دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

مدیر موفق کیست؟

تکنیک های     
موفقیت     

مدیر موفق کیست ؟

 

ویژگی های مدیر موفق چیست ؟

 معمولا اکثر مدیران در سازمان ها در مظان اتهام رفتار غیر منصفانه با زیر دستان خویش می باشند ، حتی آن دسته از کارکنانی که وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند، ممکن است این امر را به عملکرد ضعیف مدیر نسبت دهند . از آنجایی که انتخاب مدیران کار آمد می تواند به رشد سازمان کمک نماید ، لذا طرح مسائل مذکور طرح خوبی است برای این که بدانیم مدیران یک سازمان باید دارای چه خصایص و ویژگی هایی باشند تا آن ها را در زمره مدیران موفق بشمار آوریم ؟
 اگرچه ارائه توضیحات جامع در مورد صفات یک مدیر موفق و کار آمد کار مشکلی است و تقریبا غیر ممکن ، اما در ذیل برخی از خصوصیات که می تواند به بهبود روابط بین مدیر و کارمند ، ایجاد و افزایش انگیزه و رشد کمی و کیفی فعالیت ها بینجامد، اشاره می گردد :
 
 1- مدیران موفق هدف آفرین هستند . می دانند که در دنیای متحول امروزی رمز زنده بودن سازمان ، پویایی آن است .این پویایی باید تمامی اجزای سازمان از جمله برنامه ها ، الگوهای ذهنی و اهداف را شامل شود .
 
 2- مدیران موفق موثر بر محیط هستند . به دلیل برخورداری از توان بالای مهارتی و مدیریتی و نیز دارا بودن شخصیت قوی و بهنجار ، محیط را از خود متاثر می سازند و با استفاده از روش های مختلف آموزشی و مدیریتی سعی می کنند فضای عمومی سازمان را برای تحقق اهداف و برنامه های خویش مساعد سازند . به بیان دیگر مدیران فعال ، در فضای عمومی سازمان موج می آفرینند .
 
 3- مدیران موفق آینده ساز هستند . مدیری موفق است که با درک واقعیات و بهره گیری از آخرین اطلاعات بتواند تصویری روشن و دقیق از آینده به دست آورد و با استفاده از امکانات موجود تلاش می کند تا آینده را آن چنان که منافع سازمانی او را تامین می کند ، رقم بزند .
 
 4- مدیران فعال مجری برنامه ها هستند . تدوین برنامه ، چگونگی حرکت به سوی هدف را مشخص می کند . بدون برنامه حرکت کردن ، تیر در تاریکی رها کردن است که باعث به هدررفتن منابع و سرمایه می شود . لذا یکی از وظایف مهم مدیران برنامه ریزی است . مدیران فعال هم در تدوین برنامه از نظریات کارشناسی همکاران بهره می گیرند و هم با اتخاذ روش های مناسب زمینه اجرای برنامه را مساعد می سازند .
 
 5- مدیران فعال مشکل یاب هستند . مدیران موفق قدرت و توانایی حل مشکلات را دارند و در برخورد با نارسایی ها سعی در رفع کمبود ها می کنند . آنان با استفاده از روش های علمی، گردش کار سازمان را کنترل کرده و با مشکلات و کمبودها بویژه در برنامه های اصلی و حیاتی سازمان آشنایی دقیق پیدا می کنند . در نتیجه این گروه در انتظار عرضه مشکلات باقی نمی مانند؛ بلکه خود به میدان کاستی ها و کمبودها می روند .
 
 6- مدیران موفق از مهارت شنود برخوردارند . آنان با خوش رویی به به مشکلات کارکنان گوش داده ، نظریات آن ها را مغتنم شمرده و با روی گشاده آن ها را می پذیرد . با استفاده از تدابیر سیستم های تشویق کارکنان ، موجب تحرک فرهنگ خلاقیت و نوآوری به تبع آن نشاط سازمانی را فراهم می آورند .
 
 7- مدیران موفق شغل خود را بخشی از کار گروهی سازمان تلقی می کنند، نه به عنوان شغل متمایز و مجزا از وظایف سایر افراد .
 
 8- مدیران موفق کرامت الهی انسانی را پاس می دارند و احترام منابع انسانی خود را ملحوظ داشته و به جای فشار بیش از حد اداری به زیر دست تلاش می کند تا از طریق ایجاد محیط دوستانه و تفاهم آمیز امور را به پیش برند .
 
 9- مدیران موفق برای نیل به اهداف سازمانی ، بخشی از اختیارات قانونی خویش را به دیگران تفویض می کنند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد