دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

حل مسئله

حل مسئله!!!


مدرسه آموزشی آی تی اس هنگ کنگ در وب سایت خود ، مقالات زیادی را به زبانی بسیارساده و دور از چشم استادان بزرگوار و محترم ، درخصوص فرایند حل مسئله و موارد مرتبط با آن ، از قبیل تعریف ، مراحل ، موانع و راه های چیره شدن بر آن ها ، مهارت ها ، محیط کار، پشتیبانی ، خط مشی های سازمان و .... را مطرح می کند که برای استفاده آن عزیزان ، لینک مزبور را در انتهای مقال آورده ام . در اینجا هم به یکی از آن مقالات تحت عنوان یک شرایط محیطی خوب برای حل مسئله اشاره می کنم.
* * *

اما یک آنتراکت

فردی پیش دوستش گله می کرد که : 
  " ای بابا چند ماهه که دچار یه مشکل بسیار جدی شدم ، اونم کابوسیه که همیشه می بینم . ویزیت اطباء و مشاوره های روانشناسی هم تا کنون نتونسته مشکل بنده رو به طور موثری حل کنه . حاضرم همین الساعه ده هزار دلار خرج کنم ، تا ازدست این مسئله خلاص بشم "

دوستش پرسید : " چطور مگه ؟ "

- نمی دونی ، هر شب سه چهار بار از خواب می پرم ، همش می بینم یک هیولای گنده و بد ترکیب اززیر تختم بلند می شه .میاد بیرون و منو خفه می کنه !

دوستش کمی فکر کرد و گفت:

" چون تو دوستمی ، حاضرم با یک دهم قیمت ، مسئله تو رو حل کنم ! اگه هزار دلار داری ، رد کن بیاد ، نقدی حساب می کنم ."

مرد اولی با اکراه و تردید دستش رو به جیبش برد و چند اسکناس درشت شمرد و در حالی که آن ها را به رفیقش می داد ،گفت : " حالا از راه حلت مطمئنی ؟ ! "

دوستش در حالی که داشت قشنگ اسکناس ها رو می شمرد و اون ها رو مرتب می کرد تا بذاره داخل کیفش، گفت :

آره ، همین الان میری خونه وهر چهار تا پایه تختت رو اره می کنی!!

* * *

موفقیت هر شرکتی تا حد زیادی به توانایی های کارکنانش در حل مسئله بستگی دارد . حال این توانایی ها چه در روند روزمره کار سازمان و چه در پروسه های ابتکاری آن به کار رفته شود . این امر نه تنها توسط مدیریت ارشد آن سازمان ، بلکه در تمامی سطوح سازمان به کار گرفته می شود . تنها آموزش تکنیک های حل مسئله کافی نیست ، چرا که محیط کار تاثیر بسیار قدرتمندی بر توانایی های افراد در حل موثر مسئله داشته و لازم است که حامی و مشوق کارکنان باشد. برای اثربخشی بیشتر در محیط کار و سهیم شدن در موفقیت های سازمانی ، لازم است که از میزان نفوذ محیط کاری خود بر حل مسئله آگاه باشید . چرا که این امر شما را قادر می سازد تا تاثیرات منفی محیط بر حل مسئله را تشخیص داده و بر آن غلبه کنید . همچنین در ایجاد و پشتیبانی از محیطی مناسب برای کمک به سایر افراد در فرایند حل مسئله نیز موثر است.

عناصر شکل دهنده محیط های کاری به سه گروه تقسیم می شوند که دائما با یکدیگر در تعاملند.

رویه و خط مشی شرکت

سبک مدیریتی

محیط فیزیکی

چگونگی تاثیر محیط کار بر روی افراد

تاثیرات محیط کار بسیار ظریف و گوناگون هستند . در کنار محیط فیزکی ، رویه و فرایندهایی مورد استفاد ، وضعیت و ارزش آن ها در پیرامون ، ما را در حل مسئله یاری می دهد ، حتی بالعکس ممکن است منجر به تعویق تمامی آن روندها گردد . این امر می تواند ناشی از این موارد باشد:

- افراد معمولا در حل مسئله مایل به پذیرش وضعیت عمومی محیط کار هستند.

- آنان اغلب ازعهده آن بخش از مسائل بر می آیند که از کانال های مورد قبول ایشان عبور کرده باشد.

- کارکنان بیشتر مایل هستند که روش های ابتکاری را بر روی آن دسته از مسائلی به کار برند که نسبت به موارد معمولی ، دارای پاداش بیشتری هستند.

- کارکنان مایل به قبول ریسک ناشی از به کارگیری عقاید جدید نیستند ، به خصوص عقایدی که در صورت شکست، انتقادات بسیار جدی را متوجه کارکنان سازد.

* * *
در پناه خدا
علی امینی


منبع : کاریزما مشاور
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد