دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

مدیریت زمان

اکنون برای آن که قادر باشید از وقــت خود به نحو احسن استفاده کنید، نکات و راهکارهای زیر را در زندگی خود به کار بندید:
 
 1- همواره فعالیت ها و تکالیف روز بعد خود را از شب قبل برنامه ریزی کنید و کارهایی را که باید به انجام رسانید ، روی کاغذ یادداشت کنید.
 2- سپس فهرست تکالیف و کارهای خود را اولویت بندی کرده و برای هر کدام از آن ها ضرب الاجل اجرایی منظور کنید.
 3- همیشه کارهایی دشوار و پر دغدغه تر را زودتر از بقیه و یا درهنگامی که در بهترین شرایط جسمی و روحی می باشید، انجام دهید. کارهای سبک تر را در هنگام خستگی نیز می توان به انجام رساند.
 4- امور با اهمیت اما ناخوشایند را به تعویق نیندازید. هیچ گاه کارها با به تعویق انداختن خوشایند تر نمی گردند.
 5- هرگاه شروع به انجام کاری کردید، سعی کنید بدون وقفه آن را به پایان رسانید.
 6- مابین فعالیت ها برای خود وقت استراحت نیز در نظر بگیرید.
 7- مکالمات تلفنی خود را نیز از پیش برنامه ریزی کنید: سخنانی را که می خواهید بیان کنید و یا اطلاعاتی ر که می خواهید کسب کنید ، روی کاغذ یادداشت کنید.
 8- همواره خود انگیخته باشید و با پشتکار کارهای خود را به پایان رسانده و مقهور موانع نگردید.
 9- در هر زمان که تصور کردید کاری که در حال انجام آن می باشید، عبث، بی فایده و غیر سازنده می باشد، به محض دریافت دست از آن بکشید.
 10- به خود و اولویت بندی که صورت داده اید، اعتماد و ایمان داشته باشید و در هر شرایطی به آن ها پای بند باشید.
 11- این که وقت خود را صرف چه اموری می کنید،آن را دقیقا مورد بررسی و نظارت قرار داده و در صورت لزوم یک سری تغییرات آگاهانه در رفتار خود پدید آورید.  
 12- همواره در زندگی فرد منظم و سازمان یافته ای باشید، تا وقت خود را بیهوده صرف یافتن وسایل گم گشته خود نکنید.
 13- برای وقت خود ارزش قائل باشید. زمان هیچ گاه به عقب باز نمی گردد.
 14- به خاطر داشته باشید استرس و خستگی معلول کارهایی که به انجام رسانیده اید، نبوده؛ بلکه بیشتر از افسوس کارهایی است که می توانستید انجام دهید، اما انجامشان نداده اید، نشات می گیرند.
 15- به هیچ فردی اجازه ندهید وقت شما را تلف کرده وبرای خود مصروف دارد. برای خود مرز بندی مشخصی تعیین کرده و بیاموزید که در صورت لزوم با صراحت "نه" بگویید.
 16- از تمام لحظات زندگی خود به نحو احسن استفاده کرده و سعی کنید از آن ها لذت ببرید.
 17- سعی کنید فرد خوشبینی باشید و همواره در انتظار رویدادهای خوشایند در زندگی خود باشید.
 18- برای زندگی خود اهداف مشخصی تعیین کرده و برای دستیبابی به آن ها تلاش کنید.
 19- هنگام نیاز از فرد آگاهی راهنمایی بخواهید.
 20- "وقت کش ها" و یا هدر دهنده های وقت را به حداقل برسانید. آن ها شامل موارد زیر می باشند:
 
 * تلفن های طولانی، بی هدف و غیر ضروری.
 * بازدیدکننده ها و میهمانان ناخوانده.
 * پشت گوش اندازی ها.
 * گفت وگوهای بی ثمر و یا نا مشخص.
 * دانش فنی ناکافی و یا اطلاعات ناقص هنگام انجام کار.
 * فقدان اهداف و اولویت بندی ها و یا مبهم وگنگ بودن آن ها.
 * فقدان برنامه ریزی.
 * خستگی و استرس.
 * ناتوانی در " نه " گفتن.
 * بی نظمی و نابسامانی های فردی.
 * تماشای تلویزیون. تماشای بیش از 2 ساعت در روز برنامه های تلویزیونی معقول نمی باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد