دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

یوگای خنده چیست؟

یوگای خنده چیست؟

بر اساس مطالعات متعدّد؛ خنده، درمانی جادویی و واقعی است و از‌ بین برنده استرس، تقویت‌کننده سیستم دفاعی بدن، افزایش‌دهنده گردش خون، تولید‌کننده آندروفین، حفاظت‌کننده قلب و … است.

 
داشتن روحیه شاد و بازیگوش و خندان به ما کمک می کند راحت تر با رویدادهای زندگی روبه رو شده و بتوانیم برای تصمیم گیری های کوچک و بزرگ زندگی مان خردمندانه تر رفتار نماییم.
 
دکتر مادان کاتاریا، پزشک هندی و ساکن در بمبئی، در سال ۱۹۹۵ بر آن شد تا به خود و دیگران کمک کند تا خنده را از قید و بند دلیل و برهان رهانده و استرس ها و فشارهای زندگی پرشتاب امروزی را با کمک خنده از جسم و ذهن و روان خویش بزدایند.

مشکل بیشتر ما این است که نمی توانیم همیشه و در کنار همه کس شاد و خندان باشیم.
 
باشگاه خنده ابداعی دکتر کاتاریا محلّ ایده آلی است که فرصت خوشی و شادی کردن در میان جمع را در اختیارمان می گذارد.

شاید بسیاری از مردم فکر کنند اعضای باشگاه خنده، تنها برای تفریح و سرگرمی می خندند، امّا اهداف متعالی فراوانی در این مسیر دنبال می شوند، مانند: شریک کردن اعضای خانواده در این احساس رهایی و شادابی و تغییر در نگرش افراد در رفتار با دیگران و داشتن منشی پر مهر و پُراحساس در سفر زندگی.

مبنای کار بر این است که ما می دانیم بدن قادر به تشخیص خنده ساختگی از واقعی نیست و در هر دو مورد موادّ شیمیایی شادی آفرین و ضدّ دردهای طبیعی در بدن ترشّح می شوند.

کما این که خنده های ساختگی به مرور و گاهی به سرعت تبدیل به خنده های طبیعی می شوند و نیز خنده خاصیّت مسری بودن دارد و بسرعت بین افراد گروه منتشر می شود.

در باشگاه خنده بدون تکیه برشوخ طبعی (که خیلی ها آن را ندارند) یا تعریف لطیفه ها و حکایات خنده دار؛ با استفاده از حرکاتی ابداعی که آمیزه ای از تمرینات تنفّس عمیق و حرکات کششی و تمرینات خنده هستند، روحیه بازیگوشی کودکانه ترویج داده می شود.

 نخستین باشگاه خنده هفده سال پیش در بمبئی هندوستان با حضور پنج عضو به راه افتاد و با سرعتی شگفت، ابتدا سراسر هند و سپس شصت کشور جهان را در بر گرفت و به رویدادی جهانی و پرطرفدار تبدیل شد.

باشگاه یوگای خنده در ایران درسال ۲۰۰۲ میلادی توسط مجید پزشکی برپا شد.

 یوگای خنده تنها روشی است که به افراد امکان می دهد بدون درگیر ساختن تفکّر منطقی، از ته دل بخندند.

برخی مزایای خنده ازین قرارند:

۱- رها سازی آندورفین که مسکّن طبیعی بدن است و افزون بر کاهش دردها، حامل پیام های مهر و گذشت و احساس همبستگی و دلسوزی نیز هست.

۲- تقویّت دستگاه ایمنی بدن

۳- افزایش گردش خون

۴- افزایش اکسیژن دریافتی بدن و بافت ها

۵- افزایش گنجایش شش ها و رساندن آن به میزان طبیعی و سودمند، زیرا در حالت عادّی به دلیل تنفّس های سطحی و ناکارآمد، بیشتر حجم ریه بدون استفاده می ماند.

۶- کاهش هورمون های استرس در خون و رفع آثار استرس.

۷- افزایش هوش هیجانی و پویایی گروهی.

۸- برون ریزی و تخلیه هیجانات نهفته  و ایجاد رهایی و سبکبالی.

۹- به تاخیر انداختن روند پیری.

۱۰- زیبایی و جوانی چهره و نیز ورزشی مفید برای عضلات است.

هدف یوگای خنده برقراری پیوندی صمیمی میان مردم به دور از پیش داوری است. یوگای خنده فراتر از عمل خندیدن است، تندرستی افراد را افزایش داده، جلوی افکار و هیجانات منفی را می گیرد و ما را با طبیعت روحانی مان درتماس قرار می دهد. در فرد روحیّه گذشت، مهربانی و دستگیری می آفریند و موجب می شود فعّالانه به دنبال شاد کردن دیگران باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد