دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

حضور قلب در نماز از دیدگاه عرفا و علما / بخش سوم

بخش سوم

بخش چهارم: کتاب مطالبى از علامه ذوفنون شیخ بهایى است. در این بخش پس از ذکر حدیثى جالب از امام صادق (ع) درباره فهم معانى‏اذکار نماز آمده است:

  چه اگر چنین باشد، حال او مثل شخص عربى باشد که تلفظ به کلام فارسى مى‏کرده و شعور به معانى آن چیزى که تلفظ مى‏کند نداشته باشد. یا مثل حال ساهى و غافل و مصروعى که تکلم به چیزى مى‏نماید، بدون آن که معنى آن به خاطر ایشان گذرد و ندانند که چه مى‏گویند.

بخش پنجم: کتاب دیدگاه محدث و حکیم بزرگ مولا محسن فیض کاشانى‏است. در این بخش مطالب سودمندى در زیر این عناوین مطرح شده‏است:

 «دلایل حضور قلب در نماز»، «رابطه نماز با حضور قلب»، «آیا حضور قلب شرط صحت نماز است»، «راه درمان موانع حضورقلب»، «عوامل بیرونى و درونى خطورات قلبى».

در ابتداى این مقال آمده است:

  بدان که ادله شرط بودن خشوع و حضور قلب در آیات و احادیث‏بسیار است، از جمله آن‏ها فرموده خداوند متعال است: (اقم الصلاه لذکرى) «نماز را براى یاد من به پا دار».

فعل امر «اقم» ظاهر براى وجوب است و غفلت ضد ذکر و یاد مى‏باشد، لذا کسى که در همه نمازش غافل و بى‏توجه است، چگونه ممکن است نماز را براى ذکر و یاد خداوند به پا داشته باشد و نیز قول خداوند که مى‏فرماید: (و لا تکن من الغافلین):«... و از غافلان مباش». مبنى بر نهى بوده و ظاهر آن دلالت بر تحریم غفلت دارد و نیزآیه: (حتى تعلموا ما تقولون): «باید بدانید که [ در نماز ] چه مى‏گویید» این آیه بیان‏گر علت نهى مستان در دنیا از ورود به نماز است و همین علت در انسان غافلى که غرق در مقاصد و وسوسه‏هاى خود و افکار دنیوى مى‏باشد نیز شایع و ثابت است. در ادامه علامه فیض کاشانى، به بحث درباره شش عامل که باعث کامل شدن نماز مى‏شود اشاره دارد که عبارتند از: 

حضور قلب و فهمیدن معانى اذکار و تعظیم خداوند و هیبت‏بارى تعالى و امید داشتن و حیا نمودن.

بخش ششم: کتاب در بردارنده قسمت دوم از دیدگاه حضرت امام خمینى(ره)درباره حضور قلب است. این بخش شرح و توضیح یک حدیث از حضرت امام صادق (ع) مى‏باشد که محتواى آن توجه به حضور قلب است. فراز نخست، بحث فراغت وقت و فراغت قلب در عبادت است. درباره فراغت قلب در عبادت آمده است:

  و از فراغت وقت مهم‏تر فراغت قلب است. بلکه فراغت وقت نیز مقدمه‏اى براى این فراغت است و آن‏چنان است که انسان در وقت اشتغال به عبادت، خود را از اشتغالات و هموم دنیایى فارغ کند؛ و توجه قلب را از امور متفرقه و خواطر متشته منصرف نماید، ودل را یک‏سره خالى و خالص براى توجه به عبادت نماید.

ادامه بحث درباره مراتب حضور قلب است که این چنین بیان شده‏است:

  پس از آن که معلوم شد که حضور قلب در عبادات، قلب و روح عبادات است و نورانیت و مراتب کمال آن، بسته به حضور قلب ومراتب آن است، اکنون باید دانست که از براى حضور قلب مراتبى است که بعضى از آن مراتب اختصاص دارد به اولیاى حق، و دست دیگران از وصول به قله آن کوتاه است؛ ولى بعض مراتب آن براى سلسله رعیت نیز ممکن الحصول است. و باید دانست که حضور قلب به طریق کلى منقسم شود به دو قسمت عمده:

الف: یکى حضور قلب در عبادت؛ب: دیگر حضور قلب در معبود. سپس در مورد هر یک به طور مبسوط به بحث و بررسى پرداخته، آن‏گاه راجع به راه دستیابى به حضور قلب آمده است:

  بدان که حضور قلب در عبادات حاصل نشود مگر به افهام نمودن به قلب اهمیت عبادات و آن در حقیقت میسور نشود مگر به فهمیدن اسرار و حقایق آن‏ها.

نوان‏هاى بعدى مقاله حضرت امام خمینى (ره) بدین قرار است:

  نوافل جبران کننده نقایص نمازهاى واجب؛ فراغت در عبادت موجد غناى قلب.

ادامه دارد....

بیانات شیخ بهایى در حضور قلب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد