اکنون برای آن که قادر باشید از وقــت خود به نحو احسن استفاده کنید، نکات و راهکارهای زیر را در زندگی خود به کار بندید:
1- همواره فعالیت ها و تکالیف روز بعد خود را از شب قبل برنامه ریزی کنید و کارهایی را که باید به انجام رسانید ، روی کاغذ یادداشت کنید.
2- سپس فهرست تکالیف و کارهای خود را اولویت بندی کرده و برای هر کدام از آن ها ضرب الاجل اجرایی منظور کنید.
3- همیشه کارهایی دشوار و پر دغدغه تر را زودتر از بقیه و یا درهنگامی که در بهترین شرایط جسمی و روحی می باشید، انجام دهید. کارهای سبک تر را در هنگام خستگی نیز می توان به انجام رساند.
4- امور با اهمیت اما ناخوشایند را به تعویق نیندازید. هیچ گاه کارها با به تعویق انداختن خوشایند تر نمی گردند.
5- هرگاه شروع به انجام کاری کردید، سعی کنید بدون وقفه آن را به پایان رسانید.
6- مابین فعالیت ها برای خود وقت استراحت نیز در نظر بگیرید.
7- مکالمات تلفنی خود را نیز از پیش برنامه ریزی کنید: سخنانی را که می خواهید بیان کنید و یا اطلاعاتی ر که می خواهید کسب کنید ، روی کاغذ یادداشت کنید.
8- همواره خود انگیخته باشید و با پشتکار کارهای خود را به پایان رسانده و مقهور موانع نگردید.
9- در هر زمان که تصور کردید کاری که در حال انجام آن می باشید، عبث، بی فایده و غیر سازنده می باشد، به محض دریافت دست از آن بکشید.
10- به خود و اولویت بندی که صورت داده اید، اعتماد و ایمان داشته باشید و در هر شرایطی به آن ها پای بند باشید.
11- این که وقت خود را صرف چه اموری می کنید،آن را دقیقا مورد بررسی و نظارت قرار داده و در صورت لزوم یک سری تغییرات آگاهانه در رفتار خود پدید آورید.
12- همواره در زندگی فرد منظم و سازمان یافته ای باشید، تا وقت خود را بیهوده صرف یافتن وسایل گم گشته خود نکنید.
13- برای وقت خود ارزش قائل باشید. زمان هیچ گاه به عقب باز نمی گردد.
14- به خاطر داشته باشید استرس و خستگی معلول کارهایی که به انجام رسانیده اید، نبوده؛ بلکه بیشتر از افسوس کارهایی است که می توانستید انجام دهید، اما انجامشان نداده اید، نشات می گیرند.
15- به هیچ فردی اجازه ندهید وقت شما را تلف کرده وبرای خود مصروف دارد. برای خود مرز بندی مشخصی تعیین کرده و بیاموزید که در صورت لزوم با صراحت "نه" بگویید.
16- از تمام لحظات زندگی خود به نحو احسن استفاده کرده و سعی کنید از آن ها لذت ببرید.
17- سعی کنید فرد خوشبینی باشید و همواره در انتظار رویدادهای خوشایند در زندگی خود باشید.
18- برای زندگی خود اهداف مشخصی تعیین کرده و برای دستیبابی به آن ها تلاش کنید.
19- هنگام نیاز از فرد آگاهی راهنمایی بخواهید.
20- "وقت کش ها" و یا هدر دهنده های وقت را به حداقل برسانید. آن ها شامل موارد زیر می باشند:
* تلفن های طولانی، بی هدف و غیر ضروری.
* بازدیدکننده ها و میهمانان ناخوانده.
* پشت گوش اندازی ها.
* گفت وگوهای بی ثمر و یا نا مشخص.
* دانش فنی ناکافی و یا اطلاعات ناقص هنگام انجام کار.
* فقدان اهداف و اولویت بندی ها و یا مبهم وگنگ بودن آن ها.
* فقدان برنامه ریزی.
* خستگی و استرس.
* ناتوانی در " نه " گفتن.
* بی نظمی و نابسامانی های فردی.
* تماشای تلویزیون. تماشای بیش از 2 ساعت در روز برنامه های تلویزیونی معقول نمی باشد.