دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

مجله خانه داری/2

مجله خانه داری

با دکوراسیون صورتی به استقبال بهار بروید!

.به گزارش ایسنا، معمولا صدا به صورت زنگ، وزوز و همهمه احساس می‌شود که می‌تواند به صورت حمله‌ای، دائمی، ضربان‌دار یا یکنواخت یا حتی همراه با کاهش شنوایی باشد.

به گزارش سایت تخصصی مایوکلینیک، وزوز گوش معمولا ناشناخته است؛ اما ممکن است به علل آسیب در حلزون گوش، سیستم عصبی، عروقی، مکانیکی، عضلانی بروز کند.

آمارهای پزشکی نشان می‌دهد حدود 90 درصد از موارد وزوز گوش به علت جرم گوش یا عفونت گوش میانی بروز می‌کند. در پیرگوشی نیز به طور شایع وزوز گوش وجود دارد. کسانی که به علت ضربه‌های صوتی دچار کاهش گذرای شنوایی شده‌اند، اگر به طور دائم در معرض ضربه‌های صوتی قرار گیرند، ممکن است دچار کاهش شنوایی دائمی شوند و وزوز گوش در این افراد یک علامت هشدار دهنده است.

بنا براین گزارش، دومین علت شایع وزوز گوش ابتلا به بیماری‌های قلبی است و یک سوم بیمارانی که وزوز شدید گوش دارند، مبتلا به اختلال قلبی و عروقی هستند و75  درصد از این افراد دچار فشارخون بالا می‌باشند. همچنین در 5 تا 10 درصد موارد آسیب به سر، منجر به وزوزگوش می‌شود. در تصادفات رانندگی در اثر تکان‌های شدید سر به عقب و جلو معمولا چند روز تا چند هفته وزوزگوش ایجاد می‌شود.

عوارض دارویی نیز در 5 تا 10 درصد موارد منجر به این عارضه شنوایی می‌شوند که از جمله این داروها آسپیرین، مسکن‌ها و برخی آنتی بیوتیک‌ها، ضد افسردگی‌ها و آرام بخش‌ها هستند. در این موارد وزوز گوش قبل از کاهش شنوایی علامت هشدار دهنده است و ادامه مصرف دارو گاهی منجر به کاهش شنوایی برگشت‌ناپذیر می‌شود.

بیماری‌های دندان باعث احساس پرشدگی و فشار و تشدید وزوزگوش و حساسیت روی مفصل گیجگاهی ـ فکی می‌شود. علاوه بر این بیماری‌های روحی و استرس نیز می‌توانند عامل بوجود آورنده یا تشدید کننده وزوز گوش باشند.

از سوی دیگر، ارتباط بین شریان و ورید می‌تواند باعث وزوز خفیف گوش شود که شایع‌ترین علت آن تومور است که با بزرگ تر شدن تومور و تهاجم به گوش میانی، بیمار دچار کاهش شنوایی نیز می‌گردد. انقباضات نرم کام و انقباض عضلات گوش هم از دیگر عوامل ایجاد وزوز گوش هستند. پزشک متخصص با کشف علت بروز عارضه، می‌تواند شیوه مناسب درمان آن را شناسایی کرده و برای بیمار تجویز کند.

 

10 دقیقه زمان در روز برای حفظ اندام رویایی تان

حدود 10 دقیقه تمرین در روز به شما امکان می‌دهد که نتیجۀ به دست آمده را حفظ کنید. ارزشش را دارد، نه؟
اگر بتوانید هر روز تمرین کنید، بسیار عالی است. ولی اگر تمرینات برایتان خسته‌ کننده‌ هستند، حداقل 3 تا 4 بار در هفته انجام شان دهید.

برنامۀ مراقبتی: تمرین شماره 1پاهایتان را جمع کنید و روی کمر دراز بکشید. بالاتنه تان را بالا بیاورید و دو دست را روی زانوی چپ قرار دهید. در حالی که عضلات شکم را منقبض کرده اید، به آهستگی پای راست را بدون تماس با زمین، پایین بیاورید. و دوباره بالا بروید.

 


برای هر طرف 10 بار این تمرین را انجام دهید.

برنامۀ مراقبتی: تمرین شماره 2بایستید، پاها را به عرض باسن باز و به میزان کمی خم کنید. بازوها را به طرفین باز کنید و در حالی که سرتان را صاف نگه داشته اید، با دست‌هایتان دایره‌های کوچکی در هوا از جلو به عقب و سپس از عقب به جلو بکشید. این تمرین را 20 بار انجام دهید.

  

 

برنامۀ مراقبتی: تمرین شماره 3

در حالت چهار دست و پا قرار بگیرید. بازوی چپ و پای مخالفش را بالا بیاورید و هم زمان دایره‌های کوچکی در هوا بکشید. در حین انجام این تمرین مدام حواستان به داخل دادن شکم باشد، این کار باعث به کار افتادن عضلات شکمی می‌شود. سپس همین تمرین را برای بازو و پای دیگر انجام دهید. هر چرخش را 15 بار تکرار کنید.

 

 



فوت و فن پیشنهادی ما برای شما !یک روش بسیار خوب برای آگاهی پیدا کردن از پیشرفت‌ها و دست یافتن به اهداف در کوتاه مدت و درازمدت، نوشتن هر روزۀ تمرینات انجام شده در یک دفترچه یادداشت است. این کار باعث تقویت انگیزه هم می‌شود!
 



چند توصیه غذایی برای کاهش کلسترول و چربی خون


مسوول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خراسان رضوی گفت: 

 مصرف بیش از حد آجیل، چربی خون را افزایش می‌دهد.

دکتر زهرا اباصلتی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بهتر است به جای طبخ غذا با روغن‌های جامد و کره حیوانی و مارگارین از روغن‌های مایع مخصوصا روغن زیتون و کانولا (کلزا) در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

وی با اشاره به مزیت مصرف لبنیات خیلی کم چرب تصریح کرد: لازم است مصرف غذاهای چرب و آغشته به روغن را کاهش داده و از خوردن سوسیس و کالباس، شیرینی‌های پرچربی و پرخامه، سس‌ها و کباب‌های کوبیده که پر از چربی است و همچنین آبگوشت پرچربی پرهیز کرد.

وی با تاکید بر این که باید در پخت غذاهای خانگی از حداقل روغن استفاده کرده و به هیچ عنوان از روغن‌های جامد استفاده نکنیم، افزود: میزان چربی خون خود را به طور مرتب کنترل کنید، قبل از پخت، چربی‌های قابل رویت گوشت و مرغ را جدا نموده و از سرخ کردن مواد غذایی خودداری کنید. حتی الامکان بهتر است از غذاهای آب پز، بخارپز و کبابی استفاده شود.

اباصلتی عنوان کرد: افرادی که دارای چربی خون هستند گوشت قرمز را فقط 3 بار در هفته به میزان کم، مصرف نمایند. همچنین مصرف ماهی به دلیل داشتن چربی مفید امگا 3 به صورت دو بار در هفته توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف میگو به دلیل داشتن مقداری کلسترول به صورت مداوم چندان مطلوب نیست و بهتر است مصرف تخم مرغ به 3 عدد در هفته محدود شود.

وی بیان کرد: انواع مربا، کره، خامه و سرشیر را کمتر مصرف کنید، مصرف مواد غذایی حیوانی که دارای کلسترول بالا می‌باشند، مانند مغز گوسفند، جگر مرغ، کلیه گوسفند، قلب، امحاء و احشاء و میگو را باید محدود کنید، قندهای ساده مثل شکر، قند و شیرینی را کمتر مصرف کنید و با انجام آزمایش خون دوره‌ای میزان کلسترول خون خود را کنترل کرده و از میزان کلسترول بد و کلسترول خوب خود آگاه شوید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد