دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

چرا قهوه بنوشیم؟

چرا قهوه بنوشیم؟

 

کارشناسان بین المللی طی تحقیقات خود درباره تاثیر کافئین برعملکرد خاص مغز، به نتایج مهمی دست یافتند که شرح کامل آن ها در مجله آلزایمر منتشر شده است.

خلاصه این نتایج به این شرح است:

1-کافئین تاثیر مثبتی بر قدرت درک و نیروی حافظه دارد و به انسان توانایی می دهد تا کارهای پیچیده را به خوبی به انجام برساند.

2- بین مصرف کافئین و بروز بیماری پارکینسون رابطه عکس وجود دارد، به عبارتی دیگر، کافئین از احتمال بروز بیماری پارکینسون پیشگیری می کند.

3- مصرف مقدار متعادل کافئین، اختلالات شناختی در رابطه با افزایش سن و نیز بروز بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

4- کافئین با ایجاد تعادل در عملکرد مغز، از نقایص حرکتی و نیز زوال عقل پیشگیری می کند.

5- کافئین احساس خوب بودن، شادی، انرژی، هشیاری و اجتماعی بودن را در فرد تقویت می کند.

6- کافئین تحمل انجام حرکات آیروبیک را افزایش می دهد.

7- مصرف کافئین منجر به کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.

8- قهوه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. آمریکایی ها 299،1 میلی گرم آنتی اکسیدان از 64/1فنجان قهوه خود در روز دریافت می کنند.

نزدیک ترین رقیب قهوه، چای است که دارای 294 میلی گرم آنتی اکسیدان است و پس از آن موز با 76 میلی گرم، لوبیای خشک با 72 میلی گرم و ذرت با 48 میلی گرم در ردیف های بعدی جای دارند.

 منبع:کیهان

مردم آزاری

مردم آزاری people abuse

 

 

آزار رسانی به خود و دیگران، یکی از رذایل اخلاقی و عامل مهم برهم زدن تعادل در زندگی فردی و اجتماعی آحاد بشر است.

دهخدا، آزار را ایذاء، اذیت و آزار دادن را، رنج و درد و الم دادن و آزردن و اذیت کردن معنی می کند.

در قرآن کریم و احادیث اهل بیت علیهم السلام این رذیله اخلاقی مورد توجه قرار گرفته و به ریشه­یابی آن پرداخته شده است.

 

آزار در قرآن

مفهوم اذیت و آزار در قرآن در بیشتر موارد به معنای آزردن و رنجاندن و در قالب های مختلفی مثل عیب جویی و استهزا، تهمت و تجسس وارد شده است. غیبت درآیات 11 و 12 سوره حجرات به مفهوم استهزاء و مسخره کردن نیز آمده است:

«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ یکُونُوا خَیرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ یکُنَّ خَیرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ»

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آن ها از این ها بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و یکدیگر را مورد طعن و عیب جویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید

 

«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضًا»

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از بسیاری از گمان ها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمان ها گناه است؛ و هرگز در کار دیگران تجسس نکنید و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند

 

تحقیر در آیه 18 لقمان «وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ ؛ با بی‌اعتنایی از مردم روی مگردان» به شکل آزارهای روانی است و شکنجه و آزار جسمی در آیاتی مانند 49 سوره بقره «یسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذَابِ؛ همواره شما را به بدترین صورت آزار می‌دادند» یاد شده است.

 

 اسباب و عوامل آزار رسانی

1- اختلاف عقاید

از جمله عواملی که قرآن برای آزاررسانی بیان می­کند ریشه­های عقیدتی است. اختلاف عقاید موجب می­شود که فرد و یا جامعه­ای نسبت به دیگری موضع خصمانه بگیرد و به صورت آزاررسانی آن را بروز دهد. قرآن با گزارش کاملی از وضعیت پیامبران و رفتارهای مخالفان و دشمنان ایشان بیان می­دارد که علت و ریشه اصلی همه اذیت و آزارهای مخالفان پیامبران، اختلاف عقیده بوده است. به عنوان مثال در آیه 8 سوره بروج می­فرماید:

«وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ یؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ»

آن ها هیچ ایرادی بر مؤمنان نداشتند جز این که به خداوند عزیز و حمید ایمان آورده بودند.

 ستیز عقیدتی کافران و مشرکان آنان را وامی داشت تا به آزاررسانی به پیامبران بپردازند.

 

2- محبت به دنیا

از دیگر ریشه های آزاررسانی از دیدگاه قرآن، محبت به دنیاست؛ زیرا از نظر قرآن محبت به دنیا ریشه و عامل همه خطاهاست در آیه 212 سوره بقره می­فرماید:

«زُینَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا الْحَیاةُ الدُّنْیا وَیسْخَرُونَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا»

زندگی دنیا برای کافران زینت داده شده است، از این‌رو افراد باایمان را (که گاهی دستشان تهی است)، مسخره می‌کنند.

همچنین در آیه 185 و 186 سوره آل عمران می فرماید:

«مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ»

؛ زندگی دنیا، چیزی جز سرمایه فریب نیست.

«وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا أَذًى کَثِیرًا»

و از کسانی که پیش از شما به آن ها کتاب (آسمانی) داده شده [یهود] و (همچنین) از مشرکان، سخنان آزاردهنده فراوان خواهید شنید.

 

3- ناشکیبایی و زیاده خواهی

ناشکیبایی و نوعی زیاده خواهی از عوامل دیگر آزاررسانی یاد می­شود؛ قرآن در سوره بقره آیه 61 این عامل را علت اصلی آزاررسانی بنی­اسرائیل به حضرت موسی(ع) برمی­شمارد.

«وَإِذْ قُلْتُمْ یا مُوسَى لَنْ نَصْبِرَ عَلَى طَعَامٍ وَاحِدٍ.. ».

و (نیز به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتید: «ای موسی! هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم! ... .

 

4- حسادت

حسادت که خود یکی از رذائل اخلاقی است ،در بیان قرآنی، عاملی برای آزاررسانی و خودآزاری ذکر شده است. این مسئله را می توان در داستان هابیل و قابیل مشاهده کرد. به طوری  که رنج بردن از نعمت هایی که در اختیار دیگران است ،موجب می­شود تا زمینه خودآزاری و دیگر آزاری حتی در سطح قتل، در انسان رشد کند. قتل هابیل به دست برادرش (قابیل) و نیز به چاه انداختن یوسف از سوی برادران از این عامل حکایت می کند.

 

آثار آزار رسانی

بی گمان هر کاری واکنشی دارد و آثار آن در دنیا و آخرت و نیز در امور مادی و معنوی شخص بروز می کند.

در قرآن و روایات ائمه علیهم السلام نیز به مسئله دوری و پرهیز از آزار و اذیت توجه داده شده و حتی برای کسانی که در برابر آزار و اذیت دیگران تحمل می کنند، آثاری را نام می برند.

 

1- نشانه شرارت و پستی

حضرت علی علیه السلام در ضمن بیاناتی آزار دادن دیگران را از عادات افراد شرور، پست و جاهل می­داند: «عَادَةُ الْأَشْرَارِ أَذِیةُ الرِّفَاق‏» عادت بدان، آزار کردن رفیقان است. 

«عَادَةُ اللِّئَامِ وَ الْأَغْمَارِ أَذِیةُ الْکِرَامِ وَ الْأَحْرَار»

 عادت لئیمان و جاهلان آزار کردن کریمان و آزادگان است. مراد از «لئیمان» مردم دنى و پست مرتبه است، و مراد از «کریمان» مردم گرامى بلند مرتبه.

 

2- دشمنی

حضرت علی علیه السلام می­فرمایند: «مَنْ کَفَّ أَذَاهُ لَمْ یعَانْدُه [لَمْ یعَادِهِ‏] أَحَد»

هر کسی که بازدارد اذیت خود را از دیگران، دشمنى نمی­کند با او کسى؛ یعنى کسى که اذیت خود را بازدارد از همه مردم و آزار او به هیچ کسی نرسد، هیچ کس با او دشمنى نمی­کند؛ بلکه مشهور است که اگر کسى با خود قرار بگذارد که اذیت او به هیچ کسی نرسد، اذیت هیچ کسی هم به او نمی رسد. پس کسی که دیگران را اذیت می کند، دشمنی آن ها را برای خود می­خرد.

 

3- دوری از مروت و انسانیت

 حضرت علی علیه السلام می­فرمایند: «یسْتَدَلُّ عَلَى الْمُرُوَّةِ بِکَثْرَةِ الْحَیاءِ وَ بَذْلِ النَّدَى وَ کَفِّ الْأَذَى‏» 

 برای مروّت و آدمیت به بسیارى شرم و حیا و بذل احسان و عطا و بازداشتن آزار و ایذاء استدلال شده است.

  چنان که از روایت استفاده می­شود آزار دادن دیگران، به دور از جوانمردی و انسانیت می­باشد.   

 

4- نشانه خیانت و خائن بودن

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در این مورد می­فرمایند:

«عَلَامَةُ الْخَائِنِ فَأَرْبَعَةٌ عِصْیانُ الرَّحْمَنِ وَ أَذَى الْجِیرَانِ وَ بُغْضُ الْأَقْرَانِ وَ الْقُرْبُ إِلَى الطُّغْیان»

نشان خائن چهار چیز است: سرپیچى از دستور خداوند رحمان، آزار همسایگان، نفرت از یاران و تمایل به بیدادگرى و ستم.

 

5 - بد ترین بدی ها

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

«خَصْلَتَانِ لَیسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الشَّرِّ شَی‏ءٌ الشِّرْکُ بِاللَّهِ وَ الضَّرُّ لِعِبَادِ اللَّه‏»

دو خصلت ناپسند است که بدتر از آن ها نیست: شرک به خدا و آزار بندگان خدا.

 

آثار تحمل آزار دیگران

1- محشور شدن با ائمه

حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند:

«أَ لَا تَعْلَمُ أَنَّ مَنِ انْتَظَرَ أَمْرَنَا وَ صَبَرَ عَلَى مَا یرَى مِنَ الْأَذَى وَ الْخَوْفِ هُوَ غَداً فِی زُمْرَتِنَا»

آیا ندانسته‏اى که هر که چشم به راه دولت ما باشد و بر آزار و ترسى که مى‏بیند، شکیبایى ورزد ،فرداى قیامت در زمره ما محشور گردد.

 البته منظور از آزار در این حدیث، آزاری است که در راه امام زمان عجل الله تعالی فرجه، به شخص می­رسد.

 

2- همسایه خوب شدن

حضرت موسى بن جعفر علیه السلام فرمود:

«لَیسَ حُسْنُ الْجِوَارِ کَفَّ الْأَذَى وَلَکِنَّ حُسْنَ الْجِوَارِ صَبْرُکَ عَلَى الْأَذَى»‏

خوش همسایگى تنها به این نیست که از آزار همسایه خوددارى کنى، بلکه بر آزار او نیز شکیبایى کنى.

 

3- راستى پرهیزگارى

 حضرت علی علیه السلام می­فرمایند:

«مَنْ صَبَرَ عَلَى مُرِّ الْأَذَى أَبَانَ عَنْ صِدْقِ التَّقْوَى‏»

هر کسی که بر آزار تلخ و مکروه صبر کند، واقعیت پرهیزگارى را ظاهر می کند.

 البته مراد، صبر بر آزارها و مکروهاتی است که از جانب خداوند متعال می باشد، مثل بیماری ها و فوت فرزند و مانند آن و جزع و فزع نکردن در آن ها یا صبر کردن بر آزارهایی که از مردم به انسان می رسد و انتقام نگرفتن از آن ها. 

 

4- نشانه خوبى

حضرت علی علیه السلام می­فرمایند:

«مِنْ أَمَارَاتِ الْخَیرِ الْکَفُّ عَنِ الْأَذَى‏»

از نشانه­هاى خوبى شخص، خودداری از آزار کردن مردم است.

 

5- از درهای خوبی

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می­فرمایند:

«یا عَلِی ثَلَاثٌ مِنْ أَبْوَابِ الْبِرِّ سَخَاءُ النَّفْسِ وَ طِیبُ الْکَلَامِ وَ الصَّبْرُ عَلَى الْأَذَى»

اى على: سه چیز از درهاى خیر است: بخشش دل، و خوش زبانى، و تحمّل در برابر آزار.

 

منبع :http://www.pajoohe.com

 

پنجاه درصد طلاق ها به خاطر مشکلات جنسی

50 درصد طلاق‌ها در ایران ریشه در مسائل جنسى دارد


دکتر سید کاظم فروتن عضو هیأت علمى دانشگاه شاهد با بیان این که مشاوره‌هاى قبل از ازدواج براى شروع عملى زندگى سالم و پرنشاط بسیار حائز اهمیت است، گفت: با توجه به سیر صعودى آمار طلاق در کشور، اهمیت مشاوره‌هاى خانواده به مراتب بیشتر از آزمایش‌هاى تالاسمى است؛ زیرا در صورت بروز مشکل در زندگی، هزینه پنهان و آشکار فراوانى به جامعه تحمیل می‌شود که بسیار بیشتر از هزینه یک بیمار مبتلا به تالاسمى خواهد بود.

وى با بیان این که زن و شوهرى که طلاق می‌گیرند، ‌دچار ضربات شدید روحى و روانى در زندگى می‌شوند، اظهارکرد: چنین افرادى به دنبال طلاق، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و درباره ازدواج دوم به شدت نگران بوده و ممکن است خود را سربار اجتماع تلقی‌ کنند.

وى ادامه داد: کاهش بازدهى کاری، ‌اجتماعى و فرهنگى و صدمات جبران ناپذیر در تربیت فرزند از جمله سایر پیامدهاى طلاق به شمار می‌رود.

وى همچنین با تاکید بر این که در رابطه با مسائل جنسى باید علمى برخورد کرد، تصریح کرد: جامعه ما به دلایل متعدد و متفاوت، تاکنون رویکردى عالمانه به این موضوع نداشته است و برخورد احساسى در نگرش به مسائل جنسی، مشکلات را بیشتر از گذشته خواهد کرد. همچنین باید از تعصبات غلط در طرح مسائل جنسى جلوگیرى بعمل آورد.

سرپرست کلینیک سلامت خانواده خاطرنشان کرد: مسئولان باید در بعد تربیتی، روانشناسی، روان‌پزشکی، حقوقی، فرهنگى و اجتماعى مسائل جنسى به طورعلمى برخورد کنند و در تمامى کشورها نیز با این گونه مسائل با دید علمى نگاه می‌کنند. زیرا مشکلات جنسی، انحراف جنسى نیست، بلکه در صورت آموزش غلط ، امکان انحراف وجود دارد.

وى با بیان این که مسائل جنسى نیاز بشریت بوده که از زمان باستان وجود داشته است، افزود: بر اساس آموزه‌هاى دینى ما هیچ نهادى نزد خداوند محبوب تر از نهاد خانواده نیست و آنچه جامعه را به سمت آرامش می‌برد، تشکیل خانواده است. نگاه اسلام هم به غریزه جنسى نگاه نفى سلب و خشونت نیست، بلکه بر ارضای صحیح آن تاکید شده است. به همین علت نباید به علت نداشتن برنامه‌ریزى براى کاهش مشکلات جنسی، صورت مسئله را به کلى پاک کرد.

وى تصریح کرد: به علت حساسیت و گستردگى مسائل جنسى و نقش اساسى آن در قوام خانواده باید شرایط مناسب را براى نگاه مثبت به مسائل سلامت جنسى فراهم کرد. زیرا صحبت از سلامت جنسى در کشور به صورت ضدارزش درآمده است. این درحالی است که آموزه‌هاى دینى با فرهنگ ما در نگرش به سلامت جنسى کاملاً متفاوت است؛ بنابراین هر اندازه سلامت جنسى در افراد سالم ارتقا یابد، کانون خانواده از استحکام بیشترى برخوردار خواهد بود.

فروتن با تاکید بر این که به مسائل جنسى صرفاً نباید به عنوان یک بیمارى یا اختلال جنسى و روحى نگاه کرد، اضافه کرد: سلامت جنسى در خانواده‌ها، سلامت خانواده‌ها و جامعه را به دنبال دارد که در کشور به آن توجه لازم نشده است.

وى با بیان این که تعداد افراد متخصص براى آموزش و یا درمان اختلالات جنسى در کشور بسیار کم است، یاد آور شد: بسیارى از افرادى که در رابطه با مسائل جنسى در کشور فعالیت می‌کنند، اطلاعاتى از درمان و یا نگرش صحیح به نحوه برخورد با مشکلات جنسى ندارند. بنابراین وظیفه وزارت علوم و وزارت بهداشت است که با ایجاد رشته تخصصى خانواده و سلامت جنسی، افراد خاصى را براى این مشکل جدى ولى به ظاهر پنهان جامعه، تربیت کنند. زیرا این موضوع با بنیاد خانواده در ارتباط است و انجام کارهاى نسنجیده و غیرعلمى و نیز ورود افراد با اطلاعات محدود و یا بدون تهعد لازم ممکن است نه تنها به تشدید اختلالات دامن بزند، بلکه در برخى موارد مفسده انگیز هم باشد.

سرپرست کلینیک سلامت خانواده تصریح کرد: بر اساس برخى تحقیقات، حداقل 50 درصد طلاق‌هایى که در دادگاه خانواده به دلایل دیگر صورت می‌گیرد، ریشه در مسائل جنسى دارد و به تجربه ثابت شده در خانواده‌هایى که مسائل جنسى در زوج‌ها برطرف شده، احتمال فروکش کردن مشکلات در خانواده‌ها بیشتر است.

وى ادامه داد: در خانواده‌هایى که مسائل جنسی، زناشویى و ارتباطات عاطفى زن و شوهر مناسب نیست، والدین در تربیت فرزندانشان ناموفق بوده‌اند و عمده این فرزندان مستعد انحرافات فرهنگى و اخلاقى می‌باشند.


وى خاطرنشان کرد: چنانچه آمار طلاق در استانى کاهش یابد، نشان از کار بنیادى در زمینه کاهش طلاق در آن استان است. بنابراین قوام و فرهنگ خانواده در آن استان در حال شکل گیرى و رشد است که به دنبال آن نابهنجارى و آسیب‌هاى اجتماعى نیز در آن استان کاهش خواهد یافت.

سرپرست کلینیک سلامت خانواده با تاکید بر این که در کشور باید شوراى عالى خانواده تشکیل شود، گفت: این شوراى عالى باید در خصوص مسائل تربیتى و فرهنگى خانواده و از جمله مسائل مرتبط با سلامت جنسى و ارتقاء آن بحث و برنامه ریزى کند تا خلا موجود در این زمینه در جامعه برطرف شود. همچنین لازم است شرح وظایف وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایى که به نحوى فعالیت آن ها مرتبط با این موضوع است، مشخص و هماهنگی‌هاى لازم صورت گیرد .

منبع:http://sanye.blogfa.com/post-190.aspx

نکات جالبی درباره سال جاری (میلادی)

گیج کننده است، ولی واقعا جالبه !
 
 امسال چهار تاریخ غیرمعمول را تجربه می کنیم: 
 1/1/11  **-1/11/11- ** 11/1/11-**  11/11/11
و فقط همین نیست. دورقم آخر سال تولد خود- میلادی - را با سنی که امسال خواهید داشت، جمع کنید و نتیجه برای همه 111  است. 
  امسال سال پول است. ماه ژانویه  امسال 5 یکشنبه، 5 دوشنبه و 5 شنبه دارد و این اتفاق فقط هر 823 سال رخ می دهد. این سال ها به عنوان کیف های پول شناخته شده اند.

تست هوش خودشناسی دکتر حسابی

تست خودشناسی

 

 تست هوش بسیار جالب دکتر حسابی

 

سه نفر برای خرید ساعتی به یک ساعت فروشی مراجعه می کنند.

قیمت ساعت ۳۰ هزار تومان بوده و هر کدام نفری ۱۰ هزار تومن پرداخت می کنند.

تا آن ساعت را خریداری کنند….

بعد از رفتن آن ها ، صاحب مغازه به شاگردش می گوید: قیمت ساعت ۲۵ هزار تومان بوده.

این ۵ هزار تومان را بگیر و به آن ها برگردان.

شاگرد ۲ هزار تومان را برای خود بر می دارد.

و ۳ هزار تومان باقی مانده را به آن ها برمی گرداند. (نفری هزار تومان)

حال هر کدام از آن ها نفری ۹ هزار تومان پرداخت کرده اند . که ۳*۹ برابر ۲۷ هزار تومان می شود.

این مبلغ به علاوه آن ۲ هزار تومان که پیش شاگرد است می شود ۲۹ هزار تومان.

هزار تومان باقی مانده کجاست ؟

 

                *

                *

                *

                *

                *

                *

                *

 

پاسخ تست :

معما تا جایی که شاگرد دوهزار تومان را برای خود و سه هزار را به آن ها پس می دهد درست است ،اما مشکل اینجا وجود دارد که وقتی نفری ۱۰۰۰ می گیرند، در واقع نفری ۹۰۰۰ تومان پرداخته اند که ۹۰۰۰ * ۳ = ۲۷۰۰۰ و + ۲۰۰۰ می شه ۲۹۰۰۰ تومان!!!!

اشتباه همین جاست که نباید ۲۷ را با ۲ جمع کرد و درواقع باید آن ها را از هم کم کرد. (۲۵ + ۲ تومان پول شاگرد  = ۲۷)

یعنی سه نفر ۳۰۰۰۰ تومان پول دادند که سه هزار تومان را شاگرد به آن ها برمی گرداند؛ پس آن ها ۲۷۰۰۰ تومان دادند که ۲۰۰۰ تومان را شاگرد برداشته و ۲۵۰۰۰ هزار تومان را بابت پول ساعت پرداخته اند. به همین سادگی.

 

طراح تست : دکتر حسابی