دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

جنسیت زدگی یعنی چه؟

جنسیت  زدگی یعنی چه؟

زبان و ادبیات جنسیتی به چه معناست؟
جنسیت زدگی تعصب یا تبعیضی است که زنان بر اساس جنسیت خود تجربه می‌کنند.
به عبارت دیگر رفتار، گفتار، منش و یا هر واکنشی که از اعتقاد به فرودستی زنان برخاسته باشد و باورهای اجتماعی ناشی از آن، راه را بر فعالیت های زنان ببندد، جنسیت زدگی یا کلیشه های جنسیتی می گویند.

این اصطلاح  در قیاس با نژاد پرستی ساخته شده و هر دو اصطلاح بیانگر رشد نوعی آگاهی نسبت به ستمی است که نسبت به زنان و رنگین پوستان اعمال می‌شود.

زبان و ادبیات جنسیتی یعنی کاربرد کلمات و اصطلاحاتی «بی ادبانه، ناعادلانه و نامربوط» بین عموم مردم که پیامدهای منفی ای مثل تحقیر و توهین را برای یک جنس به همراه دارد.

زبان جنسیتی استمرار دهنده فرهنگ جنسی است که بر اساس وجود رابطه سلسله مراتبی در آن، یک جنس از موقعیت برتر و بالاتری در مقابل جنس دیگر قرار می گیرد و اعمال قدرت می کند.

در جامعه ای که زبان جنسیتی رایج است، زنان تصویری کلیشه ای و منفی از خودشان خواهند داشت، اعتماد به نفس و عزت نفس پایین تری نسبت به مردان دارند و در نتیجه بیشتر منزوی می شوند. آن ها جنس دوم و فرودست بودن خودشان را باور می کنند و در اکثر مواقع به فرزندان دختر و پسرشان نیز این باورها را آموزش داده و همچنان فرهنگ مردسالارانه را در جامعه و نسل های بعدی ترویج می کنند.

ادبیات و زبان فارسی سرشار از واژه ها و کلیشه های جنسیتی!

1. « خاله زنک »
زن و مرد هر دو انسانند و هر دو می توانند همه صفات بد یا خوب را داشته باشند. مردهای زیادی پرحرف و خبرچین هستند و درباره هر چیز بی ارزش و سطحی کنجکاوی کرده و ساعت ها فکر یا زبان شان مشغول می شود، اما به این مردان «خاله زنک» می گویند!
در واقع صفات منفی پرحرفی، خبرچینی، سطحی بودن و فضول بودن به زنان نسبت داده می شود حتی اگر فاعل این اعمال مردها باشند!
پیشنهاد می کنم به جای اصطلاح کلیشه ای و جنسیتی "خاله زنک" به این مردان "عمو مردک" گفته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد