دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دو میلیون دیابتی بی اطلاع از بیماری خود

        حدود دو میلیون دیابتی بی اطلاع از بیماری خود
 
عضو هیأت مدیره انجمن غدد درون‌ریز ایران گفت:
 4 میلیون بیمار مبتلا به دیابت در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آن ها از بیماری خود خبر ندارند.
آفتاب: عوامل ژنتیکی که ترشح انسولین و حساسیت به آن را تحت تأثیر قرار می‌دهند و عوامل محیطی و تغییر شیوه زندگی موجب بروز بیماری دیابت نوع 2 می‌شود. 

عضو هیأت مدیره انجمن غدد درون‌ریز ایران گفت: 4 میلیون بیمار مبتلا به دیابت در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آن ها از بیماری خود خبر ندارند.

علیرضا استقامتی افزود: دیابت نوع یک، بیشتر در کودکان بروز پیدا می‌کند که همراه با نشانه‌هایی مانند پر نوشی، ضعف و افزایش ادرار همراه است که این نوع دیابت به خوبی شناخته می‌شود.

وی گفت: دیابت نوع 2 با هایپر گلایسمی با مقاومت به انسولین و اختلالات ترشح انسولین مشخص می‌شود. عوامل بروز این بیماری به درستی شناخته نشده است و ممکن است که فرد تا 10 سال بعد هم متوجه بروز دیابت در خود نشود.

عضو هیئت مدیره انجمن غدد درون‌ریز ایران افزود: طبق آمارها در جمعیت بالغ 25 تا 65 سال به طور متوسط 8،7 درصد مبتلا به دیابت نوع 2 هستند و می‌توان گفت که 4 میلیون دیابتی در کشور وجود دارد که حدود 40 تا 50 درصد از این بیماران از بیماری خود اطلاعی ندارند.

وی اضافه کرد: عوامل ژنتیکی که ترشح انسولین و حساسیت به آن را تحت تأثیر قرار می‌دهند و عوامل محیطی و تغییر شیوه زندگی موجب بروز بیماری دیابت نوع 2 می‌شود.

استقامتی گفت: با وجود این که ایجاد مقاومت و نارسایی در ترشح انسولین در دیابت نوع2 بیشتر تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و وراثتی قرار می‌گیرد، اما ویژگی‌های رفتاری مانند فعالیت فیزیکی کم و سیگار کشیدن نیز می‌تواند به طور مستقیم با این بیماری ارتباط داشته باشد.

وی افزود: در رژیم‌های غذایی غربی به علت مصرف میزان بالای گوشت قرمز، گوشت‌های فرآوری شده، لبنیات پرچرب، دسرها و شیرینی‌ها، احتمال بروز دیابت افزایش می‌یابد.

عضو هیئت مدیره انجمن غدد درون‌ریز ایران گفت: احتمال ابتلا به دیابت در افرادی که از رژیم‌های غذایی استفاده می‌کنند که میزان مصرف سبزی‌ها، میوه، ماهی، مرغ، غلات کامل و روغن زیتون در آن ها بالاست، کاهش می‌یابد.

استقامتی افزود: مهم ترین عامل خطرساز برای ابتلا به انواع دیابت، چاقی است. جنسیت، سابقه خانوادگی، نژاد، فعالیت فیزیکی و سیگار کشیدن نیز از عوامل مهمی هستند که احتمال بروز دیابت را افزایش می‌دهند. تغییرات شیوه زندگی مانند کاهش وزن و ورزش کردن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد
منبع:آفتاب
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد