دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

پخت غذا در ظروف آلومینیومی باعث بیماری آلزایمر می ‌شود

پخت غذا در ظروف آلومینیومی باعث بیماری آلزایمر می ‌شود

 

 شاید شما هم تا به حال از مادرتان شنیده‌اید که: " آن قابلمه روحی را بده به من" و حتما مثل خیلی از جوان‌‌های دیگر احساس باسوادی به شما دست داده و فکر کرده‌اید اصل و نسب این قابلمه از روی است و مادرتان به اشتباه آن را روحی تلفظ می‌کند. اما در این مورد، شما هم اشتباه می ‌کنید.

این ظروف به‌ طور عمده از جنس آلومینیوم هستند و برای سلامت انسان هم ضرر دارند. دکتر کشاورز در این زمینه می‌گوید: «اگر جنس این ظروف از روی بود که جای خوشوقتی بود، چون در آن صورت کمی از آن وارد غذا می‌شد و جذب بدن می‌شد. این عنصر برای بدن بسیار مفید است. اما نگه داری مواد غذایی ترش اسیدی یا شور در ظروف آلومینیومی و یا طبخ غذا در این ظروف موجب خروج آلومینیوم از ظرف و ورود آن به غذا می‌شود. یبوست، اختلالات گوارشی، پوکی استخوان و آلزایمر از مهم‌ترین عوارض ناشی از مصرف آلومینیوم است.»

نتایج یک تحقیق داخلی بر روی ظروف آلومینیومی نشان می‌ دهد که در اثر پخت غذا در این ظروف، یون‌هایی آزاد و به غذا اضافه می‌شوند که موجب بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر، راشیتیسم و عوارضی همچون غش، کم‌خونی مفرط و اختلال در هنگام راه‌رفتن می‌شود. بر پایه نتایج این تحقیق، هرچه مدت زمان پخت در این ظروف بیشتر شود، میزان یون‌های آزاد شده نیز افزایش می‌یابد. همچنین استفاده از اسیدهای خوراکی مثل سرکه، آب لیمو و آب غوره در غذا موجب افزایش آزاد شدن یون‌ها می‌شود.

البته این خطرات فقط مخصوص ظرف آلومینیومی نیست.‌ کارشناسان همچنین معتقدند در طبخ غذا از ظروف مسی هم نباید استفاده کرد. نرم بودن فلز مس و ورود آن به غذا باعث می‌شود که در طولانی‌مدت فرد دچار مسمومیت شده و مس اضافی روی احشاء و اندام داخلی بدن اثرات سوئی بگذارد.

بعضی از کارشناسان عقیده دارند، ظروف استیل بهترین نوع ظروف برای پخت غذا هستند و در صورت استفاده از ظروف مسی، باید این ظروف قلع‌اندود باشند. دکتر کشاورز در این زمینه می‌گوید: «البته جذب آهن فلزی از طریق سیستم گوارش پایین است. اما همان اندازه آهنی که از این طریق وارد غذا ‌می‌شود و جذب می‌شود، نکته مثبتی در استفاده از این ظروف است.»

به گفته دکتر خداداد، فوق تخصص بیماری‌های گوارشی و کبدی، تا کنون در ایران چندین مورد بیماری ذخیره‌ای مس کبد گزارش شده که علت آن ناشی از استفاده ی ظروف مسی است. وی در این زمینه می ‌گوید: «عمده‌ترین علت بروز این بیماری استفاده از ظروف مسی به هنگام پختن غذا یا داغ کردن شیر یا انتقال شیر در این نوع ظروف (از تولیدکننده به مصرف ‌کننده) است. این ظروف باعث اضافه‌شدن مس در غذای روزانه ی افراد می‌شود که این مس اضافی در کبد ذخیره می‌شود و باعث از کار افتادن کبد فرد و در نهایت مرگ شخص می ‌شود.»

آلومینیوم یکی از فلزاتی است که به نظر می‌رسد با بیماری آلزایمر ارتباط داشته باشد ،مطالعات نشان می‌دهد کسانی که آلومینیوم در رژیم غذایی آن ها به واسطه استفاده از ظروف پخت آلومینیومی وارد می‌شود،۶/۸ ‪ برابر بیماری آلزایمر در آن ها بیشتر دیده می‌شود.

محققان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بررسی آثار آلومینیوم خوراکی بر موش‌های صحرایی دریافتند که ورود آلومینیم به همراه غذا می تواند سبب اختلال در متابولیسم کربوهیدرات شود که به صورت افزایش در قند خون ناشتا و نارسایی در گلوکز بروز می ‌کند.

ظروف پخت آلومینیومی که بیشتر از آن استفاده می‌کنند، علاوه بر این که سبب بروز آلزایمر می ‌شوند، آهن قابل جذب مواد غذایی را کاهش می‌دهند.

شاید همه گیر بودن ظروف آلومینیومی شما را به تعجب وادارد که با وجود این عوارض چطور این ظروف همه جا به کار می‌رود. این هم از مواردی است که آلودگی در بطن خانه‌های ما رسوخ کرده و ما از آن غافل هستیم و به سادگی از کنار آن می‌گذریم . بسیاری از زنان مواد غذایی را در ظروف منجمد کرده و غذا را در ظرف‌های آلومینیومی طبخ می ‌کنند .

آلومینیوم محلول در آب آثار خطرناکی را سبب می‌شود و هنگام پخت غذا که آب و آلومینیوم در کنار هم قرار می‌گیرند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ،هنگام پخت غذاهای اسیدی آلومینیوم در اسیدهای اکسیدناپذیر حل شده از ظرف آزاد می‌شود و به داخل مواد غذایی راه پیدا می‌کند.

تنفس کردن و تماس پوستی با آلومینیوم نیز بسیار خطرناک است. اگر فردی برای مدت زمان طولانی در تماس با غلظت زیادی از آلومینیوم باشد، از دست دادن حافظه ،سستی ،بی حالی و لرز شدید بروز می‌یابد.

فریبا ابراهیمی کارشناس مسوول آزمایشگاه شیمی مواد غذایی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ظروف آلومینیومی به دلیل این که خود آلومینیوم در ساخت آن به کار می رود، در اثر عوامل مختلف وقتی غذا در آن به مدت طولانی پخت می‌شود، به وسیله غذا جذب بدن می‌شود.

وی افزود: در مواد غذایی که گوجه فرنگی و یا از چاشنی‌هایی مانند سرکه و آبلیمو در ظروف آلومینیومی پخت می‌شوند، مقدار مهاجرت یون های آلومینیوم از ظرف به داخل مواد غذایی افزایش می‌یابد.

ابراهیمی تصریح کرد: خود آلومینیوم حتی در موادی مانند سبزیجات و منابع حیوانی وجود دارد و وقتی هنگام پخت از ظروف آلومینیومی جدا می‌شود، بر مقدار غلظت عناصر موجود در آلومینیوم افزوده شده واز طریق گوارش ،جذب کلسیم و فسفات شده و باعث پوکی استخوان ،راشیتیسم ،بیماری های زخم معده ، روده ،خشکی دهان ،یبوست ،تغییر رنگ در دهان می‌شود .

وی تصریح کرد: جذب آلومینیوم در مغز افراد باعث ایجاد آلزایمر می‌شود و اگر مقدار جذب بیشتر باشد، در فراموشی تاثیرگذار است .

ابراهیمی به مردم توصیه کرد از ظروف آلومینیومی برای پخت غذا استفاده نکنند و این ظروف فقط برای نگه داری مواد خشک مناسب هستند.

 

نتایج یک تحقیق :

مضرات پخت طولانی مدت غذا در ظروف آلومینیومی

پخت غذا در ظروف آلومینیومی برای مدت طولانی برای بدن انسان مضر است.

این طرح تحقیقی با هدف بررسی میزان یون‌های آزاد شده ناشی از پخت غذا و ظروف فلزی و غیرفلزی و تأثیر آن بر مواد غذایی اجرا شد که نتایج آن نشان داد در اثر پخت غذا در ظروف آلومینیومی، یون‌هایی آزاد و به غذا اضافه می ‌شوند که موجب بروز بیماری‌هایی مانند: آلزایمر، راشیتیسم و عوارضی همچون غش، کم خونی مفرط، کما و اختلال در هنگام راه رفتن، می‌شود.

در این تحقیق نتایج بررسی عناصر سنگین و سمی ناشی از فلزات ظروف آشپزخانه نشان داد هر چه مدت زمان پخت بیشتر شود، میزان یون‌های آزاد شده نیز افزایش می‌یابد و همچنین استفاده از اسیدهای خوراکی در غذا مثل سرکه، آبلیمو، آب‌غوره در غذا موجب افزایش آزادشدن یون‌ها می‌شود. خانواده‌ها در صورت استفاده از ظروف آلومینیومی، از این ظروف برای پخت غذاهایی که زمان پخت کمتری نیاز دارند استفاده کنند.

 

منبع :

طعام اسرار

rasaane.blogfa.com

www.iranmania.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد