نظریات فقهی مرحوم قابل
1-
به جای خمس اصطلاحی ، انفاق و زکات واجب است و کسی که فردی برخوردار است،
از باب « وجوب انفاق » باید یک پنجم مازاد را بپردازد . مالیات های دولتی
می تواند با ادای زکات جایگزین شود .
2-
کسی برخوردار نامیده می شود که در آمدی مازاد بر هزینه های ازدواج ، تحصیل
، شغل و مسکن خود و فرزندانش دارد ( در حد متعارف و متوسط جامعه ای که در
آن زندگی می کند ) . ضمنا سرمایه ی لازم برای کار و شغلی که در پیش می
گیرد تا هزینه ی زندگی خود و افراد تحت تکفل خود را به صورت مستمر تأمین
کند نیز جزو هزینه محاسبه می شود .
3- بهره گرفتن از حیوانات حلال گوشتی که غیر مسلمان آن را برای عرضه به بازار محصولات خوراکی، ذبح کرده است، مجاز است .
4- اهل کتاب طاهرند ، بلکه هر انسانی طاهر است . انسان نجس وجود ندارد .
5- ازدواج با پیروان شرایع الهی و هر انسانی که حق طلب و ملتزم به مبانی عقلانی و منطقی است، جایز است .
6-
ازدواج موقت دخترانی که به بلوغ رسیده اند و دارای رشد فکری هستند با شرط
عدم انجام عمل زناشویی ، حتی بدون اذن پدر جایز است . البته گرفتن اجازه از
پدر یا مادر مستحب است.
7-
در ازدواج موقت ، صرف توافق دو طرف و رضایت آنان و تعیین محدوده ی زمانی
آن (که با رضایت یکدیگر قابل تمدید است) کفایت می کند و احتیاجی به گفتار
یا رفتار خاص دیگر (مثل آنچه در ازدواج دائم وجود دارد) نیست.
8-
در ازدواج موقت ، اگر زناشویی با وسایل پیشگیری انجام شود و یا اساسا به
هر گونه ای که علم به عدم حاملگی حاصل شود ، لزوم مراعات عدّه از زن ساقط
می شود و می تواند بلافاصله با مرد دیگری ازدواج کند .
9- نجاسات به موارد آلوده کننده کاهش یافته و مطهرات نیز ، به تبع آن تغییر می کند .
10-
برای تطهیر مخرج بول لازم نیست حتما با آب شسته شود . اگر با شکل دیگری (
مانند دستمال کاغذی ) هم عین نجاست ازاله شود، کفایت می کند و با آن می
توان نماز خواند .
11- مشروبات الکلی ، علی رغم حرمت نوشیدن آن ها نجس نیستند .
12- زنان برای قضاوت ، افتاء ، مدیریت جامعه و امامت نماز مجاز هستند .
13- لازم است مناسبات دیه زن و مرد با توجه به نقش متفاوت اقتصادی آن ها در عصر حاضر نسبت به عصر نزول ، تغییر کند .
14-
جدایی از همسر برای زن ،که با عنوان « خلع » شناخته می شود، حق اوست و با
مراجعه ی وی به قاضی و تأکید بر تصمیم به جدایی ، نهایی می شود و قاضی ملزم
به تأیید جدایی آنان است. (پس از بازگرداندن مقدار موجودی مهریه ای که
گرفته )
15- پوشش بدن برای زن واجب بوده ، ولی پوشش سر و گردن مستحب شرعی است .
16- اگر منجمین به شکل دقیق علمی حلول ماه را خبر دادند، در همه جای دنیا موظفیم به نظر آن ها عمل کنیم.
17-
مربّی و مربّیه نسبت به کودکانی که از روزها یا ماه های آغازین زندگی تحت
تربیت یا کفالت قرار می گیرند و در صورت کفالت اصطلاحا به فرزند خواندگی
گرفته می شوند و مادر یا پدر خوانده کودک شمرده می شوند، محرم است .
18- برخی حیوانات که در فقه شیعه حرام دانسته شده است مثل خرگوش ، حلال است .
19- وضو ( یا غسل ) با لاک ناخن برای بانوان جایز است .
20- ملاک تشخیص حرام اصوات از حلال آن ها ، زشتی یا بی آلایشی آن است . در این مقیاس ، عقلاً زن یا مرد بودن افراد مطرح نیست .
کتاب " فقه ، کارکردها و قابلیت ها – مرحوم آیه الله قابل
محمد صالحی – 13/1/ 92
https://telegram.me/beshnofekrkon
http://mahsan.rasekhoonblog.com