دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

سلسله مراتب نیازهای مازلو

سلسله مراتب نیازهای مازلو

(تئوری های محتوایی)

 

آبراهام مازلو روانشناسی است که مطالعه اش در زمینه انگیزش بر روی سلسله مراتب نیازها بود. تئوری او مبتنی بر چهار پیش فرض است:1

الف) تنها یک نیاز ارضاء نشده می تواند بر رفتار تاثیر گذارد و یک نیاز ارضاء شده برانگیزاننده نیست.

ب) نیازهای افراد به ترتیب اولویت مرتب شده اند.

ج) یک فرد حداقل مقداری از هر سطح نیاز را ارضاء خواهد کرد، قبل از آن که نیاز سطح بعدی را احساس کند.

اگر رضایتمندی فرد از سطح نیاز برآورده نگردد، نیاز ارضاء نشده بار دیگر دارای اولویت خواهد شد.

شکل زیر سلسله مراتب نیازهای مازلو را به ترتیب اولویت از پایین به بالا نشان می دهد.2

 

مدل سلسله مراتب نیازهای مازلو

 

o       رسیدن به آنچه که باید باشد

o       استقلال

o       خلاقیت

o       خود را نشان دادن

 

نیازهای خودشکوفایی3

 

o       مسئولیت پذیری

o       عزت نفس ( احترام به خود )

o       خودشناسی

o       احساس کامیابی

 

نیازهای احترام4

 

 

o       ازدواج

o       مورد پذیرش قرار گرفتن

o       عضویت گروه

o       عشق و تعلق

 

نیازهای اجتماعی5

 

o       امنیت خود و دارایی ها

o       اجتناب از ریسک

o       اجتناب از رنج و زحمت

o       اجتناب از آسیب دیدگی

 

نیازهای امنیت6

 

o       غذا

o       لباس

o       پناهگاه

o       آسایش و رفاه

o       حفاظت از خود

 

نیازهای زیستی7

 

 

کاربردهای سلسله مراتب مازلو برای مدیران

تئوری سلسله مراتب نیازهای مازلو برای تمامی محیط ها به کار می رود و مختص محیط کار نیست. این تئوری یک چارچوب انگیزشی کاربردی برای مدیران بیان می کند. مدیران با تجزیه و تحلیل نظریات‌‍، نگرش ها، کیفیت و کمیت کارکنان و شرایط شخصیتی، می توانند برای شناسایی سطح نیاز کارکنان که همواره به دنبال ارضاء آن ها هستند، اقدام مقتضی به عمل آورند و بعد از شناسایی سطح نیاز هر فرد، مدیر می تواند در محیط کاری فرصت هایی را فراهم آورد تا به کارکنان اجازه دهد نیازهای خود را برآورده سازند. به علت این که ادراکات و شخصیت های افراد منحصر به فرد است، کاربرد تئوری نیازها مقداری مشکل است.8

 

   برای ایجاد انگیزه در کارکنان، اصول ذیل بایستی رعایت گردد:9

 

پاداش ها مرتبط با عملکرد باشد.

پاداش ها منصفانه باشد.

شخصی که برای انجام کار برانگیخته می شود، باید توانایی انجام کار را داشته باشد.

بایستی بین نیازهای سطح پایین و سطح بالا تمایز قائل شد.

افراد در سازمان دارای نیازهای متفاوتی هستند که مدیریت وظیفه دارد سطح نیاز فرد را تشخیص دهد و متناسب با سطح نیاز کارمند واکنش های مدیریتی مناسب را به کار گیرد.10

 

 توسط حیدری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد