دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

پنجاه درصد طلاق ها به خاطر مشکلات جنسی

50 درصد طلاق‌ها در ایران ریشه در مسائل جنسى دارد


دکتر سید کاظم فروتن عضو هیأت علمى دانشگاه شاهد با بیان این که مشاوره‌هاى قبل از ازدواج براى شروع عملى زندگى سالم و پرنشاط بسیار حائز اهمیت است، گفت: با توجه به سیر صعودى آمار طلاق در کشور، اهمیت مشاوره‌هاى خانواده به مراتب بیشتر از آزمایش‌هاى تالاسمى است؛ زیرا در صورت بروز مشکل در زندگی، هزینه پنهان و آشکار فراوانى به جامعه تحمیل می‌شود که بسیار بیشتر از هزینه یک بیمار مبتلا به تالاسمى خواهد بود.

وى با بیان این که زن و شوهرى که طلاق می‌گیرند، ‌دچار ضربات شدید روحى و روانى در زندگى می‌شوند، اظهارکرد: چنین افرادى به دنبال طلاق، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و درباره ازدواج دوم به شدت نگران بوده و ممکن است خود را سربار اجتماع تلقی‌ کنند.

وى ادامه داد: کاهش بازدهى کاری، ‌اجتماعى و فرهنگى و صدمات جبران ناپذیر در تربیت فرزند از جمله سایر پیامدهاى طلاق به شمار می‌رود.

وى همچنین با تاکید بر این که در رابطه با مسائل جنسى باید علمى برخورد کرد، تصریح کرد: جامعه ما به دلایل متعدد و متفاوت، تاکنون رویکردى عالمانه به این موضوع نداشته است و برخورد احساسى در نگرش به مسائل جنسی، مشکلات را بیشتر از گذشته خواهد کرد. همچنین باید از تعصبات غلط در طرح مسائل جنسى جلوگیرى بعمل آورد.

سرپرست کلینیک سلامت خانواده خاطرنشان کرد: مسئولان باید در بعد تربیتی، روانشناسی، روان‌پزشکی، حقوقی، فرهنگى و اجتماعى مسائل جنسى به طورعلمى برخورد کنند و در تمامى کشورها نیز با این گونه مسائل با دید علمى نگاه می‌کنند. زیرا مشکلات جنسی، انحراف جنسى نیست، بلکه در صورت آموزش غلط ، امکان انحراف وجود دارد.

وى با بیان این که مسائل جنسى نیاز بشریت بوده که از زمان باستان وجود داشته است، افزود: بر اساس آموزه‌هاى دینى ما هیچ نهادى نزد خداوند محبوب تر از نهاد خانواده نیست و آنچه جامعه را به سمت آرامش می‌برد، تشکیل خانواده است. نگاه اسلام هم به غریزه جنسى نگاه نفى سلب و خشونت نیست، بلکه بر ارضای صحیح آن تاکید شده است. به همین علت نباید به علت نداشتن برنامه‌ریزى براى کاهش مشکلات جنسی، صورت مسئله را به کلى پاک کرد.

وى تصریح کرد: به علت حساسیت و گستردگى مسائل جنسى و نقش اساسى آن در قوام خانواده باید شرایط مناسب را براى نگاه مثبت به مسائل سلامت جنسى فراهم کرد. زیرا صحبت از سلامت جنسى در کشور به صورت ضدارزش درآمده است. این درحالی است که آموزه‌هاى دینى با فرهنگ ما در نگرش به سلامت جنسى کاملاً متفاوت است؛ بنابراین هر اندازه سلامت جنسى در افراد سالم ارتقا یابد، کانون خانواده از استحکام بیشترى برخوردار خواهد بود.

فروتن با تاکید بر این که به مسائل جنسى صرفاً نباید به عنوان یک بیمارى یا اختلال جنسى و روحى نگاه کرد، اضافه کرد: سلامت جنسى در خانواده‌ها، سلامت خانواده‌ها و جامعه را به دنبال دارد که در کشور به آن توجه لازم نشده است.

وى با بیان این که تعداد افراد متخصص براى آموزش و یا درمان اختلالات جنسى در کشور بسیار کم است، یاد آور شد: بسیارى از افرادى که در رابطه با مسائل جنسى در کشور فعالیت می‌کنند، اطلاعاتى از درمان و یا نگرش صحیح به نحوه برخورد با مشکلات جنسى ندارند. بنابراین وظیفه وزارت علوم و وزارت بهداشت است که با ایجاد رشته تخصصى خانواده و سلامت جنسی، افراد خاصى را براى این مشکل جدى ولى به ظاهر پنهان جامعه، تربیت کنند. زیرا این موضوع با بنیاد خانواده در ارتباط است و انجام کارهاى نسنجیده و غیرعلمى و نیز ورود افراد با اطلاعات محدود و یا بدون تهعد لازم ممکن است نه تنها به تشدید اختلالات دامن بزند، بلکه در برخى موارد مفسده انگیز هم باشد.

سرپرست کلینیک سلامت خانواده تصریح کرد: بر اساس برخى تحقیقات، حداقل 50 درصد طلاق‌هایى که در دادگاه خانواده به دلایل دیگر صورت می‌گیرد، ریشه در مسائل جنسى دارد و به تجربه ثابت شده در خانواده‌هایى که مسائل جنسى در زوج‌ها برطرف شده، احتمال فروکش کردن مشکلات در خانواده‌ها بیشتر است.

وى ادامه داد: در خانواده‌هایى که مسائل جنسی، زناشویى و ارتباطات عاطفى زن و شوهر مناسب نیست، والدین در تربیت فرزندانشان ناموفق بوده‌اند و عمده این فرزندان مستعد انحرافات فرهنگى و اخلاقى می‌باشند.


وى خاطرنشان کرد: چنانچه آمار طلاق در استانى کاهش یابد، نشان از کار بنیادى در زمینه کاهش طلاق در آن استان است. بنابراین قوام و فرهنگ خانواده در آن استان در حال شکل گیرى و رشد است که به دنبال آن نابهنجارى و آسیب‌هاى اجتماعى نیز در آن استان کاهش خواهد یافت.

سرپرست کلینیک سلامت خانواده با تاکید بر این که در کشور باید شوراى عالى خانواده تشکیل شود، گفت: این شوراى عالى باید در خصوص مسائل تربیتى و فرهنگى خانواده و از جمله مسائل مرتبط با سلامت جنسى و ارتقاء آن بحث و برنامه ریزى کند تا خلا موجود در این زمینه در جامعه برطرف شود. همچنین لازم است شرح وظایف وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایى که به نحوى فعالیت آن ها مرتبط با این موضوع است، مشخص و هماهنگی‌هاى لازم صورت گیرد .

منبع:http://sanye.blogfa.com/post-190.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد