دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

رژیم‌‌ لاغری، دشمن پوست شما

اگر تنها به فکر کاهش وزن هستید، حواس‌تان به پوست و مو هم باشد
برترین مجله اینترنتی ایران

 رژیم‌ها‌ی سختی که موجب کاهش سریع وزن می‌شوند، برای سلامت مضر هستند؛ برای کاهش وزن عجله نکنید، در اکثر موارد افراد چاق و با وزن خیلی بالا تصور می‌کنند با پیروی از رژیم لاغری باید به سرعت و به مقدار خیلی زیاد وزن اضافی را از دست بدهند؛ این باور به هیچ وجه صحیح نیست. کاهش شدید وزن مضرات بسیار زیادی دارد . 
بقیه در ادامه مطلب...
اگر تنها به فکر کاهش وزن هستید، حواس‌تان به پوست و مو هم باشد
برترین مجله اینترنتی ایران

 رژیم‌ها‌ی سختی که موجب کاهش سریع وزن می‌شوند، برای سلامت مضر هستند؛ برای کاهش وزن عجله نکنید، در اکثر موارد افراد چاق و با وزن خیلی بالا تصور می‌کنند با پیروی از رژیم لاغری باید به سرعت و به مقدار خیلی زیاد وزن اضافی را از دست بدهند؛ این باور به هیچ وجه صحیح نیست. کاهش شدید وزن مضرات بسیار زیادی دارد . 
  در اینجا ما بیشتر قصد داریم درمورد مشکلاتی صحبت کنیم که برای پوست و مو و ناخن‌ها پیش می‌آید؛ 3 عنصری که هر 3 به‌شدت در زیبایی شما تاثیرگذار هستند و مسلما هیچ کس بهتر از یک پزشک متخصص پوست و مو نمی‌تواند برای شما توضیح دهد که چگونه رژیم‌های سخت به این اعضای مهم آسیب می‌زنند.
  چه رژیمی به پوست شما آسیب می‌زند؟

در طول چند سال اخیر افراد بسیاری از رژیم‌های سفت و سختی برای لاغری در کوتاه مدت استفاده می‌کنند و متاسفانه همکاران تغذیه گاهی اصرار به کم کردن وزن زیاد در یک مدت خیلی کوتاه دارند، به‌عنوان مثال فردی که در عرض 2 تا 3 ماه، 20 تا 30 کیلو وزن کم می‌کند، ممکن است از نظر وزنی و روی کاغذ به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کرده و توانسته ‌باشد در مدت کوتاهی وزن بالایی را کاهش بدهد؛ ولی به‌طور حتم این فرد دچار مشکلات فراوانی خواهد شد؛ از جمله این که پوست و مو و ناخن او شدیدا تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. توصیه کلی این است که همیشه کاهش وزن یک عدد منطقی باشد و از کاهش وزن‌های شدید در مدت کوتاه به‌شدت پرهیز شود و باید حتما در کنار یک متخصص تغذیه با یک متخصص پوست نیز مشورت شود تا از مشکلاتی نظیر ریزش‌مو، افتادگی پوست و مشکلات ناخن پیشگیری شود.
    پس  از رژیم ریزش مو از بین می‌رود؟

وقتی دوران رژیم تمام می‌شود، فرد به زندگی روزمره خود باز می‌گردد و دوباره رژیم عادی غذایی خود را پی می‌گیرد، به‌طور حتم ریزش موهایش متوقف شده و موهایش در عرض 3 تا 6 ماه دوباره شروع به رشد می‌کنند. همین فاصله 3 تا 6 ماهه می‌تواند فرد را بسیار از لحاظ روحی آزار دهد؛ چون این گونه نیست که موها به سرعت شروع به رشد کنند. البته باید بگویم این رویش مجدد در حالتی است که تنها مشکل فرد همان تغذیه بد باشد. در کنار این قضیه علت‌های دیگری نیز وجود دارند که باعث تشدید ریزش مو شده و حتی بعد از این‌که فرد رژیمش را قطع می‌کند، هم چنان ریزش ادامه می‌یابد. یا رشد مجدد شروع نمی‌شود تا زمانی‌که آن علت برطرف شود؛ از جمله این علت‌ها می‌توان به ارث، کم‌خونی و... اشاره کرد.
  چرا رژیم سخت به بدن شما آسیب می‌زند؟

هرچند فرد اظهار کند که رژیم غذایی مصرفی او میزان کالری لازم بدن او را تامین می‌کند، با این حال میکروعنصرهایی برای رشد مو و لطافت پوست لازم است که ممکن است در این رژیم‌های غذایی سفت و سخت به بدن نرسند، یا به دلایلی در جذبش مشکل ایجاد شده باشد؛ یعنی جذبش بسیار کمتر شود، در نتیجه فرد بعد از مدتی به‌رغم این که اظهار می‌کند میوه و سبزی و ماهی و... به مقدار کافی در رژیمش وجود دارد؛ ولی دچار ریزش موی خیلی شدیدی می‌شود تا حدی که نگران‌کننده است و می‌تواند باعث آزار روحی فرد شود. وقتی فرد در مدت کوتاهی وزن زیادی را از دست داده است، پوست نمی‌تواند خودش را با آن کاهش چربی زیادی که زیر آن اتفاق می‌افتد، هماهنگ کند. در نتیجه پوست ظاهری شل و نیمه چروک پیدا می‌کند و افتادگی پوست به‌وجود می‌آید، به‌طور حتم این افتادگی‌ها و چروک‌های ایجاد شده روی پوست به دلیل تغییر سن و آفتاب و پیری نیست، بلکه به دلیل کم‌شدن زیاد چربی است.
  شایع‌ترین علت‌های ریزش مو

یکی از علت‌های بسیارشایع ریزش مو به‌خصوص در خانم‌ها کم‌خونی است و وقتی علت کاهش رشد موها یا ریزش آن‌ها کم خونی باشد، پزشک درمان کم خونی را با قرص اسیدفولیک، آهن یا ویتامین B12 یا... شروع می‌کند. در این صورت شاید چند ماهی طول بکشد تا ذخایر آهن، ویتامین B12 یا اسیدفولیکش پر شده و ریزش قطع شود، این گونه نیست که بلافاصله با شروع درمان ریزش از بین برود؛ بلکه حداقل 3 تا 4 ماه بعد از اصلاح کم‌خونی، ریزش مو به حالت طبیعی باز می‌گردد و اگر بیمار مشکل دیگری نداشته‌ باشد، معمولا موها همانند روزهای اول‌شان می‌شوند. بعضی از رژیم‌های غذایی نادرست می‌تواند منجر به کم‌خونی شود.


  رژیم‌ می‌تواند باعث سفیدی موها شود؟

تمام کسانی که رژیم‌های سخت غذایی می‌گیرند، به‌شدت از کاهش رشد مو و ریزش مو شکایت دارند. موی سالم برای رشد به انواع ویتامین‌ها و عناصر معدنی و املاح خونی احتیاج دارد. زمانی که برخی افراد به‌منظور لاغر شدن رژیم سخت می‌گیرند، بدن آن‌ها دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی به‌ویژه آهن می‌شود که عامل موثری در کم‌پشت شدن مو است و وقتی فردی دچار ریزش مو شده و به پزشک مراجعه می‌کند، پزشک حتما از رژیم‌های غذایی او سوال خواهد کرد تا درصورت وجود مشکلی در این حوزه آن را درمان کند. کمبود ویتامین‌ها به‌ویژه گروه B که در سبزی‌ها، میوه‌ها و جگر یافت می‌شود، می‌تواند به ریزش مو کمک کند؛ اما تا به حال ارتباطی بین سفیدشدن موها و رژیم گرفتن مشاهده نشده ‌است، البته گاهی ارتباطات کوچکی بین کم‌خونی یا کم‌کاری یا پرکاری تیروئید با سفیدشدن موها عنوان می‌شود؛ ولی هیچ کدام چندان ارتباط قوی و محکمی نیستند و اصلی‌ترین علت سفیدی مو ژنتیک است.
بیشترین مشکل افتادگی پوست در کدام قسمت است؟

افتادگی پوست در جاهایی ایجاد می‌شود که چربی بافت زیر پوست زیاد است، مثلا در ناحیه گونه، لپ‌‌ها و... خیلی مشخص‌تر و بدتر خواهد بود. معمولا برای جلوگیری از این افتادگی‌ها توصیه می‌شود از کرم‌های سفت‌‌کننده استفاده شود، همچنین کرم‌هایی که بتوانند کلاژن‌سازی را در پوست تحریک کنند تا میزانی از کم شدن چربی جبران شود و اگر برای‌تان مقدور است رژیم‌تان باید متعادل باشد.مصرف کرم‌های سفت‌کننده بهتر است از همان ابتدا همراه با شروع رژیم آغاز شود؛ ولی به‌طور کلی هر زمان استفاده شود چندان بی‌تاثیر نخواهد بود؛ اما اگر بعد از مدتی ببینیم، استفاده از این کرم‌ها چندان تاثیر و فایده‌ای ندارد، می‌توان از روش‌های دیگری چون بوتاکس، لیزر، تزریق ژل یا چربی یا جراحی و... برای جایگزین کردن بافت از دست رفته در یک نقطه خاص استفاده کرد.


تاثیری که رژیم‌ها روی ناخن دارند

ناخن یکی از عناصر پوست است که سلامت آن شدیدا وابسته به تغذیه است و کمبود عناصری مثل روی، بیوتین و آهن باعث به‌وجود آمدن مشکلات ناخنی مثل شکننده شدن و کاهش رشد آن می‌شود. افرادی که رژیم‌های غذایی سفت و سخت می‌گیرند، به تدریج دچار شکنندگی، افتادگی و بد رشد کردن ناخن می‌شوند. در این رژیم‌ها چون ممکن است بدن در جذب بعضی از مواد مهم دچار مشکل شود، امکان دارد ناخن‌ها براق بودن خود را از دست بدهند و در نتیجه ناخن ها کدر و رشد آن‌ها کند ‌شود (رشد استاندارد ناخن 1/0 میلی‌متر در روز است) و در مسائل دفاعی ناخن‌ها نیز مشکل ایجاد شود؛ بنابراین هم در زیبایی ناخن‌ها تاثیر دارد و هم در سلامت آن‌ها.
   با کاهش وزن پوست چروک می‌شود؟

بعد از رژیم‌های غذایی سخت گاهی روی پوست چروک‌هایی ایجاد می‌شود که ما به آن‌ها نام چروک‌های کاذب می‌دهیم و علت آن چیزی نیست جز کم شدن بافت چربی زیر پوست. احتمالا بسیار در اطراف‌تان دیده‌اید، فردی که با یک رژیم سخت لاغر شده است، زیر چشمانش چروک به‌وجود می‌آید. این چروک‌ها به دلیل کم شدن ماده کلاژن، بافت الاستین و عناصر دیگر زیر پوست نیست ،بلکه به خاطر از دست رفتن چربی‌های زیر پوست است؛ بنابراین وقتی چربی‌های زیر پوست به حالت طبیعی بازگردند، این چروک‌ها تا حد زیادی از بین می‌روند. اگر می‌خواهید دچار این حالت و چروک‌ها نشوید، باید یک رژیم متعادل بگیرید؛ یعنی اگر فرض کنیم که مثلا 100 واحد چربی زیر چشم وجود دارد، اگر50 واحد از این چربی از بین برود، چروک ایجاد نمی‌شود؛ ولی اگر 51 واحد چربی از بین برود، روی پوست چروک ایجاد می‌شود. پس باید رژیم‌های غذایی به‌گونه‌ای باشند که این چربی زیر پوست خیلی زیاد کم نشود. بنابراین اگر وزن متعادل کم شود، معمولا چروک ایجاد نمی‌شود؛ اما اگر وزن خیلی کم شود، چروک ایجاد می‌شود.
    چه رژیمی به پوست و موی شما آسیب نمی‌زند؟

باید توجه کرد که هرکدام از اعضای بدن ما به چه موادی نیاز دارند؛ مثلا موها به عنصر روی، آهن، بیوتین، اسیدهای چرب ضروری، مقدار مشخصی آب، مایعات و... احتیاج دارند، بنابراین باید به طریقی به بدن برسند. عناصری هم هستند مثل سلنیوم که کمیاب است و معمولا در رژیم‌های سخت غذایی وجود ندارد و در نتیجه وقتی به پوست نمی‌رسد، مشکلات خاص خودش را به‌وجود می‌آورد. در یک رژیم متعادل بیشتر مواد وجود دارند. به‌طور کلی کاهش وزن استاندارد از نظر من 2 تا 5/2 کیلوگرم در ماه است.
    مکمل‌ها پوست و مو را حفظ می‌کنند؟

شاید بتوان گفت خوردن مکمل‌های غذایی نیز در دوران رژیم موثر هستند؛ اما به‌طور حتم کافی نیست؛ چون عناصری وجود دارند که برای بدن ضروری هستند و در این مکمل‌ها وجود ندارند؛ ولی در بعضی از مواد غذایی وجود دارند. قرار دادن سبزی و میوه نیز در رژیم غذایی می‌تواند بسیار موثر باشد، به‌خصوص این‌که برخی از میوه‌ها و سبزی‌ها علاوه‌بر قندهای طبیعی، حاوی ویتامین C و ماده‌ای به نام بیوفلاونوئید است که ضدسرطان بوده در نگه داری و پایداری ساختمان سلولی موثر است و مانع از شل شدن پوست می‌شوند. به‌طور کلی ویتامین‌ها و املاح برای عملکرد صحیح هر یک از اندام‌های بدن از جمله پوست و رشد مو لازم هستند. البته معمولا در کنار رژیم‌های بلندمدت معمولی مکمل‌های غذایی نیز برای بیماران تجویز می‌شود؛ هرچند در این مکمل‌ها همه مواد ضروری وجود ندارد؛ ولی چون فرد رژیمی متعادل دارد برای او کافی است و در نتیجه بدن او آسیبی نمی‌بیند.
 آب پوست را زیبا نمی‌کند

کم آب خوردن خشکی پوست ایجاد می‌کند؛ ولی زیاد آب خوردن ضرورتا باعث آب رسانی بیشتر پوست نسبت به کسانی که کم آب می‌خورند نمی‌شود، یعنی اگر خیلی کم آب بخورید، مسلما دچار خشکی پوست می‌شوید؛ ولی اگر بیش‌ازحد استاندارد آب بخورید، لزوما پوست‌تان خیلی بهتر نمی‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت، کسی که خیلی آب می‌خورد، حتما پوست خوبی دارد؛ هیچ رابطه منطقی بین این‌ها وجود ندارد.
    رژیم‌های غذایی پوست را کدر می‌کنند؟

برای سلامت پوست به ویتامین های A و E و C املاحی مثل آهن و روی نیاز است. اگر رژیم سنگین باشد، فرد دچار سوءتغذیه می شود. از جمله این عوارض کاهش ویتامین E است که باعث تیرگی پوست می‌شود؛ زیرا ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است، بر اثر تابش نور آفتاب بر پوست اکسیدان زیادی در پوست ایجاد می‌شود که این اکسیدان‌ها باعث تخریب سلولی و التهاب می‌شوند. ویتامین C و E به‌عنوان آنتی‌اکسیدان این مواد اکسیدانی را خنثی می‌کنند و اگر این التهاب پوست ادامه پیدا کند، تیرگی‌های بعد از التهاب در پوست ایجاد می‌شود و پوست را تیره می‌کند. خود چربی پوست به آن قوام می‌دهد و در نتیجه پوست زیباتر به‌نظر خواهد رسید؛ اما به‌طور مشخص کم شدن چربی باعث کدری پوست نمی‌شود، این کدری به‌صورت ثانویه به‌وجود می‌آید. در رژیم‌های غذایی عناصری در بدن کم شده که وجود این عناصر باعث خون رسانی بهتر می‌شوند و در نتیجه کمبود این عناصر منجربه خشکی پوست می‌شود و پوست خشک کدرتر به‌نظر می‌رسد. در این حالت می‌توانید از کرم‌های ترتینوئین و اسید میوه استفاده کنید تا دوباره پوستی شفاف پیدا کنید.
عوارض رژیم‌ لاغری بازگشت‌پذیرند؟

بالای 95 درصد عوارض ناشی از رژیم‌ها بازگشت‌پذیرند مگر این که رژیم خیلی سفت و سخت باشد که در این حالت ممکن است بعضی‌ از این عوارض برنگردد. رژیم‌های غذایی اگر کنترل نشده باشند و زیر نظر یک پزشک تغذیه تجویز نشوند، عوارضی همانند چروک های پوستی، افتادگی گونه‌ها و ریزش مو و شوره سر را به‌دنبال خواهند داشت. برای کاهش وزن همیشه باید ورزش را به‌عنوان بهترین راهکار درنظر گرفت؛ چرا که رژیم غذایی به تنهایی نه تنها مشکل افراد چاق را حل نمی‌کند، بلکه عوارضی بر سیستم داخلی بدن ایجاد کرده و علاوه بر آن عوارض مستقیمی بر مو و پوست بر جای خواهد گذاشت. به‌طور کلی رژیم مناسب برای حفظ سلامت پوست و مو، رژیمی است که برای سلامت کل اندام‌های بدن لازم است؛ چرا که در چنین رژیمی، فرآیند پیری سلولی کمتر شده و پوست به‌عنوان یکی از اجزای سالم بدن می‌ماند‌.


در دوران کاهش وزن چه کرم‌هایی استفاده کنید؟

بهتر است در دوران کاهش وزن و رژیم از کرم‌های سفت‌کننده پوست و لایه‌بردارها؛ کرم‌های اسیدهای میوه و کرم‌های ترتینوئین استفاده کنید، این محصولات می‌توانند تا حد زیادی مشکل افتادگی پوست را کمتر کنند و در نتیجه فرد در دوران رژیم از آسیب‌های پوستی تا حدی در امان باشد، همچنین باعث می‌شوند روی پوست فرد چروک‌های کمتری ایجاد شده و پوست شفافیت و زیبایی خود را در این دوران از دست ندهد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir


























نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد