دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

اسم ها چیستند؟!


اسم ها چیستند؟!


***
خداوند همه اسم ها را به آدم یاد داد.
چه اسم هایی را به ما یاد داد؟
اسم یعنی چه؟
وقتی فرشتگان فهمیدند که انسان اسم ها را می داند، اعتراف کردند که چیزی نمی دانند.
هیچ می دانید قضیه چه بوده است؟
***
هر موجودی دو چیز دارد: ماهیت(شکل) و وجود(هستی)

ماهیت دو نوع است: ماهیت ذهنی و ماهیت خارجی

ماهیت ذهنی فقط وجود ذهنی دارد، وجود خارجی ندارد، فقط در ذهن است؛ مانند تصور یک انسان با 5 چشم که وجود خارجی ندارد.

اما ماهیت خارجی، وجود دارد و آثاری بر آن مترتب می شود.

پس نشانه وجود داشتن و نداشتن این است که آن چیز آثاری داشته باشد یا نداشته باشد، اگر آثار داشته باشد، وجود دارد، هرچند ماهیت نداشته باشد و اگر آثار نداشته باشد، وجود ندارد، هرچند بتوانیم برایش ماهیت ذهنی درست کنیم.

همه اشیای جهان که آثاری از خود نشان می دهند،  هم ماهیت دارند و هم وجود، تنها چیزی که ماهیت ندارد، ولی وجود دارد و همه آثار از اوست خداوند است؛ خداوند شکل و ماهیت ندارد، اما وجود دارد و همه وجود اوست.

 وجودِ دیگر اشیایی که هم ماهیت دارند و هم وجود اوست.

وجود خداند شامل همه وجودِ موجودات است، اما در ماهیت آن ها شریک نیست، چون ماهیت یک امر اعتباری و غیر واقعی و غیر اصیل است؛ اصل هر چیز وجود آن است.

هر موجودی که دارای ماهیت است، نشانگر بخشی از وجود است . به عبارت دیگر نشانگر بخشی از صفات خداست؛ یعنی هر موجودی یک اسم از خداست، همه موجودات اسم های خدا هستند و هر کدام اسم بخشی از صفات خدا؛ هیچ موجودی یافت نمی شود که اسم خدا نباشد، منتها هر کدام اسم یک و یا بخشی از صفات خدا هستند؛ مهم این است که وقتی به موجودی نگاه می کنیم، تشخیص دهیم که این موجود اسم کدام صفت خداست و این موجود، چه صفتی از خدا را نشان می دهد.

کسانی که اسم ها را می دانند، موجودات را می شناسند که چه ربطی به خدا دارند؛ هر ماهیتی نشانگر وجود است و وجود خاصی را نشان می دهد؛ به عبارت دیگر می توان خدا را در همه موجودات دید، زیرا موجودات نشانگر خدا هستند، همچنان که اسم ها نشانگر معنا هستند؛ معنای همه اسم ها و ماهیت ها و شکل ها خداست.

یکی که عالم و دانشمند است، اسمی است برای علم خدا، یکی که مهربان و با محبت است، اسمی است برای رحمت خدا، یک نفر که شجاع و پر توان است، اسم قدرت خداست و ...

هر چقدر که انسان خدایی تر باشد، اسم پر رنگ تری از خداست و بخش بیشتری از صفات خدا را نشان می دهد؛ انسان معصوم به طور کامل اسم خداست.
و هر انسانی می تواند همه اسمای خدا را در خود محقق سازد و مصداق« علّم آدم الاسماء» شود و یک انسان خدایی و مظهر صفات خدا و ...

محمد ایوب کاظمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد