دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

آیا عزتمندی حسین (ع) در متن حامعه اسلامی تبلور دارد؟

آیا عزتمندی حسین (ع) در متن حامعه اسلامی تبلور دارد؟ 

  در بامداد عاشورا، که دشمنان بر گرد امام(ع) حلقه زده بودند، عده‏اى چون قیس بن‏اشعث و شبث‏بن‏ربعى و حجار بن‏ابجر و یزید بن‏حارث به آن حضرت پیشنهاد بیعت‏با یزید کردند و گفتند: 

  تو تسلیم شو، هر چه مى‏خواهى بکن و به هر سوى مى‏خواهى برو. 

 امام(ع) در برابر پیشنهاد آنان فرمود:

لا والله لا اعطیکم بیدى اعطاء الذلیل و لا اقر اقرار العبید. 

نه، به خدا سوگند، دستم را چون فردى خوار پیش شما دراز نمى‏کنم و چون بردگان ذلت و خوارى را نمى‏پذیرم.

آن حضرت نزدیک ظهر نیز پیام آزادى را تکرار کرد و فریاد برآورد: 

هیهات منا الذلة، 

  هرگز تن به ذلت نمى‏دهیم و زبونى و خوارى از جمع ما دور است.

علاوه بر این در آخرین لحظات که پیکر پاره‏پاره‏اش بر روى زمین افتاده بود، خون خدا از رگ هاى بریده‏اش بیرون مى‏زد و آن نامردان از خدا بى‏خبر به سمت‏ خیمه‏گاهش یورش مى‏بردند، در زیر لب آنان را به آزادگى فرا خواند و چنین زمزمه کرد:

یا شیعة آل ابى‏سفیان ان لم یکن لکم دین و کنتم لاتخافون المعاد فکونوا احرارا فى دنیاکم;  

 اى پیروان خاندان ابوسفیان، چنانچه دین خدا را کنار گذاشته‏اید و از روز رستاخیز نمى‏هراسید، پس در دنیاى خویش آزاده باشید.

 حلقه محاصره ابوعبدالله(ع) لحظه به لحظه تنگ‏تر مى‏شد و سختی هایش فزونى مى‏یافت. در آن هنگام، که تشنگى بر زنان و اطفال روى آورده، یاران یکى پس از دیگرى شربت‏شهادت مى‏نوشیدند و خویشاوندان نزدیک و فرزندان حضرت در خون خویش دست و پا مى‏زدند. امام(ع) آن سنگدلان از خدا بى‏خبر را مخاطب ساخت و فرمود:

تبا لکم ایتها الجماعة و ترحا افحین استصرختمونا و لهین متحیرین... .

هلاکت و اندوه بر شما ! اى گروهى که با اشتیاق بسیار ما را به یارى خود خواندید و چون به یاریتان شتافتیم، با همان شمشیرى که به شما سپردیم، ما را هدف قرار دادید. همان آتشى را که ما براى نابودى دشمن خود و شما افروخته بودیم، علیه ما شعله‏ور ساختید; بى‏آن که دشمنان در میانتان عدالت گسترده باشند و یا به آینده‏شان امیدوار باشید، بر ضد آنان پیمان بستید و علیه خیرخواهان خود گرد آمدید. واى بر شما، چرا زمانى که شمشیرها در نیام و دل ها آرام بود و تصمیم به همکارى با آنان نداشتید، دست از ما نکشیدید؟ چرا چون ملخ هاى تازه پردرآورده شتاب زده به پرواز درآمدید و پروانه‏وار در آتش فتنه فرو ریختید؟!

اى فرو مایگان، اى بازماندگان احزابى که با پیغمبر خدا جنگیدند، اى نامردانى که کتاب خدا را دور افکندید و کلمات آن را تحریف کردید، اى هواداران شیطان، اى کسانى که سنت هاى پیامبران را نابود کردید، آیا به یارى یزید و بنى‏امیه برخاسته، به آنان اعتماد کرده‏اید؟ و از یارى پسر پیغمبر دست کشیدید؟! آرى، این بى‏وفایى در شما سابقه دارد; ریشه‏هاى شما با فریب درآمیخته، تنه و شاخه‏هایتان از آن نیرو گرفته است. شما پست‏ترین میوه‏اى هستید که گلوگیر باغبان خویشید، ولى راحت و گوارا در کام دشمن فرو مى‏روید.

الا و ان الدعى بن الدعى قد رکزنى بین اثنتین بین السلة و الذلة و هیهات منا الذلة یا بى الله ذلک لنا و رسوله و المؤمنون و حجور طابت و ... 

آگاه باشید، پسر خوانده بنى‏امیه [ابن‏زیاد]، که پدرش نیز پسر خوانده و ناپاک بود، مرا بر دو راهى مرگ و ذلت نگاه داشته است و من هرگز تن به ذلت نخواهم داد. نه خدا به خوارى من راضى است، نه پیامبرش، نه مردان با ایمان، نه دامن هاى پاکى که مرا پروریده‏اند و نه شجاعان و غیوران. هیچ‏یک از این گروه از پیروى فرومایگان خشنود نمى‏شوند و آن را بر کشته شدن کریمان و رادمردان ترجیح نخواهند داد.

در پایان امام(ع) اشعار فروة بن‏مسیک مرادى را قرائت کرد، اشعارى که مضمونش چنین است:

اگر شما را شکست دادیم، از قدیم چنین بوده‏ایم و تازگى ندارد. اگر با شکست رو به رو شدیم، باز مغلوب نشده‏ایم; پیروزى در هر حال با جبهه حق است. ما با ترس خوى نگرفته‏ایم; اگر کشته شویم، سرنوشت، شهادت در راه خداست.

 مفهوم شناسی عزت

مفهوم  عزت  به گفته راغب اصفهانی در کتاب وزین « مفردات القرآن » به معنای آن حالتی است که انسان را مستحکم و شکست‌ناپذیر می سازد و نمی گذارد آدمی در پیچ و خم زندگی، مقهور عوامل درونی و بیرونی شده و شکست بخورد. به همین جهت، زمین سفت و سخت و نفوذ ناپذیر را « ارض عزاز » می گویند و به چیزی که وجودش کمیاب باشد، « عزیز الوجود » می گویند. مثلا به گوشت نایابی که نمی توان به آن دست یافت « تعزز اللحم » می گویند و نیز به کسی که پرصلابت است و هرگز مقهور کسی نمی شود « عزیز » می گویند.

در قرآن کریم نیز واژه « عزت » هم در معنای فوق به کار رفته است. مانند : « فان العزه لله جمیعا » (نساء /۱۳۹ ) یعنی شکست ناپذیری و قاهریت تنها از آن خداوند است و هم به معنای « صعوبت و سختی » بکار رفته است. مانند « عزیز علیه ما عنتم » سخت و گران است بر او رنج شما و علاوه بر معنای « غیرت و حمیت » نیز آمده است. مانند « بل الذین کفروا فی عزه و شقاق » بلکه آن ها که کافر شدند گرفتار غیرت هستند و همچنین در معنای « غلبه و سیطره » نیز بکار برده شد. مانند : « و عزتی فی الخطاب » یعنی در سخن گفتن بر من غلبه کرد.

 واژه عزت ۹۲ بار در قرآن تکرار شده و یکی از اسماء حسنی خداوند «عزیز » است.

قرآن کریم تمام عزت را تنها از آن خداوند می داند « و الله العزه جمیعا » و عزیز واقعی را فقط خداوند می نامد و بس، زیرا تنها موجود قاهر و شکست ناپذیر این عالم که مقهور چیزی نمی شود، فقط خداوند است و سایر مخلوقات به خاطر فقر ذاتی و محدودیتشان قابل شکست می باشند و چون تمامی عزت از آن اوست، لذا همه مخلوقات می بایست مقام عزت را تنها از او مطالبه نمایند تا سهمی از عزت نصیب آنان نماید. « من کان یرید العزه فلله العزه جمیعا ». 

  همان طوری که همین کار را با ایمان آورندگان انجام داده و سهمی از عزتش را به آنان عطا فرمود : 

  « و لله العزه و لرسوله وللمؤمنین » عزت خاص خداوند و رسول او و مؤمنین است. 

دکتر شریعتی می گوید:
در اروپا برنامه‌ آموزشی که می‌گذارند بچّه‌ها را از کودکی و دبستان برای گردش علمی سر خاک فلان سرباز گمنام، سر خاک ناپلئون، سر خاک ویکتور هوگو، سر خاک... می‌برند. این خاک، این نسلی را که با آن بزرگ شده شفاعت می‌کند. این خاک یک عامل تغییردهنده در زندگی آن شخص است. در شیعه‌ قدیم، مسأله‌ شفاعت، مسأله‌ای ایدئولوژیک بوده است. آن موقع دستگاه حاکم می‌خواست خاطره و ذکر حسین را از ذهن‌ها ببرد. او با انتخاب مُهرش از خاک شهید، پیوند شهید و شهادت و نماز را برقرار می‌کند. وقتی که یحیی بن زید شهید شد، شیعه‌ها آن غل و زنجیر آهنی که در آن بود، تکّه تکّه‌ فلزش را حلقه‌ انگشتر کردند. این خاتم سلیمانی بر کسی که آن را به دست کرده بود، اثر انقلابی می‌گذاشت. ( ع. شریعتی، م.آ، ج ۲۳، ص ۳۹۱)

   این یک فراز از سخنان حکیمانه زنده یاد دکتر شریعتی است که ظاهرا خواسته نقش عزتمداری و حریت محوری عاشورا و کربلا در استمرار هر روزه تاریخ را به تصویر کشد. اما حلقه مفقوده و سرنخ گمشده ما این است که علی رغم این همه نمایش اسطوره آزادمنشی و ستم ستیزی و ذلت گریزی امام شهیذان (ع) چرا هنوز ملت شیعه و مسلمان پس از قرن ها اظهار ارادت و محبت به عاشوراییان و این همه عزاداری چرا هنوز در عرصه بین الملل به آن عزت مطلوب دست نیافته اند؟ 
 بیاییم کمی در عرصه آمار پرسه بزنیم:
 

جمع کل مسلمانان در جهان: یک ملیارد و نیم

یک میلیارد نفر در آسیا و خاور میانه ،۴۰۰ ملیون نفر درآفریقا ،۴۴ملیون نفر در اروپا و

۵ ملیون نفر در آمریکا 

 از هر پنج نفر جمعیت روی زمین، یکی مسلمان است .

در مقابل هر یک هندو، دو مسلمان قراردارد .درمقابل هر پیرو بودا ، دو مسلمان قراردارد .

درمقابل هر یهودی ۱۰۷نفر مسلمان قراردارد.

با این همه ۱۴ ملیون یهودی از یک میلیارد و نیم مسلمان نیرومند ترند!

        در سراسر جهان اسلام که مشتمل بر ۵۷ کشور است تنها ۵۰۰ دانشگاه موجود است.  درحالی که تنها در آمریکا ۵۷۵۸ دانشگاه فعال وجود دارد.

درهندوستان ، ۸۴۰۷ دانشگاه موجود است.

حتی یک دانشگاه از میان کشور های اسلامی در زمره ۵۰۰ دانشگاه اول جهانی جای ندارد.

 سواد در دنیای مسیحیت ۹۰درصد و در بین مسلمانان ۴۰ درصد است.

در پانزده کشور مسیحی مذهب در صد سواد ۱۰۰ است.

درکشورهای مسلمان حتی یکی کشور هم درصد سواد۱۰۰ نیست.

درکشورهای مسیحی ۹۸ درصد دوره دبیرستان را تمام کرده اند. درکشورهای اسلامی این رقم ۵۰ درصد است.

۴۰ درصد از مردم کشور های مسیحی دانشگاه را تمام کرده اند. در کشورهای مسلمان این رقم تنها دو درصد است.

درکشورهای مسلمان برای هریک ملیون مسلمان تنها ۲۳۰ عالم و دانشمند وجود دارد.  در آمریکا این رقم ۵۰۰۰ است.

در آمریکا برای هریک ملیون نفر ۱۰۰۰ نفرتکنیسین موجود است.

در سراسر جهان عرب فقط ۵۰ نفر برای هریک ملیون نفر موجود است.

دنیای اسلام فقط ۲۰درصد از درآمد ملی را برای تحقیق و تفحص و توسعه هزینه می کند. درکشورهای مسیحی این رقم ۵درصد از درآمد ملی است.  

  مصرف انرژی در ایران ۱۰ برابر میزان جهانی و مصرف برق ۱۷ برابر ژاپن و ۲ برابر کشور چین است.

علی لاریجانی : افتخار نیست که سالی بیش از یک میلیارد دلار محصولات کشاورزی وارد کنیم.

  تماشای سیمای جامعه مسلمانان در قاب جامعه جهانی بر سر ما فریاد می زند که این جامعه زیبنده پیروی از نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار (س) نیست.

مسلمانان باید بر پایه رهنمود امام صادق (غ) برای آنان مایه زیور و زینت و افتخار باشند ، نه مایه شرم و عار ! ( کونوا لنا زینا و لاتکونوا علینا شینا )

این جامعه با این آمار و ارقام می تواند چون حسین بن علی(ع) بر بلندای قلل رفیع دانش و فناوری و عزت زمانه راست قامت و با استقامت بایستد و فریاد زند : 

 هیهات مناالذله ؟!!

 بیاییم برای خاطر خدای حسین(ع) کمی و فقط کمی هم از ظواهر و پوسته های رنگارنگ ریاکاری ها بگذریم و عقلانی تر و ژرف تر کار کنیم.

...و این هم واپسین پیام ذلت ناپذیری سرور شهدا(ع) که مقال ما را حسن ختام می بخشد:

 سالار شهیدان با توجه به مصایب سنگینى چون در خون غلتیدن یاران، برادران و فرزندان و نیز جراحات فراوان پیکرش چهره بر خاک هاى گرم کربلا نهاد و حدیث عشق به خدا و تسلیم در برابر خالق را چنین زمزمه کرد:

صبرا على قضاءک یا رب، لا اله سواک یا غیاث المستغیثین، مالى سواک و لا معبود غیرک، صبرا على حکمک یا غیاث من لا غیاث له، یا دائما لانفاد له یا محیى الموتى یا قائما على کل نفس بما کسبت احکم بینى و بینهم و انت‏خیر الحاکمین.

خدایا، در برابر قضا و حکم حتمى‏ات صبر پیشه مى‏کنم. خالقى جز تو نیست; اى یاور یارى‏جویان، غیر از تو یاورى ندارم و جز تو معبودى نیست. حکم تو را مى‏پذیرم، اى فریادرس کسى که فریادرسى ندارد; اى جاودانه‏اى که پایانى ندارد، اى زنده‏کننده مردگان و اى قیومى که بر اعمال همه افراد نظارت دارى، تو خود میان من و دشمنانت قضاوت کن; تو بهترین داورانى.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد