرکز کرده‌ایم که یادمان رفته حیوانات نیز همین کار را می‌کنند، پس وجه تمایز ما با آن‌ها چیست؟
و این مسئله در مورد فرزند دختر اهمیت فراوان تری دارد. زیرا پسران به خاطر آزادی عملی که در جامعه دارند، این فرصت را دارند که به مرور بعضی نواقص تربیتیِ خود را با حضور در اجتماع و دوستی با افراد مختلف و تجربه موقعیت‌های متفاوت مرتفع کنند، سطح آگاهی خود را بالا ببرند، با نقش‌های واقعی خود آشنا شوند و فرای چهارچوب‌های تعیین شده به پذیرش نقش دلخواه خود بپردازند.

نتایج غفلت از یاد خدا

نتایج غفلت از یاد خدا


شاید برای شما هم پیش آید :
1_مدت هاست که پیچ زندگی ام زیاد شده
2_ مدت هاست تاثیر حرف هایم کم شده
3_ مدت هاست گره کارهایم زیاد شده
4_ مدت هاست دوستانم را دلخور می کنم
5_ مدت هاست کسی حالی از ما نمی پرسد
6_ مدت هاست به دعوتم پاسخ مثبت داده نمی شود
7_ مدت هاست کسب و کارم رونق ندارد
8_ مدتهاست در کارهایم خلاقیت و نو اوری مشاهده نمی شود
9_ مدتهاست عبادت هایم لذت بخش نیست
10_ مدتهاست در امدم خیر و برکت ندارد
11_ مدتهاست زندگی ام طراوت و شادابی ندارد
12_مدتهاست انجام کار برایم لذت بخش نیست
13_ مدت هاست اشک چشم ها خشک شده است
14_ مدت هاست زیبایی ها را نمی بینم و از بیان زشتی ها خوشم می اید
15_ مدت هاست آن طراوت و شادابی را ندارم
16_ مدت هاست هزینه های زندگی ام افزایش یافته است
17_ مدت هاست پول دوا و دکتر زیاد می دهم
18_ مدت هاست که رابطه ام با خانواده سرد و بی روح است
19_ مدت هاست به اینده امیدوار نیستم
20_ مدت هاست مشکلات احاطه ام کرده است و آرامش و آسایش ندارم
21_ مدت هاست انرژی مثبت ندارم و مرتب منفی بافی می کنم
22_ مدت هاست دل و دماغ انجام هیچ کاری را ندارم
و مدت ها ......
چون : براین کلام خدا باور ندارم
( ومن اعرض عن ذکری فان له معیشتا ضنکا) 

هرکسی که از یاد خدا غافل شود، زندگی به او سخت می گذرد.

ایگوی برتری جویی یا شکست دادن دیگران!!!

ایگوی برتری جویی یا شکست دادن دیگران!!!

   انسان ها دوست دارند همیشه در مرکز توجه افراد دیگر باشند، به همین خاطر حس برتری جویی و حس مهم بودن را در درون دارند و این حس باعث می شود آن ها همیشه به دیگران از زاویه ای بالاتر نگاه کنند . این حس کاذب برتری آن ها را تشویق می کند تا به فکر شکست دادن دیگران یا غلبه کردن بر آن ها باشند. با همین حس کوچک در درون، ایگوها تغذیه می شوند.
ما در درون احساس برتری می کنیم و اگر ایگوی مربوطه کمی قوی تر شود و سکان حرکتی ما را در اختیار داشته باشد، کم کم این حس از حالت درونی خارج می شود و به مشاجرات و بحث و جدل و در نهایت به دعوا و کتک کاری می انجامد.

   ناآگاهی و عدم شناخت خود، باعث می شود ما خود را بدون هیچ گونه پشتوانه واقعی در درون و در بیرون، برتر و مهم تر از دیگران فرض کنیم.
این حس کاذب ما را وادار می کند خودمان را برتر بدانیم.
احساس می کنیم اگر اطرافیان ما شکست خورده و زمینگیر باشند، اهمیت ما بیشتر خواهد شد و بیشتر به چشم خواهیم آمد.
احساس می کنیم دیگران بخشی از مشکلی هستند که ما داریم و ما باید آن ها را از بین ببریم، به همین خاطر با هر وسیله، چه مرئی و چه نامرئی می خواهیم بر آن ها غلبه کنیم.

    این ایگو به خاطر حس تحقیری است که فرد در سالیان متوالی آن را تجربه کرده ، هرچند حالا آن را به یاد نمی آورد، ولی احساس حقارت را در درون و در ناخودآگاه خود حس می کند. به همین خاطر در پی کین خواهی از دیگران است.
در پی شکست دیگران است. او می خواهد با حس این غلبه احساس پیروزی بر اطرافیان بکند و با این حس، ایگو برتری جویی در درون او بزرگ تر و بزرگ تر می شود.

   از یاد نبریم که ما در هیچ زمینه ای برتر و بالاتر از دیگران نیستم.
اگر قیافه زیبایی داریم، نباید این ظاهر زیبا مایه فخر و مباهات ما باشد.
اگر ثروت و دارایی داریم، مال و منال دنیوی نباید وسیله ای برای برتر بودن ما باشد.
اگر استعداد ویژه ای در برخی هنرها داریم، این استعداد نباید مایه تفاخر و برتری ما بر دیگران باشد.
اگر به خاطر مطالعه برخی کتاب ها و مقالات، دانش ذهنی بیشتری دارید، این دانش نمی تواند مایه فخر شما باشد.

همه این ها وجود دارند تا شما خودتان را بشناسید، به دانش خودشناسی نائل شوید، هیچ یک از این ها مایه فخر و مباهات بر هیچ چیز و هیچ کسی نیست.

   چه عاملی در درون باعث می شود، شما احساس بزرگی و برتری بر دیگران داشته باشید؟
آیا ملاک های مادی و دنیوی می تواند عامل برتری شما بر دیگران باشد؟
ملاک های معنوی و روحانی چطور؟
در 24 ساعت شبانه روز ببینید در چه ساعات و لحظاتی، حس برتری بر دیگران داشته اید؟
ببینید این حس چرا در شما پدیدار می شود؟
در چه زمینه ای خود را برتر از دیگران احساس می کنید؟ ببینید وقتی بر دیگران غلبه می یابید، در درون شما چه اتفاقی می افتد؟
این خوشحالی درونی بعد از شکست دادن دیگران، به نظرتان چرا پایدار نیست و موقتی است؟
ببینید انرژی به دست آورده شما از این پیروزی، صرف چه چیزی می شود؟

   هیچ چیز عامل برتری شما بر دیگران نیست. شما در یک مرحله و رتبه روحی قرار دارید و دیگران در مرحله ای پایین تر یا بالاتر از شما قرار دارند و دیر یا زود با کار درونی، شما به رتبه افراد بالاتر خواهید رسید و افراد رتبه پایین تر، جای شما را خواهند گرفت.
مسیر سیر و تکامل برای همه موجودات ترسیم شده و هیچ موجودی بر موجودی دیگر هیچ برتری و مزیتی ندارد. شما فقط باید خودتان را بشناسید. اگر به این شناخت نائل شوید، خواهید دید که همه موجودات در یک مسیر در حال حرکتند، برخی تندتر می روند و برخی کندتر، ولی در همه حال حرکت وجود دارد.

   ایگوی برتری جویی بر دیگران، مستقیما تحت تاثیر ایگوی خشونت است.
با عشق و ایثار درونی و بیرونی می توان به جنگ این ایگو رفت.

نظریات فقهی مرحوم قابل


نظریات فقهی مرحوم قابل

1-  به جای خمس اصطلاحی ، انفاق و زکات واجب است و کسی که فردی برخوردار است، از باب « وجوب انفاق » باید یک پنجم مازاد را بپردازد .  مالیات های دولتی می تواند با ادای زکات جایگزین شود .

2-  کسی برخوردار نامیده می شود که در آمدی مازاد بر هزینه های ازدواج ، تحصیل ، شغل و مسکن خود و فرزندانش  دارد ( در حد متعارف و متوسط جامعه ای که در آن زندگی می کند ) . ضمنا سرمایه ی لازم برای کار و شغلی که در پیش می گیرد تا هزینه ی زندگی خود و افراد تحت تکفل خود را به صورت مستمر تأمین کند نیز جزو هزینه محاسبه می شود .

3-  بهره گرفتن از حیوانات حلال گوشتی که غیر مسلمان آن را برای عرضه به بازار محصولات خوراکی، ذبح کرده است، مجاز است .

4-  اهل کتاب طاهرند ، بلکه هر انسانی طاهر است . انسان نجس وجود ندارد .

5-  ازدواج با پیروان شرایع الهی و هر انسانی که حق طلب و ملتزم به مبانی عقلانی و منطقی است، جایز است .

6-  ازدواج موقت دخترانی که به بلوغ رسیده اند و دارای رشد فکری هستند با شرط عدم انجام عمل زناشویی ، حتی بدون اذن پدر جایز است . البته گرفتن اجازه از پدر یا مادر مستحب است.

7-  در ازدواج موقت ، صرف توافق دو طرف و رضایت آنان و تعیین محدوده ی زمانی آن (که با رضایت یکدیگر قابل تمدید است) کفایت می کند و احتیاجی به گفتار یا رفتار خاص دیگر (مثل آنچه در ازدواج دائم وجود دارد) نیست.

8-  در ازدواج موقت ، اگر زناشویی با وسایل پیشگیری انجام شود و یا اساسا به هر گونه ای که علم به عدم حاملگی حاصل شود ، لزوم مراعات عدّه از زن ساقط می شود و می تواند بلافاصله با مرد دیگری ازدواج کند .

9-  نجاسات به موارد آلوده کننده کاهش یافته و مطهرات نیز ، به تبع آن تغییر می کند .

10-  برای تطهیر مخرج بول لازم نیست حتما با آب شسته شود . اگر با شکل دیگری ( مانند دستمال کاغذی ) هم عین نجاست ازاله شود، کفایت می کند و با آن می توان نماز خواند .

11-  مشروبات الکلی ، علی رغم حرمت نوشیدن آن ها نجس نیستند .

12-  زنان برای قضاوت ، افتاء ، مدیریت جامعه و امامت نماز مجاز هستند .

13-  لازم است مناسبات دیه زن و مرد با توجه به نقش متفاوت اقتصادی آن ها در عصر حاضر نسبت به عصر نزول ، تغییر کند .

14-  جدایی از همسر برای زن ،که با عنوان « خلع » شناخته می شود، حق اوست و با مراجعه ی وی به قاضی و تأکید بر تصمیم به جدایی ، نهایی می شود و قاضی ملزم به تأیید جدایی آنان است. (پس از بازگرداندن مقدار موجودی مهریه ای که گرفته )

15-  پوشش بدن برای زن واجب بوده ، ولی پوشش سر و گردن مستحب شرعی است  .

16-  اگر منجمین به شکل دقیق علمی حلول ماه را خبر دادند، در همه جای دنیا موظفیم به نظر آن ها عمل کنیم.

17-  مربّی و مربّیه نسبت به کودکانی که از روزها یا ماه های آغازین زندگی تحت تربیت یا کفالت قرار می گیرند و در صورت کفالت اصطلاحا به فرزند خواندگی گرفته می شوند و مادر یا پدر خوانده کودک شمرده می شوند، محرم است .

18-  برخی حیوانات که در فقه شیعه حرام دانسته شده است مثل خرگوش ، حلال است .

19-  وضو ( یا غسل ) با لاک ناخن برای بانوان جایز است .

20-  ملاک تشخیص حرام اصوات از حلال آن ها ، زشتی یا بی آلایشی آن است . در این مقیاس ، عقلاً زن یا مرد بودن افراد مطرح نیست .

کتاب " فقه ، کارکردها و قابلیت ها – مرحوم آیه الله قابل

محمد صالحی – 13/1/ 92
https://telegram.me/beshnofekrkon
http://mahsan.rasekhoonblog.com

چرا کتاب خوان ها ۲۰% کمتر به مرگ زود هنگام مبتلا می شوند؟

روانشناسی


چرا کتاب خوان ها ۲۰% کمتر به مرگ زود هنگام مبتلا می شوند؟