دانشمندان در بریتانیا میگویند راهی را یافتهاند که نشان میدهد بدن هر فرد با چه سرعتی پیر میشود.
ممکن است در آینده با استفاده از این تست بتوان زمان مرگ یا احتمال ابتلا به آلزایمر را پیشبینی و برای دوران بازنشستگی یا پایان عمر برنامهریزی کرد.
این تحقیق که در نشریه زیست شناسی ژنوم منتشر شده، در باره اینکه چطور می توان روند پیری را کند کرد توصیهای ارائه نکرده است.
در این روش، دانشمندان برای تعیین سن واقعی (بیولوژیک)، به جای سن تقویمی، "ردپای پیری" را ارزیابی میکنند، یعنی عملکرد ۱۵۰ ژن را در بدن می سنجند.
این ۱۵۰ ژن پس از بررسی فعالیت ۵۴ هزار ژن در افراد سالم ۲۵ و ۶۵ ساله که زندگی کمتحرکی داشتند، به عنوان نشانگرهای اصلی در نظر گرفته شدند.
محققان سپس این شیوه را برای پیش بنی پیری گروهی مرد هفتاد ساله سوئدی به آزمایش گذاشتند و توانستند پیش بینی کنند چه کسانی به سرعت دارند پیر میشوند و چه کسانی در چند سال آینده خواهند مرد.
محققان میگویند دو مفهوم سلامت و پیری را نباید با هم اشتباه گرفت و روند پیری میتواند روند سالمی باشد و جوانی را هم نباید مترادف با سلامتی در نظر گرفت.
پروفسور جیمی تیمونز از دانشگاه کینگز کالج در لندن به بیبیسی گفت: "ردپای پیر شدن سالم در تمام بافتهای بدن ما هست که به نظر میرسد میتواند از طول عمر و سلامت ذهنی و شناختی به ما پیش آگهی بدهد."
"به نظر می رسد بعد از چهل سالگی، شما میتوانید افراد را از نظر اینکه روند پیریشان چقدر خوب پیش می رود راهنمایی کنید."
پژوهشگران می گویند که ترکیب سن واقعی و سبک زندگی تخمین بسیار دقیقتری از سلامت ارائه میدهد تا سن تقویمی.
قرار است از این شیوه به صورت آزمایشی در پیوند عضو استفاده شود تا بفهمند آیا کسانی که از نظر تقویمی پیر هستند، اما سن بدنی آنها جوان است میتوانند عضو اهدا کنند یا نه.
از این تست همچنین میتوان برای پیش بینی احتمال ابتلا به دمانس و آلزایمر یا بیماریابی سرطان استفاده کرد.
پروفسور تیمونز می گوید: "شناسایی افرادی که در ده تا بیست سال آینده به شدت در معرض خطر هستند نیازی جدی است و ما فکر میکنیم تحقیق ما در این زمینه اثرگذار بوده است."
حدود شش ماه پیش، نظام بهداشت و درمان بریتانیا (NHS) یک محاسبهگر اینترنتی را راه اندازی کرد که به افراد امکان میدهد احتمال ابتلای خود به سکته قلبی یا مغزی را در ده سال آینده ارزیابی کنند.
کایزن (بهبود مستمر )
کایزن
( KAI + ZEN = KAIZEN )ترکیبی دو کلمه ای از یک مفهوم ژاپنی است که تعریف
آن تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی است. در واقع کایزن بر
این فلسفه استوار است که برای ایجاد بهبود در سازمان ها لازم نیست به دنبال
تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم ، بلکه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آن
که پیوسته و مداوم باشد، ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد
آورد؛ بهبود مستمر و تدریجی با بهره گیری از مشارکت کارکنان ...
در نگاه کایزنی برای تحقق بهبود تدریجی و مستمر در سازمان ها باید سه اقدام اساسی زیر صورت بگیرد :
1- کلیه فعالیت هایی که هزینه زا هستند، ولی ارزشی تولید نمی کنند (Muda )، باید حذف شوند .
2- فعالیت هایی که به شکلی در جای دیگری به صورت موازی انجام می شوند ( Muri )، با یکدیگر تلفیق شوند.
3- آن دسته از فعالیت هایی که برای تکمیل و بهبود سطح کیفی خدمات لازمند (Mura ) ،به فعالیت های سازمان افزوده شوند.
اصول بیست گانه مدیریت در کایزن
1- نگویید چرا این کار انجام نمی شود. فکر کنید چگونه می توانید آن را انجام دهید.
2- در مورد مشکل به وجود آمده نگرانی به خود راه ندهید. همین الان برای رفع آن اقدام نمایید.
3- از وضعیت موجود راضی نباشید. باور داشته باشید که همیشه راه بهتری هم وجود دارد.
4- اگر مرتکب اشتباه شدید ، بلافاصله در صدد رفع اشتباه برآیید.
5- برای تحقق هدف به دنبال کمال مطلوب نگردید. اگر60%از تحقق هدف اطمینان دارید دست به کار شوید.
6- برای پی بردن به ریشه مشکلات 5 بار بپرسید چرا؟
7- محل واقعی رویداد خطاست . سعی نکنید از دفتر کار خود مشکلات محیط را حل کنید.
8- همیشه برای حل مشکل از داده و اطلاعات کمی و به روز استفاده کنید.
9-
برای حل مشکل بلافاصله به دنبال هزینه کردن نباشید. بلکه از خرد خود
استفاده کنید. اگر عقلتان به جایی نمی رسد، آن را در همکارانتان بجویید و
از خرد جمعی استفاده کنید.
10- هیچ وقت جزئیات و نکات ریز مسئله را فراموش نکنید. ریشه بسیاری از مشکلات در نکات ریز است.
11- حمایت مدیریت ارشد منحصر به قول و کلام نیست. مدیریت باید حضور ملموس داشته باشد.
12- برای حل مسائل هر جا که امکان آن وجود دارد از واگذاری اختیار به زیردستان ابا نکنید.
13- هیچ وقت به دنبال مقصر نگردید. هیچ گاه عجولانه قضاوت نکنید.
14- مدیریت دیداری و انتقال اطلاعات بهترین ابزار برای حل مسئله به صورت گروهی است.
15-
ارتباط یک طرفه دستوری از بالا به پایین مشکلات سازمان را پیچیده تر می
کند. مدیریت ارشد باید با لایه های پایین تر سازمان ارتباط دو جانبه داشته
باشد.
16- انسان ها توانایی های فراوانی دارند. از الگوهای چند مهارتی و غنی سازی شغلی برای شکوفا شدن آن ها استفاده کنید.
17- تنها فعالیت هایی را انجام دهید که برای سازمان شما ارزش افزوده ایجاد می کنند.
18- فراموش نکنید که 5s ، پایه و بنیان ایجاد محصولی با کیفیت است.
19- بر اساس الگوهای کار گروهی ، مسائل محیط کارتان را حل کنید.
20- حذف مودا ( اتلاف) فرآیندی پایان ناپذیر است. هیچ وقت از این کار خسته نشوید.
شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد قدرشناسی فوری از یک رفتار خوب موجب تکرار آن رفتار می شود.
استیفن رابینز
کلیدهای طلایی در مدیریت منابع انسانی
۳ نشانه اصلی دلبستگی کارکنان به کار و سازمان
*از سازمانشان دفاع می کنند، در مورد سازمانشان تعریف و از آن تمجید می کنند. مبلغ و مروج سازمان هستند.
*سازمانشان را به هر بهانه ای ترک نمی کنند. ماندگار و وفادارند
*فراتر از وظایف مقرر کار می کنند. کمیت و کیفیت کارشان بالاتر از استانداردها و انتظارات رایج و متعارف است.
فاجعه ای به نام نوکیسگی!!
نوکیسگی را این گونه تعریف کرده اند:
قشری
که از نظر در آمد به طبقه بالا و از نظر فرهنگی به طبقه پایین و حتی لمپن
ها بسیار نزدیک است. لمپن های فرهنگی، علاقه بسیاری به " خودنمایی" ، "
دیده شدن" " عرض اندام" و "نوچه پروری" دارند. عده ای نوکیسگان امروزی را "
جاهلان پورشه سوار" می نامند.
نو
کیسه ها،از یک طبقه اجتماعی مبدا به یک طبقه اجتماعی مقصد پرتاپ شده اند.
این پرتاب ناگهانی بر اثر یک اتفاق یا استفاده از رانت و شرایط و التهابات
اقتصادی رخ می دهد.
آن ها، دیگر نه خود را به طبقه اجتماعی مبدا متعلق می دانند و نه با
جایگاهی که اکنون کسب کرده اند، آشنایی دارند. یعنی از گذشته خود نفرت و از
اکنون خود ترس و احساس حقارت دارند. نوکیسه برای این که به طبقه سابق خود
ثابت کند که دیگر به آن ها تعلق ندارد و همچنین برای غلبه بر احساس حقارت
خود در مقابل طبقه جدیدی که به آن پرتاب شده است، مجبور به تظاهر است و
ساده ترین راه برای تظاهر، خرید دیوانه وار کالا های لوکس، نمایش عروسی ها،
میهمانی ها و خانه های آن چنانی شان است. از این روست که عده ای نوکیسه ها
را " جاهلان پورشه سوار " می نامند.
اما
فاجعه اصلی از جایی آغاز می شود که ما، فیلم و عکس عروسی ها، میهمانی ها،
اتوموبیل ها و خانه های آن ها را از طریق پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی
برای همدیگر ارسال می کنیم. ما با این کار به مزدوران تبلیغاتی ان ها تبدیل
می شویم که بی مزد و منت ، به هدفی که آن ها دارند نزدیکشان می کنیم. آن
هدف چیزی نیست جز تظاهر و دیده شدن. جاهلان عصر جدید نوچه های جدید لازم
دارند. عده ای با موبایل های شان، عکس و فیلم آن ها را به اشتراک می گذارند
و افتخار نوچگی آن ها را پذیرا می شوند.
بسیاری
از آگاهان از نوکیسه ها متنفرند. زیرا می دانند نوکیسه ها بر خلاف سرمایه
دارها ی واقعی و قشر ثروتمند سنتی، سرمایه خود را نه در کار آفرینی که در
دلالی صرف می کنند. آن ها منابع مالی جامعه را بر اساس بی لیاقتی به دست
گرفته اند و بر این تنفر دامن می زنند. اما فاجعه بزرگ تر وقتی رخ می دهد
که هنگام تماشای فیلم عروسی ها و پارتی های این دسته، به جای آن که به فکر
پس گرفتن حق خود باشیم، خودمان را جای این افراد می گذاریم و بر زندگی سطحی
و انگل گونه این افراد حسرت می خوریم.
فاجعه آغاز شده است. شما صدایش را نمی شنوید؟