دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

درباره استامینوفن چه می دانید؟

بر اساس مطالعه محققان که نتایج آن به تازگی منتشر شد، در واقع استامینوفن با چهار مورد از هر ده مورد خس خس و آسم شدید در کودکان و نوجوانان مرتبط است و نباید سرخود و بیش از حد به کودکان خورانده شود.
محققان علوم پزشکی اعلام کردند: داروی استامینوفن احتمال بروز خس خس تنفسی و آلرژی را در کودکان افزایش می دهد.

استامینوفن دارویی است رایج که بدون نسخه پزشک قابل تهیه است . این دارو مسکنی غیرمخدر است که در موارد دردهای خفیف تا متوسط نظیر سردرد ، دندان درد ، درد خفیف استئوآرتریت یا آرتروز و دردهای ناشی از جراحی های کوچک استفاده می شود .

استامینوفن همچنین تب را کاهش می دهد. این دارو ممکن است در بسیاری دیگر از داروها با اسامی تجاری متفاوت وجودداشته باشد.به استامینوفن پاراستامول نیز گفته می شود. اشکال خوراکی استامینوفن را می توان با مقدار اندکی از مواد غذایی نظیر ماست یا مربا مخلوط کرد. در مورد پودرهای خوراکی همانند آنچه در کپسول های SprinkleFeveral وجوددارد،کپسول باز شده و محتویاتش در یک قاشق چایخوری آب یا مقدار اندکی ماده غذایی نرم مخلوط می شود.

عوارض مهم استامینوفنزردی پوست یا چشم ها ، اسهال ، بی اشتهایی ، تهوع یا استفراغ ، معده درد ، درد تورم یا حساسیت در بالای شکم ، مدفوع سیاه و قیری شکل ، ادرار خونی یا کدر ،کاهش ناگهانی ادرار ، کبود شدگی یا خونریزی غیرعادی ، بثوارت جلدی زخم های دهانی ، یا تب یا گلودردی که پیش از درمان وجود نداشته و ناشی از بیماری ای که به خاطرش تحت درمان قرارگرفته اید ،نباشد.

کسانی که به هرنوع غذا ، نگاه دارنده ، رنگ های خوراکی یا داروها نیز حساسیت دارند، باید در مصرف استامینوفن احتیاط کنند. باید از مصرف داروهای دیگر به ویژه داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی NSAIDs نظیر ایبوپروفن ، آسپیرین یا ضدانعقادها رقیق کننده های خون مثل وارفارین همراه با استامینوفن خودداری یا با پزشک مشورت کرد .

هنگام مصرف استامینوفن توصیه می شود: برچسب روی دارو را بخوانید و از دستوراتش پیروی کنید. برچسب روی سایر داروهای بدون نیاز به نسخه را بخوانید تا مطمئن شوید که درآن هااستامینوفن یا دارویی که با استامینوفن تداخل کند وجود نداشته باشد.

اگر استامینوفن را به سبب درد ، تب یا گلو درد مصرف می کنید، در هر یک از شرایط زیر با پزشکتان مشورت کنید: درد بیش از ده روز و در کودکان بیش از پنج روز طول بکشد ،یا این که علامت جدیدی به آن اضافه شود. تب بیش از سه روز طول بکشد بدتر شود، یا علامت جدیدی اضافه شود. گلودرد دردناک تر شود، بیش از دو روز طول بکشد یا تهوع ، استفراغ ، بثورات جلدی یا سردرد رخ دهد.

فقط به مقدار توصیه شده توسط پزشکتان استامینوفن مصرف کنید. استامینوفن را دور از دسترس کودکان دور از حرارت نور مستقیم و حرارت مرطوب نگاه دارید ( در چنین شرایطی استامینوفن فاسد می شود.)
منبع:http://smka30.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد