دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

مجله آشپزی(کوکو کدو حلوایی -حلیم بادنجان -رولت تن ماهی- پوست سیب

مجله آشپزی

  

پوست سیب زمینی سرخ کرده همراه با پنیر و ژامبون

 

شاید پس از تهیه این پیش غذای لذیذ، آن را در فهرست محبوب‌ترین غذاهایتان قرار دهید.

مواد لازم برای 6 نفر:
سیب‌زمینی متوسط: 6 عدد
روغن زیتون
روغن کانولا
نمک و فلفل
ژامبون: 6 برش نازک
پنیر رنده شده چدار: 150 گرم
خامه ترش: ‌نصف پیمانه
پیازچه: ریز خرد شود

طرز تهیه:

1- ابتدا سیب‌زمینی‌ها را خوب بشویید و آن‌ها را با هر روشی که دوست دارید (فر یا مایکروویو) بپزید. اگر می‌خواهید با فر بپزید، روی سیب‌زمینی‌ها را روغن زیتون بمالید و آن‌ها را درون فر به مدت یک ساعت با حرارت 400 درجه فارنهایت قرار دهید تا درون آن‌ها خوب پخته شود و اگر از مایکروویو استفاده می‌کنید، روی آن‌ها را روغن زیتون بمالید وهر سیب‌زمینی را روی حداکثر حرارت به مدت 5 دقیقه بپزید.

2- همزمان با پختن سیب‌زمینی‌ها،‌ قطعات ژامبون را درون یک تابه با مقداری روغن، روی حرارت متوسط به مدت 10 دقیقه یا تا زمانی‌که ترد شوند، حرارت دهید. با استفاده از دستمال خشک‌کن آشپزخانه روغن‌های اضافی ژامبون را بگیرید، سپس آن‌ها را خرد کنید.

3- سیب‌زمینی‌ها را از درون فر خارج کرده و بگذارید به اندازه کافی خنک شوند، ‌سپس آن‌ها را از درازا به دو قسمت تقسیم کنید و با استفاده از قاشق درونشان را تا نیم سانتی‌متر مانده به پوست خارج کنید.

4- درجه فر را تا 450 درجه فارنهایت افزایش داده و بیرون و درون سیب‌زمینی‌ها را روغن کانولا بمالید و و به مقدار لازم روی آن‌ها نمک بپاشید وهر طرف آن‌ها را به مدت 10 دقیقه درون فر حرارت دهید ؛سپس آن‌ها را از فر خارج کرده و بگذارید کمی خنک شوند.

5- سیب‌زمینی‌ها را روی شبکه سیمی فر قرارداده و درون آن‌ها را فلفل و پنیر چدار و ژامبون سرخ کرده بریزید و آن‌ها را ‌2 دقیقه دیگر یا تا زمانی‌که پنیر آن‌ها ذوب شود ،حرارت دهید.

 6- سیب‌زمینی‌ها را از فر خارج کرده و آن‌ها را درون ظرفی که از قبل آماده کرده‌اید، قرار داده و روی هر کدام از آن‌ها، مقداری خامه ترش بریزید؛ سپس روی خامه‌ها را به عنوان لایه آخر، مقداری پیازچه قرار دهید.
 

 رولت تن ماهی

 مواد لازم:
کنسرو ماهی تن: 400 گرم
تخم مرغ: 2 عدد
پنیر پیتزای رنده شده: 100 گرم
آرد: 50 گرم
سرکه: یک قاشق غذا خوری
جعفری خرد شده: به مقدار لازم
تخم مرغ پخته: 2 عدد
نمک و فلفل: به مقدار لازم

 طرز تهیه:
کنسرو ماهی تن را که از روغن جدا شده است، داخل ظرفی می‌ریزیم، سپس آن را با چنگال کمی خرد کرده و تخم مرغ، پنیر رنده شده، آرد، سرکه، جعفری خرد شده و نمک و فلفل را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط می‌کنیم تا به صورت خمیر در آید. سپس خمیر را روی ورقه آلومینیومی(فویل) پهن می‌کنیم و تخم‌مرغ‌های پخته شده را روی آن می‌گذاریم و به صورت رُل می‌پیچیم و دو سر کاغذ آلومینیومی را محکم می‌بندیم. حالا رولت پیچیده شده را در‌تنظیف می‌پیچیم و آن را داخل ظرف آبی که در حال جوش است ،به مدت 20 دقیقه قرار می‌دهیم. بعد از این مدت شعله را خاموش کرده و صبر می‌کنیم فویل درون آب سرد شود. پس از سرد شدن رولت آن را برش می‌دهیم و با سبزیجات تزیین می‌کنیم.

 

حلیم بادمجان اصفهانی

 
مواد لازم:برنج : 2 پیمانه
گوشت سردست یا گردن:  500 گرم
کشک:  500 گرم
پیاز سرخ شده : 1 پیمانه
سیر رنده شده : 2 حبه
بادمجان سرخ شده:  2 کیلو
نعناع داغ یک:  چهارم پیمانه
نمک، فلفل، ادویه جات و آب زعفران: به میزان لازم

طرز تهیه:برنج را 2 - 3 ساعت قبل می گذاریم بپزد. برای هر 1 پیمانه برنج 7 پیمانه آب در نظر می گیریم.
بعضی ها حلیم بادمجان را با عدس یا لوبیا سفید درست می کنند، اما رنگ حلیم بادمجان با عدس تیره می شود و با لوبیا هم طعم چندان خوبی نخواهد داشت؛ اما با برنج هم خوشمزه تر است، هم رنگ خوبی دارد.
برنج باید آنقدر بپزد تا آبش کشیده شده و غلیظ شود و برنج کاملاً له شود مثل شله زرد.
دقت کنید وقتی برنج را می گذاریم بپزد، وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد تا وقتی کامل پخته نشده هم نمی زنیم؛ چون اگر در این موقع قاشق داخل ظرف کنیم و هم بزنیم ،برنج ته می گیرد و مجبوریم مدام هم بزنیم.
گوشت را با پیاز و ادویه جات می گذاریم پخته شود. زمانی که پخته شد، آخر سر نمک اضافه می کنیم. گوشت کمی چربی داشته باشد، بهتر است.
یا بادمجان را پوست کنده از همان ابتدا به برنج اضافه می کنیم و می گذاریم با برنج بپزد، یا این که آن ها را مقداری سرخ می کنیم و سرخ شده آن خوشمزه تر است.
بادمجان ها را لازم نیست ورق کنیم ،بلکه به صورت درسته پوست می کنیم. چند ساعت می گذاریم نمک بخورد، تا تلخی آن ها گرفته شود و بعد با مقداری روغن سرخ می کنیم.
گوشت پخته شده و بادمجان سرخ شده را به برنج اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. مواد باید کمی سفت باشد. اگر برنج آب داشته باشد، بعد از اضافه کردن مواد هر چقدر روی حرارت بماند، آبش خشک نمی شود.
در یک ماهی تابه روغن می ریزیم و روی حرارت می گذاریم. وقتی روغن گرم شد، نصف پیاز سرخ شده را اضافه می کنیم . بقیه آن را برای تزئین نگه می داریم. سیر رنده شده را اضافه می کنیم ، تفت می دهیم. نباید سیر بسوزد، فقط نرم شود کافی است.
هر چیزی که زیاد سرخ شود، هم عطرش کم می شود ،هم خشک می شود.
ادویه خورشتی و زردچوبه را به مواد اضافه می کنیم و تفت می دهیم. وقتی ادویه ها خوب تفت داده شد و عطر آن ها بلند شد، مواد را به حلیم اضافه می کنیم.
ادویه جات را حتماً تفت می دهیم.
می توانیم وقتی برنج را می پزیم، زردچوبه هم اضافه کنیم.
مقداری نعنا داغ و آب زعفران به حلیم اضافه می کنیم . زمانی که همه مواد پخته شد و با هم مخلوط شد، ظرف را از روی حرارت برمی داریم. مواد را با گوشت کوب برقی یا با هر وسیله دیگری کامل له می کنیم تا حالت کشدار پیدا کنند. نیاز نیست مواد شل شود، فقط حالت کشدار پیدا کند ،کافی ا ست.
بعد کشک را که با مقداری آب مخلوط کرده و به مدت 20 دقیقه جوشانده ایم، اضافه می کنیم و حلیم را روی حرارت می گذاریم تا 15 دقیقه بجوشد.
حلیم باید زیاد روی حرارت بماند تا حلیم خوبی شود.
برای تزیین روی حلیم می توان از گردو هم استفاده کرد.
روی حرارت خیلی ملایم می گذاریم، اما بعد از اضافه کردن کشک نباید حلیم زیاد بجوشد، چون ته می گیرد.
روی حلیم را با پیاز داغ و نعنا داغ و کشک تزیین می کنیم.


 

کوکوی کدو حلوایی 

مواد لازم:کدو حلوایی: یک و نیم کیلوگرم
پیاز : 3 عدد متوسط
شکر : یک قاشق سوپ‌خوری
زعفران ساییده‌شده : یک قاشق چای‌خوری سر پر
آرد سفید: یک قاشق سوپ‌خوری
نمک و فلفل : به مقدار لازم
روغن سرخ‌کردنی: به مقدار لازم
تخم‌مرغ : 4 عدد

طرز تهیه:
1- ابتدا پیازها را پوست بگیرید و پس از شستن، با رنده درشت، رنده کنید. سپس در یک تابه گود مقداری روغن بریزید و پیازهای رنده ‌شده را تفت دهید.

2- کدو حلوایی را شسته و پوست آن را با چاقو بکنید، سپس رنده کنید.

نکته: ‌برای آن که رنده‌کردن کدو راحت‌تر انجام شود، ابتدا آن را به تکه‌های درشت ببرید و سپس رنده کنید. در ضمن برای رنده‌کردن، بهتر است از رنده درشت استفاده کنید.

3- حالا کدوی رنده‌شده را به پیاز اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا آب آن کشیده شود.

در این موقع، زعفران ساییده‌شده و نمک و فلفل را نیز اضافه کنید و مواد را هم‌ بزنید. بعد از آن که آب اضافی مخلوط تمام شد، شعله را خاموش کنید و بگذارید تا کاملا سرد شود.

4- تخم‌مرغ‌ها را در ظرف دیگری بشکنید و با چنگال، خوب هم ‌بزنید. سپس به آن آرد اضافه کنید و هم‌ زدن را ادامه دهید. پس از آن، تخم‌مرغ‌ها را روی مخلوط کدو و پیاز بریزید و با هم خوب مخلوط کنید. حالا دیگر مایه کوکو آماده است.

5- در یک تابه گود روغن بریزید و روی شعله اجاق ‌گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس مایه کوکو را داخل تابه بریزید و با پشت قاشق سطح آن را صاف کنید و در تابه را بگذارید تا کوکو بپزد.

نکته: ‌قبل از این که مایه را داخل تابه بریزید، حتما از داغ ‌بودن روغن اطمینان پیدا کنید ،تا کوکو به صورت درسته برگردانده شود.

6- بعد از گذشت یک ربع، در تابه را بردارید و اجازه دهید تا آب اضافی آن بخار شود. برای این منظور، بهتر است چند سوراخ کوچک روی کوکو ایجاد کنید تا کوکو بهتر سرخ شود (علامت سرخ‌ شدن کوکو، تغییر رنگ‌ دادن دور آن است).

7- بعد از این که دور کوکو تغییر رنگ داد، سینی گردی - کمی بزرگ‌تر از دهانه تابه- را روی تابه بگذارید و کوکو را برگردانید. سپس کوکو را با همان روش، داخل تابه برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود. با این روش، کوکو به صورت درسته و مانند ته‌چین برمی‌گردد.

8- با توجه به این که برگرداندن کوکو به صورت درسته کار چندان راحتی نیست، شما می‌توانید آن را به صورت مثلثی یا هر شکل دیگری برش زده و هر کدام از برش‌ها را به صورت جداگانه برگردانید و سرخ کنید.

زمان لازم برای پخت این غذا، حدود یک ساعت است که در یک ربع آخر بهتر است از شعله پخش‌کن استفاده کنید تا کوکو نسوزد.

روش دیگر برای پخت این کوکو :
برای پخت این کوکو از فر نیز می‌توان استفاده کرد؛ به این ترتیب که تابه‌ای با دسته فلزی یا ظرف مخصوص فر انتخاب کنید و در طبقه اول فر که حرارت آن از قبل روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم شده است، به مدت 45 دقیقه قرار دهید.
پس از این مدت، شعله بالای فر را روشن کنید و بگذارید سطح کوکو نیز طلایی ‌رنگ شود. به این ترتیب، بدون استفاده از سینی، هر دو سطح کوکو سرخ شده و رنگ طلایی متمایل به
قهوه‌ای می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد