دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

رشد نامحدود مغز

رشد مغز نامحدود است
نتیجه مطالعات پژوهشگران دانشگاه های هامبورگ، اپندورف و ینا در آلمان نشان می دهد که در 60 سالگی هم مغز انسان توانایی آن را دارد که به هنگام آموزش وظایف جدید رشد کند. در این مطالعات 44 داوطلب 50 تا 67 سال به مدت سه ماه مورد آزمایش قرار گرفتند. به وسیله توموگرافی انعکاس مغناطیسی، دانشمندان در همه داوطلبان افزایش ماده خاکستری (محل بخش سیستم مرکزی اعصاب در مغز) را در بخش «لوب آهیانه ای» مغز، یعنی بخش بالایی وسط نیمکره مغز که وظایف آن از جمله ادراک فضایی، ادراک دیداری، بازشناسی اندازه ها، رنگ و اشکال از یکدیگر است، مشاهده کردند. 

   پژوهشگران نتوانستند با اطمینان دریابند چه چیزی در این توده خاکستری تغییر پیدا می کند ؛ اما حدس می زنند که در میان برخی سلول های عصبی ارتباطات تازه برقرار می شود. علاوه بر این تغییر، دانشمندان دریافتند بخش هیپوکامپوس مغز که در یادگیری و حافظه دخالت دارد، نیز بزرگ می شود. بدین ترتیب آشکار شد در سنین بالا مغز آدمی همچنان توانایی آن را دارد که ساختار نوینی را به منظور یادگیری و آموزش شکل بخشد. از سوی دیگر با این آزمایش ها روشن شد که به کار نینداختن مداوم مغز موجب کوچک شدن حجم آن می شود. از این رو کارشناسان توصیه می کنند همواره با به چالش گیری مغز پویایی آن را حفظ کنید. 

  هنوز معلوم نیست که از این شناخت های جدید به دست آمده چگونه می توان در مداوای بیماری های مغزی و سیستم عصبی استفاده کرد. به نظر پروفسور «آرنه مای» مدیر این پژوهش، نتایج به دست آمده بدین معناست که به عنوان مثال برای بازسازی مغز در بیمارانی که به حمله مغزی دچار شده اند، در طول زمان باید باز هم کار کرد تا بخش های دیگر مغز دستورات قدیمی را باز سازی کنند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد