دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

خواص باور نکردنی شلغم

خواص باور نکردنی شلغم

گردآوری و تنظیم : مجله الکترونیکی کشکول مدیریت

 

 

شلغم یکی از سبزی های بسیار مقوی و مغذی است که به سبب دارا بودن ١٠ درصد مواد قندی و سرشار بودن از املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم جزو مواد غذایی بسیار با ارزش به حساب می آید.

شلغم یکی از پاک کننده ها  و سازنده های خون بوده و چنان که گفته شد، املاح کلسیم و منیزیم موجود در آن موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری های خطرناکی مانند سرطان می شود.

همچنین باید دانست که لازم است از برگ شلغم خواه به صورت پخته یا خام در سوپ یا سالاد و یا خوراک های دیگر استفاده شود. نه تنها در برگ شلغم مقدار زیادی کلسیم وجود دارد، بلکه علاوه بر آن، این گیاه حاوی مقادیر زیادی آهن و مس نیز هست که سبب ازدیاد خون و به ویژه هموگلوبین می شود. به هر اندازه رنگ برگ شلغم تیره تر باشد، ید بیشتری در آن است.

گفتنی است، وجود ویتامین آ، ب و ث در برگ و ریشه آن، به خوبی نشانگر نقش مؤثر و مهم آن در حفظ تعادل عصبی و به خصوص در تعادل تغذیه آن است.

پزشکان ثابت کرده اند که عصاره شلغم، حل و دفع سنگ های کلیوی را به علت خاصیت حل کنندگی که بر روی اسید اوریک دارد، تسهیل می کند.

شلغم اثر مفید مؤثری در درمان بیماری های دستگاه تنفسی دارد، برای این منظور از آش و سوپ آن استفاده می شود.

خواص شلغم آنقدر زیاد است که می توان گفت این گیاه برای هر دردی درمان است و اگر مردم می دانستند که این گیاه چقدر فایده دارد ،تمام باغچه های خانه خود را شلغم می کاشتند و هر روزه از آن استفاده می کردند .

 

سه علامت اصلی یک شلغم خوب

شلغم خوب سه علامت دارد:

1- شلغم باید پر باشد، بنابراین اگر وسط آن شل باشد و با فشار انگشت فرو برود، پلاسیده و مانده است و چنانچه پخته و مصرف شود در روده ها تولید نفخ می کند.

2- پوست خارجی شلغم باید براق و شفاف باشد.

3- شلغم باید سنگین باشد و وقتی وسط آن را بریدند، درونش روشن و شفاف باشد.

بر اساس تحقیقات و بررسی های محققان، هر صد گرم شلغم دارای ٣٥ کیلو کالری انرژی، ١ گرم پروتئین، ٧ گرم گلوسید، ٢ گرم چربی، ١/١ گرم فیبر، ٤٥ میلی گرم گوگرد، ٢٨٠ میلی گرم پتاسیم، ٦٠ میلی گرم کلسیم، ٣٦ میلی گرم ویتامین C و همچنین صد گرم برگ شلغم دارای ٣٦ کیلو کالری انرژی، ٣ گرم پروتئین، ٤ گرم چربی، ٥ گرم گلوسید، ٢/١ گرم فیبر، ٥٥ میلی گرم گوگرد، ٣٧٥ میلی گرم پتاسیم، ٢٦٠ میلی گرم کلسیم، ٦٠ میلی گرم فسفر، ٩ میلی گرم سدیم، ٤/٢ میلی گرم آهن و ٤٠ میلی گرم ویتامین C است.

 

گیاه شناسی

شلغم گیاهی است با برگ های ناصاف و بریدگی های زیاد به رنگ سبز و سفید . ریشه آن غده ای و به شکل های گرد و یا دراز به رنگ سفید با لکه های بنفش می باشد .

میوه شلغم مانند غلافی باریک و دراز است که در آن چند دانه سیاه وجود دارد . شلغم در هوای سرد بسیار خوب رشد می کند و شاید علت آن باشد که برای درمان بیماری هایی که در فصل سرما زیاد است و بیماری های تنفسی بکار می رود .

 

خواص دارویی

شلغم از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است.

خواص شلغم آنقدر زیاد است که می توان گفت این گیاه برای هر دردی درمان است و اگر مردم می دانستند که این گیاه چقدر فایده درد تمام باغچه های خانه خود را شلغم می کاشتند و هر روزه از آن استفاده می کردند .

1) شلغم مقوی است.

2) شلغم اشتها آور است.

3) شلغم ضعف جنسی را درمان کرده و اسپرم را زیاد می کند.

4) شلغم سرفه را تسکین می دهد.

5) ترشی شلغم بهترین نوع ترشی است؛ زیرا مقوی معده و روده ها و اشتها آور است.

6) آب شلغم قند خون را پایین می آورد.

7) تخم شلغم را اگر سرخ کرده و بخورید، برای ضعف جنسی موثر است.

8) اگر گلو درد دارید، آب پخته شلغم را قرقره کنید.

9) خوردن آب شلغم درمان کننده جوش صورت است.

10) آن هایی که حافظه ضعیف دارند، حتما باید شلغم بخورند؛ زیرا ثابت شده است که شلغم حافظه را تقویت می کند.

11) شلغم شب کوری را درمان می کند.

12) شلغم به علت داشتن ویتامین B1 علاج کم خونی است.

13) شلغم برای رشد و نمو استخوان ها مفید است؛ بنابراین زنان باردار و شیرده حتما باید از آن استفاده کنند .

14) زن حامله ای که در مدت بارداری شلغم خورده باشد، بچه اش زودتر رشد کرده، زودتر حرف می زند و حتی زودتر راه می افتد و در مقابل امراض مقاومت بیشتری خواهد داشت .

15) آن هایی که غده تیروئیدشان کم ترشح می کند، باید حتما شلغم بخورند؛ زیرا شلغم به علت داشتن ید فراوان، ترشحات غده تیروئید را تنظیم می کند .

16) شلغم مهم ترین گیاه ضد سرطان است و حتی گسترش سرطان را متوقف می کند .

17) شلغم درمان بسیاری از بیماری های پوستی است.

18) شلغم پخته، بهترین دارو برای برونشیت است.

 و بالاخره سعی کنید که در فصل زمستان برای پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری های تنفسی اقلا چند بار در هفته شلغم بخورید. شلغم پخته بهترین صبحانه است؛ بدن را تمیز کرده و مواد سمی را از بدن خارج می سازد .

در پایان، بار دیگر به این نکته  اشاره می شود که آب شلغم خام، خواص بیشتری از شلغم پخته دارد، به شرطی که معده شما را ناراحت نکند .

 

منابع :

- www.aftabir.com

- khabarkhooneh.com

 

منبع : mag.riau.ac.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد