دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

فیلسوفان چه می خورند؟ و چه می پوشند؟

فیلسوفان چه می‌خورند، چه می‌نوشند و چه می‌پوشند؟
از نگاه پیتر آلبرت دیوید سینگر، فیلسوف اخلاق و استاد فلسفه دانشگاه پرینستون آمریکا

سؤالاتی چون فیلسوفان چه می‌خورند و چه می‌نوشند و این که آن ها چه می‌پوشند، ممکن است به عنوان مسائلی ناشناخته و رازآلود جالب و جذاب باشند .
برای ما نوع پوشش، تغذیه، سرگرمی و سایر موضوعات و مسائل شخصی فیلسوف قابل توجه هستند. ممکن است که پنداشته شود که فیلسوفان کارهای عجیب و غریب انجام می‌دهند و نوع خوراک و پوشش آن ها متفاوت است. البته ممکن است این موضوع تا حدی صادق نیز باشد.

در مورد تغذیه و این که فیلسوفان چه نوع غذاهایی می‌خورند، باید توجه داشت که آن ها رژیم غذایی خاصی ندارند و به مانند سایر افراد از همه انواع غذا استفاده می‌کنند. اما در میان فیلسوفان انگلیسی زبان و کسانی که تحت تأثیر پیتر سینگر هستند، گیاه خواری بیشتر شایع است.

پیتر آلبرت دیوید سینگر فیلسوف برجسته اخلاق و استاد فلسفه دانشگاه پرینستون آمریکا است. او متخصص اخلاق عملی (کاربردی) است. مواجهه او با مسائل اخلاقی از رهگذر فایده‌گرایی اخلاقی است.

سینگر از مدافعان حقوق حیوانات است ؛ از این رو گیاه خواری را ترویج می‌کند و معتقد است که خوردن گوشت از لحاظ اخلاقی کار درستی نیست. او بسیاری از فیلسوفان را نیز متقاعد کرده که گوشت نخورند.

سینگر منکر منابع غذایی و پروتئین موجود در گوشت و لذت خوردن آن نیست، ولی می‌گوید: خوردن گوشت و مزایای ناشی از خوردن گوشت در مقایسه با هزینه‌ای که برای حیوانات به دنبال دارد، اندک است.

او می‌گوید : در واقع لذت ما در خوردن گوشت به معنای دردی است که برای حیوانات به همراه خواهد داشت.

لباس و پوشش نیز از موضوعاتی است که انسان کنجکاو می‌شود تا بداند چه نوع پوشش و لباسی برای فیلسوف مهم است. نوع پوشش و لباس برای فیلسوف به معنای منبع لذتی زیبایی شناختی است.

بسیاری از فیلسوفان با موضوع لذت مشکلی ندارند و تعداد اندکی هستند که مخالف با لذت هستند. فیلسوفان متناسب با موضوع مورد مطالعه خود که فلسفه است و از سنخ اندیشیدن با لباس ها و پوشش هایی که نشان از محدودیت باشد، مخالف هستند.

فیلسوف در فعالیتی مشغول است که ضد اقتدارگراست ؛ از این رو او لباسی را انتخاب می‌کند که با این روحیه سازگار باشد. برای فیلسوف آنچه اقتدار به شمار می‌رود، استدلال، تعقل و شواهد و برهان هستند.

از این رو فیلسوف برای خود لباسی متنوع را می‌خواهد. پوشش و لباسی که او برای جمع کثیری از مردم انتخاب می‌کند متنوع خواهد بود و از متحدالشکل کردن آن ها پرهیز می کند.

به نقل از مهر - پارسینه
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد