دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

خدا حافظی با پستانک

خداحافظی با پستانک

 

چه وقت و چگونه کودک را از گول زنک جدا کنیم؟

«فرزند 2 ساله ام عاشق خوابیدن با پستانک است. وقتی خسته است یا درد دارد با مکیدن پستانک خیلی خوب آرام می شود .بارها سعی کرده ام که او را بدون پستانک بخوابانم؛ اما جیغ می زند و نمی دانم چه کنم. چه سنی بهترین زمان برای ترک پستانک است؟

جدا کردن کودک از پستانک روند مشکلی هم برای بچه و هم برای مادر است. کوچولو ها به پستانک وابسته می شوند؛ زیرا مکیدن تاثیر آرام بخش و دلگرم کننده ای بر ایشان دارد ؛چرا که کودک را به یاد آغوش گرم و مطمئن مادر می اندازد، گرچه سن خاصی برای این جدایی مشخص نشده است، اما در اکثر موارد می توان کودک را به تدریج از 2 یا 3 سالگی از این دوست مورد علاقه اش، جدا کرد. در این سن، او بیش از پیش به همسالانش علاقمند می شود و انواع بازی ها و فعالیت ها، کم کم زمینه کنار گذاشتن پستانک را مساعد می کند. 

 بهتر است بدانید که مکیدن شدید پستانک پس از 3 سالگی موجب بروز مشکلات دندانی و کلامی می شود. برای بیشتر بچه ها خداحافظی با این رفیق دوران نوزادی بسیار مشکل است و گذر از این مرحله برای ورود به دنیای «بزرگ تر» باید طی چند مرحله انجام شود. به همین دلیل باید به روند رشد بچه توجه کرد و گام به گام پیش رفت. شما می توانید در ابتدا از فرزند دلبندتان بخواهید تا وقتی بیرون می روید، پستانک را در منزل تنها بگذارد. همچنین به او توصیه کنید که پستانک را فقط به عروسکش بدهد. باز هم تاکید می کنیم که به تدریج پستانک را از کودک دور کنید و به هیچ وجه با جدایی ناگهانی مانند انداختن پستانک در سطل زباله بچه را شوکه نکنید. به علاوه، فرزندتان را به خاطر این مساله با بیان جملاتی مانند «تو هنوز نی نی کوچولو هستی»، «نگاه کن؛ دوستت پستانک نمی مکد» و ... تحقیر نکنید. این سخنان احساس ناامنی را به بچه منتقل می کند و روند کنار گذاشتن پستانک را به تعویق می اندازد. سعی کنید کلمات مثبت و محبت آمیز به کار ببرید: «تو دیگه دختر خانمی شده ای، می دونم که برای خوابیدن نیازی به پستانک نداری. پس از امروز آن را با هم دور می اندازیم، باشه؟».وقتی دیدید که کودک آمادگی لازم برای این جدایی را دارد، به او پیشنهاد کنید تا پستانک را به «سرزمین پستانک ها» یا «جعبه خاطرات» بسپارد. 

 فراموش نکنید که پس از این مراحل، باز به عقب باز نگردید؛ چرا که در این صورت، همه چیز دوباره از اول آغاز می شود. به این قضیه به چشم یک مبارزه که باید هر طور شده به نتیجه برسد، نگاه نکنید؛ بلکه چنین مرحله ای در زندگی بچه، باید آهسته و مطابق با ویژگی های کودک صورت گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد