با این رژیم غذایی شاد شوید
نوشیدن یک لیوان آب هنگام بیدار شدن از خواب با شست و شوی مواد سمی تجمع یافته در دستگاه گوارش در طی یک شب، باعث احساس سرزندگی صبحگاهی خواهد شد.
دلایل زیادی برای خندیدن و راه های زیادی برای بشاش بودن وجود دارد. اگرچه هجوم استرس های روزانه سعی دارد بر این احساس غلبه کرده و ما را به فردی خشن و ناامید تبدیل کند.
در میان این عوامل محیطی که همگی بر خلق و خوی ما تأثیر می گذارند، تغذیه نیز عاملی مهم است. شاید برای شما هم جالب باشد که بتوانید با تغییراتی در رفتارهای روزانه برخی از این عوامل استرس را کنترل کنید. آنچه شما می خورید می تواند بر احساس شما نسبت به زندگی و موقعیتتان تأثیرگذار باشد. اما چگونه؟
بیشتر مواد غذایی با تأثیر بر سطح انتقال دهنده های عصبی این تأثیر را بر خلق و خوی ما می گذارند. یکی از انتقال دهنده های عصبی که در ایجاد حس شادی و انرژی اهمیت دارد، سروتونین است. غذاهایی وجود دارند که هضم و جذب و متابولیسم آن ها در نهایت به افزایش سطح سروتونین در بدن منجر می شود . از این رو مصرف آن ها در رژیم غذایی می تواند باعث تغییرات خلق و خو گردد. سلنیوم و چربی های امگا 3 نیز از ترکیباتی هستند که مصرف آن ها در رژیم غذایی می تواند باعث تغییر احساسات به سمت شادی گردد. در اینجا به برخی از مواد غذایی اشاره می کنیم:
1 - هیدراته باشید
نوشیدن یک لیوان آب هنگام بیدار شدن از خواب با شست و شوی مواد سمی تجمع یافته در دستگاه گوارش در طی یک شب، باعث احساس سرزندگی صبحگاهی خواهد شد. سعی کنید در فواصل متعدد حتی بدون احساس تشنگی آب بنوشید. بدن ما بعد از تلاش برای جبران تشنگی به مغز دستور تشنگی می دهد و ما به فکر نوشیدن آب می افتیم. از این رو نوشیدن آب به طور مرتب مانع خستگی زودرس بدن خواهد شد.
2 - مصرف میوه در صبحانه
سعی کنید همراه صبحانه یک میوه نیز مصرف کنید. مقادیر بالای فیبر، آب و آنتی اکسیدان ها در میوه ها و نیز بافت اسفنجی و سفت میوه ها، آن ها را به مواد غذایی شادی آور برای مغز تبدیل می کند.
3 - مغزهای روغنی
آجیل و مغزها حاوی مقادیر بالایی از سروتونین هستند. البته از آنجایی که مقدار زیاد از هر چیزی بد است، دریافت مقادیر بالا سروتونین نیز می تواند سمی باشد. از این رو برای بهبود خلق و خو بهتر است روزی یک مرتبه از مغزها استفاده شود و به مقدار حداکثر نصف لیوان.
4 - گردو بخورید
گردو نیز منبع بسیار خوب سروتونین است. گردو همچنین حاوی چربی های امگا 3 است که به پیشگیری از افسردگی و ایجاد حس شادی کمک می کند. وجود پروتئین و ویتامین ها B، روی، فسفر، منیزیم، آهن و کلسیم در گردو نیز از دلایل دیگری است که این ماده غذایی را به ماده ای شادی آور تبدیل کرده است.
5 - سالاد گوجه فرنگی بخورید
گوجه فرنگی یک سبزی حاوی سروتونین است. به علاوه آن که مقادیر بالایی از ویتامین C را نیز دارا می باشد. مصرف روزانه گوجه فرنگی در سالاد دلخواهتان می تواند باعث بهبود احساس و خلق و خو در شما گردد. به علاوه آن که مقادیر بالای ویتامین C در آن، باعث افزایش جذب آهن غذا و درمان کم خونی می گردد. لازم است بدانید که کم خونی بیماری است که اگرچه درمان ساده ای دارد، ولی تأثیراتی بسیار مهم و متفاوت بر کل بدن می گذارد.
6 - سالاد و سبزی های برگ سبز
کم خونی می تواند باعث افسردگی شود. اما خیلی وقت ها این کم خونی ناشی از اسیدفولیک است . در این شرایط هرچه قدر هم مکمل آهن یا غذاهای حاوی آهن مصرف کنیم، این کم خونی درمان نمی شود. اسیدفولیک ویتامینی از گروه ویتامین های B است. مطالعات زیادی وجود دارند که نشان می دهند کمبود اسیدفولیک منجر به افسردگی می شود. سبزی های برگ سبز منبع غنی از اسیدفولیک هستند. به همین دلیل اگر می خواهید چهره ای خندان و شاداب داشته باشید، هر روز مصرف سالاد و سبزی و مخصوصاً اسفناج، کلم بروکلی، نخودفرنگی و عدس را در برنامه غذایی خود داشته باشید.
7 - از خوردن اسفناج لذت ببرید
از خوردن اسفناج لذت ببرید. این سبزی منبع بسیار غنی از آنتی اکسیدان هاست. آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد از هجوم آن ها به بافت ها و تخریب آن ها و عوارض این آسیب که یکی از آن ها می تواند احساس غم و افسردگی باشد جلوگیری می کند.
8 - ماهی تن
مقادیر بالا امگا 3 در ماهی تن، آن را به ماده غذایی مناسب در بهبود خلق و خو تبدیل کرده است. بهتر است حداقل 2 وعده در هفته از این ماهی استفاده کنیم.
9 - ویتامین D
مواد غذایی غنی از ویتامین D که باعث افزایش سطح سروتونین در بدن می شوند، به خندیدن ما کمک می کند. ماهی قزل آلا، ساردین، ماهی تن، تخم مرغ و قارچ های خوراکی مواد غذایی غنی از ویتامین D هستند که مصرف روزانه آن ها می تواند بر خلق و خو تأثیرگذار باشد.
10 - شیر
شیر نیز نوشیدنی است که وجود آن در رژیم غذایی روزانه می تواند در ایجاد احساس آرامش مناسب باشد.
11 - شکلات
شکلات نیز به عنوان یک ماده غذایی شادی آور در نظر گرفته می شود؛ ولی یادآوری این نکته ضروری است که تمام فواید شکلات با مصرف شکلات تلخ و البته کم چرب و آن هم به میزان متعادل به دست می آید.
منبع : سیمرغ
بازنشر : ایران گراند
این آب میوه ها را نخورید
نقرس یک بیماری التهابی مفصلی بسیار شایع است که در اثر افزایش اسید اوریک خون ایجاد می شود. شیوع این بیماری در دهه های اخیر رو به افزایش است.
تحقیقات نشان می دهند که مصرف نوشیدنی های قنددار مانند آبمیوه های صنعتی موجب افزایش احتمال ابتلا به نقرس به ویژه در میان زنان می شود، اگرچه در شرایط طبیعی معمولا احتمال ابتلای زنان به این بیماری نسبتا کم است. مصرف نوشیدنی های قنددار سطح اسید اوریک خون را بالا برده و در نتیجه خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد.
در این مطالعه که در دانشگاه بوستون انجام شد، رابطه بین مصرف نوشیدنی های قنددار و شیوع نقرس در گروه بزرگی از زنان مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق که 22 سال به طول انجامید، 78906 زن که در ابتدای مطالعه به نقرس مبتلا نبودند، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مصرف نوشیدنی های قنددار موجب افزایش خطر ابتلا به نقرس می شود.
زنانی که هر روز از این نوشیدنی ها مصرف می کردند، 74 درصد بیشتر در معرض خطر نقرس بودند و مصرف نوشیدنی های قنددار به میزان دو یا چند لیوان در روز این خطر را 2.4 برابر بیشتر می کند. محققان توصیه می کنند که برای پیشگیری از بیماری های مزمن از جمله نقرس مصرف نوشیدنی های قنددار را به حداقل برسانید.
منبع : سیمرغ
بازنشر : ایران گراند
ازدواج در هر آیینى، با قوانین و مقرّرات ویژهاى صورت مى گیرد و اسلام به آداب و رسوم دیگر اقوام احترام گذاشته و ازدواج آن ها با یکدیگر را صحیح میداند. رسول خدا (ص) به کسانی که پیوند زناشویی غیر مسلمانان را به بهانه این که عقد اسلامی بینشان جاری نشده ،باطل دانسته و ارتباط آن ها با یکدیگر را نامشروع می پنداشتند، فرمودند:
لِکُلِّ قَوْمٍ نِکَاحٌ [۲]؛
در هر آیینی قوانین و مقررات ویژه ای برای پیوند زناشویی وجود دارد که همان باعث جدایی ارتباط مشروع از نامشروع می شود.
حال اگر زن و مردی (در هر دین و آیینی) بر اساس آن مقررات، زندگی مشترکی را آغاز کردند، رابطه شان مشروع خواهد بود و جایز . در غیر این صورت ارتباطشان نامشروع و به لحاظ همان آیین خودشان غیر قانونی خواهد بود.
با این توضیحات فرق بین ازدواج (نکاح) با زنا (سفاح) روشن می شود: یکی ارتباط و پیوند مشروع و قانونمند است و دیگری ارتباطی غیر مشروع و بی ضابطه؛ چه در اسلام باشد و چه در غیر اسلام.
از اینجا بی اساسی این سخن که: « صیغه، زنای شرعی است » روشن می شود؛ زیرا صیغه یا همان ازدواج موقت یک نکاح شرعی است؛ ولی زنا یک ارتباط غیر شرعی و اصولا در اسلام چیزی به نام حرام شرعی وجود ندارد؛ کار یا شرعی است یا غیر شرعی.
این هم که برخی «ازدواج موقت» را «هرزگی شرعی» می نامند، نشانگر بی خبری ایشان از معنای «ازدواج» و «هرزگی» است. اگر کسی بداند که ازدواج یک پیوند قانونمند و بر اساس مقررات ویژه است و هرزگی روابط بی ضابطه و خارج از چهارچوب بین زنان و مردان است؛ دیگر این دو مقوله کاملا از هم جدا را به هم نیامیخته و عادل را فاسق نمی خواند.
شرع یعنی قانون؛ قانونی برای زندگی با سعادت و هرزگی یعنی فرار از این قانون برای زندگی با نکبت. بر این اساس چگونه می توان هرزگی را بخشی از شرع دانست و یک کار کاملا شرعی را هرزگی نامید؟!
فرق های اساسی بین ازدواج موقت و روابط نامشروع وجود دارد و هرگز نباید رابطه نامشروعی را که مورد نفرت خداوند متعال است ، به بهانه شباهت در مورد یا مواردی، همانند ازدواجی دانست که مورد عنایت قرآن و اهل بیت (ع) است و احکام و قوانین مشخص و الزام آور خاصی دارد
فرق اول
ازدواج موقت مانند ازدواج دائم، پیوندی است که قرآن [۳] و روایات اهل بیت علیهم السلام [۴] بر جواز، صحت و درستی آن تاکید دارند. اما زنا رابطه ای است غیر قانونی و خلاف شرع که قرآن[۵] و روایات اهل بیت علیهم السلام [۶] به شدت از آن نهی کرده اند و نیز در هر مکتب و آیینی که فطرت در آن دفن نشده باشد، کاری است غیر انسانی و خلاف قانون.
این که امیرالمومنین(ع) می فرماید: ما زَنا غیورٌ قَطُّ [۷] ؛ هرگز انسان غیرتمند زنا نمی کند یا ما زَنا عَفیفٌ [۸] ؛ هیچ انسان پاک دامنی زنا نمی کند. گویای همین مطلب است. امام علیه السلام نفرمود هیچ مومن یا مسلمانی خود را به این کار آلوده نمی کند؛ بلکه حضرت این سخن را درباره تمام کسانی فرمود که هنوز فطرت الهی شان فعال است و نفس می کشد.
فرق دوم
ازدواج موقت به مانند ازدواج دائم نیازمند اجرای صیغه است [۹] که این صیغه بر خلاف تصور برخی، «دعا» نیست؛ بلکه عبارت هایی است که مفاد آن ابراز از سوی زوجه و قبول از سوی زوج برای شروع یک زندگی مشترک است و در اصطلاح به آن ایجاب و قبول گفته می شود که باید به قصد انشاء بیان شود. [۱۰] این ایجاب و قبول گاهی به واسطه وکیل یا وکلای دو طرف صورت می گیرد که احکام خاص خود را دارد.
در حالی که در زنا، هیچ یک از این احکام وجود ندارد؛ نه صیغه ای (تا چه رسد به قصد انشاء) نه ایجابی و نه قبولی.
قبل از بیان ادامه فرق ها پاسخ به یک سوال ضروری است:
اجرای صیغه چه اهمیتی دارد؟!
آسانی «اجرای صیغه» و کمی زمانی که این کار می برد، سبب شده تا عدهای اصل آن را ناچیز دانسته و از اهمیت آن غفلت کنند تا جایی که برخی نوشته اند «چه فرقی می کند که برای برقراری رابطه، اولش چیزی خوانده شود یا نه؟!»
از این عده می پرسیم: آیا واقعا فرقی بین رعایت یک قانون و رعایت نکردن آن نیست؟ برای مثال، شما رئیس بانک هستید. کسی به شما مراجعه کرده و تقاضای چند میلیون وام می کند. شما هم با تقاضای او موافقت می کنید به شرط آن که او شرایط و تعهداتی را که بانک از او می خواهد در عرض چند دقیقه امضاء کرده و بپذیرد؛ اما او از شما میخواهد تا بدون گذراندن مراحل قانونی، خواسته او را اجابت کرده و پول را به او تحویل دهید. او این جمله را به شما می گوید:
«چه فرقی می کند من این چهار تا برگه را امضاء کنم یا نه؟ اصل آن نقل و انتقال پول است.»
شما چه جوابی به او می دهید؟ حق را به او می دهید و فورا پول را در اختیارش می گذارید؟ یا به او می گویید درست است که چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد؛ اما کار باید طبق قانون باشد؛ اگر قانون اجرا نشد این نقل و انتقال دیگر نامش پرداخت وام نیست؛ اختلاس است. با همین چند دقیقه، کار به آن خوبی، به کاری به این بدی تبدیل می شود بی آن که تغییری در ظاهر آن پدید آمده باشد.
گذشته از این که در این مثال، قانون، قانون اعتباری انسانی است؛ ولی اجرای عقد برای ازدواج، قانون واقعی الهی است.
فرق سوم
تمام احکام محرم و نامحرمی که در ازدواج دائم وجود دارد، در ازدواج موقت نیز لحاظ می شود. برای مثال مرد به محض این که زنی را صیغه کرد، دیگر حق ازدواج با مادر او را نخواهد داشت؛ آن زن هم دیگر حق ازدواج با پدر این مرد را ندارد و بسیاری از احکام دیگر.
ولی در زنا که سراسر بی بند و باری و عدم رعایت قوانین شرع است؛ این احکام از اساس معنا ندارد.
فرق چهارم
در ازدواج موقت پس از آن که دو طرف از هم جدا شدند، زن باید «عده» نگه دارد. نگه داشتن عده به این معناست که زن تا پایان مدت مشخص که «عده» نام دارد، حق ازدواج و ارتباط زناشویی با مرد دیگری را ندارد. [۱۱]
با نگاهی گذرا بر این قوانین و احکام، بر هر مُنصِف متدینی پوشیده نخواهد ماند که فرق و فاصله بین ازدواج موقت و زنا از بهشت تا جهنم است. چگونه می توان ازدواج موقت را عین و یا حتی شبیه به کاری دانست که در آن نه خبری از صیغه است نه صحبت از محرم و نامحرم؛ نه زنی عده نگه می دارد و نه مردی عده آن زن را محترم می شمرد؟!
این هم که برخی «ازدواج موقت» را «هرزگی شرعی» می نامند، نشانگر بی خبری ایشان از معنای «ازدواج» و «هرزگی» است. اگر کسی بداند که ازدواج یک پیوند قانونمند و بر اساس مقررات ویژه است و هرزگی روابط بی ضابطه و خارج از چهارچوب بین زنان و مردان است؛ دیگر این دو مقوله کاملا از هم جدا را به هم نیامیخته و عادل را فاسق نمی خواند
ناخرسندی قرآن کریم از تشبیه حلال خدا به حرام خدا
عده ای به بهانه این که «نزول» (ربا) مانند «خرید و فروش» (بیع) ، سودآوری دارد، این دو را مثل هم گرفتند و در برابر نهی از ربا گفتند: إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبا ؛ بی تردید بیع هم مثل رباست؛ درست مانند حرفی که امروز می زنند: صیغه هم مثل زناست؛ اما خداوند متعال پاسخ می دهد که کجا این مثل آن است؟ یکی مطابق قوانین شرع است و ما آن را حلال کرده ایم و دیگری خلاف شرع است و ما آن را حرام کرده ایم : أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا [۱۲] پس نگویید این هم مثل آن است.
جالب تر این که شبیه همان حرفی را که طرفداران «ربا» به طرفداران «بیع» می زدند و می زنند؛ طرفداران «زنا» به طرفداران «نکاح» می زدند و می زنند. که امید است مومنین در اظهار نظر و استفاده از تعابیر به این اصل قرآنی توجه نمایند و از تعابیری مانند «زنا» و «هرزگی» و «هوس رانی» و مانند این ها برای کاری که خداوند متعال آن را حلال کرده است استفاده نکنند.
فرق های اساسی بین ازدواج موقت و روابط نامشروع وجود دارد و هرگز نباید رابطه نامشروعی را که مورد نفرت خداوند متعال است ، به بهانه شباهت در مورد یا مواردی، همانند ازدواجی دانست که مورد عنایت قرآن و اهل بیت (ع) است و احکام و قوانین مشخص و الزام آور خاصی دارد.
در مقاله بعد دلایل دیگر هجمه به این حکم الهی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
پی نوشت:
۱٫ تشکیل خانواده در اسلام، ص ۱۹؛ التحقیق ۱۲/۲۳۴
۲٫ تهذیب الاحکام ۷/۴۷۲
۳٫ ۲۴/ نساء: فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنهُْنَّ فََاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً.
۴٫ نک به وسایل الشیعه، کتاب النکاح، ج۲۰
۵٫ ۳۲/ اسراء: وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبیلاً.
۶٫ کافی ۵/۵۴۱ و ۵۴۳
۷٫ غررالحکم ص۶۸۴
۸٫ غررالحکم ص۶۹۰
۹٫ تحریرالوسیله ۲/۲۲۰و ۲۶۶
۱۰٫ تحریر الوسیله ۲/۲۴۲
۱۱٫ این مدت، از لحظه جدایی شروع شده و تا پایان دومین عادت ماهیانه او پس از جدایی ادامه خواهد داشت. این حکم فروعات دیگری هم دارد. ر.ک به تحریرالوسیله ۲/۳۳۷
۱۲٫ ۲۷۵/ بقره