دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

چگونه از دوست داشتن خود به دوست داشتن دیگران می رسیم؟

 چگونه از دوست داشتن خود به دوست داشتن دیگران می رسیم؟


من زمانی از دوست داشتن خودم نقب می زنم و گذر می کنم به دوست داشتن دیگران، که بفهمم دیگران هم مثل خود من هستند. از چه لحاظ مثل من هستند؟ از لحاظ همه تنگناهای وجودی مثل من هستند. 

از لحاظ همه ناداری ها، ناتوانی ها و نادانی ها مثل من هستند. اگر من بفهمم، همین طور که من از مرگ می ترسم، دیگران هم از مرگ می ترسند. همان طور که من از تنهایی می ترسم، دیگران هم از تنهایی می ترسند و همان طور که من از بی معنایی و پوچی زندگی می ترسم، دیگران هم از بی معنایی و پوچی زندگی می ترسند. پس من و دیگران ترس های مشترک داریم، نه این که این فقط من هستم که از مرگ می ترسم، نه، بلکه دیگران هم از مرگ می ترسند. 

بنابراین در واقع من در جهت ترس هایم مثل دیگرانم. 

در جهت نادانی ها، من هم مثل دیگرانم. من هم نادانی هایی دارم، دیگران هم نادانی هایی دارند. 

در جهت ناتوانی ها، من هم ناتوانی هایی دارم، دیگران هم ناتوانی هایی دارند. 

در جهت ناداری ها، من ناداری هایی دارم، دیگران هم ناداری هایی دارند. 

ما فقط وقتی می توانیم دیگران را دوست بداریم، که فکر نکنیم دیگران تافته جدا بافته ای هستند از من، یا من تافته جدا بافته ای هستم از دیگران. فهم این معنا که همه چیزهایی که دیگران را در تنگنا می گذارد، همان چیزهایی است که من را در تنگنا می گذارد. همه چیزهایی که دیگران را درد و رنج می دهد، همان چیزهایی است که به من درد و رنج می دهد. همه چیزهایی که به دیگران لذت می دهد، همان چیزهایی است که به من لذت می دهد. در واقع فهم این که ما همه سر و ته یک قماشیم، همه از یک نسیج، از یک بافت، از یک پارچه درست شده ایم، تار و پود مرا با همان درست کرده اند که تار و پود شما را درست کرده اند. اگر این را بفهمیم شفقتمان به حال انسان ها بیشتر می شود.


«بخشی از سخنرانی استاد ملکیان در دارالکرام»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد