دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

ظرفیت انتقادپذیری

    ظرفیت انتقادپذیری

گفتم: مثل این که امروز ناهار ماست خورده ای !

 گفت :(با شگفتی ) از کجا فهمیدی؟!  مگر علم غیب داری ؟!

گفتم : علم غیب نیاز ندارد. این را اطراف دهانت می گوید !!

او با احساس شرمندگی با دستمالی دور دهانش را پاک کرد و گفت :

 ای کاش پیش از خروج از خانه در آیینه نگاه می کردم !!

گفتم : هر کس بیشتر در آیینه می نگرد، کمتر عیب هایش جلوه گر می شود . 

گفت : چقدر خوب بود آیینه ای هم می بود تا روح و روان خود را هر روز و هر لحظه در آن می نگریستیم و عیب هایمان را پیش از رسوایی رفع می کردیم !

گفتم : اتفاقا چنین آیینه ای هم هست. خیلی هم در دسترس است ؛ اما کمتر از آن بهره می جوییم.

با شگفتی پرسید: کجاست؟ کدام آیینه ؟

گفتم : «المومن مرآه المومن » ، مومن آیینه مومن است . یک انسان دین باور می تواند سیمای واقعی و بی نقاب خود را در آیینه ارزیابی دوست مومن خود بنگرد. پیامبر گرامی (ص) می فرمایند:

« صدیقک من صدقک لا من صدّقک » ، 

 دوست واقعی تو کسی است که به تو راست بگوید ؛ نه این که تو را تصدیق کند. 

علی علیه السلام فرموده است :                   طوبی لمن شغله عیبه عن عیوب الناس        خوشا به حال کسی که پرداختن به عیوبش ، او را از پرداختن به عیوب دیگران بازدارد .                       ( بحار الانوار- ج اول- ص ۱۹۹)

امام جعفر صادق که سلام خدا بر او باد می فرماید :  

 احب اخوانی الی من اهدی عیوبی الی
  بهترین برادران من کسی است که عیوب مرا به من اهدا کند.

گفت : به شرطی که دوستمان واقعا صداقت داشته باشد.

گفتم : ....و به شرطی که خودمان هم ظرفیت انتقادپذیری داشته باشیم !!!

 آینه چون نقش تو بنمود راست         خود شکن آیینه شکستن خطاست

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد