تکنیک های موفقیت |
مدیر موفق کیست ؟
ویژگی های مدیر موفق چیست ؟
معمولا اکثر مدیران در سازمان ها در مظان اتهام رفتار غیر منصفانه با زیر دستان خویش می باشند ، حتی آن دسته از کارکنانی که وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند، ممکن است این امر را به عملکرد ضعیف مدیر نسبت دهند . از آنجایی که انتخاب مدیران کار آمد می تواند به رشد سازمان کمک نماید ، لذا طرح مسائل مذکور طرح خوبی است برای این که بدانیم مدیران یک سازمان باید دارای چه خصایص و ویژگی هایی باشند تا آن ها را در زمره مدیران موفق بشمار آوریم ؟
اگرچه ارائه توضیحات جامع در مورد صفات یک مدیر موفق و کار آمد کار مشکلی است و تقریبا غیر ممکن ، اما در ذیل برخی از خصوصیات که می تواند به بهبود روابط بین مدیر و کارمند ، ایجاد و افزایش انگیزه و رشد کمی و کیفی فعالیت ها بینجامد، اشاره می گردد :
1- مدیران موفق هدف آفرین هستند . می دانند که در دنیای متحول امروزی رمز زنده بودن سازمان ، پویایی آن است .این پویایی باید تمامی اجزای سازمان از جمله برنامه ها ، الگوهای ذهنی و اهداف را شامل شود .
2- مدیران موفق موثر بر محیط هستند . به دلیل برخورداری از توان بالای مهارتی و مدیریتی و نیز دارا بودن شخصیت قوی و بهنجار ، محیط را از خود متاثر می سازند و با استفاده از روش های مختلف آموزشی و مدیریتی سعی می کنند فضای عمومی سازمان را برای تحقق اهداف و برنامه های خویش مساعد سازند . به بیان دیگر مدیران فعال ، در فضای عمومی سازمان موج می آفرینند .
3- مدیران موفق آینده ساز هستند . مدیری موفق است که با درک واقعیات و بهره گیری از آخرین اطلاعات بتواند تصویری روشن و دقیق از آینده به دست آورد و با استفاده از امکانات موجود تلاش می کند تا آینده را آن چنان که منافع سازمانی او را تامین می کند ، رقم بزند .
4- مدیران فعال مجری برنامه ها هستند . تدوین برنامه ، چگونگی حرکت به سوی هدف را مشخص می کند . بدون برنامه حرکت کردن ، تیر در تاریکی رها کردن است که باعث به هدررفتن منابع و سرمایه می شود . لذا یکی از وظایف مهم مدیران برنامه ریزی است . مدیران فعال هم در تدوین برنامه از نظریات کارشناسی همکاران بهره می گیرند و هم با اتخاذ روش های مناسب زمینه اجرای برنامه را مساعد می سازند .
5- مدیران فعال مشکل یاب هستند . مدیران موفق قدرت و توانایی حل مشکلات را دارند و در برخورد با نارسایی ها سعی در رفع کمبود ها می کنند . آنان با استفاده از روش های علمی، گردش کار سازمان را کنترل کرده و با مشکلات و کمبودها بویژه در برنامه های اصلی و حیاتی سازمان آشنایی دقیق پیدا می کنند . در نتیجه این گروه در انتظار عرضه مشکلات باقی نمی مانند؛ بلکه خود به میدان کاستی ها و کمبودها می روند .
6- مدیران موفق از مهارت شنود برخوردارند . آنان با خوش رویی به به مشکلات کارکنان گوش داده ، نظریات آن ها را مغتنم شمرده و با روی گشاده آن ها را می پذیرد . با استفاده از تدابیر سیستم های تشویق کارکنان ، موجب تحرک فرهنگ خلاقیت و نوآوری به تبع آن نشاط سازمانی را فراهم می آورند .
7- مدیران موفق شغل خود را بخشی از کار گروهی سازمان تلقی می کنند، نه به عنوان شغل متمایز و مجزا از وظایف سایر افراد .
8- مدیران موفق کرامت الهی انسانی را پاس می دارند و احترام منابع انسانی خود را ملحوظ داشته و به جای فشار بیش از حد اداری به زیر دست تلاش می کند تا از طریق ایجاد محیط دوستانه و تفاهم آمیز امور را به پیش برند .
9- مدیران موفق برای نیل به اهداف سازمانی ، بخشی از اختیارات قانونی خویش را به دیگران تفویض می کنند .