دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

پله هایی به سوی حرفه ای شدن

پله هایی به سوی حرفه ای شدن

 

 

می گویند هر کاری که انجام می دهی، سعی کن در آن بهترین باشی، همه جوانب کار دستت بیاید و به قولی در آن حرفه ای شوی. گفتن این جملات خیلی آسان است اما وقتی زمان عمل می رسد یا فراموش می کنیم چه هدفی داشته ایم یا تصمیم می گیریم راه آسان تر یعنی سطحی کار کردن را انتخاب کنیم. تسلط و احاطه همه جانبه بر شغل، هر چند ناشی از دغدغه مندی، تجربه فراوان و کسب دانش و خردمندی لازم است ، اما هیچ ربطی به درخواست کارفرما ندارد. حرفه ای شدن، فراتر از مسئولیت خواسته شده است و در حقیقت، به نوعی، در مشت گرفتن کار به شمار می رود. شاید برایتان جالب باشد که با برخی از اصول حرفه ای بودن آشنا شوید.

1- داشتن دغدغه: قبل از هر چیز، باید کارتان به نوعی برایتان دغدغه باشد؛ یعنی به هر دلیلی از جمله نیاز مالی، علاقه و... شروع به کار کرده باشید و بخواهید واقعا کارتان را همه جوره به دست بگیرید، به طوری که بتوانید پاسخگوی هر سوالی در زمینه شغل تان باشد.

2- جدیت: دومین رمز حرفه ای شدن، جدیت است؛ یعنی نباید از سر تفریح و وقت گذرانی آغاز به کار کرده باشید؛ بلکه مصمم و جدی و با نظم و وقت گذاشتن کافی، به شغل تان توجه کنید.

3- دانش و خردمندی: به حوزه کاری خود اشراف فکری داشته باشید؛ یعنی بدانید که در کارتان چه چیز مهم است، چه چیز مهم نیست، کجا و کی اهمیت بیشتر یا کمتری وجود دارد و در یک کلام، خلاقانه و آینده نگرانه به ارتقای وضعیت اندیشیده و راهکارهای آن را ابداع کنید.

4- تجربه فراوان: سعی کنید تجربه هایتان را - چه تلخ و چه شیرین - به خاطر بسپارید ؛چرا که در راه حرفه ای شدن، به آن ها نیاز دارید تا تمامی راه و چاه موضوع را بشناسید. به این ترتیب قادر خواهید بود که خودتان را با هر محیط کاری وفق دهید و فرهنگ سازمانی آنجا را درک کرده و در صورت امکان، ارتقا دهید.

5- لذت بردن: شاید لذت بردن از کار، برای خیلی ها حسی غریبه باشد و صرفا کارمان را از سر رفع حاجت و گذران امور با بی میلی و به صورت انفعالی انجام بدهیم اما چاره ای نیست و برای حرفه ای شدن، باید از کار لذت برد و آن را با شوق وذوق وافر دنبال کرد.

6- رعایت احترام : احترام گذاشتن، موارد متعددی را شامل می شود؛ از جمله احترام به همکاران، مشتریان، کارفرمایان، سازمانی که در آن کار می کنیم، شئونات محیط کار، رعایت اصول اخلاقی و غیره. مطمئن باشید که تکیه بر این اصل معجزه وار، رشد حرفه ای شما را تضمین می کند.

7- یادگیری مستمر: یعنی این که نگوییم ای بابا! کار ما همین است و بیشتر از این به دردمان نمی خورد ؛ بلکه دائما بیاموزیم و به هیچ قیمتی یادگیری مان را در حوزه فعالیت مان متوقف نکنیم.

8- پشتکار: این کلمه را هم که همه مان زیاد شنیده ایم ؛اما برای داشتنش باید سعی کنیم ناامیدی بر ما مستولی نشود و به راحتی از میدان بیرون نرویم. به این ترتیب، به راحتی می توانید با بحران های سازمانی تان کنار بیایید و با دلگرمی به کار خود ادامه داده و از شکست نترسید.

9- دلسوزی و تعهد: کارهای خود را با دلسوزی و متعهدانه انجام دهید؛ طوری که نشان دهید واقعا به سازمان تان تعلق خاطر دارید و کار را از آن خود می دانید، جوش کارتان را می زنید و به هیچ وجه بی تفاوت یا کم توجه نیستید.

10- بهره وری: و این نتیجه ای است که بعد از رعایت همه موارد گفته شده به دست می آید. به این ترتیب، بازده کار شما بالا می رود، اثربخشی و کارایی تان زیاد می شود، از سرعت و دقت کافی برخوردار خواهید بود، در کارهایتان خلاقیت و نوآوری به خرج می دهید و در نهایت با هزینه کمتر، ارزش افزوده بیشتری برای خود و سازمان تان ایجاد می کنید و صد البته از درآمد مناسب و شایسته ای نیز برخوردار خواهید شد.
از همین امروز بکوشیم تا در زندگی خود حرفه ای باشیم و با مسائل کاری خود حرفه ای برخورد کنیم تا برای خود و جامعه مان ثمربخش تر بوده و نقش جدی تر و اثرگذارتری ایفا کنیم. زندگی و کار در یک محیط حرفه ای، واقعا لذت بخش است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد