دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

همه آنچه باید در مورد افسردگی بدانید

همه آنچه باید در مورد افسردگی بدانید

هنگامی که پزشکان درباره افسردگی بحث می کنند، هدف آن ها معالجه بیماری ای است که افسردگی عمده (major depression) نامیده می شود. هنگامی می گوییم فردی به بیماری افسردگی مبتلا می شود که علامت هایی مانند آنچه در پایین به آن ها اشاره خواهد شد، تقریبا در هر روز در تمام طول روز، برای دو هفته یا بیشتر داشته باشد.

علایم افسردگی

از جمله علایم بیماری افسردگی می توان به این موارد اشاره کرد:

۱) داشتن احساس غم واندوه، ناامیدی و گریه های مکرر.

۲) از دست دادن علاقه یا خوشایند بودن چیزهایی که از آن لذت می برید.

۳)احساس گناه، درماندگی یا بی ارزشی.

۴) به مرگ فکر کردن یا خودکشی.

۵) خواب بیش از حد، یا مشکل در به خواب رفتن.

۶) از دست دادن اشتها و کاهش یا افزایش وزن به طور ناخواسته.

۷) احساس خستگی زیاد در تمام مدت.

۸) اشکال در تمرکز و تصمیم گیری.

۹) داشتن دردهای مبهم یا حاد و بهتر نشدن آن ها با درمان های معمول.

۱۰) احساس بی قراری، عصبانیت و دلخوری زود هنگام.

علت افسردگی چیست؟

به نظر می رسد که افسردگی علاوه بر دلایل ارثی، به تغییرات مواد شیمیایی در مغز مربوط باشد که ارتباط بین سلول های عصبی را با یکدیگر دچار اشکال می کند. افسردگی می تواند با دغدغه ها و رویدادهای زندگی شما ارتباط داشته باشد، از قبیل مرگ کسی که دوستش دارید، طلاق یا از دست دادن کار.

افسردگی چطور تشخیص داده می شود؟

اگر شما علایم فوق را دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید و قطعا می توانید از او کمک بگیرید. از پزشک خود انتظار نداشته باشید که فقط با نگاه کردن به شما به افسردگی شما پی ببرد. هرچه سریع تر درمان شما پیگیری شود، زودتر از افسردگی بهبود خواهید یافت.

اولین بار که شما در مورد احساس خود با پزشک سخن می گویید، ممکن است او از شما سوالاتی درباره نشانه های آن سلامت شما و سابقه مشکلات سلامت در خانواده تان بپرسد. همچنین پزشک ممکن است شما را مورد معاینه جسمی قرار دهد یا آزمایش های دیگری را برای شما درخواست کند.

روان درمانی چیست؟

در روان درمانی ممکن است شما با یک پزشک خانوادگی، یک روان پزشک یا روان درمانگر درباره شرایط زندگی تان صحبت کنید. ممکن است موضوع بحث شما با این درمان گران در مورد افکار و عقاید یا روابط خانوادگی تان باشد. یا ممکن است بر رفتار هایتان متمرکز شوید و این که این رفتارها چگونه بر زندگی شما اثر می گذارد و چگونه می توانید آن ها را تغییر دهید. معمولا روان درمانی برای مدت معینی مثلا بین ٨ تا٢٠ جلسه انجام می شود.

کی افسردگی به پایان می رسد؟

درمان افسردگی ممکن است برای هفته ها، ماه ها، یا حتی سال ها به طول انجامد. خطر اصلی درمان نکردن افسردگی، خودکشی است. معمولا درمان افسردگی در مدت ٨ تا ١٢ هفته یا کمتر باعث بهبودی شما می شود.

گذر از افسردگی

برای گذر از یک دوره افسردگی به این نکات توجه داشته باشید:

تند نروید، از خودتان انتظار زیاد نداشته باشید. هر کاری را به صورت طبیعی انجام دهید. برنامه ای واقع گرایانه تنظیم کنید.

به افکارمنفی که ممکن است در شما وجود داشته باشد، اعتنا نکنید. افکاری از قبیل مقصر دانستن خود یا انتظارات غلط بخشی از افسردگی است. این ها افکاری است که افسردگی شما را تشدید می کند.

خود را با فعالیت هایی درگیر کنید که حس خوبی در شما ایجاد می کند، یا احساس موفقیت را در شما به وجود می آورد.

زمانی که افسرده اید، از تصمیم گیری های عمده درباره زندگی خود دوری کنید، اگر ضروری است که تصمیم بزرگی بگیرید، از کسی که به او اعتماد دارید، کمک بخواهید.

اجتناب از مواد روانگردان غیرمجاز. این مواد سبب افسردگی شدید می شوند و تداخل های خطرناکی با داروی ضدافسردگی تجویزشده برای شما دارند.

به نظر می رسد که فعالیت جسمی باعث بروز واکنش های شیمیایی در بدن می شود که ممکن است وضع روانی شما بهبود یابد. ورزش کردن ۴تا۶ بار در هفته، هر بار حدود ٣٠ دقیقه، هدف خوبی است. اما کمترین فعالیت جسمی هم می تواند مفید باشد.

امیدواری خود را حفظ کنید. برطرف شدن کامل افسردگی شما نیاز به گذر زمان خواهد داشت.

افرادی که افسردگی دارند، بعضی وقت ها به فکر خودکشی می افتند. این فکر بخشی از افسردگی است. اگر شما به آزار رساندن خود فکر می کنید، به پزشک خود، دوستانتان، خانواده خود یا به مراکز محلی مشاوره مقابله با خودکشی، مراجعه کنید. فورا درخواست کمک کنید. خبر خوش این است که پزشکان می توانند به شما کمک کنند و افسردگی شما قابل درمان است.

روزنامه شرق ( www.sharghnewspaper.com )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد