دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

دانستنی های زندگی

دانستنی های تغذیه،خانه داری،روان شناسی،زناشویی ،تربیتی ،علمی و....

برنج های آلوده

نمایندگان مجلس ایران خواستار توقف توزیع برنج های آلوده شدند

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران در گزارشی از تأیید نهایی آلودگی برخی از انواع برنج های وارداتی به ایران خبر داده و خواستار ممانعت از ورود و توزیع آن ها در بازارهای داخلی شده است.

بنابر این گزارش که امروز (سه شنبه ۱۵ تیر - ششم ژوئیه) در مجلس ایران قرائت شد، دست کم هشت نوع از انواع برنج های وارداتی به ایران آلوده به ماده شیمیایی آرسنیک شناسایی شده اند.

گزارش کمیسون بهداشت مجلس ایران همچنین برنج های وارداتی با عنوان های عطر گل باز، دل مبارکه کامونگی، سارال، کیمیا، جادوگر، هاشمی ۱۱۲۱، عررمان و حاجی مرادی را دارای غلظت بالاتر از حد استاندارد به فلز سنگین سرب اعلام کرده است.

پیش تر و در اسفند ماه سال ۱۳۸۸ نیز گزارشی مشابه توسط کمیسیون کشاورزی مجلس ایران درباره آلودگی برنج های وارداتی به فلزات سنگین و آرسنیک ارایه شده بود.

بر اساس آن گزارش مسئولان سازمان استاندارد و تحقیقات استان تهران نمونه هایی از برنج های وارداتی را از سطح شهر خریداری کرده و پس از آزمایش مشخص شده بود که ۱۳ مارک برنج محصول کشور هند، آلوده به فلزات سنگین بوده و در سه مورد آلودگی در حد بحرانی بوده است.

در این گزارش همچنین مشخص شده بود که آزمایش میزان آرسنیک مواد غذایی وارداتی در برنامه آزمایش های سازمان نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت نبوده و هیچ گونه استاندارد اجباری هم در این زمینه وجود ندارد.

پس از انتشار گزارش اسفند ماه مجلس درباره برنج های آلوده، انتقاداتی مطرح شده بود که هیچ مقامی مسئولیت کنترل مواد غذایی وارداتی به ایران را از نظر آلودگی به فلزات سنگین ندارد و رئیس کل گمرک ایران هم اعلام کرده بود که از زمان انتشار گزارش هایی مبنی بر وجود برنج های آلوده هیچ اقدامی برای ممنوعیت ورود برنج به ایران نشده است.

اما در گزارش امروز کمیسون بهداشت و درمان مجلس ایران در خواست شده است تا از توزیع این نوع برنج ها در بازار داخلی جلوگیری شود و برای ارجاع آن ها به کشور صادر کننده اقدام شود.

همچنین در این گزارش پیشنهاد مخلوط کردن برنج های آلوده با برنج های بدون آلودگی هم مطرح شده است که در صورت تایید کاهش آلودگی برنج های مخلوط شده و یا قرار گرفتن میزان آلودگی آن ها در "حد مجاز" امکان توزیع آن ها در بازارهای داخلی فراهم شود.

محمد رضا نادری، معاون امور گمرکی گمرک ایران، پیش تر اعلام کرده بود که تنها در شش ماه اول سال ۱۳۸۸ بیشتر از ۸۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد ایران شده که بخش عمده آن از پاکستان و مقداری از هند بوده است.

سرب از انواع فلزاتی است که تحت عنوان "عنصر ناهمخوان" می تواند در بدن انسان آلودگی سمی ایجاد کند.

پژوهش های متعددی از تأثیر منفی سرب بر ضریب هوشی کودکان خردسال حکایت دارد و همزمان سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان جهانی کشاورزی و غذا (FAO) استاندارهایی را برای پیشگیری از آلودگی با سرب و فلزات سنگین ارایه کرده است.

ذرات کوچک سرب در دود اگزوز خودرو های مصرف کننده سوخت های فسیلی یافت می شود و همچنین محصولات مزارعی که گیاهان آن از آب های آلوده و فاضلاب های صنعتی تغذیه شده اند می توانند انتقال دهنده سرب به مصرف کنندگان این سبزیجات و غلات باشند.

دانشمندان نوشیدن روزانه دو لیوان شیر و تأمین ویتامین C کافی برای بدن را به عنوان یکی از راه های کاستن از آسیب های ناشی از آلودگی سرب و فلزات سنگین سمی پیشنهاد می کنند.

آرسنیک هم یکی از انواع شبه فلزات است که اگر چه به شکل معمول فلزات در طبیعت یافت نمی شود، اما پودر آن در تهیه سموم دفع آفات مورد استفاده قرار می گیرد و اثرات آن بر بدن زیانبار توصیف شده است.

میزان بیش از حد آرسنیک که حتی در تهیه بمب های شیمیایی نیز مورد استفاده قرار گرفته است، می تواند علاو ه بر آثار زیانبار بر پوست و مخاط، زمینه ساز انواع سرطان ها و ناراحتی های گوارشی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد